Sida 2 av 4
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 23 jun 2025 17:55
av chaffis75
Kanske ska komplettera att de finns många som är super nöjda också.. vår granne tex har haft en Audi, Toyota och är på en volvo nu.. allt har funkat bra för dem, så nej de finns bra privat leasing också..
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 23 jun 2025 19:47
av toppo
Malkier skrev: ↑23 jun 2025 12:00
toppo skrev: ↑23 jun 2025 10:22
chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 08:43
backe skrev: ↑23 jun 2025 08:24
chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 08:18
Inte i förhållade till vad vi fick betala kan jag informara... de tog ut konstander för att lackera om och då blir de dyrt.. de skador som vi hade på bilen var små och inget man lakerar om för utan man låter de vara möjligen fyller i med en lack penna... Jag tror inte ens andrahands värdet skulle gått ner, de är liksom inte en ny bil, man får på en beg. bil räkna med något dörruppslag och de tror jag alla skulle acceptera...
Jag har en privatleasing nu där jag fick en lackskada på spoilern bak, lackades om på försäkringen och kostade 3000kr. Jag hade dragit av mer på en bil med den skadan.
Men om jag förstår dig rätt så skulle du betala lika mycket för två likvärdiga bilar i utförande och mil om en är mer eller mindre perfekt och en är lite halvskabbig?
Du missar poängen... Att privat leasa kan kancå komma med konstande när man lämnar tillbaka...
Och vad jag betalar när jag köper en bil är ointressant, de är vad handlaren betalar. Sist jag bytte in en bil så fick jag pris innan de sett den, och de stöd för priset.. kanske inte de bästa priset men jag kände mig inte lurad...
Hade inte du en ID3 förut, var det den du hade på privatleasing? VW Finans har en guide vilka skador som accepteras och inte, menar du att de inte följde den eller är den ovanligt ofördelaktig för konsumenten? Jag har köpt min ID4 med garanterat inbytespris, och ska jag nyttja inbytespriset följer de samma guide som vid privatleasing, men jag har också möjlighet att lösa lånet som vilket billån som helst.
Jag sneglar lite samma upplägg där med garanterat restvärde. Va fick dig att välja det över leasingen?
För mig är det främst flexibiliteten att äga bilen som avgör. Sen blir kostnaden likvärdig, hade privatleasing varit klart billigare hade jag tagit det men nu känns det bra att äga bilen och veta vad maxkostnaden blir. Samtidigt om marknaden utvecklas på något annat sätt så att bilen är värd mer så har man kvar möjligheten att få ned kostnaden ytterligare.
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 24 jul 2025 21:25
av Tesladriver99
Nu verkar man kunna privatleasa Y från 5995kr…. 3 från från 5495…..
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 24 jul 2025 23:21
av backe
Tesladriver99 skrev: ↑24 jul 2025 21:25
Nu verkar man kunna privatleasa Y från 5995kr…. 3 från från 5495…..
Lite märkligt när man kollar villkoren, då ser det ut att vara från 7500kr?
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 15:28
av Sean
Privatleasing om 5995 för Y är INKL försäkring. Svårt att argumentera att köpa bilen då med den kalkylen. restvärdet på leasing är då räknat högt, ca 66% för RWD
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 15:48
av krabbanidag
Sean skrev: ↑25 jul 2025 15:28
Privatleasing om 5995 för Y är INKL försäkring. Svårt att argumentera att köpa bilen då med den kalkylen. restvärdet på leasing är då räknat högt, ca 66% för RWD
72 000kr per år för 1000mil?
72kr milen ej inräknat drivmedelskostnaden.
Ska du köra mer rimliga 2000 - 2500 mil/år - vad vill de ha då?
7 995 - 8 995kr/mån?

Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 16:03
av Archimedes73
7195kr / mån för en Juniper bakhjulsdriven. Detta inklusive försäkring och 3000mil per år.
Ganska bra enligt mig.
Tveksam till om man kommer billigare undan vid köp om man kör i närheten av de milen.
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 17:03
av krabbanidag
Archimedes73 skrev: ↑25 jul 2025 16:03
7195kr / mån för en Juniper bakhjulsdriven. Detta inklusive försäkring och 3000mil per år.
Ganska bra enligt mig.
Tveksam till om man kommer billigare undan vid köp om man kör i närheten av de milen.
Det är en bra deal, 30-32kr milen inkl drivmedel.
Rätt tråkig bil att köra i övrigt men lär bli motsvarande totalkostnad per körd mil för en 3 år gammal XC60 diesel (400 000kr) som man äger och kör 36 mån och 9 000 mil.
