Re: BRF och El - Er kostnad?
Postat: 20 apr 2016 23:02
Jag har just nu Göteborgs energi, byter till avtal med Fortum i Juni. Brukar använda elskling.se och tremånadersavtal. Fast pris och miljöval..
Just nu finns det bara pris att konkurrera med. Men det bolagen borde börja inse är att jag skulle hålla mig till eller gå till ett bolag som erbjuder bra laddning. Helst med en kundrabatt eller kanske allt på samma räkning till och med?Nicke Nyfiken skrev:Okej, som hoppjerka kan man ständigt utnyttja subventionerade erbjudande. Undrar hur länge det kommer att fortsätta innan elbolagen inser att det är mindre administrationskostnader om man behåller sina kunder genom att ge alla ett bättre pris än att bara ge tillfälliga kunder bra pris.
Jag har själv bytt några gånger pga fina erbjudanden men har nu tröttnat.
Om man ändå ska köra schablonbelopp så räcker ju en mätare för alla elbilsladdare.jonasl skrev:Enklaste alternativet måste ju vara att sätta en elmätare på resp plats som får uttag installerat och sen köra schablonbelopp per månad som justeras årligen efter verklig förbrukning.
Om man tar mer pengar för en plats med laddmöjlighet än med en utan så räknas det ändå som att föreningen säljer el.LarsL skrev:Håller med om att det är bäst att sätta en enkel mätare på varje, så ni får koll. Men jag tror till och med att ni sedan måste ta en schablon eftersom jag tror att man inte får sälja el. Det föreningen tar betalt för är alltså parkering med grattis laddning inte elförsäljning med parkering.
Värsta fallet kan aldrig bli 24h eftersom du måste ha tid att ladda ur bilen emellan laddningarna. Värsta scenariot är väl att komma hem med helt urladdat batteri och sedan helt fullt, alltså ca 80kWh. Normala är väl sträckan till jobbet gånger 2kWh/mil.
Skulle jag sätta en schablon för min bil, utan att kräva vinst, så hade det blivit 500kr/månad inklusive installation. Men då vet ju jag att jag inte fuskar och ställer en husvagn på p-platsen och hyr ut till byggarbetare...typ.
Så har jag inte uppfattat reglerna. Det ska vara okay att ta betalt en fast summa extra för tillgång till exempelvis laddplats eller motorvärmare.apkungen skrev:Om man tar mer pengar för en plats med laddmöjlighet än med en utan så räknas det ändå som att föreningen säljer el.LarsL skrev:Håller med om att det är bäst att sätta en enkel mätare på varje, så ni får koll. Men jag tror till och med att ni sedan måste ta en schablon eftersom jag tror att man inte får sälja el. Det föreningen tar betalt för är alltså parkering med grattis laddning inte elförsäljning med parkering.
Värsta fallet kan aldrig bli 24h eftersom du måste ha tid att ladda ur bilen emellan laddningarna. Värsta scenariot är väl att komma hem med helt urladdat batteri och sedan helt fullt, alltså ca 80kWh. Normala är väl sträckan till jobbet gånger 2kWh/mil.
Skulle jag sätta en schablon för min bil, utan att kräva vinst, så hade det blivit 500kr/månad inklusive installation. Men då vet ju jag att jag inte fuskar och ställer en husvagn på p-platsen och hyr ut till byggarbetare...typ.
Det är vad jag ger hos Familjebostäder i Göteborg också, fast då får jag trefas 16 A. Inte för att det gör någon som helst skillnad för mig i praktiken, och jag hade glatt betalat samma summa för enfas. Ja, lite saftigt, men absolut värt pengarna.muran skrev:Såg att Stockholmshem tar 625kr/månad _extra_ för möjlighet till laddning på parkeringen med enfas 16A.
Lite väl mastigt kan jag tycka.
http://www.stockholmshem.se/Boende/Boen ... for-elbil/
Det är mer än jag tankar min 7-sits dieseltoyota för varje månad. Riktigt dyr el om man bara har konverterat ett motorvärmaruttag.muran skrev:Såg att Stockholmshem tar 625kr/månad _extra_ för möjlighet till laddning på parkeringen med enfas 16A.
Lite väl mastigt kan jag tycka.
http://www.stockholmshem.se/Boende/Boen ... for-elbil/