Första dödsolyckan med Autopilot
Moderator: Redaktion
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Hur många dödsolyckor har skett i icke-AP Tesla? (Stölden borträknad)
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag känner till ett gäng. Killen som körde utför ett stup. Han som körde ner i en pool. Han som blev påkörd av en sopbil. Ganska exceptionella olyckor, i samtliga fall.Niclas skrev:Hur många dödsolyckor har skett i icke-AP Tesla? (Stölden borträknad)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Frågan är om stupet kvalar in som olycka, då det väl var självmord?danni skrev:Jag känner till ett gäng. Killen som körde utför ett stup. Han som körde ner i en pool. Han som blev påkörd av en sopbil. Ganska exceptionella olyckor, i samtliga fall.Niclas skrev:Hur många dödsolyckor har skett i icke-AP Tesla? (Stölden borträknad)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- lator
- Teslaägare
Och han som körde ner i poolen hade väl fått en hjärtinfarkt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Hade jag också fått ifall jag körde ner Teslan i poolen!lator skrev:Och han som körde ner i poolen hade väl fått en hjärtinfarkt...
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
- lator
- Teslaägare

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

lator skrev:Frågan är väl NÄR infarkten inträffade...

Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
instagram.com/tehjimos
Här är lite mer information, tydligen ska lastbilsföraren efter olyckan hört från bilen att Harry Potter var igång, om det bara var en ljudbok eller om föraren på något sätt såg på film är däremot oklart.
http://bigstory.ap.org/article/ee71bd07 ... rida-first
Well. Kollade på vägen gjorde han nog inte iaf...vigge50 skrev:Här är lite mer information, tydligen ska lastbilsföraren efter olyckan hört från bilen att Harry Potter var igång, om det bara var en ljudbok eller om föraren på något sätt såg på film är däremot oklart.
Man tar ju verkligen en medveten risk om man inte håller koll på vägen. Visst, jag har väl också kollat lite på luren nån gång med autopiloten, men nog känner man oron då. Det är ju helt uppenbart att man kan råsmacka in i nåt oväntat när som helst.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Föraren som dog var tydligen samma som tidigare lagt upp en video om hur AP räddat honom från en krasch:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -en-olycka
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -en-olycka
Nu säger Mobileye att deras system inte är byggt för att klara av korsande trafik och att detta inte lär komma förrän 2018. Mobileye är idag grunden i Teslas och flera andras system så tyvärr kommer nog ingen förbättring som klarar detta snabbt
http://electrek.co/2016/07/01/tesla-aut ... h-comment/

http://electrek.co/2016/07/01/tesla-aut ... h-comment/
De var några artiklar om film i bilen, nu är det mer bevis som tyder på detta
http://www.greencarreports.com/news/110 ... led-driverThe truck driver involved in the accident claims that Brown was watching a movie while driving. The Florida Highway Patrol said it had found an aftermarket digital video disc player in the wreckage.
Tragiskt 

Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
En DVD-spelare alltså? Har folk förfarande sånt? :pvigge50 skrev:De var några artiklar om film i bilen, nu är det mer bevis som tyder på detta
http://www.greencarreports.com/news/110 ... led-driverThe truck driver involved in the accident claims that Brown was watching a movie while driving. The Florida Highway Patrol said it had found an aftermarket digital video disc player in the wreckage.
Tragiskt. Kollade på film? Ytterst tragiskt.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Oerhört tråkig och framför allt onödig. Men vi har sett det förr att folk lägger för stor tilltro till farthållare ( vilket autopiloten egentligen är med filhållareassistans). Eg skulle det varit bättre om de kallat den adaptiv farthållare ist för att ge sken av att den kan köra själv. Tror tesla är mycket väl medvetna om begränsningar och att de säkert jobbar hårt med problemet sedan länge. Så den här tragiska olyckan kommer inte göra något för den tekniska utvecklingen. Däremot hoppas jag att lagstiftarna vaknar och funderar på om det finns något att göra(ex underåkningskydd)
Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.kenhag skrev:Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Precis, jag tror att radarn har för dålig detaljupplösning. Däremot klarar den av jobbet med att hålla avstånd till framförvarande bil. Man kan ju aldrig få ett djup i en kamerabild om man bara har en kamera och därmed kan man inte bedöma avståndet till eventuella hinder.vigge50 skrev:Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.kenhag skrev:Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Alltså, grundproblemet är ju förmodligen att vederbörande fått för sig (kanske genom sannolikhetsinlärning) att bilen kan köra själv. Men det kan den ju inte. Det bara kan verkar så så länge inget inträffar...
Hur fan någon verkligen vågar göra annat nån längre stund är ju en gåta. Uppenbar rysk roulette för både en själv och för andra. Dyker det upp nåt eller någon så smäller det. Helt enkelt. Pang - död.
Hur fan någon verkligen vågar göra annat nån längre stund är ju en gåta. Uppenbar rysk roulette för både en själv och för andra. Dyker det upp nåt eller någon så smäller det. Helt enkelt. Pang - död.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Skulle vara intressant senare att se om fler eller färre olyckor sker med autopilot kontra folk som kör med näsan i mobilen utan autopilot.
Jag kör mc 3mil varje dag. I snitt ser jag nog en riktigt farlig situation med en mobiltittare om dagen.
Mobiltittarna är här för att stanna, bättre att vi satsar på hjälpsystem för att minimera riskerna
Jag kör mc 3mil varje dag. I snitt ser jag nog en riktigt farlig situation med en mobiltittare om dagen.
Mobiltittarna är här för att stanna, bättre att vi satsar på hjälpsystem för att minimera riskerna
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
För mig känns det ganska uppenbart att bilen ska pipa till och uppmärksamma föraren på en situation som AP inte kan tyda. Att den bara gissar att "det är nog bara en skylt jag kör på" är ganska korkat, ledsen Elon. Vad blir problemet då? Jo, AP kommer påkalla uppmärksamhet lite, lite oftare än annars... Men det tror jag de flesta kan accepera med tanke på alternativet.vigge50 skrev:Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.kenhag skrev:Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
På vanlig motorväg genom Smålands skogar gör det nog inte så mycket och kan vara bra att den påkallar uppmärksamhet emellan men på motorvägar runt eller genom storstäder kan det mycket väl var 100 meter mellan skyltar och broar och då skulle den påkalla uppmärksamhet hela tiden.LarsL skrev:För mig känns det ganska uppenbart att bilen ska pipa till och uppmärksamma föraren på en situation som AP inte kan tyda. Att den bara gissar att "det är nog bara en skylt jag kör på" är ganska korkat, ledsen Elon. Vad blir problemet då? Jo, AP kommer påkalla uppmärksamhet lite, lite oftare än annars... Men det tror jag de flesta kan accepera med tanke på alternativet.vigge50 skrev:Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.kenhag skrev:Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Detta kanske kommer införas i kommande uppdateringen men Tesla hade nog inte kunnat tänka sig att denna situation skulle kunna ske och därför inte tänkt på det när systemet gjordes.
Den behöver ju bara kräva att föraren har händerna på ratten och ge en kort varning, kanske en visuell indikering på vad den uppfattar. Tror faktiskt inte det skulle vara särskilt irriterande.vigge50 skrev:
På vanlig motorväg genom Smålands skogar gör det nog inte så mycket och kan vara bra att den påkallar uppmärksamhet emellan men på motorvägar runt eller genom storstäder kan det mycket väl var 100 meter mellan skyltar och broar och då skulle den påkalla uppmärksamhet hela tiden.
Detta kanske kommer införas i kommande uppdateringen men Tesla hade nog inte kunnat tänka sig att denna situation skulle kunna ske och därför inte tänkt på det när systemet gjordes.
Men nu tänker jag lite EU och inte USA där mycket löses med en varningstext. Körde som exempel en Volvo med kollisionsvarning den var som en nervös tant och pep mest hela tiden.
Naturligtvis ska vi inte glömma de grundläggande felen. Att svänga ut framför mötande trafik och att det saknas underkörningsskydd.