Kommunala laddstolpar

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommunala laddstolpar

Inlägg av LarsL »

32A för 20kWh och 80A för 50kWh. Det går åt lite energi att driva fläktar och andra förluster.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

En liten men troligen bra nyhet från senaste förslagen på minskad byråkrati kring byggande är att transformatorstationer skall kunna byggas utan bygglovsansökan. Detta kan visserligen försvåra våra spanare att lokalisera var Tesla planera Superchargers men det kommer leda till att Tesla kan sätta upp dessa snabbare. Dock krävs fortfarande tillstånd för transformatorstationer över 15 kvm. Antar att Tesla får dela upp det i två transformatorstationer ifall det skulle krävas mer än 15 kvm.

Får se om det går igenom eller om fler utredningar om det kommer att behövas...

http://www.regeringen.se/globalassets/r ... r-bostader
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jag tycker att kommunen gärna får sätta upp laddstolpar, dvs eluttag för elbilar på allmänna parkeringar. Ju fler desto bättre. Sedan ska inte detta ses som ersättare till en snabbladdare, dessa får gärna de lokala kraftföretagen, eller sådana så som Clever sätta upp. Bara de fungerar.

Laddstolpar = Parkering

Snabbladdare = Bensinstation.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Man får inte glömma att berömma de kommuner som har bra med laddstolpar! Jag har varit ute och bilat lite nu med min Zoe och den kräver ju som bekant laddning lite oftare. Då laddade jag bl.a. i Värnamo som har ett fantastiskt utbud av laddare! En parkering mitt i centrum med 6 st typ2. Den levererade 22 kW, men jag antar att en stolpe med 2 uttag delar på dessa 22 kW så det blir hälften om två laddar samtidigt. Dessutom har de 4 st 22 kW på olika ställen och ett antal typ 1 och schuko. Alla dessa var gratis att ladda vid. Och så finns det en Clever vid E4:an.

Denna kommun har bara 18500 invånare, så det blir en bra per capitapoäng!

Hur som helst, jag mailade till kommunen och tackade och berömde dem och fick ett glatt svar tillbaka. Samma med Perstorp som hade 2 st 22 kW i centrum så vi kunde ta en fika på ett trevligt café under tiden. De har bara 5500 invånare, så de ligger inte så långt efter Värnamo!

Så glöm inte att uppmuntra dem som sköter sig!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Dessutom tycker jag det är väldigt tilltalande att de erbjuder 22 kW laddning i centrum. Det är ju fullt rimligt att man stannar två timmar i centrum även om man är på genomresa. Att då hinna "tanka ombord " 44 kWh är mycket bekvämt även för en Tesla-ägare. Synd bara att Tesla inte längre erbjuder dubbelladdarkonfigurationen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är en bra tanke. Ska göra det. Förresten, jag har aldrig upplevt att stolpar med 2x22kW delar på strömmen. Jag får alltid 22 kW, oavsett om det är fler som laddar eller bara jag. Men det kan ju vara olika från stolpe till stolpe.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Niklas Z skrev:
Dessutom tycker jag det är väldigt tilltalande att de erbjuder 22 kW laddning i centrum. Det är ju fullt rimligt att man stannar två timmar i centrum även om man är på genomresa. Att då hinna "tanka ombord " 44 kWh är mycket bekvämt även för en Tesla-ägare. Synd bara att Tesla inte längre erbjuder dubbelladdarkonfigurationen.
De har inte dubbelladdare på totalt 22kW men man kan välja den kraftigare laddaren på 16,5 kW mot normala 11kW (som kan uppgraderas till 16,5kW senare på nyare bilar). 50% är ju bättre än 0%. Chademo-adapter är dock både billigare och bättre än 43kW-laddare. Finns bra många fler Chademo än 43kW AC-laddplatser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det är en bra tanke. Ska göra det. Förresten, jag har aldrig upplevt att stolpar med 2x22kW delar på strömmen. Jag får alltid 22 kW, oavsett om det är fler som laddar eller bara jag. Men det kan ju vara olika från stolpe till stolpe.
När jag var i Karlstad och laddade vid biblioteket (var där ett par dar, så jag laddade 3-4 ggr) så kollade jag i min app och när jag stod ensam fick jag 22 och när en annan bil stod på andra platsen (då var det en Kangoo som jag vet kan ta emot 22 kW) så fick jag bara 11. Men det kan ju vara olika på olika stolpar, och bero på hur de valt att koppla.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:
Niklas Z skrev:
De har inte dubbelladdare på totalt 22kW men man kan välja den kraftigare laddaren på 16,5 kW mot normala 11kW (som kan uppgraderas till 16,5kW senare på nyare bilar). 50% är ju bättre än 0%. Chademo-adapter är dock både billigare och bättre än 43kW-laddare. Finns bra många fler Chademo än 43kW AC-laddplatser.
Jo jag vet att den kraftigare varianten finns, men jag tycker alternativet med dubbelladdare var bättre.
Det finns en hel del svenska samhällen som inte har någon Chademo i centrum, men som har 22 kW typ 2 i centrum, och det är just möjligheten att ladda hyfsat snabbt på en central plats som jag uppskattar vid t ex en Sverigesemester. I framtiden kanske Chademo eller andra snabbladdare blir så pass vanliga i centrum att det löser sig ändå.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag skrev till Sollentuna Energi och Miljö, som har hand om vår infrastruktur i Sollentuna och frågade hur det ser ut med laddstolpar framöver.
Det känns som att Sollentuna Energi ligger bra till när det gäller att uppgradera vår infrastruktur. Hur blir det med landningsplatser för elbilar framöver? En länk till vad Linköping gör är bifogad. Det vore intressant om Sollentuna skulle kunna göra något liknande. Om det inte är SEOM som bestämmer det vem pratar man med då? Mvh Thomas http://www.corren.se/nyheter/linkoping/ ... 05265.aspx
Och fick det här svaret, som känns som om det i alla fall pekar i rätt riktning:
Hej Thomas,
Tack för ditt mail. Vi håller på och jobbar med detta. Dels genom att erbjuda laddstolpar och dels genom att erbjuda smarta ladd-boxar till Sollentunas innevånare.

Sedan har vi också större planer på publika laddstolpar/Laddplatser. Vi och kommunen har en dialog kring detta men vi har inget konkret vi kan gå ut med i dagsläget, men som sagt jobbar vi med det.

Vi kommer även få upp publiks ladd-möjligheter i Sollentuna C inom kort.

Trevlig sommar!
/David Holmbom, SEOM
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
mati skrev:
När jag var i Karlstad och laddade vid biblioteket (var där ett par dar, så jag laddade 3-4 ggr) så kollade jag i min app och när jag stod ensam fick jag 22 och när en annan bil stod på andra platsen (då var det en Kangoo som jag vet kan ta emot 22 kW) så fick jag bara 11. Men det kan ju vara olika på olika stolpar, och bero på hur de valt att koppla.
Flera av Fortums stolpar i Finland var kopplade så, d v s 22 kW totalt, 11 kW var om man var två som delade. Lite surt att de ändå kör med minutdebitering i det scenariot...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Flera av Fortums stolpar i Finland var kopplade så, d v s 22 kW totalt, 11 kW var om man var två som delade. Lite surt att de ändå kör med minutdebitering i det scenariot...
De borde köra med Elon-minuter i dessa fall. Dvs en minut tar dubbelt så lång tid som vanligt. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar