Men vem bryr sig egentligen om hybrider idag


Moderator: Redaktion
Ja, och Mitsubishi har fortfarande inte börjat sälja den i Nordamerika vilket nog har lätt till att de har missat många köpare men att släppa den nu känns lite för sent om de inte ger den en stor uppdatering.bullen skrev:Raset för Outlandern är bara början. Den tog mycket på att vara först men andra kom ikapp och förbi snabbt. Ska man välja en hybrid är tex V60 överlägsen.
Men vem bryr sig egentligen om hybrider idag![]()
V60 vs Outlander så vinner Outlandern alla dagar i veckan.... V60 har sämre hybridsystem, Mycket sämre AWD, för dyr, för kort räckvidd på el, för litet bagage, för låg markfrigång, m.m. Men som du ser så beror det ju på vad man prioriterar, vad man har för behov! Så att påstå att den är överlägsen rent generellt är inte sant. Men för dig och dina behov så kan det vara så.bullen skrev:Raset för Outlandern är bara början. Den tog mycket på att vara först men andra kom ikapp och förbi snabbt. Ska man välja en hybrid är tex V60 överlägsen.
Men vem bryr sig egentligen om hybrider idag![]()
Det här håller jag verkligen inte med om. V60-hybriden har funnits längre än Outlander-diton, men har aldrig sålt särskilt bra. V60:n fanns när jag köpte min Outlander, men den dög verkligen inte. Idag ser marknaden dock annorlunda ut och det finns mycket att välja på - idag hade jag nästan helt säkert köpt en Passat GTE om jag skulle shoppat laddhybrid (och det syns i försäljningsstatistiken att många resonerar så).bullen skrev:Raset för Outlandern är bara början. Den tog mycket på att vara först men andra kom ikapp och förbi snabbt. Ska man välja en hybrid är tex V60 överlägsen.
Men vem bryr sig egentligen om hybrider idag![]()
Japp polarn köpte Passaten och tycker den är svinbra (han hade inte råd med en Tesla sa han). Han har två mil till jobbet varje dag och kan ladda i båda ändar sas, han kördanni skrev:Det här håller jag verkligen inte med om. V60-hybriden har funnits längre än Outlander-diton, men har aldrig sålt särskilt bra. V60:n fanns när jag köpte min Outlander, men den dög verkligen inte. Idag ser marknaden dock annorlunda ut och det finns mycket att välja på - idag hade jag nästan helt säkert köpt en Passat GTE om jag skulle shoppat laddhybrid (och det syns i försäljningsstatistiken att många resonerar så).bullen skrev:Raset för Outlandern är bara början. Den tog mycket på att vara först men andra kom ikapp och förbi snabbt. Ska man välja en hybrid är tex V60 överlägsen.
Men vem bryr sig egentligen om hybrider idag![]()
Misstänker att pluginhybrider är med i dessa siffror? Nu vore det intressant att veta hur det ser ut i Sverige. Om det är ungefär samma som för världen, dvs BMW bäst med 3% och totala andelen sålda elbilar är över 5% så borde lite klockor ringa hos de stora tillverkarna...vigge50 skrev:Nu har ev-blogspot tagit fram hur stor andel av tillverkarnas försäljning som är elbilar. Av förståligt skäl har Tesla 100% och om vi inte kollar på kinesiska tillverkare så ligger BMW bäst till med en andel på 3%.
BYD 102.470 (17%)
Renault-Nissan 86.247 (1%)
Tesla 76.243 (100%)
VW Group 62.480 (1%)
BMW Group 62.157 (3%)
BAIC 46.420 (2%)
Zotye 37.363 (15%)
Geely Group 32.760 (3%)
General Motors 32.700 (0%)
Mitsubishi 32.179 (2%)
http://ev-sales.blogspot.se/2017/02/aut ... 6.html?m=0
Ja, detta inkluderar plug-in hybrider.Svenssons skrev:Misstänker att pluginhybrider är med i dessa siffror? Nu vore det intressant att veta hur det ser ut i Sverige. Om det är ungefär samma som för världen, dvs BMW bäst med 3% och totala andelen sålda elbilar är över 5% så borde lite klockor ringa hos de stora tillverkarna...vigge50 skrev:Nu har ev-blogspot tagit fram hur stor andel av tillverkarnas försäljning som är elbilar. Av förståligt skäl har Tesla 100% och om vi inte kollar på kinesiska tillverkare så ligger BMW bäst till med en andel på 3%.