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 17:11
av mussla
Archimedes73 skrev: ↑25 jul 2025 16:03
7195kr / mån för en Juniper bakhjulsdriven. Detta inklusive försäkring och 3000mil per år.
Ganska bra enligt mig.
Tveksam till om man kommer billigare undan vid köp om man kör i närheten av de milen.
Ja det låter billigare än att köpa. Det blir en kostnad på 259 000 för 36 mån och 9000 mil. Kontantpriset är 555 000. Värdeminskningen på tre år och 9000 mil kan nog bli 300 000 och försäkringskostnad på det säg 20 000. C:a 60kkr billigare med privatleasing.
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 17:18
av chaffis75
1000 mil om året är.ju väldigt lite, han man ens nytta av en Tesla då? Jag hade ju helt klart köpt något begagnat eller enklare bil om man kör så lite.
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 17:27
av krabbanidag
mussla skrev: ↑25 jul 2025 17:11
Archimedes73 skrev: ↑25 jul 2025 16:03
7195kr / mån för en Juniper bakhjulsdriven. Detta inklusive försäkring och 3000mil per år.
Ganska bra enligt mig.
Tveksam till om man kommer billigare undan vid köp om man kör i närheten av de milen.
Ja det låter billigare än att köpa. Det blir en kostnad på 259 000 för 36 mån och 9000 mil. Kontantpriset är 555 000. Värdeminskningen på tre år och 9000 mil kan nog bli 300 000 och försäkringskostnad på det säg 20 000. C:a 60kkr billigare med privatleasing.
Korrekt men undrar kring villkoren på kampanjen.
Vissa kräver en handpenning som sen brinner inne? Andra är petiga vid återlämning och skickar en saftig faktura då.
Vad blir kostnaden för övermil? Kör man mycket och kostnaden för övermil är typ 10-20kr så är det extremt värt.
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 17:29
av krabbanidag
chaffis75 skrev: ↑25 jul 2025 17:18
1000 mil om året är.ju väldigt lite, han man ens nytta av en Tesla då? Jag hade ju helt klart köpt något begagnat eller enklare bil om man kör så lite.
Korrekt. Hade jag normal ekonomi och körde så lite skulle jag max lagt 200k på en bil. Minimera den ekonomiska skadan, när vi nu ändå diskuterar densamma.
Om jag var väldigt rik och körde så lite så skulle jag köpt en 911, Huracan eller annat roligt. Inte förlorat en krona på bilägande då.
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 17:37
av SwedishAdvocate
krabbanidag skrev: ↑25 jul 2025 17:29
chaffis75 skrev: ↑25 jul 2025 17:18
1000 mil om året är.ju väldigt lite, han man ens nytta av en Tesla då? Jag hade ju helt klart köpt något begagnat eller enklare bil om man kör så lite.
Korrekt. Hade jag normal ekonomi och körde så lite skulle jag max lagt 200k på en bil. Minimera den ekonomiska skadan, när vi nu ändå diskuterar densamma.
Om jag var väldigt rik och körde så lite så skulle jag köpt en 911, Huracan eller annat roligt. Inte förlorat en krona på bilägande då.
Måste ju erkänna att det är en nyhet för mig att man kan köra 911 eller Huracan ~1000 mil året runt i Sverige utan att förlora pengar… Skatt, försäkring, bränsle och däck lär ju knappast vara gratis. Och med dom miltalen tror jag ju inte att random 911 eller Huracan ökar i värde…
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 17:40
av manneson
SwedishAdvocate skrev: ↑25 jul 2025 17:37
krabbanidag skrev: ↑25 jul 2025 17:29
chaffis75 skrev: ↑25 jul 2025 17:18
1000 mil om året är.ju väldigt lite, han man ens nytta av en Tesla då? Jag hade ju helt klart köpt något begagnat eller enklare bil om man kör så lite.
Korrekt. Hade jag normal ekonomi och körde så lite skulle jag max lagt 200k på en bil. Minimera den ekonomiska skadan, när vi nu ändå diskuterar densamma.
Om jag var väldigt rik och körde så lite så skulle jag köpt en 911, Huracan eller annat roligt. Inte förlorat en krona på bilägande då.
Måste ju erkänna att det är en nyhet för mig att man kan köra 911 eller Huracan ~1000 mil året runt i Sverige utan att förlora pengar… Skatt, försäkring, bränsle och däck lär ju knappast vara gratis. Och med dom miltalen tror jag ju inte att random 911 eller Huracan ökar i värde…
Pga prisökningarna har det gått att tjäna pengar på sådana bilar senaste åren.
