Sida 2 av 2

Re: Michelin PS2 vs ContiSilent

Postat: 07 jul 2016 20:24
av Niclas
Stötigare än michelin?

Re: Michelin PS2 vs ContiSilent

Postat: 07 jul 2016 20:35
av ivveh
Tänk på att dB räknas logaritmiskt med 10. Så det är rätt stor skillnad på 70dB och 73dB. Ca 100% högre ljudnivå. Så har man nått att jämföra med.
Nått kom man ihåg från grundskolan :)

Re: Michelin PS2 vs ContiSilent

Postat: 07 jul 2016 21:06
av HelectriC
ivveh skrev:
Tänk på att dB räknas logaritmiskt med 10. Så det är rätt stor skillnad på 70dB och 73dB. Ca 100% högre ljudnivå. Så har man nått att jämföra med.
Nått kom man ihåg från grundskolan :)
Sen ska man vara försiktig med att läsa dB-tal för däck eftersom dom reflekterar ljudet UTANFÖR bilen. Det viktiga för de flesta förare är ljudet INNE i bilen och det kan inte producenten ange eftersom det är olika för varje bil pga olika konstruktion, dämpmaterial i hjulhus etc.

Re: Michelin PS2 vs ContiSilent

Postat: 07 jul 2016 21:55
av Bjelke
Någon som har en uppsättning däck till salu just nu? Det räcker eg med 2 st och det är inte superbrottomt men....

Re: Michelin PS2 vs ContiSilent

Postat: 08 jul 2016 00:04
av DonElon
ContiSilent har ingen annan gummiblandning, utan har en skumgummifilt-liknande beläggning som är fastlimmad på insidan av däcket som absorberar vibrationer som annars riskerar att fortplanta sig in i kupén. Effekten av däcket beror lite på vilken bil de sitter på. Däckens vibrationsfrekvens förstärks om någon del på bilen vibrerar med samma frekvens som sedan skapar ljud i kupén.

Vinterdäck är alltid tystare än sommardäck tack vare den mjukare gummiblandningen som tar bort en hel del av ljudet.

Re: Michelin PS2 vs ContiSilent

Postat: 08 jul 2016 06:49
av ivveh
HelectriC skrev:
ivveh skrev:
Tänk på att dB räknas logaritmiskt med 10. Så det är rätt stor skillnad på 70dB och 73dB. Ca 100% högre ljudnivå. Så har man nått att jämföra med.
Nått kom man ihåg från grundskolan :)
Sen ska man vara försiktig med att läsa dB-tal för däck eftersom dom reflekterar ljudet UTANFÖR bilen. Det viktiga för de flesta förare är ljudet INNE i bilen och det kan inte producenten ange eftersom det är olika för varje bil pga olika konstruktion, dämpmaterial i hjulhus etc.
Japp det är sant, men o andra sidan kan man inte förvänta sig något annat från en däcktillverkare. Det finns ju rätt mycket olika bilar däcken kan sitta på (inte bara märken och modeller men även revisioner kan ju göra skillnad, så de blir nog lite för mycket för dom att specsa upp).

Re: Michelin PS2 vs ContiSilent

Postat: 08 jul 2016 07:41
av Christina
Kanske lite stötigare än M i riktigt höga farter. Den stora vinsten är att bullernivån gått ner betydligt och att en del ljud helt har upphört. Nu hörs vindbruset på sliten asfalt.

Re: Michelin PS2 vs ContiSilent

Postat: 08 jul 2016 10:13
av jpetters
Christina skrev:
Kanske lite stötigare än M i riktigt höga farter. Den stora vinsten är att bullernivån gått ner betydligt och att en del ljud helt har upphört. Nu hörs vindbruset på sliten asfalt.
Har du 19" eller 21"?

Re: Michelin PS2 vs ContiSilent

Postat: 08 jul 2016 10:26
av HelectriC
jpetters skrev:
Christina skrev:
Kanske lite stötigare än M i riktigt höga farter. Den stora vinsten är att bullernivån gått ner betydligt och att en del ljud helt har upphört. Nu hörs vindbruset på sliten asfalt.
Har du 19" eller 21"?
ContiSilent finns väl bara i 21" om inte jag minns fel

Re: Michelin PS2 vs ContiSilent

Postat: 08 jul 2016 10:53
av Christina
21 och bredare i bak.

Re: Michelin PS2 vs ContiSilent

Postat: 08 jul 2016 12:23
av HelectriC
Christina skrev:
21 och bredare i bak.
men det kan ju inte vara svårt att välja samma dimension bak som fram om man vill minska ljudnivån ändå mer? är det samma bredd på fälgen fram och bak och bara skillnad på däcken eller är det faktiskt skillnad även på fälgbredd?

Re: Michelin PS2 vs ContiSilent

Postat: 08 jul 2016 14:43
av jpetters
HelectriC skrev:
Christina skrev:
21 och bredare i bak.
men det kan ju inte vara svårt att välja samma dimension bak som fram om man vill minska ljudnivån ändå mer? är det samma bredd på fälgen fram och bak och bara skillnad på däcken eller är det faktiskt skillnad även på fälgbredd?
På P-modellerna med bredare dimension bak och Tesla turbin är bakfälgarna 9" för 265 däck och 8,5" fram för 245.

Re: Michelin PS2 vs ContiSilent

Postat: 08 jul 2016 15:09
av HelectriC
jpetters skrev:
HelectriC skrev:
Christina skrev:
21 och bredare i bak.
men det kan ju inte vara svårt att välja samma dimension bak som fram om man vill minska ljudnivån ändå mer? är det samma bredd på fälgen fram och bak och bara skillnad på däcken eller är det faktiskt skillnad även på fälgbredd?
På P-modellerna med bredare dimension bak och Tesla turbin är bakfälgarna 9" för 265 däck och 8,5" fram för 245.
jo, jag vet, men man även om man har 9" fälg så kan man ha 245 däck bak vilket borde medföra lägre ljudnivå samt aningen längre räckvidd.

Re: Michelin PS2 vs ContiSilent

Postat: 08 jul 2016 16:28
av jpetters
HelectriC skrev:
jpetters skrev:
HelectriC skrev:
Christina skrev:
21 och bredare i bak.
men det kan ju inte vara svårt att välja samma dimension bak som fram om man vill minska ljudnivån ändå mer? är det samma bredd på fälgen fram och bak och bara skillnad på däcken eller är det faktiskt skillnad även på fälgbredd?
På P-modellerna med bredare dimension bak och Tesla turbin är bakfälgarna 9" för 265 däck och 8,5" fram för 245.
jo, jag vet, men man även om man har 9" fälg så kan man ha 245 däck bak vilket borde medföra lägre ljudnivå samt aningen längre räckvidd.
Ända ner till 235 ska väl passa på 9" fälg, men (245) skulle exponera otrevligt mycket fälgkant att skrapa i. Det är illa nog med 8,5" och 245. 265 på 9" ger faktiskt märkbart bättre skydd av fälgkanten än 245 på 8,5".