Sida 2 av 19

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 11 apr 2016 10:16
av gellerstam
ovelundkvist skrev:
Det måste de vara. De två i Romme satt ute i vinterväder. De har byggt en märklig plåtlåda till handtaget, men det måste vara för att de vill kunna låsa laddaren, i övrigt var den helt oskyddad mot väder och vind.
Rommes vanliga laddstolpar har hänglås och bokas i receptionen för tre timmar åt gången. Visserligen bra att många får lite men INGEN kommer ju hem ... :o De har nog räknat med att alla kör Outladnder PHEV och laddar fullt på 2,5 - 3h med 16A.

Här behöver de informeras lite mer om vad som förväntas av en laddplats för elbilar.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 11 apr 2016 10:30
av kangru
gellerstam skrev:
ovelundkvist skrev:
Det måste de vara. De två i Romme satt ute i vinterväder. De har byggt en märklig plåtlåda till handtaget, men det måste vara för att de vill kunna låsa laddaren, i övrigt var den helt oskyddad mot väder och vind.
Rommes vanliga laddstolpar har hänglås och bokas i receptionen för tre timmar åt gången. Visserligen bra att många får lite men INGEN kommer ju hem ... :o De har nog räknat med att alla kör Outladnder PHEV och laddar fullt på 2,5 - 3h med 16A.

Här behöver de informeras lite mer om vad som förväntas av en laddplats för elbilar.
När jag använde detta så var anledningen till 3h gränsen att man skulle kunna erbjuda så många som möjligt en möjlighet att ladda. Om ingen annan vill ha platsen så kan du stå kvar. Med 3h så borde du kunna ta dig till Gävle SuC om du måste ha mer laddning så jag tycker dessa 3h är väl avvägda.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 11 apr 2016 11:50
av gellerstam
kangru skrev:
gellerstam skrev:
ovelundkvist skrev:
Det måste de vara. De två i Romme satt ute i vinterväder. De har byggt en märklig plåtlåda till handtaget, men det måste vara för att de vill kunna låsa laddaren, i övrigt var den helt oskyddad mot väder och vind.
Rommes vanliga laddstolpar har hänglås och bokas i receptionen för tre timmar åt gången. Visserligen bra att många får lite men INGEN kommer ju hem ... :o De har nog räknat med att alla kör Outladnder PHEV och laddar fullt på 2,5 - 3h med 16A.

Här behöver de informeras lite mer om vad som förväntas av en laddplats för elbilar.
När jag använde detta så var anledningen till 3h gränsen att man skulle kunna erbjuda så många som möjligt en möjlighet att ladda. Om ingen annan vill ha platsen så kan du stå kvar. Med 3h så borde du kunna ta dig till Gävle SuC om du måste ha mer laddning så jag tycker dessa 3h är väl avvägda.
JO kan ju faktiskt funka rätt bra med 3h, efter lite räknande förutsatt att du _inte_ kommer fram med tomt batteri. (Men då finns det Snabbladdare, Chademo, vid kupolen. ) Nu vet jag iof. inte om det är samma 3h regel för Tesla platserna som för de vanliga laddplatserna.

* Om stockholmarna startar med nära 100% så bör de ha tillräkligt kvar för att de ca 144 laddade km skall ta de tillbaka till iaf Infra SuC. :-) (Utan omvägen på ca 1h via Gävle.)
* 13mil till Gävle.
* 12mil till Mora.
* 14mil till Arboga.
* 22mil till Karlstad...

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 11 apr 2016 19:10
av TiborBlomhall
Inte på vintern inte. Körde fulladdad från Stockholm. Fick ladda i ca 4 timmar för att ha tillräckligt tillbaka.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 13 apr 2016 08:52
av jonas
Jag tänkte köpa den där laddboxen från Tesla i Norge. Men insåg att det är långt från linköping. Och killen ville inte skicka. Någon här på forumet som är i närheten av sandnes kommun som skulle vilja hjälpa mig och sedan skicka. Eller kanske är på väg till Linköping :-).

