Sida 2 av 4
Re: Håkan Matson
Postat: 02 apr 2016 20:20
av danni
Jag tycker det finns fog för att vara lite tveksam till tidslinjerna och till förmågan att expandera. Det vet vi alla att de inte är Teslas starka sidor. De har aldrig någonsin levererat något i tid, och företaget har i ett par omgångar lidit av riktigt rejäl växtvärk. De kommer ha en enorm utmaning med Model 3, helt tveklöst. Men jag tror och hoppas det kommer gå vägen.
Att däremot helt blint sätta sin tilltro till att modeller som vi inte vet ett jota om från andra tillverkare kommer hinna ut på marknaden i tid och klara av att motsvara marknadens förväntningar gällande prestanda, räckvidd och inte minst pris, det är ju rakt av fånigt. Tesla har ju redan kommit bra längre än så, liksom.
Re: Håkan Matson
Postat: 02 apr 2016 20:31
av hybris
Nej med orderingången de har kommer de få problem det är helt klart...
Re: Håkan Matson
Postat: 02 apr 2016 20:57
av FredrikR
Det låter nästan som när man pratar med vissa oinsatta på jobbet.
Jag kommer med argument och fakta om snabbladdare, räckvidd osv. De kommer med rykten och hörsägen som är helt felaktiga och tror de knäpper en på näsan.
Skillnaden är att de inte jobbar med bilar eller journalistik. Dessa journalister gör ju bort sig om och om igen! Har de ingen önskan om att producera bra material, ingen integritet? Man häpnar ju.
Som det redan nämnts. Tesla kan absolut få problem att växa så snabbt, och problem att släppa bilen i tid. Men då kanske det är det man ska fokusera på i texten och ha lite faktakoll, inte slänga ut felaktigheter och hitta på. Blir en smula mer seriöst då. Samt även intressantare att läsa en korrekt och väl uppbyggd artikel.
Re: Håkan Matson
Postat: 02 apr 2016 22:20
av Pontus
Men vad är det som har drivit journalisterna åt detta hållet, jag menar det är ju även gamla rävar som blivit så här? Hur mycket mindre tid lägger man idag på en artikel jämfört med för 20 år sedan? Det går ju idag dessutom betydligt fortare att kontrollera fakta mm.
Re: Håkan Matson
Postat: 02 apr 2016 22:39
av Jerker
Jag tror att det är väldigt svårt för vissa att acceptera att deras gamla invanda principer för bilindustrin inte stämmer in på hur Tesla har agerat på marknaden och därför försöker de marginalisera Tesla. De bara måste tro att Tesla lever på krediter som snart kommer att ta slut och då slutar framgångssagan.
Visst, Tesla har ingen bra historia när det gäller att hålla tidsplaner, men å andra sidan har de aldrig gjort marknaden besviken med det de slutligen levererar. Jag är övertygad om att en stor andel av dem som nu reserverat en 3:a har i bakhuvudet att det kan komma att dröja längre än utlovat även med den här modellen men vet också att det är värt att vänta. Å andra sidan är planeringen av den här modellen nog betydligt bättre gjord än med de tidigare modellerna och Gigafactory borgar ju för batteritillgången. Dessutom är 3:an en enklare modell och därför minskar risken för förseningar.
Och hur ska de etablerade biltillverkarna klara av att lansera en massa fullt utvecklade elbilar med den begränsade erfarenhet de har av det? Speciellt Volvo, som häcklat elbilar in i det sista. Det tar ju väldigt lång tid annars att få fram helt nya plattformar och modeller, så varför skulle det inte göra det nu? Det klarar man bara av om man gör ett hastverk, nåt för att bevisa för marknaden att man visst är med i leken, men såna säljer man bara till dem som är märkestrogna. Man lockar inga nya köpare med det, särskilt får man inte 250000 reservationer på 3 dar efter presentationen...
Re: Håkan Matson
Postat: 02 apr 2016 22:44
av Herr X
Pontus skrev:Men vad är det som har drivit journalisterna åt detta hållet, jag menar det är ju även gamla rävar som blivit så här? Hur mycket mindre tid lägger man idag på en artikel jämfört med för 20 år sedan? Det går ju idag dessutom betydligt fortare att kontrollera fakta mm.
Det är inte så många gamla rävar kvar - kolla på bylinerna hos kvällstidningarna, det är i stort sett bara ungdomar som skriver där numera.
Varför sitter den här gubben kvar och skriver bittra texter när alla hans kollegor bytt till mer välbetalda jobb?
Re: Håkan Matson
Postat: 02 apr 2016 22:54
av tillslut
Verkar som antal klick är viktigare än källgranskning nu för tiden. Det här påminner så mycket om skriverierna om Fingerprint Cards. Mest inkompetenta tyckare...
Re: Håkan Matson
Postat: 02 apr 2016 22:59
av Pontus
Men ungdomarna som idag kallar sig journalister är väl bara hippies som inte kan få andra jobb, dvs dålig utbildning och dålig arbetsmoral. Jobbar hemifrån mest och orkar inte göra något ordentligt.

