Ladda elbilen på en kvart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Ladda elbilen på en kvart

Inlägg av Svenssons »

Antalet kWh i batteriet är inte allt. Skulle batteripacket bli lättare med samma kWh skulle förbrukningen minska och köregenskaperna bli bättre. Man skulle alltså ta sig längre med samma antal kWh. Skulle c-värdet bli högre skulle man kunna ladda snabbare och därmed kunna ta sig fram längre sträckor snabbare.

Jag tror också att vi på sikt kommer komma till kanske 150kWh i större bilar. Det kommer dock inte vara den enda utvecklingen av batteriet. Jag tror inte att man vill ha tyngre batterier och jag tror man vill kunna ladda de lite snabbare så när vi väl har 150 kWh batteri i bilen så kommer detta väga mindre än dagens och kunna laddas fullt snabbare än dagens även ifall det är större energimängd som måste laddas.

Om en laddare kan leverera 300 kW så skulle det ta 30 minuter att ladda 150 kWh ifall det skulle vara möjligt med toppeffekten hela tiden vilket jag inte tror är någonsin möjligt oavsett batteriteknik. Istället vore 80% på 25 minuter mer rimligt och fullt acceptabelt för i princip alla situationer. Skulle man bara behöva tillräckligt med laddning för att ta sig till nästa SuC som finns 20 mil bort så hade man kanske bara behövt stanna och ladda 6 minuter. Större batteripack eller snabbare laddning är rätt meningslöst efter detta. De flesta bilar kommer troligen inte ha 150 kWh batteripack i framtiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
18650

Inlägg av 18650 »

Svenssons skrev:
Antalet kWh i batteriet är inte allt. Skulle batteripacket bli lättare med samma kWh skulle förbrukningen minska och köregenskaperna bli bättre. Man skulle alltså ta sig längre med samma antal kWh. Skulle c-värdet bli högre skulle man kunna ladda snabbare och därmed kunna ta sig fram längre sträckor snabbare.

Jag tror också att vi på sikt kommer komma till kanske 150kWh i större bilar. Det kommer dock inte vara den enda utvecklingen av batteriet. Jag tror inte att man vill ha tyngre batterier och jag tror man vill kunna ladda de lite snabbare så när vi väl har 150 kWh batteri i bilen så kommer detta väga mindre än dagens och kunna laddas fullt snabbare än dagens även ifall det är större energimängd som måste laddas.

Om en laddare kan leverera 300 kW så skulle det ta 30 minuter att ladda 150 kWh ifall det skulle vara möjligt med toppeffekten hela tiden vilket jag inte tror är någonsin möjligt oavsett batteriteknik. Istället vore 80% på 25 minuter mer rimligt och fullt acceptabelt för i princip alla situationer. Skulle man bara behöva tillräckligt med laddning för att ta sig till nästa SuC som finns 20 mil bort så hade man kanske bara behövt stanna och ladda 6 minuter. Större batteripack eller snabbare laddning är rätt meningslöst efter detta. De flesta bilar kommer troligen inte ha 150 kWh batteripack i framtiden.
Det finns all anledning att sträva mot bilar som är snålare som du är inne på. Man laddar ju med km/h och inte kilowatt som du också är lite inne på. Bilar som inte är större än nödvändigt med batterier som inte är större än nödvändigt.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

18650 skrev:
Det finns all anledning att sträva mot bilar som är snålare som du är inne på. Man laddar ju med km/h och inte kilowatt som du också är lite inne på. Bilar som inte är större än nödvändigt med batterier som inte är större än nödvändigt.
Det är tur att Elon musk håller till i USA och tänker "BIG", det är ju ALLA bilar som ska ersättas på sikt. I takt med att batteriutvecklingen går mot mer energitätare och billigare
batterier så kan man ju ersätta mer och mer typer av fordon vi vet ju redan att batteri drivna premium bilar i miljonklassen är överlägsna andra bilar i samma segment, eller hur ;). Sedan så klart en E-up med litet batteri på säg 20-30kwh har ju alltid sin plats, men inte för runt 260000kr som idag, men säg att den kostar runt 100000 kr , då är det ju en helt annan femma.
Gaffeltruckar idag drivs ju ofta med batterier, med tesla batterier i motvikten (säg 1500kg och runt 300kwh lagring≈ motsvarande 100liter diesel) skulle ju vanliga hjullastare
i viktklasser upp till 10 ton lika gärna vara batteridrivna etc etc.
En sak som är bra med tesla är att dom förmodligen (om allt går bra för dom) driver på utvecklingen på batterier ännu mera.
18650

