Vinglar klart mer den senaste veckan än innan. Har en 70-sträcka på väg till jobbet där jag alltid kopplar in AP o där har den tidigare legat som klistrad mellan linjerna. Nu är det som den blivit överkänslig o hela tiden försöker korrigera läget.Foluke skrev:Jag har letat efter lämplig tråd. Jag väljer denna.
De senaste dagarna upplever jag att AP styr lite vingligare än tidigare. Det är lite störande eftersom jag inte kör så själv. Jag körde mellan Borås och Göteborg två gånger igår (4 enkelresor alltså.) AP var på mellan 95-99% av tiden. Vid varje påfart på motorvägen, i slutet av själva påfarten, drar AP mot höger en lite böj. Det känns som om den ger den heldragna linjen på höger sida av påfarten prioritet över motorvägsfilens streckade linje just när de båda linjerna är på väg att mötas.
Dessutom vinglar bilen mer nu på "rak" väg!
Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Moderator: Redaktion
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Jag har åkt denna väg in i hel***e så många gånger, så om den inte lärt sig än, så är den verkligen trögfattadtehjimos skrev:Är det inte nybyggt där? isåfall är min förklaring att inte speciellt många Teslor har kört där så den har inte "lärt" sig hur den ska köra där. Var exakt som du beskriver i Norra Stockholm förut, men har blivit mycket bättre med tiden.

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Kan det vara en eller flera riktiga Bugs på kameran eller radar. Det är vansinnigt med insekter nu.
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Den kanske är nervös för att det står skåpbilar parkerade på vägen. 

Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Nja, det verkar som att AP försöker vara "Bror Duktig"! Innan var den nöjd med att kalla sig "Beta" och styrde mer avspänt. Jag tror varken flugor eller släpvagnar har påverkat just den här funktionen. Jag var lite nyfiken om fler gjort samma iakttagelser.LarsL skrev:Den kanske är nervös för att det står skåpbilar parkerade på vägen.
Jag hade "folk" i bilen och skämdes lite över "vinglandet".
Model S P85D,
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Det lönar sig uppenbarligen att klaga på AP: n! Nu har ja kört samma sträcka igen, t o r. AP skötte sig exemplariskt! Inte en tillstymmelse till vinglande vare sig på rak väg eller vid påfarter. Dessutom var det första gången jag kunde överlåta körandet helt i en långsam kö! Helt perfekt. Efter att ha målat segelbåten i 30 graders värme var det en lisa att sitta där med AC på lagom temperatur, dricka en kall dricka och låta AP ta mig norrifrån genom Tingstadtunneln i högtrafiken!Foluke skrev:Nja, det verkar som att AP försöker vara "Bror Duktig"! Innan var den nöjd med att kalla sig "Beta" och styrde mer avspänt. Jag tror varken flugor eller släpvagnar har påverkat just den här funktionen. Jag var lite nyfiken om fler gjort samma iakttagelser.LarsL skrev:Den kanske är nervös för att det står skåpbilar parkerade på vägen.
Jag hade "folk" i bilen och skämdes lite över "vinglandet".
(Vi har inga sådana köer i Borås-trafiken)
Vad har hänt? Jag fick en uppdatering igår. Kan ha inverkan.
För närvarade är AP "ovärderlig"!
Model S P85D,
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Skulle nog vilja säga att jag inte skulle köpa en Tesla utan AP. Känns som att köpa en smartphone utan datatrafik, i mitt fall. Köa runt i Gbg även om jag brukar undvika det som pesten. Men framför allt Sveriges otroligt tråkiga motorvägar i 100-120. Ibland kan ja tänka mig att köra manuellt om det är säkert o bränna på lite.
Jag valde att gå ner i batteri för att få den utrustning jag ville ha. Ångrar mig inte det minsta.
Älskar att köra bilen och "glömmer" gärna nått för att få köra igen, hhaha.
Jag valde att gå ner i batteri för att få den utrustning jag ville ha. Ångrar mig inte det minsta.
