Första dödsolyckan med Autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av Niclas »

Hur många dödsolyckor har skett i icke-AP Tesla? (Stölden borträknad)
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av danni »

Niclas skrev:
Hur många dödsolyckor har skett i icke-AP Tesla? (Stölden borträknad)
Jag känner till ett gäng. Killen som körde utför ett stup. Han som körde ner i en pool. Han som blev påkörd av en sopbil. Ganska exceptionella olyckor, i samtliga fall.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av bylund »

danni skrev:
Niclas skrev:
Hur många dödsolyckor har skett i icke-AP Tesla? (Stölden borträknad)
Jag känner till ett gäng. Killen som körde utför ett stup. Han som körde ner i en pool. Han som blev påkörd av en sopbil. Ganska exceptionella olyckor, i samtliga fall.
Frågan är om stupet kvalar in som olycka, då det väl var självmord?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av lator »

Och han som körde ner i poolen hade väl fått en hjärtinfarkt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av tehjimos »

lator skrev:
Och han som körde ner i poolen hade väl fått en hjärtinfarkt...
Hade jag också fått ifall jag körde ner Teslan i poolen!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av lator »

:D Frågan är väl NÄR infarkten inträffade...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1072
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av tehjimos »

lator skrev:
:D Frågan är väl NÄR infarkten inträffade...
:D
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av vigge50 »

Här är lite mer information, tydligen ska lastbilsföraren efter olyckan hört från bilen att Harry Potter var igång, om det bara var en ljudbok eller om föraren på något sätt såg på film är däremot oklart.

http://bigstory.ap.org/article/ee71bd07 ... rida-first
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av MSO »

vigge50 skrev:
Här är lite mer information, tydligen ska lastbilsföraren efter olyckan hört från bilen att Harry Potter var igång, om det bara var en ljudbok eller om föraren på något sätt såg på film är däremot oklart.

http://bigstory.ap.org/article/ee71bd07 ... rida-first
Well. Kollade på vägen gjorde han nog inte iaf...

Man tar ju verkligen en medveten risk om man inte håller koll på vägen. Visst, jag har väl också kollat lite på luren nån gång med autopiloten, men nog känner man oron då. Det är ju helt uppenbart att man kan råsmacka in i nåt oväntat när som helst.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11190
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av Jerker »

Föraren som dog var tydligen samma som tidigare lagt upp en video om hur AP räddat honom från en krasch:

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -en-olycka
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av vigge50 »

Nu säger Mobileye att deras system inte är byggt för att klara av korsande trafik och att detta inte lär komma förrän 2018. Mobileye är idag grunden i Teslas och flera andras system så tyvärr kommer nog ingen förbättring som klarar detta snabbt :(

http://electrek.co/2016/07/01/tesla-aut ... h-comment/
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av vigge50 »

De var några artiklar om film i bilen, nu är det mer bevis som tyder på detta
The truck driver involved in the accident claims that Brown was watching a movie while driving. The Florida Highway Patrol said it had found an aftermarket digital video disc player in the wreckage.
http://www.greencarreports.com/news/110 ... led-driver
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av apkungen »

Tragiskt :(
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av apkungen »

vigge50 skrev:
De var några artiklar om film i bilen, nu är det mer bevis som tyder på detta
The truck driver involved in the accident claims that Brown was watching a movie while driving. The Florida Highway Patrol said it had found an aftermarket digital video disc player in the wreckage.
http://www.greencarreports.com/news/110 ... led-driver
En DVD-spelare alltså? Har folk förfarande sånt? :p
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av Niclas »

Tragiskt. Kollade på film? Ytterst tragiskt.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 31 dec 2015 04:15

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av Mickeren »

Kommer

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Mickep
Inlägg: 3682
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av Mickep »

