Sida 2 av 2

Re: Trafikkaos med Waymo

Postat: 27 dec 2025 11:29
av spacecoin
Fredrik j skrev: 27 dec 2025 10:56
spacecoin skrev: 27 dec 2025 09:24
Fredrik j skrev: 26 dec 2025 22:54
Maxerl skrev: 26 dec 2025 20:37
Som Spacecoin brukar skriva, Waymo har en autonom tjänst som säljs till konsumenter utan extra förare, med nöjda kunder sedan 2020. Tesla har det ej, vilket betyder att de i dagsläget ligger efter. Som potentiell framtida användare av en denna typ av tjänst struntar jag fullständigt om systemet använder Lidar eller ej, eller huruvida det sitter 100 000 indier och övervakar/nudgear bilen. Det är systemet som helhet som kommer att bedömas, inklusive pris/service vid problem. Problem med bilar som stannar för ofta av osäkerhet väger jag betydligt lättare än olyckor/krockar/obehagliga spökbromsningar, men kanske är folk olika på den punkten.
Som framtida användare struntar jag faktiskt även i om en av dom 100000 indierna till och med sitter i bilen och kör. Robottaxi handlar ju 100% om att sänka kostnaden.
För mig handlar autonoma bilar om att minska olyckor och skador i första hand. I andra hand en tryggare resa för kvinnor och barn utan en man i bilen. I tredje hand kostnad/tillgänglighet.
Blir inte kostnaden lägre finns väldigt liten efterfrågan.
Det är inte problem som behöver en lösning.
Säkrare transporter har nödvändigtvis inte direkt kostnad på prissättningen. Det är ju mest konkurrens och utbud som styr där. Däremot blir det ju en klar marginalförbättring om man kan halvera kostnaden för försäkring och reparationer.

Jag tycker att trafiksäkerheten definitivt är ett problem som behöver en lösning. Bara i Sverige är samhällskostnaden för trafikskador stor.

IMG_0027.jpeg

Kan vi få halvera de ca 200 sexualbrott som begås i taxi varje år är det bra med.

Re: Trafikkaos med Waymo

Postat: 27 dec 2025 12:57
av Fredrik j
spacecoin skrev: 27 dec 2025 11:29
Fredrik j skrev: 27 dec 2025 10:56
spacecoin skrev: 27 dec 2025 09:24
Fredrik j skrev: 26 dec 2025 22:54
Maxerl skrev: 26 dec 2025 20:37
Som Spacecoin brukar skriva, Waymo har en autonom tjänst som säljs till konsumenter utan extra förare, med nöjda kunder sedan 2020. Tesla har det ej, vilket betyder att de i dagsläget ligger efter. Som potentiell framtida användare av en denna typ av tjänst struntar jag fullständigt om systemet använder Lidar eller ej, eller huruvida det sitter 100 000 indier och övervakar/nudgear bilen. Det är systemet som helhet som kommer att bedömas, inklusive pris/service vid problem. Problem med bilar som stannar för ofta av osäkerhet väger jag betydligt lättare än olyckor/krockar/obehagliga spökbromsningar, men kanske är folk olika på den punkten.
Som framtida användare struntar jag faktiskt även i om en av dom 100000 indierna till och med sitter i bilen och kör. Robottaxi handlar ju 100% om att sänka kostnaden.
För mig handlar autonoma bilar om att minska olyckor och skador i första hand. I andra hand en tryggare resa för kvinnor och barn utan en man i bilen. I tredje hand kostnad/tillgänglighet.
Blir inte kostnaden lägre finns väldigt liten efterfrågan.
Det är inte problem som behöver en lösning.
Säkrare transporter har nödvändigtvis inte direkt kostnad på prissättningen. Det är ju mest konkurrens och utbud som styr där. Däremot blir det ju en klar marginalförbättring om man kan halvera kostnaden för försäkring och reparationer.

Jag tycker att trafiksäkerheten definitivt är ett problem som behöver en lösning. Bara i Sverige är samhällskostnaden för trafikskador stor.