För 5-6 år sedan kostade tex en Ferrari 458 från 2009 ca 1,5 miljoner.
Idag vill de ha ca 2,5 för samma bil. Visst har den säkert kostat några hundra lax i service och försäkring, men ändå bra med plus på sista raden.
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 17:42
av SwedishAdvocate
manneson skrev: ↑25 jul 2025 17:40
SwedishAdvocate skrev: ↑25 jul 2025 17:37
krabbanidag skrev: ↑25 jul 2025 17:29
chaffis75 skrev: ↑25 jul 2025 17:18
1000 mil om året är.ju väldigt lite, han man ens nytta av en Tesla då? Jag hade ju helt klart köpt något begagnat eller enklare bil om man kör så lite.
Korrekt. Hade jag normal ekonomi och körde så lite skulle jag max lagt 200k på en bil. Minimera den ekonomiska skadan, när vi nu ändå diskuterar densamma.
Om jag var väldigt rik och körde så lite så skulle jag köpt en 911, Huracan eller annat roligt. Inte förlorat en krona på bilägande då.
Måste ju erkänna att det är en nyhet för mig att man kan köra 911 eller Huracan ~1000 mil året runt i Sverige utan att förlora pengar… Skatt, försäkring, bränsle och däck lär ju knappast vara gratis. Och med dom miltalen tror jag ju inte att random 911 eller Huracan ökar i värde…
Pga prisökningarna har det gått att tjäna pengar på sådana bilar senaste åren.
För 5-6 år sedan kostade tex en Ferrari 458 från 2009 ca 1,5 miljoner.
Idag vill de ha ca 2,5 för samma bil. Visst har den säkert kostat några hundra lax i service och försäkring, men ändå bra med plus på sista raden.
Random Huracan eller 911 är inte en 458…
EDIT:
Och finns det någon annan Ferrari som inte är specialmodell som haft den värdeökningen efter 458?… Skulle inte tro det.
EDIT2:
Och dom 458 som nu annonseras ut för ~2,5… Har dom rullat ~1000 mil per år, året runt i Sverige?… Och att annonsera ut för 2,5 är en sak… Vad säljs dom för?…
EDIT3:
Hur mkt av 2,5 är inflation?
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 17:52
av manneson
458 är ingen specialmodell. Det är motsvarigheten till Huracan.
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 17:56
av SwedishAdvocate
manneson skrev: ↑25 jul 2025 17:52
458 är ingen specialmodell. Det är motsvarigheten till Huracan.
Helt rätt. Men har random Huracan som inte är specialmodell haft samma värdeökning som en 458? Tror jag inte.
Och som sagt: Finns det någon annan Ferrari som inte är specialmodell som haft den värdeökningen efter 458?… Skulle inte tro det.
Men visst… Vill man köra en ~10-15 år gammal 458 ~1000 mil om året, året runt i Sverige, så kanske man inte går så många 100K back på det…
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 17:56
av backe
manneson skrev: ↑25 jul 2025 17:52
458 är ingen specialmodell. Det är motsvarigheten till Huracan.
Finns en 2011 för 1,8 på blocket som gått 6000 mil, en 2009 som gått det dubbla kanske då den går som bruksis är troligen billigare. Så varför någon skulle betala 2,5 för den förstår jag inte? Är det något särskilt med 2009 års modell?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1002435467
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 17:59
av SwedishAdvocate
backe skrev: ↑25 jul 2025 17:56
manneson skrev: ↑25 jul 2025 17:52
458 är ingen specialmodell. Det är motsvarigheten till Huracan.
Finns en 2011 för 1,8 på blocket som gått 6000 mil, en 2009 som gått det dubbla kanske då den går som bruksis är troligen billigare. Så varför någon skulle betala 2,5 för den förstår jag inte? Är det något särskilt med 2009 års modell?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1002435467
Se där…
Verkar dessutom
liiite svårsåld…

Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 18:30
av chaffis75
SwedishAdvocate skrev: ↑25 jul 2025 17:37
krabbanidag skrev: ↑25 jul 2025 17:29
chaffis75 skrev: ↑25 jul 2025 17:18
1000 mil om året är.ju väldigt lite, han man ens nytta av en Tesla då? Jag hade ju helt klart köpt något begagnat eller enklare bil om man kör så lite.
Korrekt. Hade jag normal ekonomi och körde så lite skulle jag max lagt 200k på en bil. Minimera den ekonomiska skadan, när vi nu ändå diskuterar densamma.
