Sida 2 av 5

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 08 mar 2016 11:48
av Watson
Ska bort på Emporia på lunch, så kollar om man kan köpa kabeln från dem. Ska ändå lämna in bilen snart, så det kanske är läge att uppgradera till dubelladdare med.
Ska röra mig rätt mycket i Kroatien, och dom har tydligen byggt ut rätt rejält med 22kw laddning både här o där.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 08 mar 2016 12:26
av e5m1r
Watson skrev:
danni skrev:
Däremot finns det en del ställen där man kan ladda 22 kW men behöver ta med egen sladd. Ikea är ett typexempel, de har ofta 22 kW i sina stolpar.
Ska ner till Kroatien i sommar, där verkar det också vara vanligt med att man tar med egen kabel.
Får shoppa runt och se var man kan hitta en till bra pris.
Var när
Vi har själva planer att ta en tur

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 08 mar 2016 12:50
av Svenssons
Nu ligger detta visserligen under Model S men dels så ser jag normalt inte vilken kategori trådarna ligger under och dels brukar vi ju ha som vana att gå lite off topic så vill jag hålla på traditionerna så därför skriver jag lite om Model X.

Vad gäller Model X så kan man endast ha en laddare i den bilen. Det verkar finnas två olika typer av laddare, standard power charger samt high power charger. Standard är på 11kW (16A) och High är på lite udda 16,5kW (24A). Jag kan inte välja laddare i Signature och antar att alla Signature kommer med High Power Charger men det är möjligt att även alla andra Model X i Europa får High Power Charger också.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 08 mar 2016 14:00
av drakbane
Värt att notera är att det räcker inte med en laddbox o dubbelladdare för att ladda 22Kw.
Man behöver 32A o mata den med oxo, de har man väl kanske på ett jobb där laddmöjlighet finns, men oftast inte hemma.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 08 mar 2016 14:44
av jonas
Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nu när vi rett ut det, kommer här en följdfråga.

Med enkelladdare kan man väl "bara" ladda med 40 Amp totalt?
Betyder det att man bara laddar med ca 13 Amp när man är inkopplad på 16 Amp 3-fasuttag?
Du tänker inte på USA nu där det är 40Amp 240 V enfas som är max med enkelladdare? De har inte trefas i USA men har högre strömstyrka. I Sverige är det 16 A 400V trefas som gäller för enkelladdare och 32 A för dubbelladdare.
Så är det...
Jag har aldrig laddat 3fas eftersom elektrikern inte har varit här ännu. Kommer förhoppningsvis i början av nästa vecka.
De klipp jag sett har varit från USA. Därav min förvirring.

Så med enkelladdare i Sverige får man 3x16 Amp=48 Amp?
Nej enkelladdaren kan bara utnyttja 32A enfas sägs det. Svårt att verifiera då det isåfall är en speciallösning.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 08 mar 2016 15:18
av Svenssons
drakbane skrev:
Värt att notera är att det räcker inte med en laddbox o dubbelladdare för att ladda 22Kw.
Man behöver 32A o mata den med oxo, de har man väl kanske på ett jobb där laddmöjlighet finns, men oftast inte hemma.
Precis, med tanke på det kanske det är lite förståeligt med 16,5kWh-laddaren i Model X. Kräver dock att du installerar 32A 3-fasuttag även ifall du bara kommer dra max 24A. Problem kommer dock uppstå när ens kompis med Model S och dubbelladdare kommer på besök och försöker nyttja 32A...

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 08 mar 2016 22:55
av Machris
Ytterligare off-topic: Hur snabbt laddar CaDeMo? Finns det olika varianter?