Oerhört tråkig och framför allt onödig. Men vi har sett det förr att folk lägger för stor tilltro till farthållare ( vilket autopiloten egentligen är med filhållareassistans). Eg skulle det varit bättre om de kallat den adaptiv farthållare ist för att ge sken av att den kan köra själv. Tror tesla är mycket väl medvetna om begränsningar och att de säkert jobbar hårt med problemet sedan länge. Så den här tragiska olyckan kommer inte göra något för den tekniska utvecklingen. Däremot hoppas jag att lagstiftarna vaknar och funderar på om det finns något att göra(ex underåkningskydd)
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av kenhag »

Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av vigge50 »

kenhag skrev:
Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av kenhag »

vigge50 skrev:
kenhag skrev:
Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.
Precis, jag tror att radarn har för dålig detaljupplösning. Däremot klarar den av jobbet med att hålla avstånd till framförvarande bil. Man kan ju aldrig få ett djup i en kamerabild om man bara har en kamera och därmed kan man inte bedöma avståndet till eventuella hinder.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av MSO »

Alltså, grundproblemet är ju förmodligen att vederbörande fått för sig (kanske genom sannolikhetsinlärning) att bilen kan köra själv. Men det kan den ju inte. Det bara kan verkar så så länge inget inträffar...

Hur fan någon verkligen vågar göra annat nån längre stund är ju en gåta. Uppenbar rysk roulette för både en själv och för andra. Dyker det upp nåt eller någon så smäller det. Helt enkelt. Pang - död.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6137
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av Remuz »

Skulle vara intressant senare att se om fler eller färre olyckor sker med autopilot kontra folk som kör med näsan i mobilen utan autopilot.

Jag kör mc 3mil varje dag. I snitt ser jag nog en riktigt farlig situation med en mobiltittare om dagen.

Mobiltittarna är här för att stanna, bättre att vi satsar på hjälpsystem för att minimera riskerna
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
kenhag skrev:
Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.
För mig känns det ganska uppenbart att bilen ska pipa till och uppmärksamma föraren på en situation som AP inte kan tyda. Att den bara gissar att "det är nog bara en skylt jag kör på" är ganska korkat, ledsen Elon. Vad blir problemet då? Jo, AP kommer påkalla uppmärksamhet lite, lite oftare än annars... Men det tror jag de flesta kan accepera med tanke på alternativet.
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
vigge50 skrev:
kenhag skrev:
Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.
För mig känns det ganska uppenbart att bilen ska pipa till och uppmärksamma föraren på en situation som AP inte kan tyda. Att den bara gissar att "det är nog bara en skylt jag kör på" är ganska korkat, ledsen Elon. Vad blir problemet då? Jo, AP kommer påkalla uppmärksamhet lite, lite oftare än annars... Men det tror jag de flesta kan accepera med tanke på alternativet.
På vanlig motorväg genom Smålands skogar gör det nog inte så mycket och kan vara bra att den påkallar uppmärksamhet emellan men på motorvägar runt eller genom storstäder kan det mycket väl var 100 meter mellan skyltar och broar och då skulle den påkalla uppmärksamhet hela tiden.
Detta kanske kommer införas i kommande uppdateringen men Tesla hade nog inte kunnat tänka sig att denna situation skulle kunna ske och därför inte tänkt på det när systemet gjordes.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:

På vanlig motorväg genom Smålands skogar gör det nog inte så mycket och kan vara bra att den påkallar uppmärksamhet emellan men på motorvägar runt eller genom storstäder kan det mycket väl var 100 meter mellan skyltar och broar och då skulle den påkalla uppmärksamhet hela tiden.
Detta kanske kommer införas i kommande uppdateringen men Tesla hade nog inte kunnat tänka sig att denna situation skulle kunna ske och därför inte tänkt på det när systemet gjordes.
Den behöver ju bara kräva att föraren har händerna på ratten och ge en kort varning, kanske en visuell indikering på vad den uppfattar. Tror faktiskt inte det skulle vara särskilt irriterande.
Men nu tänker jag lite EU och inte USA där mycket löses med en varningstext. Körde som exempel en Volvo med kollisionsvarning den var som en nervös tant och pep mest hela tiden.

Naturligtvis ska vi inte glömma de grundläggande felen. Att svänga ut framför mötande trafik och att det saknas underkörningsskydd.
Skriv svar