Sida 2 av 5

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 20 jul 2016 15:58
av matbl
vigge50 skrev:
matbl skrev:
pegs skrev:
matbl skrev:
Utvecklingen går rasande fort så redan när de tas i bruk under nästa åe så är det dags att börja planera för nästa uppdatering av dem under 2018. Och så får man nog hölla på de närmaste 5-10 åren i alla fall.
Vad är det för utveckling du grundar resonemanget på?
Utvecklingen på laddstandardfronten med ccs på först över 100 kw och sen uppåt 200 kw. Samt samma på chademo.
Samr på andra elbilar än tesla där det från 2018-2023 kommer massor av nya elbilar som ska laddas och då krävs att kaddstationer kan ladda besökares bilar fort. Då räcker inga 22 kw per station.
En del av stationerna ska enligt den informationen jag har läst vara vid boende vilket betyder att de är tänkt till natt laddning. Så länge boenden inte går ut mitt i natten och byter kablar så kvartar det nog om det är 22 eller 50 kW laddare, de kommer ändå bara fylla de bilarna som är inkopplade över natten. Snabbladdare är däremot en annan sak.
100 av de 250 är boendeparkering ja. Jag pratar om de andra 150.

För ett gäng år sedan installerade samma bolag i linköping "laddstolpar" med vanlig schuko (väggkontakt). Sen tyckte man tydligen att man gjort sitt och lät stolparna stå. Jag ser helst att man inte hör om samma sak igen utan har en tydlig strategi för hur man ska upogradera stationerna framåt i tiden. Och då naturligtvis även matarnätet till dem.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 15 aug 2016 07:32
av crex
Kan ju som tillägg (och lite OT) meddela att jag diskuterat frågan om laddstolpar med Norrköpings kommun. När jag ringde till Tekniska Kontoret och sa att jag var intresserad av att ladda min elbil så blev jag hänvisad till Max, McDonalds och Mirum Galleria. Jag sa att jag inte var intresserad av privata platser utan de som var finansierade av kommunen. Fick till svar att det inte fanns några p.g.a. att Norrköping inte har ett kommunalt elbolag. Jag frågade då hur det kan komma sig att grannkommunen Söderköping (som knappast har ett eget kommunalt elbolag) kunde ha elplatser i kommunal regi. "Bra fråga...". Blev sedan hänvisad till en annan person på Tekniska Kontoret som sa att diskusionen hade varit uppe i Tekniska Nämnden nyligen där man hade tagit beslutet att INTE satsa på elplatser i Norrköpings kommun. Anledningen var att det inte var lagligt att ta betalt för elen utan man var i så fall tvungen att låta elen vara gratis. Argumentet var då:

"Skulle vi stå och fylla på bensin/diesel på alla andra bilar som parkerar på våra platser? Vi tycker inte att elbilister ska gynnas framför alla andra medborgare i kommunen."

Intressant resonemang.... :roll:

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 15 aug 2016 08:34
av Challe76a
:lol: Norrköping måste bli Sveriges sämsta elbilsstad. Dom är helt blåsta.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 15 aug 2016 08:39
av Jerker
crex skrev:
Kan ju som tillägg (och lite OT) meddela att jag diskuterat frågan om laddstolpar med Norrköpings kommun. När jag ringde till Tekniska Kontoret och sa att jag var intresserad av att ladda min elbil så blev jag hänvisad till Max, McDonalds och Mirum Galleria. Jag sa att jag inte var intresserad av privata platser utan de som var finansierade av kommunen. Fick till svar att det inte fanns några p.g.a. att Norrköping inte har ett kommunalt elbolag. Jag frågade då hur det kan komma sig att grannkommunen Söderköping (som knappast har ett eget kommunalt elbolag) kunde ha elplatser i kommunal regi. "Bra fråga...". Blev sedan hänvisad till en annan person på Tekniska Kontoret som sa att diskusionen hade varit uppe i Tekniska Nämnden nyligen där man hade tagit beslutet att INTE satsa på elplatser i Norrköpings kommun. Anledningen var att det inte var lagligt att ta betalt för elen utan man var i så fall tvungen att låta elen vara gratis. Argumentet var då:

"Skulle vi stå och fylla på bensin/diesel på alla andra bilar som parkerar på våra platser? Vi tycker inte att elbilister ska gynnas framför alla andra medborgare i kommunen."

