Sen är det långt ifrån alltid man hinner förvärma i 30 min, ibland måste man bara åka iväg.
Har nog aldrig varit särskilt bekymrad gällande bilar och vinter förutom nu med Tesla. Glas utan ram, laddlucka i tunn plast etc.
Bilen värmer så sjukt fort så jag tror inte du kommer behöva oroa dig, fönstren motionerar sig själva när det är vinter och listerna sitter på insidan och är skyddade ifrån vatten och is, det lilla som eventuellt kan frysa där försvinner omgående.
Det som skulle kunna hända är att du har massa is/snö på utsidan av rutan som hindrar den att åka ner men har hittils inte hänt mig trots besök i både norr och syd på vintern, även den isen smälter fort när förvärningen startar och blåser varm luft på rutan.
Sen är det långt ifrån alltid man hinner förvärma i 30 min, ibland måste man bara åka iväg.
Har nog aldrig varit särskilt bekymrad gällande bilar och vinter förutom nu med Tesla. Glas utan ram, laddlucka i tunn plast etc.
Bilen värmer så sjukt fort så jag tror inte du kommer behöva oroa dig, fönstren motionerar sig själva när det är vinter och listerna sitter på insidan och är skyddade ifrån vatten och is, det lilla som eventuellt kan frysa där försvinner omgående.
Det som skulle kunna hända är att du har massa is/snö på utsidan av rutan som hindrar den att åka ner men har hittils inte hänt mig trots besök i både norr och syd på vintern, även den isen smälter fort när förvärningen startar och blåser varm luft på rutan.
Du har säkert helt rätt Men som novis med Tesla är jag inte helt erfaren ännu.
Sen är det långt ifrån alltid man hinner förvärma i 30 min, ibland måste man bara åka iväg.
Har nog aldrig varit särskilt bekymrad gällande bilar och vinter förutom nu med Tesla. Glas utan ram, laddlucka i tunn plast etc.
Bilen värmer så sjukt fort så jag tror inte du kommer behöva oroa dig, fönstren motionerar sig själva när det är vinter och listerna sitter på insidan och är skyddade ifrån vatten och is, det lilla som eventuellt kan frysa där försvinner omgående.
Det som skulle kunna hända är att du har massa is/snö på utsidan av rutan som hindrar den att åka ner men har hittils inte hänt mig trots besök i både norr och syd på vintern, även den isen smälter fort när förvärningen startar och blåser varm luft på rutan.
Du har säkert helt rätt Men som novis med Tesla är jag inte helt erfaren ännu.
Man får helt enkelt prova sig fram
Enligt mig är det enklast att inte göra något extra alls utan bara använda bilen som vanligt och skulle det uppstå bekymmer får man ändra beteende vid behov.
Sen är det långt ifrån alltid man hinner förvärma i 30 min, ibland måste man bara åka iväg.
Har nog aldrig varit särskilt bekymrad gällande bilar och vinter förutom nu med Tesla. Glas utan ram, laddlucka i tunn plast etc.
Bilen värmer så sjukt fort så jag tror inte du kommer behöva oroa dig, fönstren motionerar sig själva när det är vinter och listerna sitter på insidan och är skyddade ifrån vatten och is, det lilla som eventuellt kan frysa där försvinner omgående.
Det som skulle kunna hända är att du har massa is/snö på utsidan av rutan som hindrar den att åka ner men har hittils inte hänt mig trots besök i både norr och syd på vintern, även den isen smälter fort när förvärningen startar och blåser varm luft på rutan.
Du har säkert helt rätt Men som novis med Tesla är jag inte helt erfaren ännu.
Man får helt enkelt prova sig fram
Enligt mig är det enklast att inte göra något extra alls utan bara använda bilen som vanligt och skulle det uppstå bekymmer får man ändra beteende vid behov.
Ja, det är vad de flesta gör. Därav alla inlägg på Facebook varje år när det blivit kallt.
Fast jag kört silikon på gummilisten runt bagageluckan så fastnar den vid första försöket. Vet inte om det är listen eller motordelarna som kärvar?
Ska ställa bilen i ett uppvärmt garage under natten med luckan öppnad så att all fukt ventileras bort.
Eller så använder du helt enkelt förvärmningen och hoppar över kladdandet med silikon
Har inte rört mina lister sen bilen var ny och det fungrrar alldeles utmärkt för min del, vid planerade resor lägger jag in avresetid och spontanresor startar jag förvärmning via appen, när rutorna är isfria så är det både lätt att komma in i bilen och varmt och skönt när man sätter sig.
Det känns lite onödigt att bränna några av sina surt förvärvade kilowattimmar på att värma en hel bil bara för att flytta den till nästa kvarter (städdagar).
Ja mitt tips bygger ju på att jag skall köra iväg och inte bara flytta bilen, att värma upp så is och snö smälter för att flytta bilen och snabbt kyla ner den igen är självklart inte optimalt, men undrar helt ärligt om silikon osv spelar någon roll i de lägena?
Ja, silikon spelar roll, särskilt längst ned på dörrfönstren.
Var lägger du på silikonfettet? Blir tredje vintern med bilen nu så kanske läge att bry sig lite mer!!
Eller så använder du helt enkelt förvärmningen och hoppar över kladdandet med silikon
Har inte rört mina lister sen bilen var ny och det fungrrar alldeles utmärkt för min del, vid planerade resor lägger jag in avresetid och spontanresor startar jag förvärmning via appen, när rutorna är isfria så är det både lätt att komma in i bilen och varmt och skönt när man sätter sig.