Inlägg av 18650 »

mickeisol skrev:
18650 skrev:
Det är tur att Elon musk håller till i USA och tänker "BIG", det är ju ALLA bilar som ska ersättas på sikt. I takt med att batteriutvecklingen går mot mer energitätare och billigare
batterier så kan man ju ersätta mer och mer typer av fordon vi vet ju redan att batteri drivna premium bilar i miljonklassen är överlägsna andra bilar i samma segment, eller hur ;). Sedan så klart en E-up med litet batteri på säg 20-30kwh har ju alltid sin plats, men inte för runt 260000kr som idag, men säg att den kostar runt 100000 kr , då är det ju en helt annan femma.
Gaffeltruckar idag drivs ju ofta med batterier, med tesla batterier i motvikten (säg 1500kg och runt 300kwh lagring≈ motsvarande 100liter diesel) skulle ju vanliga hjullastare
i viktklasser upp till 10 ton lika gärna vara batteridrivna etc etc.
En sak som är bra med tesla är att dom förmodligen (om allt går bra för dom) driver på utvecklingen på batterier ännu mera.
Jag tänkte mer i ren överlevnadssynpunkt för mänskligheten. Att vi behöver tänka om inom en ganska snar framtid råder inget tvivel om. Det är inte speciellt vettigt att åka runt själv i en Model S när det egentligen räcker med en Tweezy eller E-up på sin höjd. Dock behövs en omställning till el och även omställning i tänk framöver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

18650 skrev:
övriga elbilsflottan som finns idag när man tar sig 5mil i motorvägsfart och behöver stanna 40minuter och bara har 1-fas 3kW ladding att tillgå i övrigt.
Nu låter du lite som en ovetande fossilbilsjournalist. EGolf, Leaf, i3 och ett gäng andra, som jag antar är de du menar med "övriga" laddar på kombistolpe med 40-50kW, det tar då ca 20min att ladda 80% av dessa batterier på ca 25kWh på vilket man kommer ca 12mil (försiktigt räknat, går att pressa ur mer) motorväg (om man kör normalt). 1-fas 3kW laddning hemma räcker för de flesta och definitivt för "övriga" som inte har så stora batterier som Tesla.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Ett alternativ till induktionsladdning för tung transport med redan fungerande och beprövad teknik är den teststräcka på E16 mellan Sandviken och Kungsgården med kontaktledning som precis börjat byggas. Betydligt billigare och enklare att sätta upp än induktionsladdning via vägen. Lång erfarenhet av tekniken via järnvägen är ju också en fördel.
http://www.gd.se/opinion/insandare/hopp ... lir-lyckat

Dom började bygga för bara ett par veckor sen: http://www.trafikverket.se/nara-dig/Gav ... e16-elvag/
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
18650

Inlägg av 18650 »

HelectriC skrev:
18650 skrev:
övriga elbilsflottan som finns idag när man tar sig 5mil i motorvägsfart och behöver stanna 40minuter och bara har 1-fas 3kW ladding att tillgå i övrigt.
Nu låter du lite som en ovetande fossilbilsjournalist. EGolf, Leaf, i3 och ett gäng andra, som jag antar är de du menar med "övriga" laddar på kombistolpe med 40-50kW, det tar då ca 20min att ladda 80% av dessa batterier på ca 25kWh på vilket man kommer ca 12mil (försiktigt räknat, går att pressa ur mer) motorväg (om man kör normalt). 1-fas 3kW laddning hemma räcker för de flesta och definitivt för "övriga" som inte har så stora batterier som Tesla.
Om du tar en Leaf och kör 110km/h enligt din GPS så kommer du inga 12mil. Laddningen tar teoretiskt 20minuter, men i praktiken betydligt mera. Du kan dessutom inte köra ner till noll och du får bara 80% av snabbladdaren innan den stänger av. Lyckas du starta om den tar det 30minuter till innan du har 100%. Att åka speciellt mycket mer än 5mil på motorväg i motorvägsfart som i en Tesla går inte. Är det dessutom kallt ute så laddar det saktare och du kommer kortare. Den knivmördande journalisten har rätt i det fallet. Det är de övriga elbilarmas stora svaghet idag. Vilket också frågan handlade om här. Prova får du se.