IMG_0027.jpeg


Kan vi få halvera de ca 200 sexualbrott som begås i taxi varje år är det bra med.
Du måste ju jämföra samma bilar med och utan FSD påslaget. Förarhjälpmedel som autobroms finns på alla nya bilar idag.
Är det nya bilar som sticker ut i statistiken?
Dom flesta som omkommer i trafiken är väl fortfarande oskyddade trafikanter i stadsmiljö?
Fotgängarskydd med autobroms är ju redan idag lagligt överallt. Bara att införa.

Re: Trafikkaos med Waymo

Postat: 27 dec 2025 13:32
av spacecoin
Fredrik j skrev: 27 dec 2025 12:57
spacecoin skrev: 27 dec 2025 11:29
Fredrik j skrev: 27 dec 2025 10:56
spacecoin skrev: 27 dec 2025 09:24
Fredrik j skrev: 26 dec 2025 22:54


Som framtida användare struntar jag faktiskt även i om en av dom 100000 indierna till och med sitter i bilen och kör. Robottaxi handlar ju 100% om att sänka kostnaden.
För mig handlar autonoma bilar om att minska olyckor och skador i första hand. I andra hand en tryggare resa för kvinnor och barn utan en man i bilen. I tredje hand kostnad/tillgänglighet.
Blir inte kostnaden lägre finns väldigt liten efterfrågan.
Det är inte problem som behöver en lösning.
Säkrare transporter har nödvändigtvis inte direkt kostnad på prissättningen. Det är ju mest konkurrens och utbud som styr där. Däremot blir det ju en klar marginalförbättring om man kan halvera kostnaden för försäkring och reparationer.

Jag tycker att trafiksäkerheten definitivt är ett problem som behöver en lösning. Bara i Sverige är samhällskostnaden för trafikskador stor.


IMG_0027.jpeg


Kan vi få halvera de ca 200 sexualbrott som begås i taxi varje år är det bra med.
Du måste ju jämföra samma bilar med och utan FSD påslaget. Förarhjälpmedel som autobroms finns på alla nya bilar idag.
Är det nya bilar som sticker ut i statistiken?
Dom flesta som omkommer i trafiken är väl fortfarande oskyddade trafikanter i stadsmiljö?
Fotgängarskydd med autobroms är ju redan idag lagligt överallt. Bara att införa.
Jag pratar inte om säkerhetssystem eller förarstöd.

Modernare bilar med säkerhetsfunktioner har kanske något färre olyckor men jag har inte sett siffror som stödjer detta i Sverige.

Men jag pratar om fördelarna med bilar som kör autonomt. Waymo hävdar att de minskar olyckor med över 90%.

Re: Trafikkaos med Waymo

Postat: 27 dec 2025 13:51
av nek0
HerrNilsson skrev: 26 dec 2025 20:13
manneson skrev: 22 dec 2025 09:07
🤣

Räcker med att titta på en Waymo för att se hur hopplöst efter de är.
Alla snurrande gizmos hjälper inte mkt när hjärna saknas.
Nämen exakt, det är hjärna som saknas. Självkörning har inget med LIDAR att göra, utan med "hjärna" och syn, precis som på människor.



Hehe ja, Waymos "självkörande" bilar var alltså tvungna att ringa hem till en människa så fort de kom till en korsning utan trafikljus. Så mycket för deras "självkörning"....
https://electrek.co/2025/12/15/tesla-re ... upervisor/
Tesla robottaxi kraschar även med hjärna bakom ratten. Frågan är om inte Tesla robottaxi motarbetar hjärnor bakom ratten.

Re: Trafikkaos med Waymo

Postat: 27 dec 2025 14:03
av Fredrik j
spacecoin skrev: 27 dec 2025 13:32
Fredrik j skrev: 27 dec 2025 12:57
spacecoin skrev: 27 dec 2025 11:29
Fredrik j skrev: 27 dec 2025 10:56
spacecoin skrev: 27 dec 2025 09:24


För mig handlar autonoma bilar om att minska olyckor och skador i första hand. I andra hand en tryggare resa för kvinnor och barn utan en man i bilen. I tredje hand kostnad/tillgänglighet.
Blir inte kostnaden lägre finns väldigt liten efterfrågan.
Det är inte problem som behöver en lösning.
Säkrare transporter har nödvändigtvis inte direkt kostnad på prissättningen. Det är ju mest konkurrens och utbud som styr där. Däremot blir det ju en klar marginalförbättring om man kan halvera kostnaden för försäkring och reparationer.

