Model S 40 gick inte att få med Supercharging, såldes dock inte många sådana. De första (alla?) Model S 60 var inte bara att mjukvaruuppdatera utan de behövde tas in till Service Center för att få Supercharging och för att Chademo-adaptern skulle funka. Tror dock att Supercharging kommer ingå gratis för Model 3 även ifall det kan vara någon typ av begränsning (de vill nog vara säkra på att Model 3 bara laddas vid långkörningar iväg från ens bostad) men är inte helt säker.hybris skrev:Det är underförstått att om det ingår är det gratis. Alla teslor har haft supercharginghårdvara... Det var väl bara S60 som hade en mjukvarugrej? Imslutändan fickmde väl SuC även för den gratis eller hur var det?
Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Moderator: Redaktion
Re: Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skulle inte vara särskilt konstigt om 'premiummodellerna' av Tesla (X, S) har SC 'gratis' för bilens livslängd, medans 3 har prenumeration (årskort?) för att finansiera ytterligare utbyggnad. Eftersom det redan finns visst problem i ex. Kalifornien med att många laddar lokalt så det blir kö, så lär de nog vara mycket försiktiga att släppa det helt fritt - det är nog rimligt att anta att en mindre andel 3 köpare har laddmöjlighet hemma också...
Jag förutspår betalningsmodell liknande prenumeration på årsbasis, inte per laddning, och inte en stor klumpsumma vid köp.
Jag förutspår betalningsmodell liknande prenumeration på årsbasis, inte per laddning, och inte en stor klumpsumma vid köp.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Vad vi EGENTLIGEN om Model 3?
Det levererades inga riktiga S40 alls. Efterfrågan var så låg så de som hann beställa S40 innan den avskaffades fick S60 med mjukvarubegränsad batterikapacitet (och även mjukvarubegränsad supercharging då). När de bilarna bytts in till Tesla har de alltid uppgraderats till S60 innan de sålts vidare.Svenssons skrev:Model S 40 gick inte att få med Supercharging, såldes dock inte många sådana. De första (alla?) Model S 60 var inte bara att mjukvaruuppdatera utan de behövde tas in till Service Center för att få Supercharging och för att Chademo-adaptern skulle funka. Tror dock att Supercharging kommer ingå gratis för Model 3 även ifall det kan vara någon typ av begränsning (de vill nog vara säkra på att Model 3 bara laddas vid långkörningar iväg från ens bostad) men är inte helt säker.hybris skrev:Det är underförstått att om det ingår är det gratis. Alla teslor har haft supercharginghårdvara... Det var väl bara S60 som hade en mjukvarugrej? Imslutändan fickmde väl SuC även för den gratis eller hur var det?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Trodde först att Elons "Supercharging as standard" innebar gratis superladdning men Tesla behöver diffrentiera S/X mer från 3 så tycker årsprenumeration låter logiskt. Vad skulle den kunna vara? $200/år, 2500kr/år kanske? Likaså kartuppdateringar och Datatrafik. 7 år ingår väl för S/X. Kommer dessa också vara prenumerationsbaserade för 3?thebishop skrev:Skulle inte vara särskilt konstigt om 'premiummodellerna' av Tesla (X, S) har SC 'gratis' för bilens livslängd, medans 3 har prenumeration (årskort?) för att finansiera ytterligare utbyggnad. Eftersom det redan finns visst problem i ex. Kalifornien med att många laddar lokalt så det blir kö, så lär de nog vara mycket försiktiga att släppa det helt fritt - det är nog rimligt att anta att en mindre andel 3 köpare har laddmöjlighet hemma också...