BYD 102.470 (17%)
Renault-Nissan 86.247 (1%)
Tesla 76.243 (100%)
VW Group 62.480 (1%)
BMW Group 62.157 (3%)
BAIC 46.420 (2%)
Zotye 37.363 (15%)
Geely Group 32.760 (3%)
General Motors 32.700 (0%)
Mitsubishi 32.179 (2%)
http://ev-sales.blogspot.se/2017/02/aut ... 6.html?m=0
Så Sverige köpte nästan 10% av alla världens vätgasbilar, vi svenskar är alltså lätta att påverka.widell skrev:De svenska siffrorna för vätgasbilarna totalt för 2016
HYUNDAI IX35 16 st
TOYOTA MIRAI 3 st
och nu under januari 2017 har det registrerats 1 st Mirai
Kommuner köper väl in sånt här skräp, det är ju lätt när någon annan betalar.vigge50 skrev:Så Sverige köpte nästan 10% av alla världens vätgasbilar, vi svenskar är alltså lätta att påverka.widell skrev:De svenska siffrorna för vätgasbilarna totalt för 2016
HYUNDAI IX35 16 st
TOYOTA MIRAI 3 st
och nu under januari 2017 har det registrerats 1 st Mirai
Nja, så illa är det väl inte? Vi har köpt 10% av världens Hyundai ix35 men bara 1,5 promille av Toyota Mirai. Inte ens en procent av totalen.vigge50 skrev:Så Sverige köpte nästan 10% av alla världens vätgasbilar, vi svenskar är alltså lätta att påverka.widell skrev:De svenska siffrorna för vätgasbilarna totalt för 2016
HYUNDAI IX35 16 st
TOYOTA MIRAI 3 st
och nu under januari 2017 har det registrerats 1 st Mirai
Oj, var nästan 1%...Svenssons skrev:Nja, så illa är det väl inte? Vi har köpt 10% av världens Hyundai ix35 men bara 1,5 promille av Toyota Mirai. Inte ens en procent av totalen.vigge50 skrev:Så Sverige köpte nästan 10% av alla världens vätgasbilar, vi svenskar är alltså lätta att påverka.widell skrev:De svenska siffrorna för vätgasbilarna totalt för 2016
HYUNDAI IX35 16 st
TOYOTA MIRAI 3 st
och nu under januari 2017 har det registrerats 1 st Mirai
Kollade på det och såg att i Sverige så var hela 6,2% av alla BMW laddningsbara men det inkluderat plug-in hybrider.Svenssons skrev:Misstänker att pluginhybrider är med i dessa siffror? Nu vore det intressant att veta hur det ser ut i Sverige. Om det är ungefär samma som för världen, dvs BMW bäst med 3% och totala andelen sålda elbilar är över 5% så borde lite klockor ringa hos de stora tillverkarna...vigge50 skrev:Nu har ev-blogspot tagit fram hur stor andel av tillverkarnas försäljning som är elbilar. Av förståligt skäl har Tesla 100% och om vi inte kollar på kinesiska tillverkare så ligger BMW bäst till med en andel på 3%.
BYD 102.470 (17%)
Renault-Nissan 86.247 (1%)
Tesla 76.243 (100%)
VW Group 62.480 (1%)
BMW Group 62.157 (3%)
BAIC 46.420 (2%)
Zotye 37.363 (15%)
Geely Group 32.760 (3%)
General Motors 32.700 (0%)
Mitsubishi 32.179 (2%)
http://ev-sales.blogspot.se/2017/02/aut ... 6.html?m=0
Kollade på det och såg att i Sverige så var hela 6,2% av alla BMW laddningsbara men det inkluderat plug-in hybrider.[/vigge50 skrev:Svenssons skrev:Misstänker att pluginhybrider är med i dessa siffror? Nu vore det intressant att veta hur det ser ut i Sverige. Om det är ungefär samma som för världen, dvs BMW bäst med 3% och totala andelen sålda elbilar är över 5% så borde lite klockor ringa hos de stora tillverkarna...vigge50 skrev:Nu har ev-blogspot tagit fram hur stor andel av tillverkarnas försäljning som är elbilar. Av förståligt skäl har Tesla 100% och om vi inte kollar på kinesiska tillverkare så ligger BMW bäst till med en andel på 3%.
