Sida 2 av 3

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 23 maj 2016 08:19
av grenhall
joel80 skrev:
Nu med sommartemperatur verkar folk klara 3mil i XC90.. (följer Volvoforum..) På vintern var det inte många som kom över 2.5 mil.

Så 2-2.5mil på vintern och nån halvmil extra på sommaren verkar rimligt.
Jag tycker det är så konstigt att dom snålar så med batterierna trots att kostnaden för dom måste ha halverats sen dom började med V60 Hybrid..
Finns ingen plats för större batterier.

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 23 maj 2016 08:30
av joel80
Gör plats!! Det finns säkert nått onödigt att ta bort!En XC är rätt hög.. Sno några cm vid golvet bak.
Det är samma plattform dom ska bygga elbilen med 50 mils räckvidd bå 2019.. Så dom får börja anstränga sig för att hitta lite plats...

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 23 maj 2016 10:38
av danni
joel80 skrev:
Nu med sommartemperatur verkar folk klara 3mil i XC90.. (följer Volvoforum..) På vintern var det inte många som kom över 2.5 mil.

Så 2-2.5mil på vintern och nån halvmil extra på sommaren verkar rimligt.
Jag tycker det är så konstigt att dom snålar så med batterierna trots att kostnaden för dom måste ha halverats sen dom började med V60 Hybrid..
Då har Volvo lyckats med en väldigt snål bil. Jag kom runt 3,5 mil i snitt vid normal körning med min Outlander PHEV, och den hade 12 kWh. I motorvägsfart kom jag runt 3 mil. Och kortare på vintern (i de fall det gick att lura den att inte starta ICE:n hela tiden).

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 23 maj 2016 11:22
av cap
Jag är en av de som tänker beställa en volvo v90 T8 i höst. Skulle gärna haft en tesla men jag tillhör gruppen som har husvagn, trailar båt och kör med släpkärra regelbundet på fritiden. Då är tyvärr inte tesla ett rimligt alternativ i dag. Sen har jag ett körmönster där dagens hybrid kommer att täcka 90% av jobbresorna mån-fre på el.
Tesla funkar tyvärr inte för alla idag, då kan en hybrid vara en bra lösning, men det är något som verkar glömmas bort av en del.

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 23 maj 2016 11:24
av Nicke Nyfiken
cap skrev:
Jag är en av de som tänker beställa en volvo v90 T8 i höst. Skulle gärna haft en tesla men jag tillhör gruppen som har husvagn, trailar båt och kör med släpkärra regelbundet på fritiden. Då är tyvärr inte tesla ett rimligt alternativ i dag. Sen har jag ett körmönster där dagens hybrid kommer att täcka 90% av jobbresorna mån-fre på el.
Tesla funkar tyvärr inte för alla idag, då kan en hybrid vara en bra lösning, men det är något som verkar glömmas bort av en del.
Model X :?:

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 23 maj 2016 11:51
av 12man
danni skrev:
joel80 skrev:
Nu med sommartemperatur verkar folk klara 3mil i XC90.. (följer Volvoforum..) På vintern var det inte många som kom över 2.5 mil.

Så 2-2.5mil på vintern och nån halvmil extra på sommaren verkar rimligt.
Jag tycker det är så konstigt att dom snålar så med batterierna trots att kostnaden för dom måste ha halverats sen dom började med V60 Hybrid..
Då har Volvo lyckats med en väldigt snål bil. Jag kom runt 3,5 mil i snitt vid normal körning med min Outlander PHEV, och den hade 12 kWh. I motorvägsfart kom jag runt 3 mil. Och kortare på vintern (i de fall det gick att lura den att inte starta ICE:n hela tiden).
volvo är duktigare på tegelstens design än mitsubishi, häpp

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 23 maj 2016 14:19
av apkungen
En v90 plug in för 700k är för mig helt obegripligt.

Plug in passsat, begagnad Ampera eller en prius är vettigare isf. Vet dock inte om man kan få dem med drag.

Eller en model x som man kan få för under miljonen med drag. Under bilens livslängd kommer du nästan tjäna in merkostnaden om du kör mycket plus att den har högre andrahandsvärde.

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 23 maj 2016 14:34
av gellerstam
apkungen skrev:
En v70 plug in för 700k är för mig helt obegripligt.

Plug in passsat, begagnad Ampera eller en prius är vettigare isf. Vet dock inte om man kan få dem med drag.

Eller en model x som man kan få för under miljonen med drag. Under bilens livslängd kommer du nästan tjäna in merkostnaden om du kör mycket plus att den har högre andrahandsvärde.
Passaten: - För endast framhjulsdrift och lite minus för låg släpvangsvikt MAX:1600kg på kroken. Då förmodligen med ngn extra bokstav på körkortet? Och STORT MINUS för placeringen av laddkontakten! Var ska man sätta extralamporna på en Passat / Golf GTE ?!?

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 23 maj 2016 17:24
av hybris
lägg order på model 3 ASAP!
köp en bil du kan överleva med eller behåll BMWn. exempel på ok bil är tex Toyota Auris Hybrid. kostar ca 200K SEK och samma drivlina som Lexus NX men utan Lexus pris. Jag har en som andrabil och den är snål på motorvägen. Nya modellen är snålare än tidigare. Vi halverade bensinräkningen vs den Corolla vi hade innan. komiskt då Aurisen är en kombi...

Eller köp en beggad model S!

/M

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 23 maj 2016 17:25
av hybris
skit i plugin, de går 2-3 mil på batteri max och kostar löjlig för det man får... XC90 plugin? skjut mig!!!

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 23 maj 2016 18:08
av Gustafsson
apkungen skrev:
En v70 plug in för 700k är för mig helt obegripligt.

Plug in passsat, begagnad Ampera eller en prius är vettigare isf. Vet dock inte om man kan få dem med drag.

Eller en model x som man kan få för under miljonen med drag. Under bilens livslängd kommer du nästan tjäna in merkostnaden om du kör mycket plus att den har högre andrahandsvärde.
Inget drag på prius plug-in. De ær dock ganska billiga begagnade och skottsækert driftsdugliga, bensinsnåla men med kort ræckvidd på el (15 km). Har en ænnu icke momssmittad sådan i prisklassen 170000 i dag. Billiga mil, men ingen rødljusraket....
/70D
Prius PHV.

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 23 maj 2016 18:37
av joel80
apkungen skrev:
En v70 plug in för 700k är för mig helt obegripligt.

Plug in passsat, begagnad Ampera eller en prius är vettigare isf. Vet dock inte om man kan få dem med drag.

Eller en model x som man kan få för under miljonen med drag. Under bilens livslängd kommer du nästan tjäna in merkostnaden om du kör mycket plus att den har högre andrahandsvärde.
700k? V70? Nej nu är du dåligt påläst.. v70 har aldrigt haft nån eldrift... Och har slutat tillverkats.

Den V60 TE D5 jag har kostade efter supermiljöbilspremien 445k... Då är den välutrustad. Hade kunnat komma ner till strax under 400k om jag inte plockat på en massa lull-lull.

T8 är såklart dyrare, men det är en helt annan bil. Däremot tror jag inte skillnaden upp till hybriden är speciellt stor där heller.

En motavarande V60 med samma motorkraft och tillbehör fast enbart dieselmotor skulle gårt på runt 420k med samma rabatt (ca10%) som jag fick på min.
Det är helt enkelt bara dumt att inte välja till.

Drygt 40km kommer jag nu när det är 15-20 grader ute. Tycker att det inte verkar påverka räckvidden så mycket med AC igång heller... Kanske för att mina resor sällan är "på gränsen" så jag brukar ha marginal när jag kommer fram.
På längre resor blir det såklart en dieslebil av det hela. Förhoppningsvis är det här sista förbränningsmotorn jag kommer äga.. När leasingen är över om 2.5 år hoppas jag på bra alternativ med eldrift.. För max 500k och med möjlighet att lasta som i v60 åtminstone.

