Övertyga resten av familjen
Moderator: Redaktion
Re: Övertyga resten av familjen
Den utökade laddaren är inte meningslös, men det är inte hemma man har nytta av den (om man inte har väldigt extremt körmönster då man kör 40+ mil om dagen och kommer hem väldigt sent och ger sig av väldigt tidigt), utan det är när man är ute och åker utanför superladdarnätverket som stoppen blir något kortare på platser där det finns typ 2-laddning på mer än 11 kW, vilket inte är helt ovanligt. Att köpa till en chademoadapter ger dock mer för pengarna. Det ger drygt 40 kW laddning (mot den utökade laddarens 16,5 kW) när man är ute och åker.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Övertyga resten av familjen
mati skrev:När jag provkör med folk så brukar jag först krypköra ett tag i början. Då går Teslan helt ljudlöst och alla är impade hur tyst och mjukt den går. Sen hammrar jag bara plattan i golvet, utan att säga nånting innan. Det är ganska effektfullt.JohanLKarlsson skrev:Det låter lovande!Jag har gjort provkörningen med min son. Han är helt såld och väl påläst. Nu är provkörning med frun/familjen bokad. Hoppas att det fungerar.

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Övertyga resten av familjen
Från en fru och mamma:I min familj är det jag som är frun, mamman och står för Tesla-leasingen och jag behövde inte övertygas;-) Som som många andra här på forumet så var provkörningen det som gjorde beslutet snabbt och lätt för mig. Men pengar är pengar och svårt att argumentera bort.
Säkerheten är det enskilda argumentet som för mig är ovärderligt. När jag läste vår medlems (boreno) egen historia från olyckan med sonen här på forumet var det svårt att hålla tårarna tillbaka. Själv har jag haft turen att undvika allvarligare tillbud under mina 30 år i bil. Jag har dock en kollega som hade otur att drabbas och jag minns hennes ord direkt efter olyckan, som nu är 10 år sedan: "Jag kommer aldrig mer köpa en bil med mindre än 5 stjärnor i krocktesterna". En obotlig skada som undviks är svår att värdera i pengar.
Jag är fortfarande avundsjuk på mig själv efter snart ett år med denna fantastiska bil, som i år varit stor del av nöjet på vår Europa-semester och även en roadtrip i södra Sverige.
Säkerheten är det enskilda argumentet som för mig är ovärderligt. När jag läste vår medlems (boreno) egen historia från olyckan med sonen här på forumet var det svårt att hålla tårarna tillbaka. Själv har jag haft turen att undvika allvarligare tillbud under mina 30 år i bil. Jag har dock en kollega som hade otur att drabbas och jag minns hennes ord direkt efter olyckan, som nu är 10 år sedan: "Jag kommer aldrig mer köpa en bil med mindre än 5 stjärnor i krocktesterna". En obotlig skada som undviks är svår att värdera i pengar.
Jag är fortfarande avundsjuk på mig själv efter snart ett år med denna fantastiska bil, som i år varit stor del av nöjet på vår Europa-semester och även en roadtrip i södra Sverige.
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 12 jul 2016 20:33
Re: Övertyga resten av familjen
Den ekonomiska biten är naturligtvis en svår nöt att knäcka. Säkerhetsbiten är helt klart ett bra argument. Ska ta med detta argument i vår diskussion här hemmaMariaB skrev:Från en fru och mamma:I min familj är det jag som är frun, mamman och står för Tesla-leasingen och jag behövde inte övertygas;-) Som som många andra här på forumet så var provkörningen det som gjorde beslutet snabbt och lätt för mig. Men pengar är pengar och svårt att argumentera bort.
Säkerheten är det enskilda argumentet som för mig är ovärderligt. När jag läste vår medlems (boreno) egen historia från olyckan med sonen här på forumet var det svårt att hålla tårarna tillbaka. Själv har jag haft turen att undvika allvarligare tillbud under mina 30 år i bil. Jag har dock en kollega som hade otur att drabbas och jag minns hennes ord direkt efter olyckan, som nu är 10 år sedan: "Jag kommer aldrig mer köpa en bil med mindre än 5 stjärnor i krocktesterna". En obotlig skada som undviks är svår att värdera i pengar.