Älskar att köra bilen och "glömmer" gärna nått för att få köra igen, hhaha.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Hade en hyr-ICE med stjärna i nosen tidigare i veckan. Den hade konstantfarthållare
Jag har inte kört ICE eller konstantfarthållare på ganska länge. Efter detta äventyr, vilket jag kan hålla låda länge om, vet jag att BEV och AP är så nära absoluta krav det går att komma.
Jag har inte kört ICE eller konstantfarthållare på ganska länge. Efter detta äventyr, vilket jag kan hålla låda länge om, vet jag att BEV och AP är så nära absoluta krav det går att komma.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Måste säga att jag inte är lika begeistrad i AP som många här.
Helljusautomatiken och den adaptiva farthållaren är bra tycker jag och värda priset för AP, men filhållningen går inte att lita på, det krävs en inlärning hos föraren för att lära sig när den styr åt h-e (backkrön) etc. På "fina vägen" funkar den hjälpligt men är långt ifrån perfekt. Eftersom man inte kan få adaptiv farthållare utan filassistans skulle jag också säga att AP är värt att satsa på, men just filhållningsfunktionen tycker jag att Tesla får "fila" mer på även om den är en extra säkerhet när man kör på bra, inte allt för krokiga, vägar med tydliga markeringar....
/70D
Helljusautomatiken och den adaptiva farthållaren är bra tycker jag och värda priset för AP, men filhållningen går inte att lita på, det krävs en inlärning hos föraren för att lära sig när den styr åt h-e (backkrön) etc. På "fina vägen" funkar den hjälpligt men är långt ifrån perfekt. Eftersom man inte kan få adaptiv farthållare utan filassistans skulle jag också säga att AP är värt att satsa på, men just filhållningsfunktionen tycker jag att Tesla får "fila" mer på även om den är en extra säkerhet när man kör på bra, inte allt för krokiga, vägar med tydliga markeringar....
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
dottern sa häromdagen, du måste "plinga bilen", tyckte det var bättre när vi började prata
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Håller med helt och fulltGustafsson skrev:Måste säga att jag inte är lika begeistrad i AP som många här.
Helljusautomatiken och den adaptiva farthållaren är bra tycker jag och värda priset för AP, men filhållningen går inte att lita på, det krävs en inlärning hos föraren för att lära sig när den styr åt h-e (backkrön) etc. På "fina vägen" funkar den hjälpligt men är långt ifrån perfekt. Eftersom man inte kan få adaptiv farthållare utan filassistans skulle jag också säga att AP är värt att satsa på, men just filhållningsfunktionen tycker jag att Tesla får "fila" mer på även om den är en extra säkerhet när man kör på bra, inte allt för krokiga, vägar med tydliga markeringar....
/70D

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Tyckte det var en bra och kul grej av Tesla nu när man fick testa AP i en månad och gudarna skall veta att jag testade denBjelke skrev:Håller med helt och fulltGustafsson skrev:Måste säga att jag inte är lika begeistrad i AP som många här.
Helljusautomatiken och den adaptiva farthållaren är bra tycker jag och värda priset för AP, men filhållningen går inte att lita på, det krävs en inlärning hos föraren för att lära sig när den styr åt h-e (backkrön) etc. På "fina vägen" funkar den hjälpligt men är långt ifrån perfekt. Eftersom man inte kan få adaptiv farthållare utan filassistans skulle jag också säga att AP är värt att satsa på, men just filhållningsfunktionen tycker jag att Tesla får "fila" mer på även om den är en extra säkerhet när man kör på bra, inte allt för krokiga, vägar med tydliga markeringar....
/70D

Min sammanfattning är att som "imponera på kompisar"-grej får det högsta betyg. Däremot håller jag nog fortfarande interiör-/premiumpaketet högre om man nu bara får välja ett paket.
I långsamma köer var AP toppen. I Vellinge-Malmö-kön som brukar hoppa upp och ner mellan 50-70-90-110 så tyckte jag inte att den var lika trevlig. Höll för stort avstånd till bilen framför så att folk hela tiden trängde sig in vilket gör att AP bromsar in bilen och körningen blir ännu ryckigare.