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 23 maj 2016 22:00
av danni
joel80 skrev:
apkungen skrev:
En v70 plug in för 700k är för mig helt obegripligt.

Plug in passsat, begagnad Ampera eller en prius är vettigare isf. Vet dock inte om man kan få dem med drag.

Eller en model x som man kan få för under miljonen med drag. Under bilens livslängd kommer du nästan tjäna in merkostnaden om du kör mycket plus att den har högre andrahandsvärde.
700k? V70? Nej nu är du dåligt påläst.. v70 har aldrigt haft nån eldrift... Och har slutat tillverkats.

Den V60 TE D5 jag har kostade efter supermiljöbilspremien 445k... Då är den välutrustad. Hade kunnat komma ner till strax under 400k om jag inte plockat på en massa lull-lull.

T8 är såklart dyrare, men det är en helt annan bil. Däremot tror jag inte skillnaden upp till hybriden är speciellt stor där heller.

En motavarande V60 med samma motorkraft och tillbehör fast enbart dieselmotor skulle gårt på runt 420k med samma rabatt (ca10%) som jag fick på min.
Det är helt enkelt bara dumt att inte välja till.

Drygt 40km kommer jag nu när det är 15-20 grader ute. Tycker att det inte verkar påverka räckvidden så mycket med AC igång heller... Kanske för att mina resor sällan är "på gränsen" så jag brukar ha marginal när jag kommer fram.
På längre resor blir det såklart en dieslebil av det hela. Förhoppningsvis är det här sista förbränningsmotorn jag kommer äga.. När leasingen är över om 2.5 år hoppas jag på bra alternativ med eldrift.. För max 500k och med möjlighet att lasta som i v60 åtminstone.
Innan du spekulerar allt för tvärsäkert kanske du bör betänka att det skiljer 199 000 kr i pris mellan XC90 T6 och XC90 T8...

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 23 maj 2016 23:48
av apkungen
V90 t8 menade jag.

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 24 maj 2016 08:45
av cap
Enda alternativet som jag vet om idag om man vill kunna dra släp med hybrid/elbil över 1600kg är v60, model X, volvo xc90 och troligtvis en v90 T8.
- V60 är för liten och för gammal modell.
- Model X är för dyr, för stor och jag är inte så förtjust i måsvingedörrana. Dessutom tror jag det blir en aning besvärligt med laddningen när man förflyttar sig med husvagn. Att behöva hålla sig till supercharges för snabb laddning samt att behöva koppla ifrån vagnen vid laddningen känns inte helt optimalt. Att hitta en sådan begagnad för under en miljon som någon föreslog tidigare tror jag inte är speciellt lätt idag eller inom ett år.
- volvo xc90, tycker det blir lite för dyrt med den utrustning jag vill ha. Har en bil idag i den prisklassen som jag tycker är lite för stor&dyr.
- Volvo V90 T8 tror jag därför passar mina behov och säkerligen flera som leasar bil på 36mån och vill kunna dra husvagn. Att kunna köra det mesta av jobb-pendlingen mån-fre på el kan väl aldrig vara ett dåligt alternativ. Återstår dock att se vad prislappen hamnar på jag gissar på ett listpris på runt 630k med den utrustning jag vill ha.

Efter nästa treårsperiod runt 2020 så hoppas jag att det är möjligt att leasa en el som täcker mina behov!

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 24 maj 2016 08:49
av apkungen
Räkna med 1,5-2,5mil på el isf. Räcker det så blir du nog nöjd.