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Japp men de S 40 (dvs förtäckta S 60) som levererades kunde man inte aktivera SuC på men det gick på S 60. Det visar visserligen på att det var policybeslut att inte leverera SuC-möjlighet till S 40 dock så kan det ha varit kopplat till mjukvarubegränsningen som var gjord.danni skrev:Det levererades inga riktiga S40 alls. Efterfrågan var så låg så de som hann beställa S40 innan den avskaffades fick S60 med mjukvarubegränsad batterikapacitet (och även mjukvarubegränsad supercharging då). När de bilarna bytts in till Tesla har de alltid uppgraderats till S60 innan de sålts vidare.Svenssons skrev:Model S 40 gick inte att få med Supercharging, såldes dock inte många sådana. De första (alla?) Model S 60 var inte bara att mjukvaruuppdatera utan de behövde tas in till Service Center för att få Supercharging och för att Chademo-adaptern skulle funka. Tror dock att Supercharging kommer ingå gratis för Model 3 även ifall det kan vara någon typ av begränsning (de vill nog vara säkra på att Model 3 bara laddas vid långkörningar iväg från ens bostad) men är inte helt säker.hybris skrev:Det är underförstått att om det ingår är det gratis. Alla teslor har haft supercharginghårdvara... Det var väl bara S60 som hade en mjukvarugrej? Imslutändan fickmde väl SuC även för den gratis eller hur var det?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tror att man är mest intresserad av att försöka få bukt med "lokal laddning" problematiken. Då blir väl prenumeration på årsbasis och stor klumpsumma vid köp exakt samma sak, dvs, samma problem kan uppstå.thebishop skrev:Jag förutspår betalningsmodell liknande prenumeration på årsbasis, inte per laddning, och inte en stor klumpsumma vid köp.
Jag tror man vill vänta tills man har kommit på ett bra sätt att lösa detta problem med, antingen via betalsystem eller en formulering i köpekontraktet som håller legalt. Sen kan man också vänta och se hur det ser ut med Model S/X om 1-2 år, förvärras problemet eller tvärtom. Sen välja plan A eller B..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tror det blir svårt att administrera en eventuell prenumeration. Hur skulle den rent praktiskt lösas?
En klumpsumma som option för att aktivera det i mjukvaran tror jag mer på, eller så är det inbakat i grundpriset och ingår då.
En klumpsumma som option för att aktivera det i mjukvaran tror jag mer på, eller så är det inbakat i grundpriset och ingår då.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Laddning för långfärd skulle kunna lösas att bilen måste ha befunnit sig låt oss säga minst 50 km från Superchargern inom de närmaste 3 timmarna för att kunna ladda på den.kenhag skrev:Tror det blir svårt att administrera en eventuell prenumeration. Hur skulle den rent praktiskt lösas?
Prenumererar du inte på mobilabonnemang och annat ? Så svårt tror jag inte det är att lösakenhag skrev:Tror det blir svårt att administrera en eventuell prenumeration. Hur skulle den rent praktiskt lösas?

Sen är frågan hur man löser lokal laddning, speciellt i samband med städer och att man i vissa fall kanske inte kan ladda hemma. Men det kanske går att lösa med destinationsladdning och en betalning kopplat till parkeringen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skälet till att jag tror på prenumeration är att de kan ta mer betalt över bilens livslängd - utan att det blir löjligt dyrt i förhållande till inköpspris (en 3a är ju klart billigare). Det kan ju skötas helt OTA med inköp med kreditkort på mytesla - inte särskilt svårt. Då får Tesla också en indikation på hur många som behöver SC och kan anpassa utbyggnad lättare därefter. Men vi får se om 1-2 år - jag kan givetvis ha fel.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Jag noterade att bilarna på presentationerna faktiskt inte såg likadana ut. Handtagen på den grå bilen till vänster liknar de på Model S, medan handtagen på de andra två har en annan form. Har någon lyckats hitta andra skillnader? (Utöver färgen. Färgen är också olika på alla tre bilarna.)
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Visst kör jag med prenumeration på andra tjänster till vardags, men detta är något annat. För att det skall fungera måste antingen programvaran i bilen uppdateras OTA varje gång jag betalar eller inte betalat, eller så måste SC:n själv vara medveten om vilken bil som laddar och om den betalt.Laban skrev:Prenumererar du inte på mobilabonnemang och annat ? Så svårt tror jag inte det är att lösakenhag skrev:Tror det blir svårt att administrera en eventuell prenumeration. Hur skulle den rent praktiskt lösas?
