Sida 2 av 2

Re: Behöver råd

Postat: 04 jul 2016 13:04
av HelectriC
Lucidor skrev:
danni skrev:
LarsL skrev:
Väghållning? Jag trodde att idén med däck var att det ska finnas luft och gummi för att skapa kontakt med vägen. Stora fälgdimenstioner har man för att få plats med stora bromsar, det är en kompromiss. Sen att blöjraggare kör med isoleringstejp och stenhårda dämpare gör inte saken me rätt.
Utseendet går ju att tycka olika om, så klart.
När det gäller vanliga gatdäck så får du mindre stabilitet i däcken med högre profil, särskilt vid starka sidledskrafter. Kontakt med vägen är fjädringens jobb att lösa.
Precis. Jag har fått förklarat för mig att detta är extra viktigt på en så tung bil som Model X där däcken utsätts för stora krafter. Speciellt i kurvor tenderar sidoväggarna nästan att vika sig. Nu är jag dock en försiktig förare och brukar sällan attackera in i kurvor, men det finns ju en säkerhetsaspekt på detta också. Vi färdas ganska mycket på Autobahn och då vill jag inte ha en vinglig bil. Värst var nog när vi hade en Volvo V70 med mjuk fjädring och högprofildäck som började kännas obehaglig redan vid 140km/h.

PS. @LarsL: Begreppet "blöjraggare" har jag inte hört på många år - vi måste vara jämngamla!
oavsett vilka däckdimensioner man väljer till Model X eller Model S, så är det viktigt att man har XL-däck dvs Xtra Load som är speciellt framtagna till tunga bilar (förstärkta däcksväggar)

Re: Behöver råd

Postat: 04 jul 2016 13:54
av m4gic
Har inte sett någon diskutera hur mycket stötigare det blir med 22". Har fått provköra en MX med 20" och det kändes kanon tyckte jag. Frågan är om det blir mycket stötigare med 22"?

Re: Behöver råd

Postat: 04 jul 2016 14:10
av danni
m4gic skrev:
Har inte sett någon diskutera hur mycket stötigare det blir med 22". Har fått provköra en MX med 20" och det kändes kanon tyckte jag. Frågan är om det blir mycket stötigare med 22"?
Det känns väl som att Herr X tar upp komforten här, om än indirekt:
Herr X skrev:
Beställde Model X som jag får i September och valde då givetvis svarta 22". Har kört Model X och suttit i den ett flertal gånger, både med och utan 22". Den är exakt lika bra, om inte bättre med 22", och för mig är det en nobrainer att köpa bilen med 22". Det går inte att ha en SUV för över miljonen med fälgar som ser ut som fingerborgar. Det går inte.

Re: Behöver råd

Postat: 04 jul 2016 15:19
av peterlauri
Svenssons skrev:
Peter Holm skrev:
Vad är det för dimensioner på respektive däck?
Tesla-Model-X-Towing-Capacity-Wheels-Tires.jpg
Det är väl olika däck fram och bak, eller?

The 22" tires are 265/35R22 front and 285/35R22 rear. Rim widths are 9" front and 10" rear.

Referens:
https://forums.teslamotors.com/forum/fo ... -and-tires

Re: Behöver råd

Postat: 04 jul 2016 18:39
av Peter Holm
Svenssons skrev:
Peter Holm skrev:
Vad är det för dimensioner på respektive däck?
Tesla-Model-X-Towing-Capacity-Wheels-Tires.jpg
Tack. Förklarar räckviddskillnaden. (35-profil.... Inte länge sedan 45-profil var extremt)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Behöver råd

Postat: 04 jul 2016 18:46
av danni
Peter Holm skrev:
Svenssons skrev:
Peter Holm skrev:
Vad är det för dimensioner på respektive däck?
Tesla-Model-X-Towing-Capacity-Wheels-Tires.jpg
Tack. Förklarar räckviddskillnaden. (35-profil.... Inte länge sedan 45-profil var extremt)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fast hur extremt det faktiskt blir beror ju på hur breda däcken är. Däck som är 285 breda med 35 i profil får ju en profil på ca 10 cm, medan ett däck som är 205 brett med 45 i profil får en profil på strax över 9 cm. Vilket är mer extremt i de fallen, 35-profilen eller 45-profilen?