Om jag var väldigt rik och körde så lite så skulle jag köpt en 911, Huracan eller annat roligt. Inte förlorat en krona på bilägande då.
Måste ju erkänna att det är en nyhet för mig att man kan köra 911 eller Huracan ~1000 mil året runt i Sverige utan att förlora pengar… Skatt, försäkring, bränsle och däck lär ju knappast vara gratis. Och med dom miltalen tror jag ju inte att random 911 eller Huracan ökar i värde…
Så som jag läser de och själv skulle agera så handlar de mer om att om man är rik så köper man hellre en dyrare bil än en "billig" Tesla, dvs man har råd att förlora mer pengar på bilen. Och är man medelinkomst personen så finns de bättre köp rent ekonomiskt.
Man ja de är.så.olika hur man ser på ekonomi beroende på vad man har för förutsättningar och inställning till pengar.
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 18:35
av SwedishAdvocate
chaffis75 skrev: ↑25 jul 2025 18:30
SwedishAdvocate skrev: ↑25 jul 2025 17:37
krabbanidag skrev: ↑25 jul 2025 17:29
chaffis75 skrev: ↑25 jul 2025 17:18
1000 mil om året är.ju väldigt lite, han man ens nytta av en Tesla då? Jag hade ju helt klart köpt något begagnat eller enklare bil om man kör så lite.
Korrekt. Hade jag normal ekonomi och körde så lite skulle jag max lagt 200k på en bil. Minimera den ekonomiska skadan, när vi nu ändå diskuterar densamma.
Om jag var väldigt rik och körde så lite så skulle jag köpt en 911, Huracan eller annat roligt.
Inte förlorat en krona på bilägande då. [Min u.]
Måste ju erkänna att det är en nyhet för mig att man kan köra 911 eller Huracan ~1000 mil året runt i Sverige utan att förlora pengar… Skatt, försäkring, bränsle och däck lär ju knappast vara gratis. Och med dom miltalen tror jag ju inte att random 911 eller Huracan ökar i värde…
Så som jag läser de och själv skulle agera så handlar de mer om att om man är rik så köper man hellre en dyrare bil än en "billig" Tesla, dvs man har råd att förlora mer pengar på bilen. Och är man medelinkomst personen så finns de bättre köp rent ekonomiskt.
Man ja de är.så.olika hur man ser på ekonomi beroende på vad man har för förutsättningar och inställning till pengar.
Fast påståendet var ju: "Inte förlorat en krona på bilägande då."…
Se det understrukna i det av mig första citerade inlägget ovan.
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 18:59
av SwedishAdvocate
Forts.
Det man möjligen skulle kunna göra om man har mkt pengar är att köpa ngt samlarobjekt och låta värdeökningen på det 'finansiera' värdeminskningen på en eller X antal bruksbilar som rullar ~1000 mil om året, året runt, i Sverige.
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 19:14
av krabbanidag
SwedishAdvocate skrev: ↑25 jul 2025 17:37
krabbanidag skrev: ↑25 jul 2025 17:29
chaffis75 skrev: ↑25 jul 2025 17:18
1000 mil om året är.ju väldigt lite, han man ens nytta av en Tesla då? Jag hade ju helt klart köpt något begagnat eller enklare bil om man kör så lite.
Korrekt. Hade jag normal ekonomi och körde så lite skulle jag max lagt 200k på en bil. Minimera den ekonomiska skadan, när vi nu ändå diskuterar densamma.
Om jag var väldigt rik och körde så lite så skulle jag köpt en 911, Huracan eller annat roligt. Inte förlorat en krona på bilägande då.
Måste ju erkänna att det är en nyhet för mig att man kan köra 911 eller Huracan ~1000 mil året runt i Sverige utan att förlora pengar… Skatt, försäkring, bränsle och däck lär ju knappast vara gratis. Och med dom miltalen tror jag ju inte att random 911 eller Huracan ökar i värde…
Hmm en 3 år gammal Huracan för 8 år sen gick på typ 1,2.
Samma Huracan gick nästan på 2 miljoner 5 år senare.
En 3 år gammal lågmilad 911 kunde du köpa under miljonen för 8 år sen. Idag går samma bil kring miljonen med rätt specs.
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 19:23
av SwedishAdvocate
krabbanidag skrev: ↑25 jul 2025 19:14
SwedishAdvocate skrev: ↑25 jul 2025 17:37
krabbanidag skrev: ↑25 jul 2025 17:29
chaffis75 skrev: ↑25 jul 2025 17:18
1000 mil om året är.ju väldigt lite, han man ens nytta av en Tesla då? Jag hade ju helt klart köpt något begagnat eller enklare bil om man kör så lite. [Min u.]