Jag tycker att trafiksäkerheten definitivt är ett problem som behöver en lösning. Bara i Sverige är samhällskostnaden för trafikskador stor.


IMG_0027.jpeg


Kan vi få halvera de ca 200 sexualbrott som begås i taxi varje år är det bra med.
Du måste ju jämföra samma bilar med och utan FSD påslaget. Förarhjälpmedel som autobroms finns på alla nya bilar idag.
Är det nya bilar som sticker ut i statistiken?
Dom flesta som omkommer i trafiken är väl fortfarande oskyddade trafikanter i stadsmiljö?
Fotgängarskydd med autobroms är ju redan idag lagligt överallt. Bara att införa.
Jag pratar inte om säkerhetssystem eller förarstöd.

Modernare bilar med säkerhetsfunktioner har kanske något färre olyckor men jag har inte sett siffror som stödjer detta i Sverige.

Men jag pratar om fördelarna med bilar som kör autonomt. Waymo hävdar att de minskar olyckor med över 90%.

Men då jämför man med generell olycksstatistik?
Majoriteten av bilarna som rullar på vägarna saknar ju dom mycket effektiva förarhjälpmedel och skyddsystem som moderna bilar har idag. Som sagt dom tre stora är ju oskyddade trafikanter och alkoholpåverkan.
Jag ser inget egentligt hinder mot t.ex. 100% alkohollås i bilar. Det behövs det inga nya lagar för.

Men egentligen skulle man behöva skrota ut en massa äldre bilar. Dom skulle ju fortfarande smutsa ner statistiken i rätt många år även om alla nya bilar blev självkörande imorgon.

Re: Trafikkaos med Waymo

Postat: 27 dec 2025 14:29
av backe
Fredrik j skrev: 27 dec 2025 14:03
spacecoin skrev: 27 dec 2025 13:32
Fredrik j skrev: 27 dec 2025 12:57
spacecoin skrev: 27 dec 2025 11:29
Fredrik j skrev: 27 dec 2025 10:56


Blir inte kostnaden lägre finns väldigt liten efterfrågan.
Det är inte problem som behöver en lösning.
Säkrare transporter har nödvändigtvis inte direkt kostnad på prissättningen. Det är ju mest konkurrens och utbud som styr där. Däremot blir det ju en klar marginalförbättring om man kan halvera kostnaden för försäkring och reparationer.

Jag tycker att trafiksäkerheten definitivt är ett problem som behöver en lösning. Bara i Sverige är samhällskostnaden för trafikskador stor.


IMG_0027.jpeg


Kan vi få halvera de ca 200 sexualbrott som begås i taxi varje år är det bra med.
Du måste ju jämföra samma bilar med och utan FSD påslaget. Förarhjälpmedel som autobroms finns på alla nya bilar idag.
Är det nya bilar som sticker ut i statistiken?
Dom flesta som omkommer i trafiken är väl fortfarande oskyddade trafikanter i stadsmiljö?
Fotgängarskydd med autobroms är ju redan idag lagligt överallt. Bara att införa.
Jag pratar inte om säkerhetssystem eller förarstöd.

Modernare bilar med säkerhetsfunktioner har kanske något färre olyckor men jag har inte sett siffror som stödjer detta i Sverige.

Men jag pratar om fördelarna med bilar som kör autonomt. Waymo hävdar att de minskar olyckor med över 90%.

Men då jämför man med generell olycksstatistik?
Majoriteten av bilarna som rullar på vägarna saknar ju dom mycket effektiva förarhjälpmedel och skyddsystem som moderna bilar har idag. Som sagt dom tre stora är ju oskyddade trafikanter och alkoholpåverkan.
Jag ser inget egentligt hinder mot t.ex. 100% alkohollås i bilar. Det behövs det inga nya lagar för.