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 08 mar 2016 23:22
av Svenssons
Machris skrev:
Ytterligare off-topic: Hur snabbt laddar CaDeMo? Finns det olika varianter?
Upp till 62,5 kW enligt standarden men olika fabrikat (ABB osv) är olika bra att nå upp till max-effekten och sedan begränsas nog effekten medveten ibland också för att minska kostnaden för nätinstallationen. De flesta når aldrig upp till mer än 50 kW och många är begränsade till ca 35 kW verkar det som. Det pågår arbete för att öka maxeffekten till 90 kW men det verkar dra ut på tiden. Problemet är väl att idag finns inga andra bilar än Tesla som klarar av mycket högre effekt än 50kW.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 04 apr 2016 11:15
av drakbane
En annan sak som jag tänkt på.
1. Med den medföljande UMCn kan man väl bara ladda 3x16A ?
2. För att kunna ladda från ett 32A uttag OCH få ut 32A måste man väl ha en annan lösning, typ laddbox?

Vad är det enklaste/billigaste sättet för att ladda Teslan så snabbt som möjligt? Har tillgång till 125A @ 400V ju.... :roll:

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 04 apr 2016 11:30
av e5m1r
Teslas wall laddare klarar 32A 3 fas vilket ger ca 10 mil i timmen
Det kräver dock dualcharger o bilen

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 04 apr 2016 11:44
av Gustafsson
jonas skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nu när vi rett ut det, kommer här en följdfråga.

Med enkelladdare kan man väl "bara" ladda med 40 Amp totalt?
Betyder det att man bara laddar med ca 13 Amp när man är inkopplad på 16 Amp 3-fasuttag?
Du tänker inte på USA nu där det är 40Amp 240 V enfas som är max med enkelladdare? De har inte trefas i USA men har högre strömstyrka. I Sverige är det 16 A 400V trefas som gäller för enkelladdare och 32 A för dubbelladdare.
Så är det...
Jag har aldrig laddat 3fas eftersom elektrikern inte har varit här ännu. Kommer förhoppningsvis i början av nästa vecka.
De klipp jag sett har varit från USA. Därav min förvirring.

Så med enkelladdare i Sverige får man 3x16 Amp=48 Amp?
Nej enkelladdaren kan bara utnyttja 32A enfas sägs det. Svårt att verifiera då det isåfall är en speciallösning.
Inte alla model S kan ladda 32 A enfas. Min går det inte med.
/70D

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 04 apr 2016 12:39
av e5m1r
Det ska vara "rätt kopplat" för att det ska gå

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 04 apr 2016 13:12
av Gustafsson
e5m1r skrev:
Det ska vara "rätt kopplat" för att det ska gå
Och hur är det kopplat när det är rätt ?
IKEA laddaren funkar med 32 A på låneteslan (som hade dubbelladdare) men inte med min, samma stolpe, samma kabel. Är det något jag skall info IKEA om ?
/70D

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 05 apr 2016 07:24
av e5m1r
Det ska vara en en fas 32 A stolpe med inbyggd type 2 kabel som är byglad

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 05 apr 2016 07:34
av mickeisol
dessa sladdar funkar

har denna själv:
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
funkar även på bmw zoe etc


här en med lite mer finesser

http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/

båda med röd 32A kontakt.

en smidig för 16A
http://evconnect.se/collections/portabl ... -fas-400-v

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 05 apr 2016 07:52
av Gustafsson
e5m1r skrev:
Det ska vara en en fas 32 A stolpe med inbyggd type 2 kabel som är byglad
Jag använder Mennekeskabeln från Tesla.
Byglingen som du nämner vad innebär den ? Nån som vet ?

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 05 apr 2016 07:55
av e5m1r
Gustafsson skrev:
e5m1r skrev:
Det ska vara en en fas 32 A stolpe med inbyggd type 2 kabel som är byglad
Jag använder Mennekeskabeln från Tesla.
Byglingen som du nämner vad innebär den ? Nån som vet ?
Någon elkunnig kan säkert svara rätt tror att L1 och L2 är byglade
Det kan man inte göra på en blå tre fas kabel därför säger jag att det bara funkar på 1fs stolpe 32A med inbyggd kabel

