Sida 2 av 4

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 23 apr 2016 18:44
av Laban
apkungen skrev:
I framtiden när det finns snabbladdare i varje hörn och alla elbilar går 40mil även i de värsta förhållandena då kommer nog laddhybrider att försvinna men jag tror att riktiga laddhybrider (10mil på el) kommer att vara efterfrågade lång tid framöver.

Det finns många som vill kunna stanna vad som helst o inte behöva tänka ett smack på laddning. Då är det smidigt att kunna fylla på 40 nya mil på den minuter.
Visst finns det ett case för laddhybrider, speciellt där det ännu inte finns snabbladdare. Volt är enligt kördata från ägare 90% elbil:

http://www.torquenews.com/1/volt-90-ev- ... l-purposes

Och det är gen 1 med 61 km räckvidd, gen 2 har 85 km räckvidd. Och går så vitt jag vet på el oavsett temperatur. Men så har den också ett 18.4 kWh batteri vilket placerar den inom räckhåll för dagens kort-räckvidds elbilar.

Varför jag tror att de ändå snabbt kommer bli en parentes är att utvecklingen har gått väldigt fort, förstås tack vare Tesla. Hade vi inte haft Tesla så hade laddhybriderna nog överlevt 10+ år till.

Nu pratar alla om Model 3, och jag tror inte att man kan konkurrera med Model 3 med en laddhybrid även om den har 10 mils räckvidd. Man får kompromissa med räckvidd (el), prestanda, utrymmen, servicekostnader. Det kommer inte att hålla och det är väl i princip ett fakta med 400k reservationer som bakgrund.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 23 apr 2016 19:15
av joel80
danni skrev:
joel80 skrev:
Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien
Här har vi en subvention jag verkar ha missat. Var du tvungen att vara i drag när du ansökte?

Hahahaha!
Men vad i hel**te håller autocorrect på med?!! Jag kan nog med 100% säkerhet säga att det ordet har jag minsann inte använt tidigare! Varför får mobilen för sig att det är det jag vill skriva?!!!? :shock: :shock: :shock:

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 23 apr 2016 19:20
av Jerka
En bra laddhybrid med runt 10 mils räckvidd på el är ingen jättedålig kompromiss. Men det måste till några viktiga saker då:

- Bensinmotorn får inte gå igång i tid och otid. Endast när batterierna börjar bli tomma!
- Den måste vara klart billigare än motsvarande elbilar.
- Den måste ha hygglig effekt med båda drivlinorna var för sig. Skräckexempel är BMW i3 med en toppfart på 90 km/h med range extendern (och 9 liter tank dessutom). Totalt värdelöst för långresor.

Vad jag förstått är det framförallt Chevrolet Volt som uppfyller ovanstående idag. Men den är fortfarande för dyr, och det är det som gör mig tveksam till laddhybrider över huvud taget. Hur billigt kan man bygga en så avancerad bil?

Max 10 år till, sen tror jag laddhybriderna kommer vara totalt överspelade. Det blir både enklare och billigare att sätta in större batterier istället.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 23 apr 2016 23:07
av Nicke Nyfiken
joel80 skrev:
Hahahaha!
Men vad i hel**te håller autocorrect på med?!! Jag kan nog med 100% säkerhet säga att det ordet har jag minsann inte använt tidigare!
På det här forumet nä! :lol:
Men du håller väl till på andra obskyra forum också. ;)

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 24 apr 2016 00:16
av apkungen
Trodde att de skulle sälja 1 miljon per år från 2025 o blev imponerad, de ska sälja dubbelt så många elbilar som de nu säljer fossilbilar... Sen fattade jag var det stod ;(

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 24 apr 2016 00:56
av Elbilisten
danni skrev:
joel80 skrev:
Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien
Här har vi en subvention jag verkar ha missat. Var du tvungen att vara i drag när du ansökte?
Det finns ju redan bilar med kjolpaket. Så en bil med klänning är väl inget konstigt.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 24 apr 2016 01:01
av Nicke Nyfiken
Elbilisten skrev:
danni skrev:
joel80 skrev:
Jag betalade efter klänningsupermiljöbilspremien
Här har vi en subvention jag verkar ha missat. Var du tvungen att vara i drag när du ansökte?
Det finns ju redan bilar med kjolpaket. Så en bil med klänning är väl inget konstigt.
Det uppseendeväckande är väl att staten tydligen subventionerar klänning, till skillnad mot kjolpaket. :lol:

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 24 apr 2016 01:04
av bullen
O var kommer jämställdheten in?