Som jag sa tidigare i tråden så är extrem snabbladdning sällan behövligt, man klarar sig bra på en stickpropp. Men det bygger på att man har Teslans generösa batteri. Det generösa batteriet ihop med Superchargers är ett idag oslagbart recept. I en annan tråd om importerad Tesla så poängterade jag att en USA-Tesla i Europa utan SUC och med 1 fas ändå blir 4ggr så användbar som en Leaf pga sitt generösa batteri.

25-80% på 25minuter. Notera att han har 6staplar på batterivärmen, alltså ett varmt batteri, ca 25grader. Då laddar den väldigt mycket fortare än en normal dag på 4-5 staplar, så är det.

80% ner till nära noll över 65km. 70mph indikerad fart vilket motsvarar 102km/h på riktigt. 28grader ute och 6 staplar på batteriets temperatur igen vilker verkligen är helt optimala förhållanden. Kan inte bli bättre. 242Wh/km
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

70 mph är väl drygt 112km/h?
18650

Inlägg av 18650 »

joel80 skrev:
70 mph är väl drygt 112km/h?
Inte enligt GPS i en Leaf. Den visar strax över 11% fel.

Hittar ingen perfekt bevis för det, men den är limiterad till 160km/h enligt sin mätare.

Slår man in regnummer exempelvis KKW392 på https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx så ser man att toppfarten är 144km/h vilket också en GPS säger i full fart. 70mph blir alltså strax under 100km/h egentligen. Slugt av Nissan att lura ner hastigheten.
Senast redigerad av 18650, redigerad totalt 3 gång.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Ah.. såklart, fattade inte att du räknade med felmarginalen. :)
11% är rätt mycket.. undrar om den ens får räkna så mycket fel?
18650

Inlägg av 18650 »

Men jag får väl backa lite på min sträcka och laddtid, men som sagt ovan så vill man ju ha lite marginal om det skulle blåsa åt fel håll eller regna och då låter man som en fossiljournalist tyvärr.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nä, stopp nu!
Du kommer hyfsat lätt 10 mil med Leaf 30kWh och åter får laddning raskt upp till 80% också. Hade Chademo varit lika vanliga som bensinpumpar så hade jag utan tvekan gett mig iväg på långresa med bilen, nu krävs planering.

Så hur blir det? Ja det är klart att det kommer kommer finnas miljonbilar med 150kWh batterier eller mer. Många kommer hävda att det är vad som behövs för att det ska funka med elbil, ännu fler kommer säga att det inte räcker. Mer sansade människor kommer nöja sig med 300-400kkr bilar med 60-80kWh och kan utan problem gör den årliga fjällresan (som är så viktig). Men den allra största andelen kommer vara bilar med 30-60kWh, de funkar för alka lokala resor och kommer ha överkomliga inköpspris. Precis som med mobiltelefonerna så kommer vi upptäcka att det är helt ok att bilen laddar hela natten.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Nä, stopp nu!
Du kommer hyfsat lätt 10 mil med Leaf 30kWh och åter får laddning raskt upp till 80% också. Hade Chademo varit lika vanliga som bensinpumpar så hade jag utan tvekan gett mig iväg på långresa med bilen, nu krävs planering.