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 05 apr 2016 09:25
av Gustafsson
e5m1r skrev:
Gustafsson skrev:
e5m1r skrev:
Det ska vara en en fas 32 A stolpe med inbyggd type 2 kabel som är byglad
Jag använder Mennekeskabeln från Tesla.
Byglingen som du nämner vad innebär den ? Nån som vet ?
Någon elkunnig kan säkert svara rätt tror att L1 och L2 är byglade
Det kan man inte göra på en blå tre fas kabel därför säger jag att det bara funkar på 1fs stolpe 32A med inbyggd kabel
Tack för info.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 05 apr 2016 10:15
av HelectriC
nu är det möjligt att detta tagits upp, men tråden har blivit så lång att jag inte orkar kontrollera alla svar samt att sannolikheten kanske är låg att den blå kontakten diskuteras frekvent i Sverige. Oavsett, skjut mig om det redan har tagits upp!

I alla fall, så undrar jag om man måste ha dubbelladdare för att kunna få ut 32A med UMC+blå kontakt(1-fas, 230V, 32A)? Jag testade idag och fick bara ut 16A vilket inte ger mycket mer fart än vanlig schuko. Hade tänkt sätta upp ett sånt uttag hemma för att få lite snabbare (då vi inte har 3-fas 400V i huset), men går det bara att få ut 16A så är det kass.

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 05 apr 2016 10:22
av 18650
HelectriC skrev:
nu är det möjligt att detta tagits upp, men tråden har blivit så lång att jag inte orkar kontrollera alla svar samt att sannolikheten kanske är låg att den blå kontakten diskuteras frekvent i Sverige. Oavsett, skjut mig om det redan har tagits upp!

I alla fall, så undrar jag om man måste ha dubbelladdare för att kunna få ut 32A med UMC+blå kontakt(1-fas, 230V, 32A)? Jag testade idag och fick bara ut 16A vilket inte ger mycket mer fart än vanlig schuko. Hade tänkt sätta upp ett sånt uttag hemma för att få lite snabbare (då vi inte har 3-fas 400V i huset), men går det bara att få ut 16A så är det kass.
Det verkar som att du behöver en typ 2 kabel med L1 och L2 byglade. Du behöver någon slags wallbox eller ställbar evse för att kommunicera mot bilen. Jag hade satt upp röd 32A 3Fas och byggt en egen laddsladd eller wallbox baserad på Easy evse kretskortet.

Bild

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 05 apr 2016 10:30
av HelectriC
18650 skrev:
HelectriC skrev:
nu är det möjligt att detta tagits upp, men tråden har blivit så lång att jag inte orkar kontrollera alla svar samt att sannolikheten kanske är låg att den blå kontakten diskuteras frekvent i Sverige. Oavsett, skjut mig om det redan har tagits upp!

I alla fall, så undrar jag om man måste ha dubbelladdare för att kunna få ut 32A med UMC+blå kontakt(1-fas, 230V, 32A)? Jag testade idag och fick bara ut 16A vilket inte ger mycket mer fart än vanlig schuko. Hade tänkt sätta upp ett sånt uttag hemma för att få lite snabbare (då vi inte har 3-fas 400V i huset), men går det bara att få ut 16A så är det kass.
Det verkar som att du behöver en typ 2 kabel med L1 och L2 byglade. Du behöver någon slags wallbox eller ställbar evse för att kommunicera mot bilen. Jag hade satt upp röd 32A 3Fas och byggt en egen laddsladd eller wallbox baserad på Easy evse kretskortet.

Bild
nej, wallbox och sånt orkar jag inte med, blir för dyrt jämfört med vad jag får ut för det (klarar mig egentligen på schuko, men tänkte ett blått uttag för att det är billigt och enkelt att sätta upp). sätta upp 3-fas går inte då huset inte matas av 400V 3-fas (Norge). Frågan var egentligen om man behöver dubbelladdare för att få ut 32A på blå kontakt? Jag vet ju att det fungerar för Model S, frågan är bara vad är förutsättningarna? i diagrammet ser det ut som det ska gå att få ca 7kW m enkelladdare, men jag fick bara ut ca 4

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 06 apr 2016 19:40
av e5m1r
HelectriC skrev:
18650 skrev:
HelectriC skrev:
nu är det möjligt att detta tagits upp, men tråden har blivit så lång att jag inte orkar kontrollera alla svar samt att sannolikheten kanske är låg att den blå kontakten diskuteras frekvent i Sverige. Oavsett, skjut mig om det redan har tagits upp!

I alla fall, så undrar jag om man måste ha dubbelladdare för att kunna få ut 32A med UMC+blå kontakt(1-fas, 230V, 32A)? Jag testade idag och fick bara ut 16A vilket inte ger mycket mer fart än vanlig schuko. Hade tänkt sätta upp ett sånt uttag hemma för att få lite snabbare (då vi inte har 3-fas 400V i huset), men går det bara att få ut 16A så är det kass.
Det verkar som att du behöver en typ 2 kabel med L1 och L2 byglade. Du behöver någon slags wallbox eller ställbar evse för att kommunicera mot bilen. Jag hade satt upp röd 32A 3Fas och byggt en egen laddsladd eller wallbox baserad på Easy evse kretskortet.

Bild
nej, wallbox och sånt orkar jag inte med, blir för dyrt jämfört med vad jag får ut för det (klarar mig egentligen på schuko, men tänkte ett blått uttag för att det är billigt och enkelt att sätta upp). sätta upp 3-fas går inte då huset inte matas av 400V 3-fas (Norge). Frågan var egentligen om man behöver dubbelladdare för att få ut 32A på blå kontakt? Jag vet ju att det fungerar för Model S, frågan är bara vad är förutsättningarna? i diagrammet ser det ut som det ska gå att få ca 7kW m enkelladdare, men jag fick bara ut ca 4
Tesla Björn har en video där han visar nåt sånt 32A enfas och förklarar kolla på hans youtube kanal

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 06 apr 2016 21:13
av HelectriC
e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
18650 skrev:
HelectriC skrev:
nu är det möjligt att detta tagits upp, men tråden har blivit så lång att jag inte orkar kontrollera alla svar samt att sannolikheten kanske är låg att den blå kontakten diskuteras frekvent i Sverige. Oavsett, skjut mig om det redan har tagits upp!

I alla fall, så undrar jag om man måste ha dubbelladdare för att kunna få ut 32A med UMC+blå kontakt(1-fas, 230V, 32A)? Jag testade idag och fick bara ut 16A vilket inte ger mycket mer fart än vanlig schuko. Hade tänkt sätta upp ett sånt uttag hemma för att få lite snabbare (då vi inte har 3-fas 400V i huset), men går det bara att få ut 16A så är det kass.
Det verkar som att du behöver en typ 2 kabel med L1 och L2 byglade. Du behöver någon slags wallbox eller ställbar evse för att kommunicera mot bilen. Jag hade satt upp röd 32A 3Fas och byggt en egen laddsladd eller wallbox baserad på Easy evse kretskortet.

Bild
nej, wallbox och sånt orkar jag inte med, blir för dyrt jämfört med vad jag får ut för det (klarar mig egentligen på schuko, men tänkte ett blått uttag för att det är billigt och enkelt att sätta upp). sätta upp 3-fas går inte då huset inte matas av 400V 3-fas (Norge). Frågan var egentligen om man behöver dubbelladdare för att få ut 32A på blå kontakt? Jag vet ju att det fungerar för Model S, frågan är bara vad är förutsättningarna? i diagrammet ser det ut som det ska gå att få ca 7kW m enkelladdare, men jag fick bara ut ca 4
Tesla Björn har en video där han visar nåt sånt 32A enfas och förklarar kolla på hans youtube kanal
Vet du vilken "film"? Orkar inte se igenom alla timmar med honom för att hitta rätt ;)

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 07 apr 2016 06:48
av e5m1r

Tror det är denna

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare

Postat: 07 apr 2016 07:12
av Johan71
mickeisol skrev:
dessa sladdar funkar

har denna själv:
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
funkar även på bmw zoe etc


här en med lite mer finesser

http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/

båda med röd 32A kontakt.

en smidig för 16A
http://evconnect.se/collections/portabl ... -fas-400-v
Dom har vett o ta betalt kan man nog säga.