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 24 apr 2016 02:39
av Wilson
Jerka skrev:
En bra laddhybrid med runt 10 mils räckvidd på el är ingen jättedålig kompromiss. Men det måste till några viktiga saker då:

- Bensinmotorn får inte gå igång i tid och otid. Endast när batterierna börjar bli tomma!
- Den måste vara klart billigare än motsvarande elbilar.
- Den måste ha hygglig effekt med båda drivlinorna var för sig. Skräckexempel är BMW i3 med en toppfart på 90 km/h med range extendern (och 9 liter tank dessutom). Totalt värdelöst för långresor.
Håller med i det mesta. Men som ägare av en i3 Rex måste jag bara säga att den klarar att marscha 120km/h med bensinaren igång. Saktar man ner ett tag hinner batteriet laddas tillräckligt för att kunna nå toppfarten igen. Skulle iofs välja den rena elvarianten om jag skulle beställa igen. Valde räckviddsförlängaren mest för att BMW garanterade ett högre restvärde med den på plats. Med tanke på att jag bara använt den ett fåtal gånger skulle jag ändå hellre slippa extravikten under tiden den inte är igång.

Men om man nu skall ha en laddhybrid tycker jag ändå att BMW har prioriterat rätt. Bensinaren borde vara en nödlösning för de gånger batteriet inte räcker till. När den går igång känns det som ett misslyckande, och jag längtar till att kunna köra på ren el igen. Men en liten förbränningsmotor, optimerad för att gå på ett fåtal förbestämda varvtal, borde ändå vara effektivare än att ha en vanlig motor som driver hjulen via en växellåda. Hade den bara klarat 90 km/h, hade det faktiskt känts OK det också. En fördel med hybridlösningen är att jag vågat ge mig ut på resor som jag annars inte vågat göra utan en fossilbil (eller en Tesla), men där det senare visat sig att jag inte behövt använda en droppe bensin.

Sorry för off-topic.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 24 apr 2016 15:07
av joel80
Wilson.. Håller med, det som inte funkade för mig med t.ex i3an är att BMW säger att man inte ska använda Rex'en ofta. Om jag kör 16-18 mil enkel resa 2-4ggr i veckan, där jag ibland inte hinner ladda, eller bara hinner ladda några få timmar, blir det rätt mycket rex-åkande. Skulle nog behövt 25 mil i motorvägsfart för att kunns komma undan att använda Rex'en mer än fåtal gånger. Då skulle jag under dagen kanske hinna ladda så jag klarar 2x16mil på enbart el.. Snabbladdning dom få milen jag skulle behöva kunde då också funka. Nu kändes inte BMWn som ett tillräckligt bra alternativ.
Sen skulle jag sakna lite av Volvos funktioner.. i3an känns lite naken. ;)

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 24 apr 2016 21:23
av danni
apkungen skrev:
Ni kanske börjar bli trötta på mig men jag tycker att laddhybrider är bra men inte de som finns idag. Det är onödigt dyrt att köra runt på många hundra kg batterier. Om det skulle finnas en bmw 5-series med 25kwh batteri (7-14 mil beroende på förhållanden) o 250hk elmotor tillsammans med en liten motorcykelmotor till räckviddsförlängare som med 40l tank ger 40 extra mil så skulle det passa perfekt för mig. En sån räckviddsförlängare kostar nog runt 10 000 för tillverkaren istället för 100 000 som tillräckligt mycket batterier skulle kosta. Plus att den blir lättare och därför troligen skulle dra mindre än en model s i stadsmiljö. Den skulle alltså dra 1l/mil men om man bara åker 10% av all sträcka på el så blir det 0.1l/mil.

I framtiden när det finns snabbladdare i varje hörn och alla elbilar går 40mil även i de värsta förhållandena då kommer nog laddhybrider att försvinna men jag tror att riktiga laddhybrider (10mil på el) kommer att vara efterfrågade lång tid framöver.

Det finns många som vill kunna stanna vad som helst o inte behöva tänka ett smack på laddning. Då är det smidigt att kunna fylla på 40 nya mil på den minuter.