Så hur blir det? Ja det är klart att det kommer kommer finnas miljonbilar med 150kWh batterier eller mer. Många kommer hävda att det är vad som behövs för att det ska funka med elbil, ännu fler kommer säga att det inte räcker. Mer sansade människor kommer nöja sig med 300-400kkr bilar med 60-80kWh och kan utan problem gör den årliga fjällresan (som är så viktig). Men den allra största andelen kommer vara bilar med 30-60kWh, de funkar för alka lokala resor och kommer ha överkomliga inköpspris. Precis som med mobiltelefonerna så kommer vi upptäcka att det är helt ok att bilen laddar hela natten.
Jag tror att på sikt kommer bilar med 60-80 kWh kosta mellan 200tkr-700tkr och bilar med 150kWh kommer kanske ligga på miljonen. Det är alltså inte batteriet i framtidens elbilar som kommer vara direkt avgörande på priset på samma sätt som storleken på bensintanken inte är direkt avgörande för bensinbilar. 150kWh kommer dock nog endast sitta i de dyraste bilarna eftersom de flesta inte kommer behöva så mycket och de som kommer behöva detta får betala för det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Men det är nog först efter man köpt sin första elbil som man inser att man inte måste ha 100 mils räckvidd hela tiden.
Model X, Pearl White
18650

Inlägg av 18650 »

Telsa skrev:
Men det är nog först efter man köpt sin första elbil som man inser att man inte måste ha 100 mils räckvidd hela tiden.
Man märker också illa snabbt att NEDC siffran krymper till en tredjedel om man fortsätter köra om man gjort i sin bensinbil. Det dimper ju till och med in Teslaägare då och då som gnäller över att de knappt kommer runt stan innan det tar slut.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

18650 skrev:
Telsa skrev:
Man märker också illa snabbt att NEDC siffran krymper till en tredjedel om man fortsätter köra om man gjort i sin bensinbil. Det dimper ju till och med in Teslaägare då och då som gnäller över att de knappt kommer runt stan innan det tar slut.
Att det står hur lpngr man kmmer enligt NEDC är så onödigt
Tänk m det i en fosil stod på
Samma sätt
Bort med den och ersät med en baserat på egen körmönster
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

e5m1r skrev:
18650 skrev:
Telsa skrev:
Samma sätt
Det står ju på precis samma sätt på varenda fossilbil. Och det är väl därför Tesla gör på samma sätt, för att det är så man gör helt enkelt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Att batteritemperaturen påverkar laddningstiden kraftigt är verkligen sant. Jag har gjort lite tester med min Zoe den senaste tiden. Nu har det varit 0-3 grader ute och när jag laddade på en Clever (och min kan ta emot 22 kW AC) så var det först vid c:a 20 grader i batteriet som jag kom upp i full effekt och laddtiden per % på bilens instrumentpanel var c:a 38 sek. Det motsvarar 1,4 kWh/minut.

Men när batterierna bara var 7-8 grader varma (efter att ha kört ett par mil i 90 km/h) så var laddhastigheten 0,25 kWh/minut, alltså 5-6 ggr långsammare.

Att värma upp batterierna gör man effektivast genom att köra 110 i 3-4 mil så det kan vara värt att bränna snabbt i början av en längre resa så man får upp temperaturen på batterierna. Både räckvidden och laddtiderna förbättras radikalt.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

danni skrev:
e5m1r skrev:
18650 skrev:
Telsa skrev:
Samma sätt
Det står ju på precis samma sätt på varenda fossilbil. Och det är väl därför Tesla gör på samma sätt, för att det är så man gör helt enkelt.
Var nånstans står det i ice färddator hur långt man kommer enligt NEDC?
Att det står i instruktionsboken och annonsering är en sak....

