Sida 2 av 3

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 07 jul 2016 21:27
av HelectriC
Zoidberg skrev:
Även flera Model S på plats.
Är det en Masse med på eventet? Vad gör en sån utböling bland finbilarna? ;)

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 07 jul 2016 21:40
av drakbane
Imorgon, imorgon, iiiimmmmoorgon blir de X driving, kl 12! :D

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 07 jul 2016 21:43
av Zoidberg
HelectriC skrev:
Zoidberg skrev:
Även flera Model S på plats.
Är det en Masse med på eventet? Vad gör en sån utböling bland finbilarna? ;)
Ägaren till Mazdaratin var tydligen spekulant till inte mindre än två Tesla (oklart vilka modeller).

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 07 jul 2016 21:46
av HelectriC
Zoidberg skrev:
HelectriC skrev:
Zoidberg skrev:
Även flera Model S på plats.
Är det en Masse med på eventet? Vad gör en sån utböling bland finbilarna? ;)
Ägaren till Mazdaratin var tydligen spekulant till inte mindre än två Tesla (oklart vilka modeller).
Det måste kännas urtråkigt att sätta sig i den italienska dinosaurien när man kört Tesla en stund, hujedamig :lol:

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 07 jul 2016 21:48
av Elbilspappan
Mycket trevlig bil, riktigt bra plats och sköna säten bak på andra raden.
Måste ses och köras.

Lite bilder...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 08 jul 2016 13:31
av Johnalm
Provkörde X i Täby idag. Gick in och pratade med Edwina, som frågade om jag ville provköra :)
Tydligen bara i Täby över dagen, då de valt att åka från Almedalen tidigare än planerat.

En blå 90D, amerikansk X med diverse lull-lull.

Nu väntar jag på min kopia givet att nuvarande säljs till rätt pris.

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 08 jul 2016 19:30
av drakbane
Efter en trevlig körning i Halmstad idag, kan jag bara hålla med Jerkers fina recension, http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=5029
Men den kändes ändå helt rätt. Får avvakta något tills den finns att provköra igen lite hemmavidd. Eller kanske rent av hyra en en helg.

+ Sitter ordentligt!..............................Slipper åla sej in o ut
+ Drag...............................................Ingen showstopper men djäkligt bra
+ Självstängande dörrar, sista biten.....MS stängs dåligt, ofta får man öppna o slå igen igen.
+ Större frunk.....................................Utrymme e ju alltid bra
+ Självstängande laddlucka är ju oxo helt klart awesome!!!! :mrgreen:

+- Auto öppning/stängning av förardörr
+- Hur ligger den på vägen med 22"...MS ligger klistrad

- Måste köpa en L för att få samma speed som min nuvarande :lol:
- Stoor bil
- Ej fällbar mittrad = mindre bagage än MS

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 08 jul 2016 20:18
av danni
Har den verkligen mindre bagage? Jag tycker att till och med om man har alla säten uppe så är ju frunken + den väldigt djupa brunnen i trunken nog för att packa väldigt mycket grejer. Två resväskor lär ju gå in i brunnen och så ett antal mjuka väskor ovanpå det. Fäller du sen bakre raden har du enormt utrymme. Väljer du dessutom sexsitsig bil kan vi istället börja prata gargantuöst.

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 08 jul 2016 20:21
av Svenssons
Tror inte att Model X har mindre bagage men det går inte att transportera långa saker, särskilt inte om man har sju säten. Med sex säten så går det att transportera långa men inte så breda saker. Totalt har nog Model X större bagagevolym plus möjligheten att koppla släp till den.

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 08 jul 2016 20:42
av drakbane
Ja ok, får förklara detta närmare.

Med MS kan man fälla 2a raden(ja den har ingen 3e), och då kändes det som att utrymmet var större än i MX, med 3e raden nere o 2a framflyttad, som inte kan fälla 2a stolsraden.

Så jämförelsen var efter hur stort utrymme man kan få. Inte på vilken bekostnad.(som att MS då bara är 2sitsig)

U get the point :ugeek:

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 08 jul 2016 20:44
av Johnalm
Man kan ju alltid ställa saker och ting på högkant och på så vis (med 6-sitsig variant) få plats med "gargantuöst" mycket prylar ;)

Edit: med det sagt, jag har bestämt mig för att byta ut min fantastiska S till en X och hoppas på att känslan från dagens provkörning stämmer överens även på längre sikt :roll:

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 08 jul 2016 20:57
av drakbane
Jag ville ju få in rejäla saker, som soffor eller gipsskivor.... Hmmm, högkant, där e väll en gipsskiva 2400mm, visste inte att X hade SÅ högt i tak :lol:
Men får väl inse att jag får ge upp min fetish....att köra gipsskivor i bilen.