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 13 apr 2016 08:55
av JonasH
Du kan ju alltid prova med Nimber, så kanske TeslaBjörn kommer och lämnar... 8-)

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 13 apr 2016 09:58
av Kirre
Tesla uppdaterade även laddboxen igår. Billigare och med möjlighet att ställa in vilken säkring man har tillgänglig för boxen. Hoppas den kommer till Sverige snart...

http://electrek.co/2016/04/12/tesla-new-wall-connector/

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 21 apr 2016 09:42
av John
Kollade med Tesla igår och de har fortfarande ingen info om när laddboxen kommer eller vad den ska kosta.
Priset är dock sänkt till $500 i USA och Kanada ($550 för en med längre sladd). Kommer inteihåg vad den kostade tidigare men var det in ~$800?

Kan meddela att UMCn har gått upp rejält i pris, nu 7800 inkl moms + 1000-1200 för adapter. Skapligt hopp från 4000-nånting plus 600-800 för adapter.

Hade tänkt köpa en extra UMC då jag tröttnat på att vänta på laddboxen från Tesla men nu blir det nog hemmabygge istället. Det blir ju halva priset mot en UMC och dessutom fördelen att man kan ladda andra elbilar med den.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 21 apr 2016 09:56
av jonas
Att UMC gått upp i pris är ju inte så konstigt !
De flesta använder ju den idag som om den vore en wallbox trots att den inte är avsedd för det.
Och de går ofta sönder med påföljd att TM får ge en ny till drabbad kund. På något vis är det ju alltid kunden som får betala i slutänden.
Dåligt av TM att inte de kan sälja sin wallbox bara. Skulle spara mycket problem både för kund och TM.

Den kostade 750USD i USA tidigare nu sänkt pris med 1/3, till 500USD.
Den nya går att koppla ihop med flera, om man nu har flera laddare, så att inte man överskrider tillgänglig ström. Lite intelligentare och lite billigare.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 21 apr 2016 10:11
av Kalle
JonasH skrev:
Du kan ju alltid prova med Nimber, så kanske TeslaBjörn kommer och lämnar... 8-)
Haha, de hände faktist mig :) han körde en inverter från basel till stockholm åt mig

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 09 jun 2016 16:30
av jpetters
Nu går det även att köpa Tesla laddbox i Europa. Fick just ett meddelande om att de finns att köpa på "mitt" Service Center i Schweiz.

There are two different boxes, one with the short cable (2.5 meter) CHF 542.- incl. VAT and one with the long cable (7.5 meter) CHF 596.- incl. VAT.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 09 jun 2016 17:12
av Pontus
jpetters skrev:
Nu går det även att köpa Tesla laddbox i Europa. Fick just ett meddelande om att de finns att köpa på "mitt" Service Center i Schweiz.

There are two different boxes, one with the short cable (2.5 meter) CHF 542.- incl. VAT and one with the long cable (7.5 meter) CHF 596.- incl. VAT.
Det blir 4775 SEK. Detta är utan någon elektronik, dvs bara en kabel och en box som man måste ha en egen UMC för att kunna använda? Annars är ju detta billigare än en ny laddkabel inkl UMC.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 09 jun 2016 18:16
av jpetters
Nej. Det är Teslas kompletta 22 kW wallbox (går att ställa ner till lägre effekt). Dvs samma som de använder som Destination Charger.
Känns som ett "fynd" för installation hemma.

Mer info :
https://www.tesla.cn/sites/default/file ... edirect=no

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 09 jun 2016 18:23
av Bjelke
För det priset måste man ju köpa en! :)

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 09 jun 2016 19:00
av jpetters
Precis, jag hämtar en imorgon.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 09 jun 2016 19:06
av Pontus
Kan köpa där och hämta ut i Sverige?
Eller någon som ska dit och hämta?

