Ladda i motorvärmarstolpe. tillåtet? säkert? praktiskt?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Runningwithscissors
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 okt 2014 08:55

Re: Ladda i motorvärmarstolpe. tillåtet? säkert? praktiskt?

Inlägg av Runningwithscissors »

Underbart. Mycket utförligt! Stort tack :)
olza
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Ladda i motorvärmarstolpe. tillåtet? säkert? praktiskt?

Inlägg av olza »

Herr X skrev:
Den siffran 16A som du ser på etiketten på högersidan är hur mycket själva boxen är dimensionerad för - man har alltså maximalt lov att ha 16A-säkringar i den lådan.
På högersidan av uttagen sitter boxens huvudsäkring som är på 25A, dvs. om båda bilarna samtidigt drar över 25A så ska den säkringen gå för att skydda kablaget från varmgång. Jag tippar därför att det är 2,5mm2-kablar till din box (1,5mm2-kablar får inte lov att säkras upp till mer än 13A) och detta innebär att du borde kunna prata med den som ansvarar för boxen (föreningen?) om att få uppgradera din vänstra 6A-säkring till 13A. En elektriker byter denna säkring från 6A till 13A på några minuter.
6A är lite lågt kan jag tycka - den borde uppgraderas för att användas till elbilsladdning. 13A är oavsett maximalt vad Teslan kan dra från ett sådant uttag. 10A funkar också om de inte går med på 13A.
Men den där "huvudsäkringen" ser misstänkt likt ut som en jordfelsbrytare... ;)
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Ladda i motorvärmarstolpe. tillåtet? säkert? praktiskt?

Inlägg av chpaulin »

Som tidigare nämnt i tråden så även om man kan ta ut 13A från ett schuko så kanske det inte är den bästa lösningen över tid. Den effekten kommer generera stora mängder värme och behöver du ladda mer än några få kWh per dag kan det vara värt att bygga om/bygga till riktig laddning likt den jag visade tidigare om man ändå skall ta dit en elektriker. Rekommendationen är max 8A i schuko i långa perioder om jag inte missminner mig.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ladda i motorvärmarstolpe. tillåtet? säkert? praktiskt?

Inlägg av 12man »

olza skrev:
Herr X skrev:
Den siffran 16A som du ser på et.........ndas till elbilsladdning. 13A är oavsett maximalt vad Teslan kan dra från ett sådant uttag. 10A funkar också om de inte går med på 13A.
Men den där "huvudsäkringen" ser misstänkt likt ut som en jordfelsbrytare... ;)
+16 Ahhhh

Jordfelsbrytare av typ A för AC och pulserande DC felströmmar och med nollan till höger.
Använd 30 mA för personskydd och 300 mA till anläggningsskydd. Stötströmsäker, min temperatur –25ºC och brytförmåga 10kA.
Matande ledare kan alternativt anslutas från över– eller undersida. Enskild jordfelsbrytare kan enkelt tas bort från fasskenan och vid behov bytas ut..
Artikel nr Typ A Antal mod Poler mA Ansl. area mm² - Enhet Pris
2163180 G12 225 030* 25 2 2 30 10 - ST 589.00

rccb.jpg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Ladda i motorvärmarstolpe. tillåtet? säkert? praktiskt?

Inlägg av apkungen »

Jag skulle köra på 10A om jag laddade via schuko. Känns säkrast så. Jag behöver inte mer än 1mil/h. 12 nya mil per natt i snitt räcker bra. Åker länge än det säkert varje helg men med ett stort batteri har man stor buffert och SuC finns ju också.
Skriv svar