Intressant resonemang.... :roll:
Detta är väl ett sorgligt träffande exempel på hur man bara letar problem och hinder istället för att försöka vara kreativa och hitta lösningar som tar frågan framåt.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 15 aug 2016 11:12
av lator
Jag tänkte på detta med debitering. Om man nu har en elbil och bor i lägenhet eller radhus utan möjlighet till laddning hemma så är det givetvis tacksamt om kommunen har fixat ett gäng laddstolpar med tillhörande parkeringsplats i närområdet. Frågan blir då: Hur mycket är man beredd att betala för sin vanliga dygnsladdning?

Med Clevers prissättningsmodell så hamnar man i ett läge där man antingen ska betala 5 kr/kWh eller teckna ett abonnemang för 99 kr/mån och sen betala 2,50 kr/kWh. Att man ska välja deras "all in" verkar inte fresta så många om man inte kör riktigt mycket med sin bil men då kör man antagligen redan Tesla och nyttjar SuC... Dessutom är den anpassad för den som kan ladda hemma.

Ett litet räkneexempel då:
Andersson kör VW Up. Tankar den med bensin och den drar i snitt 0,55 liter per mil. Den kostade ny 115000kr. Avbetalningsköp med 3,5% ränta och 20% kontant.
Pettersson kör VW E-Up. "Tankar" den med Clevers el och den drar i snitt 140 Wh/km. Kostade ny 279000kr - 40000= 239000. Också 20% och 3,5% ränta...
Dessa antas köra 1200 mil per år

Karlsson kör en VW Golf som drar 0,65 l/mil och kostade 190000kr. Samma villkor som ovan.
Olsson har köpt en E-Golf som snittar på 165Wh/km. kostade honom 390000kr - 40000 = 350000kr.
Dessa antas köra 1600 mil per år.

Svensson kör en Outlander PHEV och försöker hålla ner kostnaden för driften trots att den var nästan gratis vad gäller förmånsvärde...

Samtliga behåller sin bil i 3 år och säljer den sedan till halva inköpspriset. Bensinpriset antas vara 13kr/liter.
Vi antar vidare att alla har lagt kontantinsatsen med pengar från banken som inte ger någon ränta... (fördel bensin alltså...)

Up: 0,55 x 13 = 7,15 kr/mil. Kapitalförlust 57500kr. Egen insats 23000kr. Räntekostnad 0,035 x 34500. 3 x 1200 x 7,15 + 57500 + 1207,50 = 84447,50kr
E-Up: 1,4 x 5 = 7 kr/mil. Kapitalförlust 119500kr. Egen insats 47800kr. Räntekostnad 0,035 x 71700. 3 x 1200 x 7,00 + 119500 + 2509,50 = 147209,50kr

Golf: 0,65 x 13 = 8,45 kr/mil. Kapitalförlust 95000kr. Egen insats 38000kr. Räntekostnad 0,035 x 57000. 3 x 1600 x 8,45 + 95000 + 1995 = 137555kr.
E-Golf: 1,65 x 5 = 8,25kr/mil. Kapitalförlust 175000kr. Egen insats 70000kr. Räntekostnad 0,035 x 105000. 3 x 1600 x 8,25 + 175000 + 3675 = 218275kr

Outlander på bara bensin: 0,85 x 13 = 11,05kr/mil. Outlander på Clever-el: 2,5 x 5 = 12,50kr/mil.

Men de kan ju köpa el för 2,50 + 99kr per månad!

Brytgränsen flyttas självklart efter hur mycket bilen drar så för Outlandern blir det fördelaktigt redan vid ca 15 mil per månad. Vi tar ett exempel till...

120 mil Outlander per månad ger 2,5 x 5 x 120 = 1500kr. eller: 2,5 x 2,5 x 120 + 99 = 759kr. Sen kommer frågan: Hur många mil av månadens totala antal kan man köra på el?