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 24 maj 2016 09:31
av Svenssons
cap skrev:
Enda alternativet som jag vet om idag om man vill kunna dra släp med hybrid/elbil över 1600kg är v60, model X, volvo xc90 och troligtvis en v90 T8.
- V60 är för liten och för gammal modell.
- Model X är för dyr, för stor och jag är inte så förtjust i måsvingedörrana. Dessutom tror jag det blir en aning besvärligt med laddningen när man förflyttar sig med husvagn. Att behöva hålla sig till supercharges för snabb laddning samt att behöva koppla ifrån vagnen vid laddningen känns inte helt optimalt. Att hitta en sådan begagnad för under en miljon som någon föreslog tidigare tror jag inte är speciellt lätt idag eller inom ett år.
- volvo xc90, tycker det blir lite för dyrt med den utrustning jag vill ha. Har en bil idag i den prisklassen som jag tycker är lite för stor&dyr.
- Volvo V90 T8 tror jag därför passar mina behov och säkerligen flera som leasar bil på 36mån och vill kunna dra husvagn. Att kunna köra det mesta av jobb-pendlingen mån-fre på el kan väl aldrig vara ett dåligt alternativ. Återstår dock att se vad prislappen hamnar på jag gissar på ett listpris på runt 630k med den utrustning jag vill ha.

Efter nästa treårsperiod runt 2020 så hoppas jag att det är möjligt att leasa en el som täcker mina behov!
Vad gäller laddning med släpvagn så kommer det bli exakt samma problem med alla elbilar. Model X har dock fördelen att också kunna ladda på SuperChargers där vissa Superchargers fungerar utan att behöva koppla bort släpet. Volvobilarna kommer du knappast kunna köra på el mer än någon mil eller två med släp efter. Att köra på fossilt är inget alternativ för mig. Varför släpa runt på en stor förbränningsmotor, avgassystem och bränsletank med fossilt?

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 24 maj 2016 17:32
av Gustafsson
Tror inte Tesla är så kul för husvagnssemester. Räckvidd med husvagn blir som för en egolf, huvva...
/70D

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 24 maj 2016 19:33
av LarsL
cap skrev:
- Model X är för dyr, för stor och jag är inte så förtjust i måsvingedörrana. Dessutom tror jag det blir en aning besvärligt med laddningen när man förflyttar sig med husvagn. Att behöva hålla sig till supercharges för snabb laddning samt att behöva koppla ifrån vagnen vid laddningen känns inte helt optimalt. Att hitta en sådan begagnad för under en miljon som någon föreslog tidigare tror jag inte är speciellt lätt idag eller inom ett år.
Öh... :roll:
Bild

Personligen skulle jag aldrig köpa en sån där Volvo för nästan lika mycket pengar.

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 25 maj 2016 07:37
av cap
LarsL skrev:
cap skrev:
- Model X är för dyr, för stor och jag är inte så förtjust i måsvingedörrana. Dessutom tror jag det blir en aning besvärligt med laddningen när man förflyttar sig med husvagn. Att behöva hålla sig till supercharges för snabb laddning samt att behöva koppla ifrån vagnen vid laddningen känns inte helt optimalt. Att hitta en sådan begagnad för under en miljon som någon föreslog tidigare tror jag inte är speciellt lätt idag eller inom ett år.
Öh... :roll:
Bild

Personligen skulle jag aldrig köpa en sån där Volvo för nästan lika mycket pengar.
Öh.....?
Det priset du visar upp har inte ens en dragkrok monterad på bilen. Priset blir en bit över en miljon om man vill ha tex. autopilot, dragkrok och köldpaketet. Dessutom så antar jag att det inte blir någon form av rabatt på priset när man leasar en tesla. En volvo v90 T8 med nästan all extrautrustning uppskattar jag till runt 650k, utöver det får man vanligtvis rabatt på runt 8-10%. Så nej, + 1000k kronor är nästan inte lika mycket som runt 600k.