Jag är fortfarande avundsjuk på mig själv efter snart ett år med denna fantastiska bil, som i år varit stor del av nöjet på vår Europa-semester och även en roadtrip i södra Sverige.

Re: Övertyga resten av familjen
Låt henne läsa borenos text om hans olycka. Min fru läste den och blev också rörd - vi har snackat en del om det hemma efteråt.JohanLKarlsson skrev:Den ekonomiska biten är naturligtvis en svår nöt att knäcka. Säkerhetsbiten är helt klart ett bra argument. Ska ta med detta argument i vår diskussion här hemmaMariaB skrev:Från en fru och mamma:I min familj är det jag som är frun, mamman och står för Tesla-leasingen och jag behövde inte övertygas;-) Som som många andra här på forumet så var provkörningen det som gjorde beslutet snabbt och lätt för mig. Men pengar är pengar och svårt att argumentera bort.
Säkerheten är det enskilda argumentet som för mig är ovärderligt. När jag läste vår medlems (boreno) egen historia från olyckan med sonen här på forumet var det svårt att hålla tårarna tillbaka. Själv har jag haft turen att undvika allvarligare tillbud under mina 30 år i bil. Jag har dock en kollega som hade otur att drabbas och jag minns hennes ord direkt efter olyckan, som nu är 10 år sedan: "Jag kommer aldrig mer köpa en bil med mindre än 5 stjärnor i krocktesterna". En obotlig skada som undviks är svår att värdera i pengar.
Jag är fortfarande avundsjuk på mig själv efter snart ett år med denna fantastiska bil, som i år varit stor del av nöjet på vår Europa-semester och även en roadtrip i södra Sverige.
För övrigt var det provkörningen som fick både mig och min fru att köpa Model S - jag hade snöat in på Tesla några år innan provkörningen men bestämt mig att vänta på Model X. Efter att vi provkört Model S och satte oss i vår gamla ruttna diesel-Passat så åkte vi omedelbart hem och beställde en Model S. Skulle gjort samma sak igen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Övertyga resten av familjen
Japp, jag tänkte också på det här, och jag sa för en stund sen precis samma till en kompis som överväger att köpa en Model X. Det är värt hur mycket som helst eller snarare ovärderligt att veta att man transporterar sina barn i en av världens säkraste bilar. En provkörning brukar ta hand om resten. Och sen ska man inte glömma att det är en otrolig frihetskänsla att ha en bil där bränslet knappt kostar nåt. Vi använder bilen på ett helt annat sätt nu.MariaB skrev:Från en fru och mamma:I min familj är det jag som är frun, mamman och står för Tesla-leasingen och jag behövde inte övertygas;-) Som som många andra här på forumet så var provkörningen det som gjorde beslutet snabbt och lätt för mig. Men pengar är pengar och svårt att argumentera bort.
Säkerheten är det enskilda argumentet som för mig är ovärderligt. När jag läste vår medlems (boreno) egen historia från olyckan med sonen här på forumet var det svårt att hålla tårarna tillbaka. Själv har jag haft turen att undvika allvarligare tillbud under mina 30 år i bil. Jag har dock en kollega som hade otur att drabbas och jag minns hennes ord direkt efter olyckan, som nu är 10 år sedan: "Jag kommer aldrig mer köpa en bil med mindre än 5 stjärnor i krocktesterna". En obotlig skada som undviks är svår att värdera i pengar.
Jag är fortfarande avundsjuk på mig själv efter snart ett år med denna fantastiska bil, som i år varit stor del av nöjet på vår Europa-semester och även en roadtrip i södra Sverige.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Övertyga resten av familjen
Håller med bylund. Funderar du på den starkare laddaren så är det när du är ute och åker som den kan vara nyttig i vissa fall. Men Chademo är klart billigare och snabbare men klart mer sällsynta också.
Men du kan ju även välja att "vänta" med den då den går att eftermontera.
"Laddutrustning" är undantagna från från bilens förmånsvärde enligt Skatteverkets skrivning. Så jag har med gott samvete inte lagt till mina extra grejor till förmånsvärdet på min bil som jag har köpt till. Typ2-typ2 kabel, extra UMC och Chademoadapter.
Känner att jag klarat mig fullt ut på de.