Det känns lite onödigt att bränna några av sina surt förvärvade kilowattimmar på att värma en hel bil bara för att flytta den till nästa kvarter (städdagar).
Ja mitt tips bygger ju på att jag skall köra iväg och inte bara flytta bilen, att värma upp så is och snö smälter för att flytta bilen och snabbt kyla ner den igen är självklart inte optimalt, men undrar helt ärligt om silikon osv spelar någon roll i de lägena?
Ja, silikon spelar roll, särskilt längst ned på dörrfönstren.
Var lägger du på silikonfettet? Blir tredje vintern med bilen nu så kanske läge att bry sig lite mer!!
Längst ned på sidorutorna. Sedan öppnar och stänger man dörrarna några gånger. Slutligen torkar man bort överflödigt fett.
Dessutom på alla "vanliga" gummilister.
Vi bor lite bättre till i norra Swe, och bilarna står normalt i garage, men har kört Audi med rutlös ram sedan 2012, och Tesla i exakt fem år.
Inte haft några problem med fruset.
Audi har ioffsg en konsteuktion så rutan kan röra sig med listen fastfrusen vilket hänt någon gång när det vart mycket växlingar runt nollan.
Jag påstår inte att man inte ska smörja, men det kanske finns någon som inte har det stora behovet av det.
Tack Mikebike!
Ja jag kör i princip uteslutande med förvärme av bilen, framförallt när det är frost/is så det kan ju ha bidragit till att det funkar bra med dörrarna.
Är mera bakluckan som kan vara lur om man glömmer sopa snö eller har otur och blöt bil fryser rejält.
Vi bor lite bättre till i norra Swe, och bilarna står normalt i garage, men har kört Audi med rutlös ram sedan 2012, och Tesla i exakt fem år.
Inte haft några problem med fruset.
Audi har ioffsg en konsteuktion så rutan kan röra sig med listen fastfrusen vilket hänt någon gång när det vart mycket växlingar runt nollan.
Jag påstår inte att man inte ska smörja, men det kanske finns någon som inte har det stora behovet av det.
Stadig kyla är inget problem. Det är växlande temperatur kring nollan som är problemet.
Tack Mikebike!
Ja jag kör i princip uteslutande med förvärme av bilen, framförallt när det är frost/is så det kan ju ha bidragit till att det funkar bra med dörrarna.
Är mera bakluckan som kan vara lur om man glömmer sopa snö eller har otur och blöt bil fryser rejält.
Det som händer mig någon gång är att det är ganska kraftig is mellan taket och kombiluckan på min S, hade nog liknande på min 3 innan.
Man kan oroa sig att glastaket eller glaset på bakluckan går vid öppning/stängning. Borde vara liknande på Y också.
Har ägt många bilar som saknar ram runt rutorna, aldrig haft några problem.
Kan i och för sig bero på att jag alltid (vid minusgrader) har minst två dörrar öppna och kyler bilen innan jag lämnar den.
Enkel fysik - ta bort värmen.
Ni med problem kan testa samma sak.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Har ägt många bilar som saknar ram runt rutorna, aldrig haft några problem.
Kan i och för sig bero på att jag alltid (vid minusgrader) har minst två dörrar öppna och kyler bilen innan jag lämnar den.
Enkel fysik - ta bort värmen.
Ni med problem kan testa samma sak.
Det fungerar rätt dåligt när man gatuparkerar invid ett "utsatt onråde".
Det fungerar inte heller när det snöar eller eller regnar och sedan återfryser. Det händer att bilen står oanvänd en vecka på vintern och då hinner väder och temperatur pendla ganska många gånger kring nollan.
Silikonfett på tub och en svamp att smeta ut med på gummilisterna är en riktig kompis mot fastfrysning.
Gick över allt inför förra vintern och inte det minsta antydan till problem. Slipper torrgnissel när man kör ner rutan också som bonus.
Fick göras på laddluckan på min förra FORD med.
Ser mängder med bilar på vintern med öppen laddlucka och det är aldrig Teslor.
Snack på jobbet så har alla icke tesla ägare problem på vintern. Så problematiken om man inte förbereder sig är inte märkesbunden.
Man har kunnat köpa silikonprodukter för lister, låsspray etc för vinterbehov sen urminnes tider.
Förr bytte man mellan sommar och vinter termostat på vissa bilar.
Är det så enkelt att man som ägare bara får köpa att biltillverkarna inte trollat bort väderfenomen?
Förebygg eller förvärm, enklare än aldrig förr.
Silikonfett på tub och en svamp att smeta ut med på gummilisterna är en riktig kompis mot fastfrysning.
Gick över allt inför förra vintern och inte det minsta antydan till problem. Slipper torrgnissel när man kör ner rutan också som bonus.
Fick göras på laddluckan på min förra FORD med.
Ser mängder med bilar på vintern med öppen laddlucka och det är aldrig Teslor.
Snack på jobbet så har alla icke tesla ägare problem på vintern. Så problematiken om man inte förbereder sig är inte märkesbunden.
Man har kunnat köpa silikonprodukter för lister, låsspray etc för vinterbehov sen urminnes tider.
Förr bytte man mellan sommar och vinter termostat på vissa bilar.
Är det så enkelt att man som ägare bara får köpa att biltillverkarna inte trollat bort väderfenomen?
Förebygg eller förvärm, enklare än aldrig förr.
Fast ramlösa dörrar är ett otyg, och något som verkar vara obligatoriskt på nya elbilar.