Sida 2 av 3
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 21 apr 2016 10:36
av danni
ekenman skrev:Jag får bara gula sträck när jag pressar bilen vid 200 km/h. Det verkar som om vi alla med S85D får vid lite olika belastning eller också upplever vi det olika. Håller jag mig under 150 kan jag gasa och bromsa fullt utan någon begränsning.
Jag har nog aldrig ens kört i 150 med min 85D, så det kan ju förklara bristen på streck

Busa för mig handlar mer om att njuta av den fantastiska accelerationen i lägre hastigheter.
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 21 apr 2016 13:20
av sondell
Nicke Nyfiken skrev:jonas skrev:Jag har mer eller mindre alltid gula streck på regenerering på morgonen. Utom när laddningen precis avslutat innan jag skall åka.
Vilken utetemperatur krävs för att man ska slippa begränsningar på regen?
Har alltid gula sträck på regen när bilen stått stilla några timmar utan att ladda. Igår eftermiddag när bilen stått hela dagen i 12-14 graders temperatur så var det som vanligt begränsningar på regen i början av körningen.
Är det någon som har en uppfattning om var den nedre temperaturgränsen går för att få full regen direkt när man börjar köra?
Så här var det tidigare iaf:
Batteriet förvärms under 10 grader (om man har range mode till off). Passiv kylning av batteriet över 40 grader och aktiv kylning över 55 grader.
När batterivärmaren stängs av vid +10 brukar den sista nivån på regen begränsning fortfarande vara kvar. Vet inte om temperaturen sen måste helt upp till 20-22 grader för att bli av med det strecket eller om det sker någonstans däremellan.
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 21 apr 2016 14:06
av jpetters
Runt 14-15 grader så brukar jag inte ha någon begränsning på regen.
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 21 apr 2016 18:59
av Kilowatt
jpetters skrev:Runt 14-15 grader så brukar jag inte ha någon begränsning på regen.
+1
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 21 apr 2016 20:30
av znak3
Körde lite bus idag på småvägar utan att dom fruktade gula strecken syntes
Hög motorvägsfart verkar den gilla sämre. Sen tror jag också att SOC kan inverka. Idag hade jag över 60% då kanske den kyler mer aktivt än när man har 25-40%.
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 21 apr 2016 20:40
av inCup1
Kanske fel tråd men när ni ändå är inne på denna typ av frågor så jag får upp en liten varningstriangel i slutet på energi mätaren efter 300 kWh den dyker upp vid kraftig gaspådrag och försvinner lika snabbt igen .
Vad indikerar den ?
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 21 apr 2016 20:49
av bylund
Den varningstriangeln brukar komma upp just med begränsninglinjer, antingen för återvinning eller effektuttag. Det är det enda jag har märkt av att den skulle komma upp för.
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 21 apr 2016 21:05
av 100procent
Rätta mig om jag har fel. Vad jag vet sen innan så brukar oftast en begränsning ske när batteriet börjar gå ner mot lägre nivåer. Det är då bilen har svårt att få ut full effekt från batterierna när man kör snabbt. Men sänker man farten så ska dessa streck försvinna.
Får man dock dessa streck när man buskört och även saktat ner till låg hastighet så är det endast på grund av att elmotorn blivit varm och behöver kylas ner. Hur det ser ut med kylningen på de olika modellerna har jag ingen aning om.
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 21 apr 2016 21:12
av znak3
Tror definitivt laddningsnivå är en parameter här. Typiskt att jag alltid har dåligt med kräm

Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 22 apr 2016 06:45
av jonas
Kollade i morse, tog bilen utan att ha laddat på 10h, SOC 67%, det tog mig 30km (20-25 min) innan jag kunde motorbromsa utan gula linjer. Då hade jag förvärmt kupén i 30min. 3°C ute.
På i3:an kan jag köra direkt utan begränsningar om jag har schemalagd förvärmning. Dessutom är i3:an varm när jag sätter mig i den. Teslan är fortfarande bara så där att man kan ana att någon haft värmen på för 10 min sedan ungefär. Subjektiv bedömning av temperaturen från min sida för att belysa skillnaden mellan de bägge, har inga mätvärden att redovisa.
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 22 apr 2016 22:37
av sondell
jonas skrev:Kollade i morse, tog bilen utan att ha laddat på 10h, SOC 67%, det tog mig 30km (20-25 min) innan jag kunde motorbromsa utan gula linjer. Då hade jag förvärmt kupén i 30min. 3°C ute.
På i3:an kan jag köra direkt utan begränsningar om jag har schemalagd förvärmning. Dessutom är i3:an varm när jag sätter mig i den. Teslan är fortfarande bara så där att man kan ana att någon haft värmen på för 10 min sedan ungefär. Subjektiv bedömning av temperaturen från min sida för att belysa skillnaden mellan de bägge, har inga mätvärden att redovisa.
Förvärmt med range mode på? Annars lät det lite länge...
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 23 apr 2016 05:44
av jonas
Ja det är med rangemode på. Gjorde samma sak på vägen hem igår dvs andra hållet. Och då tog det 27km innan strecken försvann. Då hade jag förvärmt i 15-20min. Ca4grd ute. Bile stått i 10h. Det är väldigt repeterbart så det råder ingen tvekan om detta.
Strecken är på återvinningen.
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 23 apr 2016 08:12
av sondell
jonas skrev:Ja det är med rangemode på. Gjorde samma sak på vägen hem igår dvs andra hållet. Och då tog det 27km innan strecken försvann. Då hade jag förvärmt i 15-20min. Ca4grd ute. Bile stått i 10h. Det är väldigt repeterbart så det råder ingen tvekan om detta.
Strecken är på återvinningen.
Ja det är ju inte konstigt att det tar tid att köra batteriet varmt. Förvärm batteriet annars, alltså förvärmning utan range mode på för det stänger av den funktionen.
Strecken ska man annars vara glad för eftersom de sparar batteriet vid kyla eller låg SOC.
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 23 apr 2016 09:57
av Niclas
Stäng av range mode.
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 23 apr 2016 12:21
av bullen

Inte mycket kräm o bilen just nu

Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 23 apr 2016 12:41
av mahulkp
bullen skrev:
Inte mycket kräm o bilen just nu

Kommer du framåt överhuvudtaget?

Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 23 apr 2016 13:32
av bullen
Hjälpligt. Kändes som min gamla Amazon. Kalla batterier o dåligt laddade är ingen bra kombo
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 23 apr 2016 14:57
av znak3
Jobbigt när man bara har en liten pizzaslice att spela på

Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 24 apr 2016 05:16
av jonas
sondell skrev:jonas skrev:Ja det är med rangemode på. Gjorde samma sak på vägen hem igår dvs andra hållet. Och då tog det 27km innan strecken försvann. Då hade jag förvärmt i 15-20min. Ca4grd ute. Bile stått i 10h. Det är väldigt repeterbart så det råder ingen tvekan om detta.
Strecken är på återvinningen.
Ja det är ju inte konstigt att det tar tid att köra batteriet varmt. Förvärm batteriet annars, alltså förvärmning utan range mode på för det stänger av den funktionen.
Strecken ska man annars vara glad för eftersom de sparar batteriet vid kyla eller låg SOC.
Jag skrev fel det är utan rangemode. Men jag har experimenterat med också och det är ingen märkbar skillnad.
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 24 apr 2016 17:02
av sondell
jonas skrev:sondell skrev:jonas skrev:Ja det är med rangemode på. Gjorde samma sak på vägen hem igår dvs andra hållet. Och då tog det 27km innan strecken försvann. Då hade jag förvärmt i 15-20min. Ca4grd ute. Bile stått i 10h. Det är väldigt repeterbart så det råder ingen tvekan om detta.
Strecken är på återvinningen.
Ja det är ju inte konstigt att det tar tid att köra batteriet varmt. Förvärm batteriet annars, alltså förvärmning utan range mode på för det stänger av den funktionen.
Strecken ska man annars vara glad för eftersom de sparar batteriet vid kyla eller låg SOC.
Jag skrev fel det är utan rangemode. Men jag har experimenterat med också och det är ingen märkbar skillnad.
+4 grader och förvärmning utan range mode. Låter inte rätt att det ska ta 27 km. Det har jag i -17 utan förvärmning. Det ska dessutom vara stor skillnad med och utan Range mode. Kanske du bör kolla upp batteri värmningen?
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 24 apr 2016 17:51
av mati
sondell skrev:...
+4 grader och förvärmning utan range mode. Låter inte rätt att det ska ta 27 km. Det har jag i -17 utan förvärmning. Det ska dessutom vara stor skillnad med och utan Range mode. Kanske du bör kolla upp batteri värmningen?
Jag kan bekräfta att det är likadant på min bil. Det var +2 grader imorse, jag förvärmde i 15 minuter utan range mode. De gula strecken försvann efter ca 25 km. Jag körde då väldigt lugnt, inga snabba accelerationer och inga inbromsningar heller.
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 24 apr 2016 19:37
av sondell
mati skrev:sondell skrev:...
+4 grader och förvärmning utan range mode. Låter inte rätt att det ska ta 27 km. Det har jag i -17 utan förvärmning. Det ska dessutom vara stor skillnad med och utan Range mode. Kanske du bör kolla upp batteri värmningen?
Jag kan bekräfta att det är likadant på min bil. Det var +2 grader imorse, jag förvärmde i 15 minuter utan range mode. De gula strecken försvann efter ca 25 km. Jag körde då väldigt lugnt, inga snabba accelerationer och inga inbromsningar heller.
Men då körde du med range mode då sen eller? Och inte fulladdat? Möjligt att jag aldrig kört så lugnt ☺. Men utan range mode ska ju batteriet värmas ändå upp till 10 gr iaf när man kör.
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 25 apr 2016 06:58
av jonas
mati skrev:sondell skrev:...
+4 grader och förvärmning utan range mode. Låter inte rätt att det ska ta 27 km. Det har jag i -17 utan förvärmning. Det ska dessutom vara stor skillnad med och utan Range mode. Kanske du bör kolla upp batteri värmningen?
Jag kan bekräfta att det är likadant på min bil. Det var +2 grader imorse, jag förvärmde i 15 minuter utan range mode. De gula strecken försvann efter ca 25 km. Jag körde då väldigt lugnt, inga snabba accelerationer och inga inbromsningar heller.
Skönt att det inte bara är min bil som är sådan.
Eller har vi fel bägge två. Jag har smart condition på och range mode av. Åker samma tid varje dag. Dagens, måndag, övning med -4grd och 70% laddning gjord fredag natt gav idag gula streck i 37km på regen. Kör 90-100km/h har jämn hastighet blir ca 70km/h i snitt.
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 25 apr 2016 07:15
av mati
sondell skrev:mati skrev:sondell skrev:...
+4 grader och förvärmning utan range mode. Låter inte rätt att det ska ta 27 km. Det har jag i -17 utan förvärmning. Det ska dessutom vara stor skillnad med och utan Range mode. Kanske du bör kolla upp batteri värmningen?
Jag kan bekräfta att det är likadant på min bil. Det var +2 grader imorse, jag förvärmde i 15 minuter utan range mode. De gula strecken försvann efter ca 25 km. Jag körde då väldigt lugnt, inga snabba accelerationer och inga inbromsningar heller.
Men då körde du med range mode då sen eller? Och inte fulladdat? Möjligt att jag aldrig kört så lugnt ☺. Men utan range mode ska ju batteriet värmas ändå upp till 10 gr iaf när man kör.
Ja, så var det. Jag värmde utan Range Mode, men jag körde med Range Mode på. Laddat till 80%.
Idag gjorde jag tvärtom. Bilen hade precis laddat klart till 80%, -4 grader ute. Jag körde
utan RM och inte riktigt lika lugnt. Då försvann strecken något tidigare, ungefär efter 2 mil.
Re: Vaf. gula streck hela tiden!
Postat: 28 apr 2016 07:28
av jonas
jonas skrev:Kollade i morse, tog bilen utan att ha laddat på 10h, SOC 67%, det tog mig 30km (20-25 min) innan jag kunde motorbromsa utan gula linjer. Då hade jag förvärmt kupén i 30min. 3°C ute.
På i3:an kan jag köra direkt utan begränsningar om jag har schemalagd förvärmning. Dessutom är i3:an varm när jag sätter mig i den. Teslan är fortfarande bara så där att man kan ana att någon haft värmen på för 10 min sedan ungefär. Subjektiv bedömning av temperaturen från min sida för att belysa skillnaden mellan de bägge, har inga mätvärden att redovisa.
Idag var det nästan samma förhållanden som förra gången, så idag hade jag rangemode av vid förvärmningen och slog på Range mode när jag körde. 2grd ute och jag hade gula streck i 40km idag sen försvann det. Började med laddning 57%. Så det är en skillnad om än väldigt liten skillnad. Om väderförhållanden är lika kan jag göra en ny test på Måndag men med Range mode på även under förvärmningen. Bilen står ute i den temperatur som anges.
Om jag laddar under natten så att batteriet är 90% ca 30 min före avfärd har jag inga streck alls. Därför görs dessa tester på ett batteri som är oladdat under natten därav kan jag bara göra testet ibland.