Sida 2 av 2

Re: Model 3 endast 10% kortare än S?

Postat: 11 maj 2016 20:43
av Laban
18650 skrev:
flytta ditt lager med linjer till toppen så ser du sätenas placering också
Är inte jag som har gjort den bilden. Men kupén ser stor ut måste jag säga.

Roade förresten mig med att mäta på gif bilden, då fick jag Model 3 till 4.66m lång.

Re: Model 3 endast 10% kortare än S?

Postat: 12 maj 2016 08:01
av Bod
Får en känsla av att Modell 3 är klart smalare också. Något jag skulle uppskatta. Modell S är väldigt bred.

Re: Model 3 endast 10% kortare än S?

Postat: 12 maj 2016 10:09
av Laban
Bod skrev:
Får en känsla av att Modell 3 är klart smalare också. Något jag skulle uppskatta. Modell S är väldigt bred.
Det är nog ganska rimligt att anta att Model 3 är betydligt smalare än Model S. S är väl 196 cm, BMW 3 serie är som jämförelse 181. Gissar på att Model 3 blir åtminstone 10 cm smalare än Model S.

En intressant sak från gif bilden är förresten att jämföra avståndet mellan ratt och baksätet. Model 3 ser ut att ha en bit större avstånd än Model S, 1 dm ?. Det kan nog ligga något i Tibors påstående:
Tesla Model 3 är olik alla andra bilar på vår jord. Baksätet jag satte mig i var rymlig och bekväm, vi tre som satt där fick bra plats. Jag satt i mitten och hade ordentligt med både huvud- och knäutrymme, mer än i både Model S och X. Jag säger det en gång till: lilla Model 3 är rymligare än stora S och gigantiska X!!!

Re: Model 3 endast 10% kortare än S?

Postat: 12 maj 2016 10:26
av jonasl
Att den är smalare tror jag är något positivt för många.

Vårt garage skulle det nog gå att få in en Model S i, men med väldigt liten marginal. A6:an är ungefär lika lång och ca 10 cm smalare och den går precis att köra in bekvämt utan att fälla in speglarna. Men det är bra trångt där inne, så en mindre bil är för mig enbart bra. Speciellt eftersom den ändå verkar vara rymlig i kupen - något som A6 verkligen inte är.

Re: Model 3 endast 10% kortare än S?

Postat: 12 maj 2016 10:34
av Laban
Ja det verkar onekligen lovande. Jag har tänkt att Tesla behöver något mellanting mellan 3 och S, speciellt med tanke på den enorma prisskillnaden. Nu är jag inte så säker längre.

Re: Model 3 endast 10% kortare än S?

Postat: 12 maj 2016 21:58
av LarsL
Ser bra ut, MS är ju enormt stor om man parkerar brevid en till och med jämfört med E-klass MB, som inte är en liten bil. Kommer uppskatta den här storleken på bil, tror jag

Nä, Tesla behöver ingen bil mella S och 3. Det de i så fall behöver är en mindre som kan konkurrera i samma storleksklass som Bolt, e-Golf och Leaf mm.

Re: Model 3 endast 10% kortare än S?

Postat: 12 maj 2016 22:48
av jonasl
Jag är inte alls säker på att de behöver det. Mindre bil med lägre pris = lägre marginal. Och det verkar ju som att de kan nå volym redan med Model 3.

Det som tolkats som att Elon sa att nästa bil blir mindre tycker jag är övertolkat, jag tror han menar att marknaden kommer komma med en mindre och billigare bil, inte att Tesla nödvändigtvis är de som ska göra det.

Re: Model 3 endast 10% kortare än S?

Postat: 12 maj 2016 22:54
av LarsL
Om Tesla ska bli ett företag i Toyota eller VAG storlek så behöver de alla typer av bilar. Nu kanske det blir lättare av att de möts på vägen upp och ner.. ;)

Re: Model 3 endast 10% kortare än S?

Postat: 13 maj 2016 08:28
av Seregon
Jag skulle väldigt gärna se en tesla av modell hot hatchback.

Re: Model 3 endast 10% kortare än S?

Postat: 13 maj 2016 09:17
av Laban
Elon sa att Model 3 är en bil som 50% av befolkningen har råd med, de vill göra en bil som "alla" ska ha råd med. Då måste man nog ner i $20 000 klassen, kanske under det. Gissningsvis blir det en bil i Polo/Golf klassen.

Sen är det intressant med marginaler, ta ex Dacia, med tanke på priserna så borde de ligga i botten marginalmässigt. Så är inte fallet:

http://europe.autonews.com/article/2013 ... a-cash-cow
Renault does not report individual results for its brands, but Morgan Stanley estimates that Dacia has an operating margin of 9 percent, which is more common for premium automakers.

That's good news for Renault, whose global automotive unit in the first six months of 2012 reported an operating margin of only 0.4 percent.
Små, tråkiga, billiga bilar har relativt hög marginal, vem kunde tro det ?

Sandero kostar från 80 000, lägger vi på 30kWh/50 000 SEK (Tesla ligger på < 190$/kWh på packnivå) batteri på det så blir det bara 130 000.