Re: Håkan Matson
Postat: 02 apr 2016 23:01
av Pontus
Kanske inte gäller alla... men lite rädd blir man ju. Vad händer om jag läser en artikel om något jag inte alls är insatt i för fem öre? Vad är fakta?
Re: Håkan Matson
Postat: 03 apr 2016 01:03
av Svenssons
MartinG skrev:
Exakt på vad grundas påståendet att den inte skulle vara bättre än Bolt? Det enda jag ser han nämner är räckvidden och priset. I och för sig viktigt men i så fall är en VW Sharan avsevärt bättre än en Ferrari. Mycket längre räckvidd och billigare. Jag förstår faktiskt inte varför dessa motorjournalister plötsligt verkar ha tappat all saklighet. Jag har inte sett det lika tydligt bland amerikanska journalister. Är det vanlig svensk jante det handlar om?
Jan-Erik Berggren har helt enkelt inte koll på fakta i ämnet som är hans profession eller så ljuger han. Han skriver t.ex. följande om Bolt:
"...med liknande räckvidd som Model 3 men för ett betydligt lägre pris."
Bolt kostar $2 500 MER än Model 3 och har MINST 15 miles (ca 7%) kortare räckvidd. Hur kan man på ärligt sätt få detta till att Bolt kostar "betydligt lägre"? Hur kan man ha något förtroende för denna journalist när denna uppgift är så enkel att kolla upp och jämföra vilket är hans uppgift?
Re: Håkan Matson
Postat: 03 apr 2016 10:11
av Swede1
DN har precis beställt en ny undersökning som visar att 90% har stort förtroende för media...
Haha, verkar inte så på folk här på forumet.
Kolla upp t ex Jacques Wallners bakgrund...
Idag är det lätt för riktiga experter på varje litet område att komma ut med info via internet, utan tillgång till tryckpressar.
Självklart kan inte en vanlig journalist utan specialkompetens konkurrera där. Även en skrivare med specialkompetens får svårt mot de som är bäst på sitt område.
Re: Håkan Matson
Postat: 03 apr 2016 10:16
av 18650
Svenssons skrev:MartinG skrev:
Exakt på vad grundas påståendet att den inte skulle vara bättre än Bolt? Det enda jag ser han nämner är räckvidden och priset. I och för sig viktigt men i så fall är en VW Sharan avsevärt bättre än en Ferrari. Mycket längre räckvidd och billigare. Jag förstår faktiskt inte varför dessa motorjournalister plötsligt verkar ha tappat all saklighet. Jag har inte sett det lika tydligt bland amerikanska journalister. Är det vanlig svensk jante det handlar om?
Jan-Erik Berggren har helt enkelt inte koll på fakta i ämnet som är hans profession eller så ljuger han. Han skriver t.ex. följande om Bolt:
"...med liknande räckvidd som Model 3 men för ett betydligt lägre pris."
Bolt kostar $2 500 MER än Model 3 och har MINST 15 miles (ca 7%) kortare räckvidd. Hur kan man på ärligt sätt få detta till att Bolt kostar "betydligt lägre"? Hur kan man ha något förtroende för denna journalist när denna uppgift är så enkel att kolla upp och jämföra vilket är hans uppgift?
Jan-Erik Berggren skrev:
Hej - tack för ditt brev. Det är synd att du och dina Tesla-vänner ska ta allt som kan andas viss kritik eller ifrågasättande på det här sättet. Och blanda inte ihop tyck med fakta.
Med vänlig hälsning,
Jan-Erik
Skickat från min iPhone
Re: Håkan Matson
Postat: 03 apr 2016 10:31
av Laban
Aftonbladet har ett betydligt bättre inlägg i ämnet:
http://www.aftonbladet.se/bil/article22547305.ab
Så de kan om de vill..
Re: Håkan Matson
Postat: 03 apr 2016 10:38
av kenhag
Den var förvånansvärd bra skrivet. Hittade inga allvarliga faktafel i den. Något som andra motorjournalister kan dra lärdom av

Re: Håkan Matson
Postat: 03 apr 2016 10:46
av LarsL
Jan-Erik Berggren skrev:
Hej - tack för ditt brev. Det är synd att du och dina Tesla-vänner ska ta allt som kan andas viss kritik eller ifrågasättande på det här sättet. Och blanda inte ihop tyck med fakta.
Med vänlig hälsning,
Jan-Erik
Skickat från min iPhone

