Sida 2 av 2
Re: Tesla First Quarter 2016 Update
Postat: 05 maj 2016 10:04
av Herr X
Daoops skrev:Tomten måste ju förså skillnaden på vinst per bil och kostnad att expandera så det är ett solklart fall av hummersås. Igen.

Re: Tesla First Quarter 2016 Update
Postat: 05 maj 2016 11:23
av Toja
Herr X skrev:Christer Karlsson tror att Tesla inte skulle fungera om bolaget inte hade en "multimiljardär som tjänar pengar på IT" (Elon Musk) i spetsen, och som tycker att det är "kul att göra bilar".
"Fy fan! De här IT-slynglarna, de tror de kan allt! Tänk om de bara kunde fatta hur mycket kunnande som krävs för att bygga en ordentlig bil! Annat var det när jag var ung! Då kunde man inte sitta vid datorn och bli miljardär, det var hårt kneg som gällde."
Så är väl bilindustrin.
Sen undrar dom vad som hände.
Re: Tesla First Quarter 2016 Update
Postat: 05 maj 2016 11:51
av apkungen
Men hurrni! Det sjukaste är ju ändeå 100 000 model 3 innan slutet av 2017! Det är ju helt sjukt. Underleverantörerna har som krav på sig att börja kunna leverera juli 2017. Fatta om det första model 3orna faktiskt hinner komma till Sverige innan slutet av 2017!?

Re: Tesla First Quarter 2016 Update
Postat: 05 maj 2016 12:44
av Herr X
apkungen skrev:Fatta om det första model 3orna faktiskt hinner komma till Sverige innan slutet av 2017!?

Det ser jag som fullständigt osannolikt. De kommer vilja producera närmast fabriken först så att de kan återkalla om det blir några problem - så har de gjort med alla andra modeller. Om allt går 100% smärtfritt kanske de i teorin skulle klara att börja bygga de Europaspecade i slutet av 2017, vilket gör att de första kan vara i Europa runt februari-mars 2018.
Re: Tesla First Quarter 2016 Update
Postat: 05 maj 2016 13:09
av Johnny_B
Någon mer som läst i DI om avhoppen i Tesla-toppen? Produktionschefen och en lirare till sa tack och hej verkar det som om.
Re: Tesla First Quarter 2016 Update
Postat: 05 maj 2016 13:20
av Herr X
Johnny_B skrev:Någon mer som läst i DI om avhoppen i Tesla-toppen? Produktionschefen och en lirare till sa tack och hej verkar det som om.
Två chefer lämnar Tesla
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=4506
Re: Tesla First Quarter 2016 Update
Postat: 05 maj 2016 13:23
av TiborBlomhall
Johnny_B skrev:Någon mer som läst i DI om avhoppen i Tesla-toppen? Produktionschefen och en lirare till sa tack och hej verkar det som om.
Vissa tror på ett liv bredvid arbetet också.
Har jag hört

Re: Tesla First Quarter 2016 Update
Postat: 05 maj 2016 14:09
av Daoops
Herr X skrev:Daoops skrev:Tomten måste ju förså skillnaden på vinst per bil och kostnad att expandera så det är ett solklart fall av hummersås. Igen.

Precis som jag såg det framför mig

Re: Tesla First Quarter 2016 Update
Postat: 06 maj 2016 19:17
av AndersB_Hson
Ärligt talat, alla får naturligtvis ha en åsikt men om man är professor tycker man att denne borde ha lite substans och att hans kommentarer borde innehålla lite logik. "De lever på en väldigt kundhajp, men jag tycker att konsumentvärdet är tveksamt." Ursäkta, men är inte kundhajp och konsumentvärde rätt nära besläktade, hajpen beror ju på att folk upplever ett stort konsumentvärde i att köra Tesla, det blir ju inte hajp av ingenting! Helt enkelt ologiska argument.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Tesla First Quarter 2016 Update
Postat: 07 maj 2016 15:37
av Laban
Kundvärde:
http://insideevs.com/consumer-reports-t ... isfaction/
98% of the respondents in Consumer Reports’ Annual Auto Survey stated that they would definitely buy the car again. Tesla Model S is way ahead of all other plug-in cars, hybrids and conventional cars by over 10%.
Så vad han "tror" om det är förstås helt irrelevant.
Re: Tesla First Quarter 2016 Update
Postat: 07 maj 2016 18:16
av Pontus
Har inte läst allt men en fråga är ju om man ska producera 500.000 bilar år 2018 eller komma upp i den takten under 2018, dvs producera 42.000 bilar i december?
Re: Tesla First Quarter 2016 Update
Postat: 07 maj 2016 18:41
av Laban
Elon hoppas på 100-200k bilar redan 2017, start tidigast juli, mest troligt några månader senare. Ska man nå det så bör man nog vara uppe i 500k bilar/år takt redan vid slutet av 2017.