På min eventuella nästa Tesla kommer jag dock ta AP eftersom i den allmänna konkursen är det en så liten kostnad och den lär ju bara bli bättre och bättre

- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Jag har sett i andra trådar att just vid kö-körning har man ställt ner avståndet till framförvarande bil för att förhindra frestelser från andra att dyka in i luckan framför. Man väljer mellan 7 olika värden för avstånd! Vill man ha mindre lucka väljer man lägre värde. (Vrider på spaken för farthållaren.)BigDaddyT skrev:Tyckte det var en bra och kul grej av Tesla nu när man fick testa AP i en månad och gudarna skall veta att jag testade denBjelke skrev:Håller med helt och fulltGustafsson skrev:Måste säga att jag inte är lika begeistrad i AP som många här.
Helljusautomatiken och den adaptiva farthållaren är bra tycker jag och värda priset för AP, men filhållningen går inte att lita på, det krävs en inlärning hos föraren för att lära sig när den styr åt h-e (backkrön) etc. På "fina vägen" funkar den hjälpligt men är långt ifrån perfekt. Eftersom man inte kan få adaptiv farthållare utan filassistans skulle jag också säga att AP är värt att satsa på, men just filhållningsfunktionen tycker jag att Tesla får "fila" mer på även om den är en extra säkerhet när man kör på bra, inte allt för krokiga, vägar med tydliga markeringar....
/70D
Min sammanfattning är att som "imponera på kompisar"-grej får det högsta betyg. Däremot håller jag nog fortfarande interiör-/premiumpaketet högre om man nu bara får välja ett paket.
I långsamma köer var AP toppen. I Vellinge-Malmö-kön som brukar hoppa upp och ner mellan 50-70-90-110 så tyckte jag inte att den var lika trevlig. Höll för stort avstånd till bilen framför så att folk hela tiden trängde sig in vilket gör att AP bromsar in bilen och körningen blir ännu ryckigare.
På min eventuella nästa Tesla kommer jag dock ta AP eftersom i den allmänna konkursen är det en så liten kostnad och den lär ju bara bli bättre och bättre
Beträffande filhållningen upplevde jag själv under mindre än en vecka en förvandling från orolig till lugn kvalitet. Möjlig mjukvaruuppdatering?
På så smala, krokiga vägar där AP inte är perfekt vill jag för egen del köra själv. Då är det ju roligt att köra bil! Då använder jag vägbanan som det passar mig! Inte som en algoritm får för sig att det skall vara.
Model S P85D,
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Ap är ett måste för den som kör långt på motorvägar eller kör offta i köer
Rikvägar funkar över det stora hela men man måste vara mer på vakt
Rikvägar funkar över det stora hela men man måste vara mer på vakt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Tyvärr finns det inget läge 0 eller -1 som skulle behövtsJag har sett i andra trådar att just vid kö-körning har man ställt ner avståndet till framförvarande bil för att förhindra frestelser från andra att dyka in i luckan framför. Man väljer mellan 7 olika värden för avstånd! Vill man ha mindre lucka väljer man lägre värde. (Vrider på spaken för farthållaren.)

- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
När jag läser era upplevelser så undrar jag om det finns olika versioner av AP eller om bilarna bara uppträder så väldigt olika.BigDaddyT skrev:Tyckte det var en bra och kul grej av Tesla nu när man fick testa AP i en månad och gudarna skall veta att jag testade denBjelke skrev:Håller med helt och fulltGustafsson skrev:Måste säga att jag inte är lika begeistrad i AP som många här.
Helljusautomatiken och den adaptiva farthållaren är bra tycker jag och värda priset för AP, men filhållningen går inte att lita på, det krävs en inlärning hos föraren för att lära sig när den styr åt h-e (backkrön) etc. På "fina vägen" funkar den hjälpligt men är långt ifrån perfekt. Eftersom man inte kan få adaptiv farthållare utan filassistans skulle jag också säga att AP är värt att satsa på, men just filhållningsfunktionen tycker jag att Tesla får "fila" mer på även om den är en extra säkerhet när man kör på bra, inte allt för krokiga, vägar med tydliga markeringar....