En 90 säng ska stoppas i MSen i helgen...

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 08 jul 2016 21:02
av Johnalm
drakbane skrev:
Jag ville ju få in rejäla saker, som soffor eller gipsskivor.... Hmmm, högkant, där e väll en gipsskiva 2400mm, visste inte att X hade SÅ högt i tak :lol:
Men får väl inse att jag får ge upp min fetish....att köra gipsskivor i bilen.

En 90 säng ska stoppas i MSen i helgen...
Lycka till! 8-)

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 08 jul 2016 21:12
av gellerstam
drakbane skrev:
Jag ville ju få in rejäla saker, som soffor eller gipsskivor.... Hmmm, högkant, där e väll en gipsskiva 2400mm, visste inte att X hade SÅ högt i tak :lol:
Men får väl inse att jag får ge upp min fetish....att köra gipsskivor i bilen.

En 90 säng ska stoppas i MSen i helgen...
Kör du då sängen på högkant? Dvs 2m .... ;-)

Inte många BILAR har 2,40 i takhöjd! Några MPV eller VANar kan köra skivor liggandes på högkant. Dvs 1,20 på höjden och 2,40 i djupled.

Klarar X det?

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 08 jul 2016 23:46
av drakbane
Tricket är att ställa bilen på höjden först.... 8-)

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 09 jul 2016 13:19
av Anders77
Jag var där nyss och körde Xen. Och ja de roterar runt den. Är första europa reggade X:en.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 09 jul 2016 14:16
av sweslac
Finns det något skillnad mellan EU och USA? Svagare strålkastare? Mindre tonade rutor?


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 09 jul 2016 14:56
av Svenssons
Ljusstyrkan på lamporna lär vara begränsade till 2000 lumen, laddkontakten och laddaren skiljer sig men tror inte att något skiljer på de tonade rutorna.

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 09 jul 2016 16:35
av bylund
Europavarianten lär ha dimljus bak och endast en backlampa, om de har gjort som på S.

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 09 jul 2016 18:29
av Pontus
Samt att AP på amerikanska så behöver du inte hålla i ratten när du byter fil. Summon lär väl också skilja. Ej att förglömma självstängande laddlucka, vet ej om X har det på EU modellen.

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 09 jul 2016 19:00
av Jerker
Pontus skrev:
Samt att AP på amerikanska så behöver du inte hålla i ratten när du byter fil. Summon lär väl också skilja. Ej att förglömma självstängande laddlucka, vet ej om X har det på EU modellen.
Jo! Den är självstängande! Såg det med egna ögon!

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 09 jul 2016 19:05
av sweslac
Undrar om det blir aktuellt med ledljusramp för vintern.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 09 jul 2016 22:14
av 18650
sweslac skrev:
Finns det något skillnad mellan EU och USA? Svagare strålkastare? Mindre tonade rutor?


Sent from my iPad using Tapatalk
Laddkontakten skiljer sig. En special Teslavariant i USA och en annan special Telsavariant i EU. Bägge kontakterna finns även på andra marknader. Den stora skillnaden är att USA-modellen är anpassad för 1fas och den Europeiska för 3fas. Kontakterna är inte kompatibla.

Köper man en USA-Tesla i Sverige så blir det som någon påpekat innan likvärdig vilken annan elbil som helst bortsett från att den har mycket större batteri och kan ladda med mycket högre effekt ändå (chademo + 1fas)

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 10 jul 2016 11:40
av Pontus
18650 skrev:
sweslac skrev:
Finns det något skillnad mellan EU och USA? Svagare strålkastare? Mindre tonade rutor?


Sent from my iPad using Tapatalk
Laddkontakten skiljer sig. En special Teslavariant i USA och en annan special Telsavariant i EU. Bägge kontakterna finns även på andra marknader. Den stora skillnaden är att USA-modellen är anpassad för 1fas och den Europeiska för 3fas. Kontakterna är inte kompatibla.

Köper man en USA-Tesla i Sverige så blir det som någon påpekat innan likvärdig vilken annan elbil som helst bortsett från att den har mycket större batteri och kan ladda med mycket högre effekt ändå (chademo + 1fas)
Det är ju en intressant fråga då. Hur mycket skulle ni ge för den tyskreggade X i USA utförande? Själv skulle jag nog inte ge mer än typ 150-200 tkr. Så SuC är en väldigt viktig funktion.

Re: Prov kör X i Halmstad

Postat: 10 jul 2016 18:14
av apkungen
Håller med Danni. Tror ser xen har större bagage mätt i liter, än model s när x o s har bakersta raden nedfälld. Ja, model s får ett djupare bagage men större tror jag faktiskt inte.