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 25 maj 2016 09:24
av HelectriC
Gustafsson skrev:
Tror inte Tesla är så kul för husvagnssemester. Räckvidd med husvagn blir som för en egolf, huvva...
/70D
apropå eGolf, så märkte vi att vår eGolf fick ca 10% sämre räckvidd för att det satt takräcken på (dock utan nåt annat monterat på dessa). Så en husvagn bakom kommer nog äta elektroner som sjutton. Man förstår att dom filar mycket på aerodynamiken i små detaljer (infällbara handtag, bortfall av hajfena på taket etc). Dom utgör nog samlat mer än man tror. Backspeglarna hade nog gjort en hel del om de hade kunnat ersättas med kameror, som först föreslaget till MX.

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 25 maj 2016 09:32
av Svenssons
Gustafsson skrev:
Tror inte Tesla är så kul för husvagnssemester. Räckvidd med husvagn blir som för en egolf, huvva...
/70D
Visst blir det en del laddning men 15-20 mil lär man ändå komma på en bil laddad till 100%. Konsumtionen går inte upp mer på en elbil än vad den gör på en fossilbil när det gäller släp. Det är samma fysiska lagar gällande luftmotstånd och friktion som man jobbar mot oavsett drivmedel. Förbrukningen lär ligga på 425-470 Wh/km för Model X.

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 25 maj 2016 10:07
av danni
cap skrev:
Öh.....?
Det priset du visar upp har inte ens en dragkrok monterad på bilen. Priset blir en bit över en miljon om man vill ha tex. autopilot, dragkrok och köldpaketet. Dessutom så antar jag att det inte blir någon form av rabatt på priset när man leasar en tesla. En volvo v90 T8 med nästan all extrautrustning uppskattar jag till runt 650k, utöver det får man vanligtvis rabatt på runt 8-10%. Så nej, + 1000k kronor är nästan inte lika mycket som runt 600k.
Du är nog optimistisk med priset för Volvon. En T6:a kostar 463 900 kr i grund, och plockar du på Inscription, ett par utrustningspaket, och lite mer lull (dvs välutrustad men inte "nästan all extrautrustning") så är du uppe i runt 600k för den. På XC90 skiljer det 200k mellan T6 och T8 och även om jag inte tror att skillnaden blir lika stor på V90 så tror jag 100k upp är det allra minsta du ska räkna med, kanske mer. Så en fullutrustad V90 T8 borde alltså landa på 700-750k. Fortfarande klart mindre än för Model X, såklart, men så får man ju se på vad man får för de pengarna, totala driftskostnader, etc.

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 25 maj 2016 22:36
av apkungen
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Tror inte Tesla är så kul för husvagnssemester. Räckvidd med husvagn blir som för en egolf, huvva...
/70D
Visst blir det en del laddning men 15-20 mil lär man ändå komma på en bil laddad till 100%. Konsumtionen går inte upp mer på en elbil än vad den gör på en fossilbil när det gäller släp. Det är samma fysiska lagar gällande luftmotstånd och friktion som man jobbar mot oavsett drivmedel. Förbrukningen lär ligga på 425-470 Wh/km för Model X.
Procentuellt går det nog upp mer då elbilar är mer lättrullade o lägre Cd värden. Tänk dig en stor landrover, där blir nog skillnaden inte så stor plus att landrovern redan tryckt bort mycket luft då den har stor frontarea

Re: V90T8 + Model3 > ModelS

Postat: 25 maj 2016 22:38
av LarsL
cap skrev:

Öh.....?
Det priset du visar upp har inte ens en dragkrok monterad på bilen. Priset blir en bit över en miljon om man vill ha tex. autopilot, dragkrok och köldpaketet. Dessutom så antar jag att det inte blir någon form av rabatt på priset när man leasar en tesla. En volvo v90 T8 med nästan all extrautrustning uppskattar jag till runt 650k, utöver det får man vanligtvis rabatt på runt 8-10%. Så nej, + 1000k kronor är nästan inte lika mycket som runt 600k.
Räkna med mer för Volvon...
Som sagt skulle aldrig köpa Volvon för nästan samma pengar.
Bild