En klumpsumma som option för att aktivera det i mjukvaran tror jag mer på, eller så är det inbakat i grundpriset och ingår då.Men jag tror inte att man kommer att göra det, tror det blir en klumpsumma eller "gratis".
Sen är frågan hur man löser lokal laddning, speciellt i samband med städer och att man i vissa fall kanske inte kan ladda hemma. Men det kanske går att lösa med destinationsladdning och en betalning kopplat till parkeringen.
I min mening är det för mycket jobb att köra med prenumeration på denna typ av tjänster om dom inte gör om det för alla modeller samtidigt.
Tesla Model Y reserverad
Laddning kommer ingå och vara gratis för alla bilar! .
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Det blir inte sannare för att du upprepar det många gånger.hybris skrev:Laddning kommer ingå och vara gratis för alla bilar! .
Faktum är att för några år sedan sa hr Musk att det skulle ingå gratis. http://insideevs.com/elon-musk-confirms ... 3-model-e/
Men nu är formuleringarna betydligt försiktigare, vilket tyder på att det kan vara något annat. Innan Tesla säger något mer explicit om vad som gäller är allt spekulationer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
De som använder SuC för ofta får ju brev där de ombeds att sluta ladda.hybris skrev:Laddning kommer ingå och vara gratis för alla bilar! .
BMW i3 REX i väntan på Model3
Skrevs det inte lika försiktigt om detta redan då i din länk "Musk confirmed to the crowd of gatherers that Gen 3 will get free access to the growing network of worldwide Superchargers.". Detta är ju inte samma som att det skulle vara "gratis" att ladda.bylund skrev:Det blir inte sannare för att du upprepar det många gånger.hybris skrev:Laddning kommer ingå och vara gratis för alla bilar! .
Faktum är att för några år sedan sa hr Musk att det skulle ingå gratis. http://insideevs.com/elon-musk-confirms ... 3-model-e/
Men nu är formuleringarna betydligt försiktigare, vilket tyder på att det kan vara något annat. Innan Tesla säger något mer explicit om vad som gäller är allt spekulationer.
Tesla Model Y reserverad
Det är uppenbart och kan skriva det tusen gånger eftersom andra som har likamlite belägg (faktiskt mindre baserat på Teslas historik) fortsätter att jiddra om att det kommer kosta!
Ett betalsystem eller abonnemang hade varit super lätt att få till eftersom de kan identifiera bilarna vid laddning. Men jag tror inte de vill gå den vägen för avgifterna skulle bli för höga om de ska ersätta dagens förbetalda system.
Hade en låång debatt med en lägenhetsboede från Karlifonien som tyckte att de borde införa batteribyte lokalt eftersom det var så svårt att ladda på natten hemma. Här är en person som uppenbarligen tänk sig att bara superladda, alltså precis det beteendet vi inte vill ha (åtminstone inte jag).
Lösningen kan ju vara att blockera eller hindra personen från att ladda på SC utan att ha åkt långt. Men en bättre lösning kanske är att se till att han kan ladda hemma. Frågan är hur? Tesla destination charters kommer inte locka husvärdar direkt. Kanske Clevers modell, typ, där man kan sätta upp en uttagsbox som fakturerar dig direkt. Då behöver inte den griniga hyresvärden bli inblandad alls förutom att hen måste upplåta mark för kabeldragning.
Hade en låång debatt med en lägenhetsboede från Karlifonien som tyckte att de borde införa batteribyte lokalt eftersom det var så svårt att ladda på natten hemma. Här är en person som uppenbarligen tänk sig att bara superladda, alltså precis det beteendet vi inte vill ha (åtminstone inte jag).
Lösningen kan ju vara att blockera eller hindra personen från att ladda på SC utan att ha åkt långt. Men en bättre lösning kanske är att se till att han kan ladda hemma. Frågan är hur? Tesla destination charters kommer inte locka husvärdar direkt. Kanske Clevers modell, typ, där man kan sätta upp en uttagsbox som fakturerar dig direkt. Då behöver inte den griniga hyresvärden bli inblandad alls förutom att hen måste upplåta mark för kabeldragning.