Finns fler som tänker som jag:
http://insideevs.com/the-case-for-the-e-rev/
En sak man ska tänka på med den modell du förespråkar är att man troligen inte skulle kunna använda den som man gör med de flesta av dagens laddhybrider. De går att använda som en ren bensinbil - kör tills bensinen är slut, tanka, och kör vidare. Det är inte riktigt samma med exempelvis i3 REX. Eftersom motorcykelmotorn i den ger, vad är det, 34 hk tror jag, är det också den medeleffekten du blir begränsad till om du kör slut på batteriet helt. Det gör att uttaget av acceleration, toppfart, klimatanläggning etc blir tämligen begränsat när batteriet är urdraget. Med andra ord är den inte riktigt gjord för att köras till batteriet är slut, sen köras vidare på bensin till bensinen är slut, sen tanka och köra vidare ännu mer på bensin. Bäst effekt av räckviddsförlängaren får du om du redan vid start vet att den kommer behövas och då slår på den för att dra ut på tiden till batteriet blir helt slut. Med det sagt tror jag nog ditt koncept skulle funka rätt bra för de flesta ändå. Dessutom kan man ju tänka sig att man kör med REX och batteri så långt det går, och sen stannar man för att ladda både batteri och bensintank samtidigt.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 24 apr 2016 23:03
av Jerka
Intressant att höra från er som har en i3!

Jag har alltid tänkt att hybridernas fördel skulle vara just att man kan åka på långresa, stanna och tanka och sen köra vidare direkt, inte att bensinmotorn ska vara en nödreserv vid batteritorsk. Men i en stadsbil så är det kanske inte helt dumt tänkt. Tror dock lite extra kapacitet i batteriet hade varit ännu bättre.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 25 apr 2016 12:28
av Herr X
Jerka skrev:
Intressant att höra från er som har en i3!

Jag har alltid tänkt att hybridernas fördel skulle vara just att man kan åka på långresa, stanna och tanka och sen köra vidare direkt, inte att bensinmotorn ska vara en nödreserv vid batteritorsk. Men i en stadsbil så är det kanske inte helt dumt tänkt. Tror dock lite extra kapacitet i batteriet hade varit ännu bättre.
En fossilmotor som är tillräckligt kraftfull för att kunna ge batteriet och elmotorerna den effekt de behöver för att kunna köra långt utan effektförlust, blir lika stor som dagens fossilmotorer - och de tar ju jättemycket plats.

En Model S, som har väldigt lågt luftmotstånd, drar vid motorvägsfart ca. 2kWh per mil. Vid 100km/h har du då förbrukat 20kWh och behöver därför en generator som ger minst 20kW. Vi talar om en stor generator! Då sitter du plötsligt med två stora kompletta system - en enorm bensinmotor och en liten eldrivlina och får en kompromiss med det sämsta från bägge världar.

Bild

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 25 apr 2016 14:17
av joel80
Den lilla motor som finns i i3an klarar av att hålla batteriets laddning i 110-120km/h. Det behövs inget elverk på släp..

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 25 apr 2016 14:46
av danni
joel80 skrev:
Den lilla motor som finns i i3an klarar av att hålla batteriets laddning i 110-120km/h. Det behövs inget elverk på släp..
Den ger ju 25 kW. Tur den inte är riktigt lika stor som 20 kW-elverket som Herr X hittat för det :) Den är ungefär såhär stor:

Bild

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 25 apr 2016 14:47
av StefL
20 kW motsvarar ju inte mer än knappt 27 hästkrafter så någon jättekärra i stil med kraftverket ovan behövs knappast, det handlar mer om hur man konstruerar motorn ifråga med avseende på vridmoment och varvtal. Släpkärreverket innehåller nog en relativt lågvarvig dieselmotor som ska kunna gå dygn i sträck, och då är den förstås dimensionera med ett högre vridmoment och allmänt större toleranser vilket ökar storleken.
Finns ju motorcykelmotorer idag som man plockar ut 150 hästar ur - visserligen vid höga varvtal på 12-14.000 per minut - så att bygga en 27-hästare som klarar att ge effekt några timmar i sträck ska inte kräva något jätteformat.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 25 apr 2016 14:51
av mati
Killarna på Top Gear har ju byggt en jättefin el-hybrid för några år sedan.
http://www.greencarreports.com/news/103 ... hing-er-ev
Påminner den inte lite grann om en Volvo 740? ;)

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 25 apr 2016 15:16
av Laban
joel80 skrev:
Den lilla motor som finns i i3an klarar av att hålla batteriets laddning i 110-120km/h. Det behövs inget elverk på släp..
Men vad har du för prestanda när generatorn går, ex om du vill göra en omkörning ? Kör upp för en lite längre backe ?

