Re: Michelin PS2 vs ContiSilent
Postat: 07 jul 2016 20:24
Stötigare än michelin?
Sen ska man vara försiktig med att läsa dB-tal för däck eftersom dom reflekterar ljudet UTANFÖR bilen. Det viktiga för de flesta förare är ljudet INNE i bilen och det kan inte producenten ange eftersom det är olika för varje bil pga olika konstruktion, dämpmaterial i hjulhus etc.ivveh skrev:Tänk på att dB räknas logaritmiskt med 10. Så det är rätt stor skillnad på 70dB och 73dB. Ca 100% högre ljudnivå. Så har man nått att jämföra med.
Nått kom man ihåg från grundskolan
Japp det är sant, men o andra sidan kan man inte förvänta sig något annat från en däcktillverkare. Det finns ju rätt mycket olika bilar däcken kan sitta på (inte bara märken och modeller men även revisioner kan ju göra skillnad, så de blir nog lite för mycket för dom att specsa upp).HelectriC skrev:Sen ska man vara försiktig med att läsa dB-tal för däck eftersom dom reflekterar ljudet UTANFÖR bilen. Det viktiga för de flesta förare är ljudet INNE i bilen och det kan inte producenten ange eftersom det är olika för varje bil pga olika konstruktion, dämpmaterial i hjulhus etc.ivveh skrev:Tänk på att dB räknas logaritmiskt med 10. Så det är rätt stor skillnad på 70dB och 73dB. Ca 100% högre ljudnivå. Så har man nått att jämföra med.
Nått kom man ihåg från grundskolan
Har du 19" eller 21"?Christina skrev:Kanske lite stötigare än M i riktigt höga farter. Den stora vinsten är att bullernivån gått ner betydligt och att en del ljud helt har upphört. Nu hörs vindbruset på sliten asfalt.
ContiSilent finns väl bara i 21" om inte jag minns feljpetters skrev:Har du 19" eller 21"?Christina skrev:Kanske lite stötigare än M i riktigt höga farter. Den stora vinsten är att bullernivån gått ner betydligt och att en del ljud helt har upphört. Nu hörs vindbruset på sliten asfalt.
men det kan ju inte vara svårt att välja samma dimension bak som fram om man vill minska ljudnivån ändå mer? är det samma bredd på fälgen fram och bak och bara skillnad på däcken eller är det faktiskt skillnad även på fälgbredd?Christina skrev:21 och bredare i bak.
På P-modellerna med bredare dimension bak och Tesla turbin är bakfälgarna 9" för 265 däck och 8,5" fram för 245.HelectriC skrev:men det kan ju inte vara svårt att välja samma dimension bak som fram om man vill minska ljudnivån ändå mer? är det samma bredd på fälgen fram och bak och bara skillnad på däcken eller är det faktiskt skillnad även på fälgbredd?Christina skrev:21 och bredare i bak.
jo, jag vet, men man även om man har 9" fälg så kan man ha 245 däck bak vilket borde medföra lägre ljudnivå samt aningen längre räckvidd.jpetters skrev:På P-modellerna med bredare dimension bak och Tesla turbin är bakfälgarna 9" för 265 däck och 8,5" fram för 245.HelectriC skrev:men det kan ju inte vara svårt att välja samma dimension bak som fram om man vill minska ljudnivån ändå mer? är det samma bredd på fälgen fram och bak och bara skillnad på däcken eller är det faktiskt skillnad även på fälgbredd?Christina skrev:21 och bredare i bak.
Ända ner till 235 ska väl passa på 9" fälg, men (245) skulle exponera otrevligt mycket fälgkant att skrapa i. Det är illa nog med 8,5" och 245. 265 på 9" ger faktiskt märkbart bättre skydd av fälgkanten än 245 på 8,5".HelectriC skrev:jo, jag vet, men man även om man har 9" fälg så kan man ha 245 däck bak vilket borde medföra lägre ljudnivå samt aningen längre räckvidd.jpetters skrev:På P-modellerna med bredare dimension bak och Tesla turbin är bakfälgarna 9" för 265 däck och 8,5" fram för 245.HelectriC skrev:men det kan ju inte vara svårt att välja samma dimension bak som fram om man vill minska ljudnivån ändå mer? är det samma bredd på fälgen fram och bak och bara skillnad på däcken eller är det faktiskt skillnad även på fälgbredd?Christina skrev:21 och bredare i bak.