De kommer inte införa något betalsystem. Slår vad om att alla bilar får gratis supercharging WW. Att de under nösta år kommer dubblera antalet Superchargers... Då har inte ens några model 3 börjat levereras. De byggs ut även efter det... Ser inget problem...
Vi som kört Tesla i 2 år vet att supercharging använder vi ganska sällan. Vid längre roadtrips typ. Mest nyblrjarna som står och superchargar hela tiden trots att de laddar hemma. Man sparar extremt lite pengar så man skall vara sinnesjukt snål om man suoerchargar för det.
Problem får vi snarare md taxibilar som tar upp lite för mycket tid vid stolparna. Det måste lösas innan model 3.
Vi som kört Tesla i 2 år vet att supercharging använder vi ganska sällan. Vid längre roadtrips typ. Mest nyblrjarna som står och superchargar hela tiden trots att de laddar hemma. Man sparar extremt lite pengar så man skall vara sinnesjukt snål om man suoerchargar för det.
Problem får vi snarare md taxibilar som tar upp lite för mycket tid vid stolparna. Det måste lösas innan model 3.
Under presentationen av Model 3:kenhag skrev:Skrevs det inte lika försiktigt om detta redan då i din länk "Musk confirmed to the crowd of gatherers that Gen 3 will get free access to the growing network of worldwide Superchargers.". Detta är ju inte samma som att det skulle vara "gratis" att ladda.bylund skrev:Det blir inte sannare för att du upprepar det många gånger.hybris skrev:Laddning kommer ingå och vara gratis för alla bilar! .
På bilden som visades bakom Elon Musk stod det "Supercharging capability"
Elon Musk sade om alla Model 3 "Supercharging enabled"
Med bakgrund av att Supercharging är kostnadsfri för Model S-ägare skulle det vara anmärkningsvärt om inte samma skulle gälla för ägare av Model 3.
(Sedan skulle jag personligen inte tycka det vore konstigt om man inte iallafall tog någon form av nettobetalning för elen som förbrukas vid laddning. Skulle nog effektivt motverka all eventuell okynnesladdning.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Administrationen skulle kosta mer...
Ja, det är väl så Tesla resonerade när de gjorde det "gratis" för Model S, att administrationen och risken för fel skulle överväga nyttan.
Vi kan nog räkna med att SuC ingår i priset på alla M3.
"All model 3 will come with supercharging, standard."
När de tala de om Autopiloten så sa de ju specifikt om hårdvaran, att alla bilar skulle ha den.
Och att alla bilar skulle ha säkerhets delarna av autopiloten aktiverad.
Så därför så blir tillgången till SuC standard.
Vi vet då också att de använder begreppet "Freedom of travel"
Så det är inte gratis att ladda hur mycket som helst, utan SuC är där för att ge dig "Freedom of travel".
Så vi kan ju då börja spekulera i vad för begränsningar man kan införa på nyttjandet av SuC, medans man fortfarande har "Freedom of travel".
"All model 3 will come with supercharging, standard."
När de tala de om Autopiloten så sa de ju specifikt om hårdvaran, att alla bilar skulle ha den.
Och att alla bilar skulle ha säkerhets delarna av autopiloten aktiverad.
Så därför så blir tillgången till SuC standard.
Vi vet då också att de använder begreppet "Freedom of travel"
Så det är inte gratis att ladda hur mycket som helst, utan SuC är där för att ge dig "Freedom of travel".
Så vi kan ju då börja spekulera i vad för begränsningar man kan införa på nyttjandet av SuC, medans man fortfarande har "Freedom of travel".
Jag hade gjort så här, M3 kommer att säljas med första året fritt, för SuC. Därefter kostar det x kronor per år / engångsavgift. Detta ger att de har mer tid att hitta ett bra system med ett hyfsat facit hur M3 laddas.
/Sony Z3 Dual
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Administrationen är redan klar om de vill börja ta betalt. De har autologgar på var din bil laddats, med hur mycket ström osv
Så ett betalkort på mytesla så är det klappat o klart.
/Sony Z3 Dual
Så ett betalkort på mytesla så är det klappat o klart.
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a