Men egentligen skulle man behöva skrota ut en massa äldre bilar. Dom skulle ju fortfarande smutsa ner statistiken i rätt många år även om alla nya bilar blev självkörande imorgon.
Jag ser inget egentligt hinder mot t.ex. 100% alkohollås i bilar. Det behövs det inga nya lagar för.
Hur skulle man genomföra det utan nya lagar, fråga snällt?

Re: Trafikkaos med Waymo

Postat: 27 dec 2025 14:33
av Fredrik j
backe skrev: 27 dec 2025 14:29
Fredrik j skrev: 27 dec 2025 14:03
spacecoin skrev: 27 dec 2025 13:32
Fredrik j skrev: 27 dec 2025 12:57
spacecoin skrev: 27 dec 2025 11:29


Säkrare transporter har nödvändigtvis inte direkt kostnad på prissättningen. Det är ju mest konkurrens och utbud som styr där. Däremot blir det ju en klar marginalförbättring om man kan halvera kostnaden för försäkring och reparationer.

Jag tycker att trafiksäkerheten definitivt är ett problem som behöver en lösning. Bara i Sverige är samhällskostnaden för trafikskador stor.


IMG_0027.jpeg


Kan vi få halvera de ca 200 sexualbrott som begås i taxi varje år är det bra med.
Du måste ju jämföra samma bilar med och utan FSD påslaget. Förarhjälpmedel som autobroms finns på alla nya bilar idag.
Är det nya bilar som sticker ut i statistiken?
Dom flesta som omkommer i trafiken är väl fortfarande oskyddade trafikanter i stadsmiljö?
Fotgängarskydd med autobroms är ju redan idag lagligt överallt. Bara att införa.
Jag pratar inte om säkerhetssystem eller förarstöd.

Modernare bilar med säkerhetsfunktioner har kanske något färre olyckor men jag har inte sett siffror som stödjer detta i Sverige.

Men jag pratar om fördelarna med bilar som kör autonomt. Waymo hävdar att de minskar olyckor med över 90%.

Men då jämför man med generell olycksstatistik?
Majoriteten av bilarna som rullar på vägarna saknar ju dom mycket effektiva förarhjälpmedel och skyddsystem som moderna bilar har idag. Som sagt dom tre stora är ju oskyddade trafikanter och alkoholpåverkan.
Jag ser inget egentligt hinder mot t.ex. 100% alkohollås i bilar. Det behövs det inga nya lagar för.

Men egentligen skulle man behöva skrota ut en massa äldre bilar. Dom skulle ju fortfarande smutsa ner statistiken i rätt många år även om alla nya bilar blev självkörande imorgon.
Jag ser inget egentligt hinder mot t.ex. 100% alkohollås i bilar. Det behövs det inga nya lagar för.
Hur skulle man genomföra det utan nya lagar, fråga snällt?
Nya lagar för certifiering av ny teknik menar jag naturligtvis. Fungerande teknik finns redan på marknaden. Skulle t.ex. kunna ge lägre försäkringspremie/förmånsvärde.
Används ju redan på en del yrkesfordon.

Re: Trafikkaos med Waymo

Postat: 27 dec 2025 18:00
av spacecoin
Fredrik j skrev: 27 dec 2025 14:03
spacecoin skrev: 27 dec 2025 13:32
Fredrik j skrev: 27 dec 2025 12:57
spacecoin skrev: 27 dec 2025 11:29
Fredrik j skrev: 27 dec 2025 10:56


Blir inte kostnaden lägre finns väldigt liten efterfrågan.
Det är inte problem som behöver en lösning.
Säkrare transporter har nödvändigtvis inte direkt kostnad på prissättningen. Det är ju mest konkurrens och utbud som styr där. Däremot blir det ju en klar marginalförbättring om man kan halvera kostnaden för försäkring och reparationer.