Sen verkar den inte gilla kyla:

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5314.html
Då har jag kört i kyla ner till -17grd. Funkar fint med värmen i bilen men räckvidden sjönk nu till 70-80km. Men vad värre är att min effekt reduceras. Idag kunde jag bara använda knappt 50% av tillgänglig motoreffekt. Inte ens efter 70km körning var det skillnad
För mig känns det som att man får kompromissa lite väl mycket. Tar hellre extra batterier för 35k.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 25 apr 2016 17:27
av joel80
Jag har ingen i3a själv utan kollegan har en. Så länge du har mer än 6% kvar av batteriet har du alla 150 elhästar att leka med om du gasar. Håller du på med väldigt aktiv körning gissar jag att batterinivån kommer sjunka, då den vid acceleration använder mer kraft än den får tillbaka. Men kollegan har vid nått tillfälle då han skulle köra långt sett till att köra igång rex'en vid 50-60%, och då kunnat lega på motorväg i ca 120km/h med bibehållen batteristatus. När han närmat sig resmålet där han vetat att han kunnat ladda har han slagit av den när han varit säker på att nå målet.

När det gäller kyla vet jag inte om det där är nått annat än vad kollegan har. Han har haft runt 16 riktiga mil nu när det varit 5-15 plus.. och första veckorna han hade bilen var det typ 0-gradigt och då hade han runt 12-13 riktiga mil.. Men det berodde nog också på rätt aktiv körning sådär i början med ny bil.

Att det tar mer procentuellt av batterikapaciteten att värma upp bilen jämfört med Teslan är ju inte så konstigt. Teslan drar mer från början och då blir påverkan på avstånd mindre om värmen drar lika mycket som i en i3:a... fast nu verkar Teslan ha annan slags uppvärmning, så det kanske skulle vara skillnad på i3:ans räckvidd om BMW gjorde likadant.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 19 okt 2021 10:12
av Bruno
Volvo har långa vägar att gå... förlåt, rulla ska det vara ;)

Dagens Industri 211015

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 19 okt 2021 15:26
av Bruno
Planen: Så ska Volvo Cars 30-dubbla elbilarna
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/p ... 1tPK61z7f5

"Enligt vd Håkan Samuelsson följer den hittills långsamma utvecklingen planen."

"Varannan bil som säljs 2025 ska vara helt elektrisk och då ska volymen ha ökat från 770 000 till 1,2 miljoner bilar. I dag säljer Volvo 2,6 procent elbilar globalt, ganska precis 20 000 elektriska XC40."

"Volvo Cars ökade biltillverkning kommer inte att hamna i Sverige, enligt börsprospektet. Volvo spår att Torslandaverken ligger kvar på en volym av 300 000 bilar, medan fabrikerna i Charleston, USA och Daqing i Kina ska växla upp rejält."

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 19 okt 2021 16:07
av RagWal
Bruno skrev:

"Volvo Cars ökade biltillverkning kommer inte att hamna i Sverige, enligt börsprospektet. Volvo spår att Torslandaverken ligger kvar på en volym av 300 000 bilar, medan fabrikerna i Charleston, USA och Daqing i Kina ska växla upp rejält."
Det kan dessvärre innebära att fossilerna tillverkas i Torslanda som nu. Jobbigt för Göteborg och Sverige när försäljningen på dessa minskar.

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 19 okt 2021 20:05
av Bruno
Men lite tillverkning får de ju 2030 då alla bilar som de säljer ska vara rena elbilar :)

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 19 okt 2021 21:19
av mikebike
RagWal skrev:
Bruno skrev:

"Volvo Cars ökade biltillverkning kommer inte att hamna i Sverige, enligt börsprospektet. Volvo spår att Torslandaverken ligger kvar på en volym av 300 000 bilar, medan fabrikerna i Charleston, USA och Daqing i Kina ska växla upp rejält."
Det kan dessvärre innebära att fossilerna tillverkas i Torslanda som nu. Jobbigt för Göteborg och Sverige när försäljningen på dessa minskar.
De kan väl ställa om i Torslanda, precis som i Skövde?

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Postat: 20 okt 2021 00:11
av wannabee
En hybrid låter ju som en väldigt bra affär för Volvo, då blir det ju två drivlinor som ska ha service och kan krångla och då behöva reservdelar och det kan ju funka bra för den första köparen, men sedan?
Har aldrig ägt någon Volvo och det lär inte bli någon heller, särskilt inte med två drivlinor och dyr service.