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 09 jun 2016 19:58
av jpetters
Pontus skrev:
Kan köpa där och hämta ut i Sverige?
Eller någon som ska dit och hämta?
Den borde ju finnas att köpa även i Sverige inom kort, kanske redan på torsdag... Bild

Möjligen är det lite billigare i Schweiz pga lägre moms.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 09 jun 2016 20:39
av Johnalm
Håller som bäst på att installera 3-fasuttag i carporten. Det som ställer till det lite är att befintligt kablage endast klarar av att leverera 13A som elektrikern vill säkra ner till 10A.

Kommer bilen "fatta" hur stor effekt som matas?
Effekten bör väl då bli 400x10=4 kW?
Vad blir laddningshastigheten då i km/tim?
Funkar Wallbox med / fattar Wallbox andra effekter än 16/32A trefas?

Är som sagt kass på det elektriska men har tidigare fått hjälp från andra mer kunniga sektmedlemmar :)

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 09 jun 2016 20:53
av bullen
Johnalm skrev:
Håller som bäst på att installera 3-fasuttag i carporten. Det som ställer till det lite är att befintligt kablage endast klarar av att leverera 13A som elektrikern vill säkra ner till 10A.

Kommer bilen "fatta" hur stor effekt som matas?
Effekten bör väl då bli 400x10=4 kW?
Vad blir laddningshastigheten då i km/tim?
Funkar Wallbox med / fattar Wallbox andra effekter än 16/32A trefas?

Är som sagt kass på det elektriska men har tidigare fått hjälp från andra mer kunniga sektmedlemmar :)
Elektroniken fattar inte men du ställer max ström i bilen en gång Sedan kommer den ihåg det för den platsen

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 09 jun 2016 20:54
av mati
Johnalm skrev:
Håller som bäst på att installera 3-fasuttag i carporten. Det som ställer till det lite är att befintligt kablage endast klarar av att leverera 13A som elektrikern vill säkra ner till 10A.

Kommer bilen "fatta" hur stor effekt som matas?
Effekten bör väl då bli 400x10=4 kW?
Vad blir laddningshastigheten då i km/tim?
Funkar Wallbox med / fattar Wallbox andra effekter än 16/32A trefas?

Är som sagt kass på det elektriska men har tidigare fått hjälp från andra mer kunniga sektmedlemmar :)
Nej, ett trefasuttag på 16A ger 230x3x16=11kw. Med 10A får du 230x3x10=6,9kW. Det blir ungefär 3mil/tim. Bilen fattar inte det själv, du får begränsa strömmen i bilen till 10A.
Jag laddar med 10A från trefas hemma, inte för att uttaget inte levererar mer, utan för att hela huset är bara säkrat med 16A. Man vill ju ha lite ström kvar för annat än bilen ;) .

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 09 jun 2016 21:01
av Johnalm
Kalas, 3 mil i timmen kan jag leva med!
Tack för snabbt svar!

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 09 jun 2016 22:09
av Pontus
Johnalm skrev:
Kalas, 3 mil i timmen kan jag leva med!
Tack för snabbt svar!
Dessutom blir det väl 6,9/1,9=3,6 mil/timme ungefär då typical nu är sänkt till 190 Wh/km, så på mätaren blir det så i varje fall.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 09 jun 2016 22:18
av mati
Screenshot_2016-06-09-22-14-31.png
Ganska exakt 3 mil/timme ;)

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 09 jun 2016 23:23
av danni
Det låter ju som ett väldigt intressant pris. Den stora frågan för mig är om det kommer vara möjligt att hyfsat enkelt ansluta den till ett befintligt rött CEE-uttag. Nån som vet?

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 10 jun 2016 00:04
av Hammar
danni skrev:
Det låter ju som ett väldigt intressant pris. Den stora frågan för mig är om det kommer vara möjligt att hyfsat enkelt ansluta den till ett befintligt rött CEE-uttag. Nån som vet?
Borde ju bara vara att skaffa en kabelstump och en 3-fas kontakt. Det blir ju ingen fast installation, så då borde man ju få göra det själv, eller så får man lämna den till nån med behörighet. Är ju bara att koppla i en kabel och en kontakt.