Sova i Teslan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Re: Sova i Teslan

Inlägg av ovelundkvist »

392
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

391 (om den passar i M3 ) ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
patricw

Inlägg av patricw »

gellerstam skrev:
390 (samma krav :geek: )
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

patricw skrev:
gellerstam skrev:
390 (samma krav :geek: )
M3.... Tänkte skriva tre stycken eftersom "familjen" bokat tre M3. :D
Dock är det väl så att vi inte behöver mer än en tillsammans.
Så... 389... :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Herr X skrev:
bylund skrev:
Många är nog intresserade, även jag, men det hänger ju verkligen på vad priset blir om jag skulle slå till eller inte.
Utpriset styrs av efterfrågan.
Stort intresse/högt köptryck/många enheter = lågt pris
Litet intresse/lågt köptryck/få enheter = högt pris

Låt säga att den totala potentialen i marknaden är 1000 enheter WW, men att endast 400 av dessa är tillräckligt intresserade för att välja att köpa.
Jag gissar på att overhead-kostnaden för att ta fram dessa 400 enheterna är ca. 200 000kr och därefter en kostnad på ca. 100kr per enhet.
Det innebär en kostnad på 240 000kr som ska slås ut över 400 enheter, dvs. ett självkostnadspris på 600kr. Men med tanke på den enorma risken, behöver man minimum ha 50% marginal, så utpris till kund bör landa på 1200kr + skatter + frakt.
I Sverige då ca. 1500kr + frakt. Om jag beräknat marknadens potentiella storlek fel åt något håll kan kalkylen väsentligt svänga.

Skulle man få sålt såna specialsydda luftmadrasser så att man får en helt plan jättesäng bak i Teslan för 1500kr + frakt?

200kkr för overhead och startkostnad är, i mitt tycke lite i högsta laget. Är väl dock mest beroende på om man kan designa den själv i något lämpligt 3D-program och därmed få ner timkostnaden. Sedan låta ett par tillverkare i Kina tillverka ett par prototyper.

Oavsett det är jag intresserad, count me in. Är beredd att betala någon hundralapp extra om en inbyggd luftpump (typ Intex, dock 12V) ingår.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

388,

Kan man få ett mörkläggningskit med på köpet ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Inbyggd luftpump är nog ett måste.
Och luftmaddrassen borde naturligtvis förvaras inte i frunken utan i utrymmet under golvluckan i bagageutrymmet, så den blåses upp och kommer fram av sig själv när man trycker på en knapp 8-)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Kirre skrev:
200kkr för overhead och startkostnad är, i mitt tycke lite i högsta laget. Är väl dock mest beroende på om man kan designa den själv i något lämpligt 3D-program och därmed få ner timkostnaden. Sedan låta ett par tillverkare i Kina tillverka ett par prototyper.

Oavsett det är jag intresserad, count me in. Är beredd att betala någon hundralapp extra om en inbyggd luftpump (typ Intex, dock 12V) ingår.
Har gjort liknande grejer tidigare och gjorde en hafsig uppskattning baserat på min erfarenhet - det tillkommer en mängd kostnader med att ta fram en ny produkt som inte bara är relaterat till själva produkten (förpackning, distributionskostnader etc.) som är lätt att glömma av.

Är på den här bollen eftersom det ser ut att finnas ett intresse. Kikar på att ta fram en lösning med inbyggd 12V-pump.

En fråga till alla:
Finns det bara två olika sätesmodeller för baksätet i Model S - nextgen och den gamla vanliga? Eller är det fler alternativ av bagage/baksäten som jag glömt att ta hänsyn till? Jag vet att man ändrat baksätenas nackstöd i standardbaksätet men det borde inte påverka här..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Peter Holm skrev:
Kan man få ett mörkläggningskit med på köpet ;)
Har tänkt denna tanken också - det hade varit läckert att ha såna där uppfällbara små solgardiner (fast helt mörka) som är perfekt anpassade till alla bilens rutor. Tror dessvärre att det måste scopas bort i första versionen - får ta en sak i taget.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

TiborBlomhall skrev:
Och luftmaddrassen borde naturligtvis förvaras inte i frunken utan i utrymmet under golvluckan i bagageutrymmet, så den blåses upp och kommer fram av sig själv när man trycker på en knapp 8-)
Nu verkar du ha glömt att det finns bilar med extra stolar i det utrymmet. ;)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Men medge att skulle Elon ha tagit fram produkten skulle den blivit så ;)

De som har barn sover ändå inte i bilen (eller tvärtom enda lugna stället?)

WWED - What Would Elon Done? ;)
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare

Inlägg av NikkolajVessla »

Mörkläggningskit till mig med!

Vore bra om det gick att beställa separat!

Model Y 2023
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag är nog också intresserad. Lite förvirring att blanda in Model 3 dock. Har mycket svårt att tro att samma madrass skulle passa. Men marknaden lär ju vara mycket störe för den om det går att ligga raklång med fällda säten i den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Jag är nog också intresserad. Lite förvirring att blanda in Model 3 dock. Har mycket svårt att tro att samma madrass skulle passa. Men marknaden lär ju vara mycket störe för den om det går att ligga raklång med fällda säten i den.
Kikar på att ta fram en lösning för Model S - när det väl är gjort och det faktiskt visar sig att det finns ett riktigt intresse för produkten, borde det gå förhållandevis lätt att ta fram lösningar till Model X/3 också.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

bylund skrev:

Japp, förstår atlet inte kan vara samma madrass i M3 som i MS. Menade bara att jag kommer vara intresserad av den när 3an kommer. För att visa att det finns intresse för denna typ av produkt.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

I så fall är jag intresserad av två, en till min Model S och en till min kommande Model 3!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Tappat räkningen men 387 borde det va kvar
Användarvisningsbild
Jonnen
Teslaägare

Inlägg av Jonnen »

386

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Användarvisningsbild
stefansjo
Teslaägare

Inlägg av stefansjo »

385
2016-02-29- S 85D | Pärlvit Multi-Coat-färg | Panorama | NextGen | Autopilot | Premium Interiör |
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

38? och gärna mörkläggningskit om det går.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Mörkläggningskit finns för 189:- ;)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000029998/
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Några framsteg? Det verkar ju som att marknaden kommer att växa om det nu faktiskt går att fälla platt i Model 3.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=5463
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Mikael
Teslaägare

Inlägg av Mikael »

Nicke Nyfiken skrev:
Mörkläggningskit finns för 189:- ;)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000029998/

Eller så kan man göra såhär:
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Kollade och mätte på X häromdagen och kan berätta att man nog inte ska vara längre än 150cm i X och 190cm i S...
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

383. Köper LÄTT en. Kanske helst i skum snarare än en tät luftversion, men ingen dealbreaker.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Skriv svar