Sida 2 av 2
Re: Spårning när bilen inte kör själv
Postat: 24 maj 2016 10:11
av HelectriC
kontakten2 skrev:med tanke på att appen visar regen etc så är det inte gpssignal utan ren data från bilen den tar in.

när bilen stod på bärgningsbil, så kunde man inte se hastigheten i appen
Re: Spårning när bilen inte kör själv
Postat: 24 maj 2016 10:22
av danni
kontakten2 skrev:med tanke på att appen visar regen etc så är det inte gpssignal utan ren data från bilen den tar in.

Ja, fast det har ju inget med saken att göra. Den kan säkert få en massa olika värden från bilen, varav gaspedalens position, motorernas aktivitet, beräknad hjulhastighet (det som visas i hastighetsmätaren), GPS-position, GPS-hastighet (eventuellt kompletterad med värden från andra sensorer som accelerometer), etc, etc. Det handlar ju bara om vilket värde man som utvecklare valt att använda i vilket sammanhang. Nu verkar det som om de valt att visa GPS-hastighet i appen. Varför man valt det får du fråga Tesla. Att man också visar regen etc säger absolut ingenting om saken.
Re: Spårning när bilen inte kör själv
Postat: 24 maj 2016 11:02
av bylund
HelectriC skrev:kontakten2 skrev:med tanke på att appen visar regen etc så är det inte gpssignal utan ren data från bilen den tar in.

när bilen stod på bärgningsbil, så kunde man inte se hastigheten i appen
Det tycker jag tyder på att det är hastighetsmätaren i bilen som lägger på en km/h eller så för att vara på den säkra sidan medan appen visar det värde som kommer från givarna.
Re: Spårning när bilen inte kör själv
Postat: 24 maj 2016 11:36
av danni
bylund skrev:HelectriC skrev:kontakten2 skrev:med tanke på att appen visar regen etc så är det inte gpssignal utan ren data från bilen den tar in.

när bilen stod på bärgningsbil, så kunde man inte se hastigheten i appen
Det tycker jag tyder på att det är hastighetsmätaren i bilen som lägger på en km/h eller så för att vara på den säkra sidan medan appen visar det värde som kommer från givarna.
Det är en tanke. En annan tanke är att bilen helt enkelt inte rapporterar någon hastighet när den inte kör, oavsett vad för källa den skulle ha till hastigheten. Det är inte heller orimligt på något vis. När man går in på "location" medan bilen kör känns det ju som om den går in i någon form av realtidsläge där den börjar strömma data mycket mer frekvent än vad som görs på de andra flikarna. Om bilen inte rapporterar att den körs, finns det ingen anledning för den att skicka data om hastighet, gaspedal, etc, i realtid.
Re: Spårning när bilen inte kör själv
Postat: 25 maj 2016 21:20
av Nicke Nyfiken
danni skrev:bylund skrev:HelectriC skrev:kontakten2 skrev:med tanke på att appen visar regen etc så är det inte gpssignal utan ren data från bilen den tar in.

när bilen stod på bärgningsbil, så kunde man inte se hastigheten i appen
Det tycker jag tyder på att det är hastighetsmätaren i bilen som lägger på en km/h eller så för att vara på den säkra sidan medan appen visar det värde som kommer från givarna.
Det är en tanke. En annan tanke är att bilen helt enkelt inte rapporterar någon hastighet när den inte kör, oavsett vad för källa den skulle ha till hastigheten. Det är inte heller orimligt på något vis. När man går in på "location" medan bilen kör känns det ju som om den går in i någon form av realtidsläge där den börjar strömma data mycket mer frekvent än vad som görs på de andra flikarna. Om bilen inte rapporterar att den körs, finns det ingen anledning för den att skicka data om hastighet, gaspedal, etc, i realtid.
Och att det inte gick att följa bilens position på ett normalt sätt heller, stärker den teorin.