/70D
Min sammanfattning är att som "imponera på kompisar"-grej får det högsta betyg. Däremot håller jag nog fortfarande interiör-/premiumpaketet högre om man nu bara får välja ett paket.
I långsamma köer var AP toppen. I Vellinge-Malmö-kön som brukar hoppa upp och ner mellan 50-70-90-110 så tyckte jag inte att den var lika trevlig. Höll för stort avstånd till bilen framför så att folk hela tiden trängde sig in vilket gör att AP bromsar in bilen och körningen blir ännu ryckigare.
På min eventuella nästa Tesla kommer jag dock ta AP eftersom i den allmänna konkursen är det en så liten kostnad och den lär ju bara bli bättre och bättre
Jag kör med AP så gott som hela tiden när jag är utanför tätbebyggelse och skulle vilja påstå att den uppför sig exemplariskt på motorväg och landsväg. Det enda orosmomenten är vid backkrön då den ibland vinglar till lite åt höger, och när 1 körfält blir 2. Där brukar den välja vänsterfilen när den väl bestämmer sig.
Jag kör ständigt på E6an mellan Malmö och Göteborg och jag har hittills aldrig behövt ta över styrningen för att AP vinglat eller betett sig märkligt. Jag har även kört E4an Stockholm-Malmö utan att ta över styrningen en enda gång. Inte ens vid skifte av 2+1 vägarna i Småland.
Så upplevelsen att APn är dålig, och enbart fungerar hjälpligt på fina vägar, är helt främmande för mig.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Efter enmånaderstesten kan jag bara konstatera vad jag redan misstänkt. AP är en kul grej. Det bästa är adaptiva bromsar, helljusautomatiken. Filhållningen och omkörningsfunktionen är så mycket Beta att åtminstone jag upplevde den som närmast icke funktionell. Säkert bra för dom som kör mycket motorväg dagligen. Men för oss som kör 2-3 mil, mycket småvägar är den definitivt inte värd 32 lakan. Synd att man inte kan få broms- och ljusfunktionen för sej.
X100 lev.14/8-18.
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Håller med, stämmer väl med min upplevelse av AP.Nicke Nyfiken skrev:När jag läser era upplevelser så undrar jag om det finns olika versioner av AP eller om bilarna bara uppträder så väldigt olika.BigDaddyT skrev:Tyckte det var en bra och kul grej av Tesla nu när man fick testa AP i en månad och gudarna skall veta att jag testade denBjelke skrev:Håller med helt och fulltGustafsson skrev:Måste säga att jag inte är lika begeistrad i AP som många här.
Helljusautomatiken och den adaptiva farthållaren är bra tycker jag och värda priset för AP, men filhållningen går inte att lita på, det krävs en inlärning hos föraren för att lära sig när den styr åt h-e (backkrön) etc. På "fina vägen" funkar den hjälpligt men är långt ifrån perfekt. Eftersom man inte kan få adaptiv farthållare utan filassistans skulle jag också säga att AP är värt att satsa på, men just filhållningsfunktionen tycker jag att Tesla får "fila" mer på även om den är en extra säkerhet när man kör på bra, inte allt för krokiga, vägar med tydliga markeringar....
/70D
Min sammanfattning är att som "imponera på kompisar"-grej får det högsta betyg. Däremot håller jag nog fortfarande interiör-/premiumpaketet högre om man nu bara får välja ett paket.
I långsamma köer var AP toppen. I Vellinge-Malmö-kön som brukar hoppa upp och ner mellan 50-70-90-110 så tyckte jag inte att den var lika trevlig. Höll för stort avstånd till bilen framför så att folk hela tiden trängde sig in vilket gör att AP bromsar in bilen och körningen blir ännu ryckigare.