Jag tycker att trafiksäkerheten definitivt är ett problem som behöver en lösning. Bara i Sverige är samhällskostnaden för trafikskador stor.


IMG_0027.jpeg


Kan vi få halvera de ca 200 sexualbrott som begås i taxi varje år är det bra med.
Du måste ju jämföra samma bilar med och utan FSD påslaget. Förarhjälpmedel som autobroms finns på alla nya bilar idag.
Är det nya bilar som sticker ut i statistiken?
Dom flesta som omkommer i trafiken är väl fortfarande oskyddade trafikanter i stadsmiljö?
Fotgängarskydd med autobroms är ju redan idag lagligt överallt. Bara att införa.
Jag pratar inte om säkerhetssystem eller förarstöd.

Modernare bilar med säkerhetsfunktioner har kanske något färre olyckor men jag har inte sett siffror som stödjer detta i Sverige.

Men jag pratar om fördelarna med bilar som kör autonomt. Waymo hävdar att de minskar olyckor med över 90%.

Men då jämför man med generell olycksstatistik?
Majoriteten av bilarna som rullar på vägarna saknar ju dom mycket effektiva förarhjälpmedel och skyddsystem som moderna bilar har idag. Som sagt dom tre stora är ju oskyddade trafikanter och alkoholpåverkan.
Jag ser inget egentligt hinder mot t.ex. 100% alkohollås i bilar. Det behövs det inga nya lagar för.

Men egentligen skulle man behöva skrota ut en massa äldre bilar. Dom skulle ju fortfarande smutsa ner statistiken i rätt många år även om alla nya bilar blev självkörande imorgon.
Alla förflyttningar åt rätt håll är väl välkomna?

Re: Trafikkaos med Waymo

Postat: 27 dec 2025 19:06
av Fredrik j
spacecoin skrev: 27 dec 2025 18:00
Fredrik j skrev: 27 dec 2025 14:03
spacecoin skrev: 27 dec 2025 13:32
Fredrik j skrev: 27 dec 2025 12:57
spacecoin skrev: 27 dec 2025 11:29


Säkrare transporter har nödvändigtvis inte direkt kostnad på prissättningen. Det är ju mest konkurrens och utbud som styr där. Däremot blir det ju en klar marginalförbättring om man kan halvera kostnaden för försäkring och reparationer.

Jag tycker att trafiksäkerheten definitivt är ett problem som behöver en lösning. Bara i Sverige är samhällskostnaden för trafikskador stor.


IMG_0027.jpeg


Kan vi få halvera de ca 200 sexualbrott som begås i taxi varje år är det bra med.
Du måste ju jämföra samma bilar med och utan FSD påslaget. Förarhjälpmedel som autobroms finns på alla nya bilar idag.
Är det nya bilar som sticker ut i statistiken?
Dom flesta som omkommer i trafiken är väl fortfarande oskyddade trafikanter i stadsmiljö?
Fotgängarskydd med autobroms är ju redan idag lagligt överallt. Bara att införa.
Jag pratar inte om säkerhetssystem eller förarstöd.

Modernare bilar med säkerhetsfunktioner har kanske något färre olyckor men jag har inte sett siffror som stödjer detta i Sverige.

Men jag pratar om fördelarna med bilar som kör autonomt. Waymo hävdar att de minskar olyckor med över 90%.

Men då jämför man med generell olycksstatistik?
Majoriteten av bilarna som rullar på vägarna saknar ju dom mycket effektiva förarhjälpmedel och skyddsystem som moderna bilar har idag. Som sagt dom tre stora är ju oskyddade trafikanter och alkoholpåverkan.
Jag ser inget egentligt hinder mot t.ex. 100% alkohollås i bilar. Det behövs det inga nya lagar för.

Men egentligen skulle man behöva skrota ut en massa äldre bilar. Dom skulle ju fortfarande smutsa ner statistiken i rätt många år även om alla nya bilar blev självkörande imorgon.
Alla förflyttningar åt rätt håll är väl välkomna?
Ja, precis. Man borde plocka lågt hängande frukt först.
Inte pressa igenom ofärdig teknik.