Ett tips om du funderar på att ha en extra UMC liggande i bilen och ska resa i Norge. Köp den från Norge/ i Norge då vår svenska tydligen inte fungerar där men den Norska ska tydligen fungera här. Norge har dock betydligt fler SuC så ska du inte ladda "hemma hos en Norrman" så kanske du inte har användning av den ändå.
Jag har min extra UMC liggande i bilen och den vanliga hänger alltid hemma i garaget. Då slipper jag ta lös och stuva in den i bilen varje gång vi åker. Då vi bara använder bilen på långkörning. Kan också va skönt med en "i reserv" om man ska iväg på bilsemester utanför SuC-nätverket där man är helt beroende av en fungerande laddkabel.
Men du kan ju även välja att "vänta" med den då den går att eftermontera.
"Laddutrustning" är undantagna från från bilens förmånsvärde enligt Skatteverkets skrivning. Så jag har med gott samvete inte lagt till mina extra grejor till förmånsvärdet på min bil som jag har köpt till. Typ2-typ2 kabel, extra UMC och Chademoadapter.
Känner att jag klarat mig fullt ut på de.
Ett tips om du funderar på att ha en extra UMC liggande i bilen och ska resa i Norge. Köp den från Norge/ i Norge då vår svenska tydligen inte fungerar där men den Norska ska tydligen fungera här. Norge har dock betydligt fler SuC så ska du inte ladda "hemma hos en Norrman" så kanske du inte har användning av den ändå.
Jag har min extra UMC liggande i bilen och den vanliga hänger alltid hemma i garaget. Då slipper jag ta lös och stuva in den i bilen varje gång vi åker. Då vi bara använder bilen på långkörning. Kan också va skönt med en "i reserv" om man ska iväg på bilsemester utanför SuC-nätverket där man är helt beroende av en fungerande laddkabel.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Övertyga resten av familjen
Att åka till garagelänga och testa säger inte så mycket för om uttaget ger t.ex. 13A idag så kankse den bara klarar 6A vintertid om alla i längan har kupevärmare.
Som alla skrivit här ovan bort med allt onödigt typ köldpaket och dubbelladdare.
Jag har en röd fullutrustad 70D idag.
Hade jag specat idag hade jag valt 60D, solid vit, nextgen, panorama, AP.
Du kan ju lägga till AP senare om du "klarar dig utan" tills du känner att det är värt att lägga ca 30k
Som alla skrivit här ovan bort med allt onödigt typ köldpaket och dubbelladdare.
Jag har en röd fullutrustad 70D idag.
Hade jag specat idag hade jag valt 60D, solid vit, nextgen, panorama, AP.
Du kan ju lägga till AP senare om du "klarar dig utan" tills du känner att det är värt att lägga ca 30k

Re: Övertyga resten av familjen
Jag tror inte att det blir så svårt att övertyga din fru. Jag hade också lite betänksamheter, men det löste sig ganska snabbt med en åktur. Du får givetvis göra ett förberedande arbete. Att flika in ordet Tesla lite överallt, ända tills du kommer fram till den punkten då du säger Tesla i var och varannan mening, kan vara ett bra tips. Det funkade för mig. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Övertyga resten av familjen
Viska Tesla i hennes öra varje kväll när hon somnat så löser det sig. 

Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Övertyga resten av familjen
Håller med. Att "prova ladda 10A" en kort stund säger inte mycket. Oftast tål säkringarna överbelastning 10-30min.
Dessutom är det lika ofta själva matningen/huvudsäkringarna som blir flaskhalsen och där huvudsäkringen löser ut på någon fas även fast säkringen till ditt uttag inte är överbelastad.
Dessutom är det lika ofta själva matningen/huvudsäkringarna som blir flaskhalsen och där huvudsäkringen löser ut på någon fas även fast säkringen till ditt uttag inte är överbelastad.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Övertyga resten av familjen
Motorvärmarna går ju igång på morgonen så det är ju bara att låta bli att ladda just då, så fall. För det går väl att schema lägga laddningen på Tesla också?Alx skrev:Att åka till garagelänga och testa säger inte så mycket för om uttaget ger t.ex. 13A idag så kankse den bara klarar 6A vintertid om alla i längan har kupevärmare.
