Sida 2 av 2

Re: Superchargers i Asien

Postat: 09 dec 2019 13:03
av Svenssons
Kort uppdatering i och med att Tesla nu börjar sätta upp Superchargers i Kazakhstan (till en början i huvudstaden Nur-Sultan men största staden Almaty närmare Kina är planerad att komma snart). En annan uppdatering kan vara att köra förbi Chisinau och plocka upp rysktalande kollega för att köra en kortare sträcka genom Ryssland:

Kalmar - Chisinau - Almaty är då på 746 mil och tar då 91h plus laddtid.
Kina är på 486 mil och tar 55h plus laddtid.
Laos till Thailand är på 67 mil och tar knappt 15h plus laddning.

Totalt 161h plus laddning för 1300 mil enligt Google där en del laddning kan göras på natten på hotell. Tre veckors resande är nog minimum.

A Better Routplanner kan tyvärr inte användas då stora sträcker inte har några laddare idag. Hade man t.ex. kunnat sätta "Goal Arrival Charge" till noll och få med sträckor utan laddning men särskilt markerade så hade jag kunnat börja planera resan i ABRP.

Kalmar - Chisinau tar i alla fall 28h i Google utan laddning och stopp och ABRP beräknar resan till 35h med 8 laddstopp idag där en 3 är på över 1h.

Re: Superchargers i Asien

Postat: 10 dec 2019 09:41
av HelectriC
jeez, vilken resa :D
hade du haft en diesel-Merca eller BMW, så hade du kunnat köra hela sträckan utan stopp eller tankning och ändå hållit 200km/h i snitt. Det är ju iaf så elbilar måste fungera innan man kan köpa en, eller hur?

Re: Superchargers i Asien

Postat: 10 dec 2019 10:47
av fth
Du kan ju alltid lägga in egna waypoints i ABRP med laddning på sträckor där det inte finns någon "officiell" laddare.

Sen är det ju tyvärr så att SuC i Kina har en annan kontakt, så du kommer inte att kunna använda dessa utan adapter, och den tror jag inte finns?

/fth

Re: Superchargers i Asien

Postat: 10 dec 2019 11:02
av bylund
fth skrev:
Du kan ju alltid lägga in egna waypoints i ABRP med laddning på sträckor där det inte finns någon "officiell" laddare.

Sen är det ju tyvärr så att SuC i Kina har en annan kontakt, så du kommer inte att kunna använda dessa utan adapter, och den tror jag inte finns?

/fth
Sitter inte den kinesiska kontakten bredvid den för superladdning? Jag har för mig att de har samma kontakt som europeiska superladdare i Kina.

Re: Superchargers i Asien

Postat: 10 dec 2019 11:56
av HelectriC
borde gå att SuC:a med den högra.

Re: Superchargers i Asien

Postat: 10 dec 2019 12:16
av Pontus
fth skrev:
Du kan ju alltid lägga in egna waypoints i ABRP med laddning på sträckor där det inte finns någon "officiell" laddare.

Sen är det ju tyvärr så att SuC i Kina har en annan kontakt, så du kommer inte att kunna använda dessa utan adapter, och den tror jag inte finns?

/fth
På en sådan resa vill man nog ha med alla adaptrar man få tag på :)

Re: Superchargers i Asien

Postat: 10 dec 2019 12:17
av Pontus
HelectriC skrev:
jeez, vilken resa :D
hade du haft en diesel-Merca eller BMW, så hade du kunnat köra hela sträckan utan stopp eller tankning och ändå hållit 200km/h i snitt. Det är ju iaf så elbilar måste fungera innan man kan köpa en, eller hur?
Vi har inte hört av honom på länge men det kanske är för att han fick något infall och sitter och stäckkör mest hela tiden?

Re: Superchargers i Asien

Postat: 10 dec 2019 12:21
av fth
HelectriC skrev:
borde gå att SuC:a med den högra.
Hm, du har nog rätt, jag hade misförstått det här och trodde GB/T-kontakten användes för DC och "Tesla Type 2" för AC, men det är alltså tvärtom.

En europeisk Model 3 bör dock få problem, det finns väl ingen adapter som gör det möjligt att konvertera Tesla Type 2 DC till CCS?

/fth