Jag tänkte på detta med debitering. Om man nu har en elbil och bor i lägenhet eller radhus utan möjlighet till laddning hemma så är det givetvis tacksamt om kommunen har fixat ett gäng laddstolpar med tillhörande parkeringsplats i närområdet. Frågan blir då: Hur mycket är man beredd att betala för sin vanliga dygnsladdning?
Med Clevers prissättningsmodell så hamnar man i ett läge där man antingen ska betala 5 kr/kWh eller teckna ett abonnemang för 99 kr/mån och sen betala 2,50 kr/kWh. Att man ska välja deras "all in" verkar inte fresta så många om man inte kör riktigt mycket med sin bil men då kör man antagligen redan Tesla och nyttjar SuC... Dessutom är den anpassad för den som kan ladda hemma.
Ett litet räkneexempel då:
Andersson kör VW Up. Tankar den med bensin och den drar i snitt 0,55 liter per mil. Den kostade ny 115000kr. Avbetalningsköp med 3,5% ränta och 20% kontant.
Pettersson kör VW E-Up. "Tankar" den med Clevers el och den drar i snitt 140 Wh/km. Kostade ny 279000kr - 40000= 239000. Också 20% och 3,5% ränta...
Dessa antas köra 1200 mil per år
Karlsson kör en VW Golf som drar 0,65 l/mil och kostade 190000kr. Samma villkor som ovan.
Olsson har köpt en E-Golf som snittar på 165Wh/km. kostade honom 390000kr - 40000 = 350000kr.
Dessa antas köra 1600 mil per år.
Svensson kör en Outlander PHEV och försöker hålla ner kostnaden för driften trots att den var nästan gratis vad gäller förmånsvärde...
Samtliga behåller sin bil i 3 år och säljer den sedan till halva inköpspriset. Bensinpriset antas vara 13kr/liter.
Vi antar vidare att alla har lagt kontantinsatsen med pengar från banken som inte ger någon ränta... (fördel bensin alltså...)
Up: 0,55 x 13 = 7,15 kr/mil. Kapitalförlust 57500kr. Egen insats 23000kr. Räntekostnad 0,035 x 34500. 3 x 1200 x 7,15 + 57500 + 1207,50 = 84447,50kr
E-Up: 1,4 x 5 = 7 kr/mil. Kapitalförlust 119500kr. Egen insats 47800kr. Räntekostnad 0,035 x 71700. 3 x 1200 x 7,00 + 119500 + 2509,50 = 147209,50kr
Golf: 0,65 x 13 = 8,45 kr/mil. Kapitalförlust 95000kr. Egen insats 38000kr. Räntekostnad 0,035 x 57000. 3 x 1600 x 8,45 + 95000 + 1995 = 137555kr.
E-Golf: 1,65 x 5 = 8,25kr/mil. Kapitalförlust 175000kr. Egen insats 70000kr. Räntekostnad 0,035 x 105000. 3 x 1600 x 8,25 + 175000 + 3675 = 218275kr
Outlander på bara bensin: 0,85 x 13 = 11,05kr/mil. Outlander på Clever-el: 2,5 x 5 = 12,50kr/mil.
Men de kan ju köpa el för 2,50 + 99kr per månad!
Brytgränsen flyttas självklart efter hur mycket bilen drar så för Outlandern blir det fördelaktigt redan vid ca 15 mil per månad. Vi tar ett exempel till...
120 mil Outlander per månad ger 2,5 x 5 x 120 = 1500kr. eller: 2,5 x 2,5 x 120 + 99 = 759kr. Sen kommer frågan: Hur många mil av månadens totala antal kan man köra på el?
För en ren elbil är ju svaret 100%! Så sista kollen då...
E-Golf med priset 2,50 + 99. 1,65 x 2,50 x 1600 + (12x99=1188) = 7788kr/år.
5,00 + 0,0. 1,65 x 5 x 1600 = 13200kr/år.
Slutsats: Om man avser att ladda mera än typ 40 kWh/månad på Clevers anläggningar så lönar det sig att ta deras abonnemang för 99kr per månad. Däremot är det väldigt svårt att räkna hem en investering i en elbil...

Samt att det är svårt att köra Outlander och ha det bekvämt och billigt samtidigt som man försöker vara miljövänlig.