På min eventuella nästa Tesla kommer jag dock ta AP eftersom i den allmänna konkursen är det en så liten kostnad och den lär ju bara bli bättre och bättre
Jag kör med AP så gott som hela tiden när jag är utanför tätbebyggelse och skulle vilja påstå att den uppför sig exemplariskt på motorväg och landsväg. Det enda orosmomenten är vid backkrön då den ibland vinglar till lite åt höger, och när 1 körfält blir 2. Där brukar den välja vänsterfilen när den väl bestämmer sig.
Jag kör ständigt på E6an mellan Malmö och Göteborg och jag har hittills aldrig behövt ta över styrningen för att AP vinglat eller betett sig märkligt. Jag har även kört E4an Stockholm-Malmö utan att ta över styrningen en enda gång. Inte ens vid skifte av 2+1 vägarna i Småland.
Så upplevelsen att APn är dålig, och enbart fungerar hjälpligt på fina vägar, är helt främmande för mig.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Det kan jag förstå, den är ju främst avsedd för mötesfria större vägar.far1far2 skrev:Efter enmånaderstesten kan jag bara konstatera vad jag redan misstänkt. AP är en kul grej. Det bästa är adaptiva bromsar, helljusautomatiken. Filhållningen och omkörningsfunktionen är så mycket Beta att åtminstone jag upplevde den som närmast icke funktionell. Säkert bra för dom som kör mycket motorväg dagligen. Men för oss som kör 2-3 mil, mycket småvägar är den definitivt inte värd 32 lakan. Synd att man inte kan få broms- och ljusfunktionen för sej.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Vem håller du med? Vi har ju ganska olika uppfattning.mahulkp skrev:Håller med, stämmer väl med min upplevelse av AP.Nicke Nyfiken skrev:När jag läser era upplevelser så undrar jag om det finns olika versioner av AP eller om bilarna bara uppträder så väldigt olika.BigDaddyT skrev:Tyckte det var en bra och kul grej av Tesla nu när man fick testa AP i en månad och gudarna skall veta att jag testade denBjelke skrev:Håller med helt och fulltGustafsson skrev:Måste säga att jag inte är lika begeistrad i AP som många här.
Helljusautomatiken och den adaptiva farthållaren är bra tycker jag och värda priset för AP, men filhållningen går inte att lita på, det krävs en inlärning hos föraren för att lära sig när den styr åt h-e (backkrön) etc. På "fina vägen" funkar den hjälpligt men är långt ifrån perfekt. Eftersom man inte kan få adaptiv farthållare utan filassistans skulle jag också säga att AP är värt att satsa på, men just filhållningsfunktionen tycker jag att Tesla får "fila" mer på även om den är en extra säkerhet när man kör på bra, inte allt för krokiga, vägar med tydliga markeringar....
/70D
Min sammanfattning är att som "imponera på kompisar"-grej får det högsta betyg. Däremot håller jag nog fortfarande interiör-/premiumpaketet högre om man nu bara får välja ett paket.
I långsamma köer var AP toppen. I Vellinge-Malmö-kön som brukar hoppa upp och ner mellan 50-70-90-110 så tyckte jag inte att den var lika trevlig. Höll för stort avstånd till bilen framför så att folk hela tiden trängde sig in vilket gör att AP bromsar in bilen och körningen blir ännu ryckigare.
På min eventuella nästa Tesla kommer jag dock ta AP eftersom i den allmänna konkursen är det en så liten kostnad och den lär ju bara bli bättre och bättre
Jag kör med AP så gott som hela tiden när jag är utanför tätbebyggelse och skulle vilja påstå att den uppför sig exemplariskt på motorväg och landsväg. Det enda orosmomenten är vid backkrön då den ibland vinglar till lite åt höger, och när 1 körfält blir 2. Där brukar den välja vänsterfilen när den väl bestämmer sig.
Jag kör ständigt på E6an mellan Malmö och Göteborg och jag har hittills aldrig behövt ta över styrningen för att AP vinglat eller betett sig märkligt. Jag har även kört E4an Stockholm-Malmö utan att ta över styrningen en enda gång. Inte ens vid skifte av 2+1 vägarna i Småland.
