Sida 2 av 2

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 19 apr 2016 21:31
av leiflodde
Nicke Nyfiken skrev:
Pontus skrev:
Har upplevt att ratten blivit mycket mindre känslig när det gäller att känna av att man tar i ratten. Har flera gånger blivit tillsagd att ta tag i ratten trotts att jag redan håller en hand på ratten och ibland har det inte räckt med två händer utan bilen börjar skrika ännu mer. Även filbyten händer det att det tar ca 10 s innan den känner av att jag har handen där.
Detta ifrån att när AP kom så kunde det räcka ett par fingrar på ratten. Vet inte om det har med mjukvaran eller hårdvaran att göra eller båda?
Har bett Tesla kolla detta men det var 2 månaders väntetid så nu är det bara 6 veckor kvar. :evil:
Jag hade en lånebil idag och upplevde att vid minsta lilla manuella vridning på ratten med AP inkopplad, så kopplade autosteer ur. På min bil känner man ett litet men tydligt motstånd innan autosteer kopplar ur om man vrider på ratten.

Kom sedan underfund med att "auto lane change" inte var aktiverat i menyn. När jag aktiverade funktionen så blev känslan precis som jag var van vid från min egen bil. Det blev alltså ett lite motstånd i ratten innan den kopplade ut autostyrningen.

Ska vid tillfälle prova att koppla ut "auto lane change" på min bil och se hur den uppträder.
Skulle gärna vilja utbyta testerfarenheter för jag känner att min ratt är död vi kanske kan ta detta via PM?

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 20 apr 2016 21:12
av Nicke Nyfiken
Nicke Nyfiken skrev:
Jag hade en lånebil idag och upplevde att vid minsta lilla manuella vridning på ratten med AP inkopplad, så kopplade autosteer ur. På min bil känner man ett litet men tydligt motstånd innan autosteer kopplar ur om man vrider på ratten.

Kom sedan underfund med att "auto lane change" inte var aktiverat i menyn. När jag aktiverade funktionen så blev känslan precis som jag var van vid från min egen bil. Det blev alltså ett lite motstånd i ratten innan den kopplade ut autostyrningen.

Ska vid tillfälle prova att koppla ut "auto lane change" på min bil och se hur den uppträder.
Provade att stänga av "auto lane change" på min bil idag, och då blev den precis som lånebilen.
Alltså helt normalt, men något jag aldrig upplevt tidigare eftersom jag alltid haft "auto lane change" på tidigare. :geek:

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 20 apr 2016 21:23
av znak3
Jag klockade min igår och då ville den att jag skulle hålla i ratten var 5e minut ungefär. Auto lane change på.

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 20 apr 2016 21:32
av Nicke Nyfiken
znak3 skrev:
Jag klockade min igår och då ville den att jag skulle hålla i ratten var 5e minut ungefär. Auto lane change på.
Tiden varierar i min bil beroende på de yttre förutsättningarna. På motorvägen kan det gå en bra stund innan jag uppmanas röra vid ratten, medan det ibland bara går någon minut mellan uppmaningarna när jag kör på en slingrig landsväg.

Re: AP Hålla i ratten

Postat: 20 apr 2016 21:45
av Oppfinnarn
Nicke Nyfiken skrev:
znak3 skrev:
Jag klockade min igår och då ville den att jag skulle hålla i ratten var 5e minut ungefär. Auto lane change på.
Tiden varierar i min bil beroende på de yttre förutsättningarna. På motorvägen kan det gå en bra stund innan jag uppmanas röra vid ratten, medan det ibland bara går någon minut mellan uppmaningarna när jag kör på en slingrig landsväg.
Min lilla erfarenhet av autopiloten är att vid skarpa svängar (små vägar) så kommer "håll i ratten" fram, på motorväg kan man köra länge. Idag vid en färd över sundet för att "fylla på vin/öl förrådet" som sanna skåningar gör (får väl kalla mig sådan efter 27 år här, dock uppväxt i Norrbotten :) ) så fixerade radarn på en vit dansk Tesla efter betalstationen och sedan följde jag hen i 100-120 ända till Kastrup med autopilot utan "hold on wheel" kom upp (fast jag kanske nuddade ratten av "misstag" någongång som gjorde att den inte kom upp...?)