För en ren elbil är ju svaret 100%! Så sista kollen då...
E-Golf med priset 2,50 + 99. 1,65 x 2,50 x 1600 + (12x99=1188) = 7788kr/år.
5,00 + 0,0. 1,65 x 5 x 1600 = 13200kr/år.

Slutsats: Om man avser att ladda mera än typ 40 kWh/månad på Clevers anläggningar så lönar det sig att ta deras abonnemang för 99kr per månad. Däremot är det väldigt svårt att räkna hem en investering i en elbil... :( Samt att det är svårt att köra Outlander och ha det bekvämt och billigt samtidigt som man försöker vara miljövänlig.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 15 aug 2016 11:33
av TiborBlomhall
Challe76a skrev:
:lol: Norrköping måste bli Sveriges sämsta elbilsstad. Dom är helt blåsta.
De är det ju redan:
http://teslaclubsweden.se/sveriges-vars ... lbilister/

Nu är semestrarna över, kanske dags att överlämna en pokal till dem och låta dem svettas i media.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 15 aug 2016 12:15
av Haglund
TiborBlomhall skrev:
Challe76a skrev:
:lol: Norrköping måste bli Sveriges sämsta elbilsstad. Dom är helt blåsta.
De är det ju redan:
http://teslaclubsweden.se/sveriges-vars ... lbilister/

Nu är semestrarna över, kanske dags att överlämna en pokal till dem och låta dem svettas i media.
Klart de ska få göra! Passa även på att ge Borås en buckla för andraplatsen och få dem att svettas lite till. De fick en skopa på grund av din artikel i somras (undrar vem som tipsade... :D ). De skyllde då på att de inte kunde lämna något svar p.g.a. semestrar. De är över nu. Dags att de får lite fart som de annars aldrig hade fått.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 18 aug 2016 22:08
av Challe76a
Ska skicka länken till kommun tanten. Är rätt sugen på att skaffa en pokal till dom... Vad tycker ni det ska stå?

Sveriges sämsta elbilsstad 2016 - Norrköping

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 20 aug 2016 00:27
av pegs
Challe76a skrev:
Ska skicka länken till kommun tanten. Är rätt sugen på att skaffa en pokal till dom... Vad tycker ni det ska stå?

Sveriges sämsta elbilsstad 2016 - Norrköping
Lär väl räcka att påpeka att Linköping bygger 250. 300 nya i Norrköping lär väl komma som ett brev på posten! ;-)


Skickat från min iPad med Tapatalk

250 nya laddare i Linköping

Postat: 20 aug 2016 06:12
av themax
TiborBlomhall skrev:
Nu är semestrarna över, kanske dags att överlämna en pokal till dem och låta dem svettas i media.
Kom ihåg att också göra en officiell överlämning från klubben. Om ett tiotal (eller gärna fler) elbilar smyger in framför kommunhuset i samband med överlämnandet så är ju chansen större att någon media plockar upp det ... ;-)

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 20 aug 2016 11:41
av Gustafsson
themax skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nu är semestrarna över, kanske dags att överlämna en pokal till dem och låta dem svettas i media.
Kom ihåg att också göra en officiell överlämning från klubben. Om ett tiotal (eller gärna fler) elbilar smyger in framför kommunhuset i samband med överlämnandet så är ju chansen större att någon media plockar upp det ... ;-)
God idé, åker gärna dit :-)

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 20 aug 2016 14:43
av Jerker
themax skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nu är semestrarna över, kanske dags att överlämna en pokal till dem och låta dem svettas i media.
Kom ihåg att också göra en officiell överlämning från klubben. Om ett tiotal (eller gärna fler) elbilar smyger in framför kommunhuset i samband med överlämnandet så är ju chansen större att någon media plockar upp det ... ;-)
Jag är på! Peking är ju inom räckhåll för mig!