Så upplevelsen att APn är dålig, och enbart fungerar hjälpligt på fina vägar, är helt främmande för mig.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Haha det har du rätt iNicke Nyfiken skrev:Vem håller du med? Vi har ju ganska olika uppfattning.mahulkp skrev:Håller med, stämmer väl med min upplevelse av AP.Nicke Nyfiken skrev:När jag läser era upplevelser så undrar jag om det finns olika versioner av AP eller om bilarna bara uppträder så väldigt olika.BigDaddyT skrev:Tyckte det var en bra och kul grej av Tesla nu när man fick testa AP i en månad och gudarna skall veta att jag testade denBjelke skrev:Håller med helt och fullt
Min sammanfattning är att som "imponera på kompisar"-grej får det högsta betyg. Däremot håller jag nog fortfarande interiör-/premiumpaketet högre om man nu bara får välja ett paket.
I långsamma köer var AP toppen. I Vellinge-Malmö-kön som brukar hoppa upp och ner mellan 50-70-90-110 så tyckte jag inte att den var lika trevlig. Höll för stort avstånd till bilen framför så att folk hela tiden trängde sig in vilket gör att AP bromsar in bilen och körningen blir ännu ryckigare.
På min eventuella nästa Tesla kommer jag dock ta AP eftersom i den allmänna konkursen är det en så liten kostnad och den lär ju bara bli bättre och bättre
Jag kör med AP så gott som hela tiden när jag är utanför tätbebyggelse och skulle vilja påstå att den uppför sig exemplariskt på motorväg och landsväg. Det enda orosmomenten är vid backkrön då den ibland vinglar till lite åt höger, och när 1 körfält blir 2. Där brukar den välja vänsterfilen när den väl bestämmer sig.
Jag kör ständigt på E6an mellan Malmö och Göteborg och jag har hittills aldrig behövt ta över styrningen för att AP vinglat eller betett sig märkligt. Jag har även kört E4an Stockholm-Malmö utan att ta över styrningen en enda gång. Inte ens vid skifte av 2+1 vägarna i Småland.
Så upplevelsen att APn är dålig, och enbart fungerar hjälpligt på fina vägar, är helt främmande för mig.

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
På motorväg sköter den sig bra. Förutom under specifika förhållanden som den har svårt med. Jag upptäckte på väg från Stockholm till Göteborg senast att kombinationen motljus och dåliga, lappade vägar är katastrofal. Bilen studsade som ett flipperspel över vägbanan när den jagade än den ena kanten i asfalten, än den andra, trots fin, rak, tvåfilig motorväg. Min fru var lite rädd att jag hade varit och nallat på vuxensaften.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Ha ha, hon kanske rentav föreslog att du skulle slå på autopiloten.danni skrev:På motorväg sköter den sig bra. Förutom under specifika förhållanden som den har svårt med. Jag upptäckte på väg från Stockholm till Göteborg senast att kombinationen motljus och dåliga, lappade vägar är katastrofal. Bilen studsade som ett flipperspel över vägbanan när den jagade än den ena kanten i asfalten, än den andra, trots fin, rak, tvåfilig motorväg. Min fru var lite rädd att jag hade varit och nallat på vuxensaften.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Jamen lite så upplevde jag AP för en vecka sedan. Så klagade jag här på forumet och mindre än en vecka senare gick den perfekt, samma sträcka! Du skall se att din skärper sig nu när du klagat!danni skrev:På motorväg sköter den sig bra. Förutom under specifika förhållanden som den har svårt med. Jag upptäckte på väg från Stockholm till Göteborg senast att kombinationen motljus och dåliga, lappade vägar är katastrofal. Bilen studsade som ett flipperspel över vägbanan när den jagade än den ena kanten i asfalten, än den andra, trots fin, rak, tvåfilig motorväg. Min fru var lite rädd att jag hade varit och nallat på vuxensaften.

Klaga? Uppdatering? Troll? Förklara orsaken till beteendeförändringen, den som kan.
Model S P85D,
Re: Autopilot: absolut krav eller kul funktion?
Tror det är så att den lär sig hur den skall uppföra sig map hur föraren reagerar och korrigerar.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020