Tyck och fakta? Så hans inlägg var tyck? Han tycker att Bolt är billigare...? Vem blandar ihop tyck med fakta egentligen? Man kan tycka att Bolt är en bättre bil tex eller Volvo för den delen också.
Intressant att han har en IPhone... Så någon sekt tillhör han

Förmodligen kommer han körande i en Tesla om 5 år han också.
Re: Håkan Matson
Postat: 03 apr 2016 10:52
av Challe76a
Vi borde ta reda på var han bor och köra upp en 10-20 Teslor utanför på skoj, visa att vi är riktiga sektmedlemmar. Fast det är klart han hör oss inte komma...
Re: Håkan Matson
Postat: 03 apr 2016 11:11
av hybris
Challe76a skrev:Vi borde ta reda på var han bor och köra upp en 10-20 Teslor utanför på skoj, visa att vi är riktiga sektmedlemmar. Fast det är klart han hör oss inte komma...
Med Tibor spelandes på Ukelelen hör han oss komma... Skräck i ögonen....

Re: Håkan Matson
Postat: 03 apr 2016 11:23
av bonath
Åkersberga...
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Håkan Matson
Postat: 03 apr 2016 11:29
av _TonyV
Tycker inte att man ska behöva dra detta upp i propotion till personagrepp och söka upp vederbörande.
Ja många journalister lyckas av nån anledning inte få till sina artiklar med rätt information.
Då är det på sin plats att påpeka detta i tex. mail, sen kan man diskutera det här i forumet.
Men tagga ner på hatet. Tack för mig..
Re: Håkan Matson
Postat: 03 apr 2016 11:34
av hybris
Inget hat. Körlek! Ta med karl på en tur i Tesla och njutandes av klonkandes från ukelele! Utbilda honom! Han blir snart en aktiv sektmedlem!
Re: Håkan Matson
Postat: 03 apr 2016 11:37
av _TonyV
hybris skrev:Inget hat. Körlek! Ta med karl på en tur i Tesla och njutandes av klonkandes från ukelele! Utbilda honom! Han blir snart en aktiv sektmedlem!
Ok bjud in han på en lunch då , diskussion, provkörning etc...
Söka upp personer hemma är något helt annat, för det är dit denna tråd är på väg.
Håkan Matson
Postat: 03 apr 2016 11:56
av Herr X
Challe76a skrev:Vi borde ta reda på var han bor och köra upp en 10-20 Teslor utanför på skoj, visa att vi är riktiga sektmedlemmar. Fast det är klart han hör oss inte komma...
Dvs. göra samma sak som kvällstidningarna själva, fast de tar förstås också bilder och publicerar hoten:
https://m.reddit.com/r/sweden/comments/ ... ör_att_ta/
Re: Håkan Matson
Postat: 03 apr 2016 12:11
av _TonyV
Herr X skrev:Challe76a skrev:Vi borde ta reda på var han bor och köra upp en 10-20 Teslor utanför på skoj, visa att vi är riktiga sektmedlemmar. Fast det är klart han hör oss inte komma...
Dvs. göra samma sak som kvällstidningarna själva, fast de tar förstås också bilder och publicerar hoten:
https://m.reddit.com/r/sweden/comments/ ... för_att_ta
Ok, jag kommer inte ge mig in i en diskussion mer om detta. Ville bara få fram min synpunkt om hur denna tråd utvecklat sig. punkt.
Re: Håkan Matson
Postat: 03 apr 2016 12:24
av hybris
Vem skulle bemöda sig att hälsa på Håkan? Det är ironi!!!
Håller dock med om att skippa publicera vart han bor etc... Det kanske finns de som inte fattar ironi!
Re: Håkan Matson
Postat: 03 apr 2016 12:33
av Herr X
_TonyV skrev:Tycker inte att man ska behöva dra detta upp i propotion till personagrepp och söka upp vederbörande.
Ja många journalister lyckas av nån anledning inte få till sina artiklar med rätt information.
Då är det på sin plats att påpeka detta i tex. mail, sen kan man diskutera det här i forumet.
Men tagga ner på hatet. Tack för mig..
Folk skojar bara - översteprästen Tibor spelar ukulele och det hade varit en allt annat än läskig syn om ett gäng lönnfeta medelålders män kom åkande i sina teslor med en ukulelespelare som tittar upp ur frunken på en av bilarna.
Och vad skulle hotet vara?
Sluta skriva taskiga saker om våra bilar, annars står vi här ute hela natten och varvar våra ljudlösa elmotorer!"