Färdatorn i tesla kan visa fantasiräckvidd och närmare verkligheten räckvidd
Den som baseras på ens egen körstil är gömd i energiappen och ses enbart på stora skärmen
Varför inte då slopa NEDC helt och visa verkligheten istället
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Jag tror att på sikt kommer bilar med 60-80 kWh kosta mellan 200tkr-700tkr och bilar med 150kWh kommer kanske ligga på miljonen. Det är alltså inte batteriet i framtidens elbilar som kommer vara direkt avgörande på priset på samma sätt som storleken på bensintanken inte är direkt avgörande för bensinbilar. 150kWh kommer dock nog endast sitta i de dyraste bilarna eftersom de flesta inte kommer behöva så mycket och de som kommer behöva detta får betala för det.
Skulle säga att batteriet är som dagens motorer och kommer vara det som styr skillnaden mellan olika nivåer inom modellen. Skillnaden i tillverkningskostnad kommer naturligtvis vara på samma nivå som för fossilmotorn och knappast motsvara den stora skillnaden i utpris. Många tillverkare säljer ju till och med samma motor med olika hästkrafter där skillnaden bara är mjukvara. För Leaf tex så kostar ett reservdelsbatteri 50kkr men skillnaden mellan Leafen och motsvarande fossilvariant är enormt mycket mer än 50kkr.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Skulle säga att batteriet är som dagens motorer och kommer vara det som styr skillnaden mellan olika nivåer inom modellen. Skillnaden i tillverkningskostnad kommer naturligtvis vara på samma nivå som för fossilmotorn och knappast motsvara den stora skillnaden i utpris. Många tillverkare säljer ju till och med samma motor med olika hästkrafter där skillnaden bara är mjukvara. För Leaf tex så kostar ett reservdelsbatteri 50kkr men skillnaden mellan Leafen och motsvarande fossilvariant är enormt mycket mer än 50kkr.
Visst kommer egenskaperna för batterierna (max kapacitet, max effekt i- och urladdning, storlek, vikt osv) vara säljargument och påverka priset men precis som att i princip alla bensinbilar i dag kan köra 150 km/h och har en räckvidd på 60-100 mil så kommer kapaciteten i de flesta batterier antagligen ligga på 60-80 kWh. Denna kapacitet kommer inte vara något säljargument utan antas vara normen. Istället kommer fartegenskaper, snabbladdning, storlek/vikt och räckvidd vara olika argument varför just den ena eller andra bilen passar köparen och alla kommer inte vilja ha max räckvidd, max fartegenskaper, snabbaste laddning och minsta vikt/storlek eftersom de inte kommer vilja betala priset för detta.
18650

Inlägg av 18650 »

LarsL skrev:
Nä, stopp nu!
Du kommer hyfsat lätt 10 mil med Leaf 30kWh och åter får laddning raskt upp till 80% också.
Finns dem nu? Även KIA bör gå något längre än dagens övriga elbilsflotta, den får nog också räknas till de faceliftade eller skall vi säga batteriliftade bilarna som trillar ut på marknaden från och med nu. Ett litet steg upp, men fortfarande ingen långfärdsbil. :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ett batteri med mer kWh ger bättre acceleration, högre maxfart och snabbare laddning. Elmotor och drivlina är ganska ointressant eller vad säger vi om 700hk Teslan?

När jag gissar att bilar, med det vi ser som små batterier idag, kommer dominera i framtiden så är det pga dess låga pris. Det kommer kanske gå att köpa en "Leaf 30kWh" för 80-100kkr? Det priset skulle göra pendlingen billigare än ett busskort för oss.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

18650 skrev:
LarsL skrev:
Nä, stopp nu!
Du kommer hyfsat lätt 10 mil med Leaf 30kWh och åter får laddning raskt upp till 80% också.
Finns dem nu? Även KIA bör gå något längre än dagens övriga elbilsflotta, den får nog också räknas till de faceliftade eller skall vi säga batteriliftade bilarna som trillar ut på marknaden från och med nu. Ett litet steg upp, men fortfarande ingen långfärdsbil. :D
Jo, den finns ungefär 5 meter ifrån mig nu :) Det är helt klart en faceliftad bil eller sista rycket innan nästa generation. Men det gör sitt jobb otroligt väl och hanterar pendlingen 3,5 mil enkelväg utan några som helst problem. Köper man den kontant kostar den 330kkr och ger för oss en på 200-250kkr under dess 8års garantitid, på batteriet. Det motsvarar alltså ett köp på 80-130kkr för en fossilbil... Nästan så man ångrar leasingen. Men det är ju inte så roligt att ha kvar samma bil i 8 år.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Att värma upp batterierna gör man effektivast genom att köra 110 i 3-4 mil så det kan vara värt att bränna snabbt i början av en längre resa så man får upp temperaturen på batterierna. Både räckvidden och laddtiderna förbättras radikalt.
Snarare att se till att batterierna är varma när man börjar ladda? Så inte snålköra sista biten till laddaren om man inte behöver, och framförallt koppla in direkt innan batterierna har blivit kalla. På vintern såklart. På sommaren vill man ju inte att batterierna ska vara för varma när man laddar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar