Precis, det inte många vätgasförespråkare fattar är att du inte kan få särskilt lång räckvidd med vätgas. Skulle du inte ha batterier också i bilen och vill ha fem passagerare så blir det faktiskt kortare räckvidd med vätgas än om man enbart kört på batteri redan idag. Utvecklingen för batteri går dessutom framåt medan det är teoretiskt omöjligt att få in vätgas för ca 60 mil räckvidd och samtidigt ha en normal passagerarbil för 5 personer och normalt bagage. Inte ens om man komprimerade vätgasen så att den blev flytande så hade det gått! Vätgasförespråkarna vet helt enkelt inget om hur vätgas fungerar eller varifrån det kommer. Dagens vätgasbilar kommer bara ca 60 mil som max men det gör de tack vara batteripack och endast 4 sittplatser! Bränslecell för personbilar är en idiotisk återvändsgränd.Laban skrev:
Vätgas ska vi inte ens tala om, men om jag ska haka upp mig på en sak där så är det att vi vet att en vätgasbil maximalt kan bli ungefär hälften som effektiv som en batteridriven elbil. Man nämner väldigt ofta att vatten är enda utsläppet men sällan just energiförbrukningen.
Well done, Tibor!
Moderator: Redaktion
Re: Well done, Tibor!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.