Re: Behöver råd

Postat: 04 jul 2016 19:02
av Peter Holm
danni skrev:
Peter Holm skrev:
Svenssons skrev:
Peter Holm skrev:
Vad är det för dimensioner på respektive däck?
Tesla-Model-X-Towing-Capacity-Wheels-Tires.jpg
Tack. Förklarar räckviddskillnaden. (35-profil.... Inte länge sedan 45-profil var extremt)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fast hur extremt det faktiskt blir beror ju på hur breda däcken är. Däck som är 285 breda med 35 i profil får ju en profil på ca 10 cm, medan ett däck som är 205 brett med 45 i profil får en profil på strax över 9 cm. Vilket är mer extremt i de fallen, 35-profilen eller 45-profilen?
Som profil eller tjockleken på eltapen ;) Visst handlar det lika mycket om bredd eftersom måttet är relativt.
I det sammanhanget skall också stabiliteten ses. Ett 35-profil behöver inte vara stabilare än ett 45-profil. Det har sannolikt bättre väggrepp om det är torrt men lika sannolikt sämre när det är blött.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Behöver råd

Postat: 04 jul 2016 20:52
av danni
Fast stabiliteten måste också ses i relation till bredden. Ett supersmalt däck kommer ju bli instabilt utan allt för mycket profil, medan samma profil på ett väldigt brett däck inte kommer påverkas nämnvärt vid kurvtagning.

Re: Behöver råd

Postat: 04 jul 2016 21:11
av Peter Holm
danni skrev:
Fast stabiliteten måste också ses i relation till bredden. Ett supersmalt däck kommer ju bli instabilt utan allt för mycket profil, medan samma profil på ett väldigt brett däck inte kommer påverkas nämnvärt vid kurvtagning.
Ett supersmalt - absolut. Tror inte 235:or kan kallas "supersmala" Däckssidans konstruktion är avsevärt mycket viktigare än profilen. Även själva höjden är viktigare än profilen då det är höjden som ger momentet på däcket. Två däck med samma sidokonstruktion och samma höjd men med olika bredd och profil har faktiskt ungefär samma stabilitet. (Kanske bäst att lägga till; så länge man håller sig inom någorlunda liknande mått). Därmed inte sagt att de har samma väggrepp i alla situationer.

Re: Behöver råd

Postat: 04 jul 2016 21:40
av danni
Peter Holm skrev:
danni skrev:
Fast stabiliteten måste också ses i relation till bredden. Ett supersmalt däck kommer ju bli instabilt utan allt för mycket profil, medan samma profil på ett väldigt brett däck inte kommer påverkas nämnvärt vid kurvtagning.
Ett supersmalt - absolut. Tror inte 235:or kan kallas "supersmala" Däckssidans konstruktion är avsevärt mycket viktigare än profilen. Även själva höjden är viktigare än profilen då det är höjden som ger momentet på däcket. Två däck med samma sidokonstruktion och samma höjd men med olika bredd och profil har faktiskt ungefär samma stabilitet. (Kanske bäst att lägga till; så länge man håller sig inom någorlunda liknande mått). Därmed inte sagt att de har samma väggrepp i alla situationer.
Jag menar höjden där jag skriver profilen på ett par ställen. Eller, ja, jag menar profilen, fast i absolut mått och inte relativt. Det är alltså den absoluta höjden som har störst påverkan, det verkar vi vara överens om, men bredden har ju också en viss påverkan på sidostabiliteten. Om det sen innebär att 205/45 och 285/35 är likvärdiga eller inte, det har jag faktiskt ingen aning om.

Re: Behöver råd

Postat: 04 jul 2016 23:11
av Peter Holm
Har du varit lite "vårdslös med terminologin" är vi nog helt överens ;)



Skickat från min iPhone med Tapatalk