...
Edit håller med om att testa nu ger inte så mycket. Bättre att undersöka hur ledningarna ser ut osv.
Re: Övertyga resten av familjen
Säkringar är gjorda för att tåla viss överbelastning kortare tider.Leo skrev:Håller med. Att "prova ladda 10A" en kort stund säger inte mycket. Oftast tål säkringarna överbelastning 10-30min.
Jag brukar ladda Teslan på jobbet i 16A trefasuttaget. En dag så gick plötsligt en säkring. Då upptäckte jag att någon hade bytt ut alla säkringar mot 10A-säkringar. Den dagen hade jag laddat i över en timme innan säkringen gick. Det är fullt möjligt att säkringarna har suttit där längre än så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Övertyga resten av familjen
Håller också med om att det i princip enbart är på längre resor utanför Superchargerland och Chademoland som den större effekten på inbyggda laddaren kanske kan komma till användning.Leo skrev:Håller med bylund. Funderar du på den starkare laddaren så är det när du är ute och åker som den kan vara nyttig i vissa fall. Men Chademo är klart billigare och snabbare men klart mer sällsynta också.
Men du kan ju även välja att "vänta" med den då den går att eftermontera.
Vad jag fattat det som så är det dock inte en eftermontering som görs om man vill ha högre effekt laddaren om man inte valde den från början. Enligt flera källor är det samma laddare i alla bilarna och det ska gå att "byta" upp sig genom mjukvaruuppdatering.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Övertyga resten av familjen
Hmm den tråden har jag nog tyvärr missat. Skulle gärna vilja läsa, någon som har en länk?MariaB skrev:Från en fru och mamma:I min familj är det jag som är frun, mamman och står för Tesla-leasingen och jag behövde inte övertygas;-) Som som många andra här på forumet så var provkörningen det som gjorde beslutet snabbt och lätt för mig. Men pengar är pengar och svårt att argumentera bort.
Säkerheten är det enskilda argumentet som för mig är ovärderligt. När jag läste vår medlems (boreno) egen historia från olyckan med sonen här på forumet var det svårt att hålla tårarna tillbaka. Själv har jag haft turen att undvika allvarligare tillbud under mina 30 år i bil. Jag har dock en kollega som hade otur att drabbas och jag minns hennes ord direkt efter olyckan, som nu är 10 år sedan: "Jag kommer aldrig mer köpa en bil med mindre än 5 stjärnor i krocktesterna". En obotlig skada som undviks är svår att värdera i pengar.
Jag är fortfarande avundsjuk på mig själv efter snart ett år med denna fantastiska bil, som i år varit stor del av nöjet på vår Europa-semester och även en roadtrip i södra Sverige.

Annars så vill jag återigen tacka för allas input. Det är just detta som jag gillar med det här forumet, hjälpsamhet!!
Ni har som sagt gett mig en del att fundera på.
Är det förresten någon som vet om det går att låna/hyra en Model S ett par dagar just för att få testa på hur det är att "leva" med en Tesla?
Re: Övertyga resten av familjen
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Övertyga resten av familjen
Ja det där var ju helt klart stark läsning. Undrar som sagt hur många andra bilmodeller som skulle stått pall för en sån smäll.Challe76a skrev:

Re: Övertyga resten av familjen
Det finns några hyrbilsfirmor som har Model S, bl a Perpetum i Göteborg. Vad gäller att låna från Tesla så är det nog bäst att prata med dem. Det verkar som några har fått låna bil till mer än bara en provkörning.fredacler skrev:Är det förresten någon som vet om det går att låna/hyra en Model S ett par dagar just för att få testa på hur det är att "leva" med en Tesla?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Övertyga resten av familjen
Hmm får nog ta ett snack med kusinen som jobbar på Tesla på MoSbylund skrev:Det finns några hyrbilsfirmor som har Model S, bl a Perpetum i Göteborg. Vad gäller att låna från Tesla så är det nog bäst att prata med dem. Det verkar som några har fått låna bil till mer än bara en provkörning.fredacler skrev:Är det förresten någon som vet om det går att låna/hyra en Model S ett par dagar just för att få testa på hur det är att "leva" med en Tesla?