BYD 102.470 (17%)
Renault-Nissan 86.247 (1%)
Tesla 76.243 (100%)
VW Group 62.480 (1%)
BMW Group 62.157 (3%)
BAIC 46.420 (2%)
Zotye 37.363 (15%)
Geely Group 32.760 (3%)
General Motors 32.700 (0%)
Mitsubishi 32.179 (2%)
http://ev-sales.blogspot.se/2017/02/aut ... 6.html?m=0
Frågan är ju hur många rena elbilar de hade kunnat sälja om de hade byggt några sådana. Att folk köper laddhybrider är för mig ett tecken på att många egentligen gärna vill ha en elbil, men i brist på bättre alternativ så måste man ta fulvarianten. Men sen finns ju tyvärr de som bara köper en laddhybrid för att få det låga förmånsvärdet. Jag känner en som köpte en Chevrolet Tahoe med hänvisning till att den klassas som miljöbil i Sverige (det går att tanka etanol i den).vigge50 skrev:Jag vet att det är många här som är negativa mot Volvos val att inte tillverka någon ren elbil än men deras satsning på plug-in hybrider kan man inte klaga på. Under 2016 sålde de 15 579(plats 19) elbilar och totalt sålde de 534 332 bilar vilket ger en andel på 2,9%, endast efter Tesla och BMW(3,1%) om man kollar på märken som säljer i västvärlden.
Tyvärr tror jag att många köper laddhybrid för de låga förmånsvärdet (iaf i Stockholm), och sen känns det bra att säga att man kör hybrid.mati skrev:Frågan är ju hur många rena elbilar de hade kunnat sälja om de hade byggt några sådana. Att folk köper laddhybrider är för mig ett tecken på att många egentligen gärna vill ha en elbil, men i brist på bättre alternativ så måste man ta fulvarianten. Men sen finns ju tyvärr de som bara köper en laddhybrid för att få det låga förmånsvärdet. Jag känner en som köpte en Chevrolet Tahoe med hänvisning till att den klassas som miljöbil i Sverige (det går att tanka etanol i den).vigge50 skrev:Jag vet att det är många här som är negativa mot Volvos val att inte tillverka någon ren elbil än men deras satsning på plug-in hybrider kan man inte klaga på. Under 2016 sålde de 15 579(plats 19) elbilar och totalt sålde de 534 332 bilar vilket ger en andel på 2,9%, endast efter Tesla och BMW(3,1%) om man kollar på märken som säljer i västvärlden.
Visst kan det vara så men då kollar vi på Sverige, är det liknande i andra länder som Volvo säljer sina plug-in hybrider?mati skrev:Frågan är ju hur många rena elbilar de hade kunnat sälja om de hade byggt några sådana. Att folk köper laddhybrider är för mig ett tecken på att många egentligen gärna vill ha en elbil, men i brist på bättre alternativ så måste man ta fulvarianten. Men sen finns ju tyvärr de som bara köper en laddhybrid för att få det låga förmånsvärdet. Jag känner en som köpte en Chevrolet Tahoe med hänvisning till att den klassas som miljöbil i Sverige (det går att tanka etanol i den).vigge50 skrev:Jag vet att det är många här som är negativa mot Volvos val att inte tillverka någon ren elbil än men deras satsning på plug-in hybrider kan man inte klaga på. Under 2016 sålde de 15 579(plats 19) elbilar och totalt sålde de 534 332 bilar vilket ger en andel på 2,9%, endast efter Tesla och BMW(3,1%) om man kollar på märken som säljer i västvärlden.