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 21 aug 2016 08:17
av danni
Jerker skrev:
themax skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nu är semestrarna över, kanske dags att överlämna en pokal till dem och låta dem svettas i media.
Kom ihåg att också göra en officiell överlämning från klubben. Om ett tiotal (eller gärna fler) elbilar smyger in framför kommunhuset i samband med överlämnandet så är ju chansen större att någon media plockar upp det ... ;-)
Jag är på! Peking är ju inom räckhåll för mig!
Jävlar! De måste verkligen ha jobbat hårt på räckvidden i Zoe ;)

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 21 aug 2016 08:51
av Jerker
danni skrev:
Jerker skrev:
themax skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nu är semestrarna över, kanske dags att överlämna en pokal till dem och låta dem svettas i media.
Kom ihåg att också göra en officiell överlämning från klubben. Om ett tiotal (eller gärna fler) elbilar smyger in framför kommunhuset i samband med överlämnandet så är ju chansen större att någon media plockar upp det ... ;-)
Jag är på! Peking är ju inom räckhåll för mig!
Jävlar! De måste verkligen ha jobbat hårt på räckvidden i Zoe ;)
:D :D :D Intern humor!

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 30 aug 2016 21:41
av crex

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 25 sep 2016 20:43
av Gustafsson
Lite nytt om "ladda i Linköping"
https://www.tekniskaverken.se/tjanster/ ... r-elbilar/
/70D

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 26 sep 2016 20:28
av matbl
Gustafsson skrev:
Lite nytt om "ladda i Linköping"
https://www.tekniskaverken.se/tjanster/ ... r-elbilar/
/70D
Vad var nytt?

Dessutom suger satsningen då man inte satsar på användbar betallösning utan slår sig ihop med Clever vilket betyder dyrt och krångligt.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 26 sep 2016 21:57
av Gustafsson
matbl skrev:
Gustafsson skrev:
Lite nytt om "ladda i Linköping"
https://www.tekniskaverken.se/tjanster/ ... r-elbilar/
/70D
Vad var nytt?

Dessutom suger satsningen då man inte satsar på användbar betallösning utan slår sig ihop med Clever vilket betyder dyrt och krångligt.
Bara stolparna kommer upp är jag nöjd till att börja med. Pris å betalningssätt återstår väl att höra mer om. Jag har inte heller upplevt Clever som särskilt krångligt, men jag håller med om att priset på snabbladdning är högt jämfört med hemma, men det gäller kaffet också.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 15 nov 2016 15:31
av Lunna
Fick höra detta idag.

Blir samma kostnader som övriga laddare från Clever, kolla abonnemang på deras hemsida.
Samtliga stolpar blir 22kw 3-fas med lastbalansering. Hur mycket som finns totalt till stolparna varierar beroende på placering och antal.
Även flera DC-laddare är på gång.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 15 nov 2016 15:42
av Gustafsson
Lunna skrev:
Fick höra detta idag.

Blir samma kostnader som övriga laddare från Clever, kolla abonnemang på deras hemsida.
Samtliga stolpar blir 22kw 3-fas med lastbalansering. Hur mycket som finns totalt till stolparna varierar beroende på placering och antal.
Även flera DC-laddare är på gång.
Du har inte hört var de kommer att stå ?

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 15 nov 2016 15:47
av Lunna
Dom första stolparna kommer bli på Resecentrum innan årsskiftet om leveransen inte drar ut mer på tiden.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 28 nov 2016 18:53
av Gustafsson
IMG_9986.JPG
Nu börjar det hända saker i P-huset Druvan.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 28 nov 2016 21:17
av Jerker
Gustafsson skrev:
IMG_9986.JPG
Nu börjar det hända saker i P-huset Druvan.
Ah! Då får du ligga på och registrera alla nya laddplatser på uppladdning.nu!

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 29 nov 2016 06:14
av Bjelke
Bollnäs känns mer och mer som att ha en elbil i Zimbabwe eller nåt... :evil:

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 29 nov 2016 09:47
av nicklasandersson
Såg det där, det är ju strålande bra. Helt plötsligt så går det ifrån att ha varit en väl dold plats till en hel sektion/avdelning med parkeringar.
Hoppas att det inte står fossilbilar där framöver bara.