Korrekt. Hade jag normal ekonomi och körde så lite skulle jag max lagt 200k på en bil. Minimera den ekonomiska skadan, när vi nu ändå diskuterar densamma.
Om jag var väldigt rik och körde så lite så skulle jag köpt en 911, Huracan eller annat roligt. Inte förlorat en krona på bilägande då.
Måste ju erkänna att det är en nyhet för mig att man kan köra 911 eller Huracan ~1000 mil året runt i Sverige utan att förlora pengar… Skatt, försäkring, bränsle och däck lär ju knappast vara gratis. Och med dom miltalen tror jag ju inte att random 911 eller Huracan ökar i värde…
Hmm en 3 år gammal Huracan för 8 år sen gick på typ 1,2.
Samma Huracan gick nästan på 2 miljoner 5 år senare.
En 3 år gammal lågmilad 911 kunde du köpa under miljonen för 8 år sen. Idag går samma bil kring miljonen med rätt specs.
Så den Huracanen såldes alltså för ~3 år sedan… Var inte det vid typ 'peak bilpriser'? Vad skulle den
säljas för idag? Och har dom bilarna rullat 1000 mil om året, i Sverige?
Tror som sagt inte man köra någon av dom två, eller någon annan 911 eller Huracan ~1000 mil om året i Sverige utan att förlora pengar.
EDIT:
Och vad kostar service på en ~3-4 år gammal 911 eller Huracan?…
EDIT2:
Verkar inte finnas en enda Huracan till salu i Sverige som rullat i närheten av ~1000 mil om året…
https://www.blocket.se/bilar/sok?filter ... =Billigast
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Postat: 25 jul 2025 22:20
av krabbanidag
SwedishAdvocate skrev: ↑25 jul 2025 19:23
krabbanidag skrev: ↑25 jul 2025 19:14
SwedishAdvocate skrev: ↑25 jul 2025 17:37
krabbanidag skrev: ↑25 jul 2025 17:29
chaffis75 skrev: ↑25 jul 2025 17:18
1000 mil om året är.ju väldigt lite, han man ens nytta av en Tesla då? Jag hade ju helt klart köpt något begagnat eller enklare bil om man kör så lite. [Min u.]
Korrekt. Hade jag normal ekonomi och körde så lite skulle jag max lagt 200k på en bil. Minimera den ekonomiska skadan, när vi nu ändå diskuterar densamma.
Om jag var väldigt rik och körde så lite så skulle jag köpt en 911, Huracan eller annat roligt. Inte förlorat en krona på bilägande då.
Måste ju erkänna att det är en nyhet för mig att man kan köra 911 eller Huracan ~1000 mil året runt i Sverige utan att förlora pengar… Skatt, försäkring, bränsle och däck lär ju knappast vara gratis. Och med dom miltalen tror jag ju inte att random 911 eller Huracan ökar i värde…
Hmm en 3 år gammal Huracan för 8 år sen gick på typ 1,2.
Samma Huracan gick nästan på 2 miljoner 5 år senare.
En 3 år gammal lågmilad 911 kunde du köpa under miljonen för 8 år sen. Idag går samma bil kring miljonen med rätt specs.
Så den Huracanen såldes alltså för ~3 år sedan… Var inte det vid typ 'peak bilpriser'? Vad skulle den
säljas för idag? Och har dom bilarna rullat 1000 mil om året, i Sverige?
Tror som sagt inte man köra någon av dom två, eller någon annan 911 eller Huracan ~1000 mil om året i Sverige utan att förlora pengar.
EDIT:
Och vad kostar service på en ~3-4 år gammal 911 eller Huracan?…
EDIT2:
Verkar inte finnas en enda Huracan till salu i Sverige som rullat i närheten av ~1000 mil om året…
https://www.blocket.se/bilar/sok?filter ... =Billigast
Följer inhemsk och utländsk marknad i premiumsegmentet sen minst 10 år tillbaka. Svensk marknad är extremt liten där alla sportbilar gått på export, för köpsvaga kunder här + svag krona.
Litet utbud generellt också.
Vill du ha ett hum om en ”högmil” Huracan så kolla på Tyskland. Billigaste där är €160 - 169 000 (2017, 8k+ mil) och 2015 med ca 9k mil.
För 5-6 år sen kunde du köpa samma bil med färre mil billigare än så. Service-, underhåll- och driftkostnaderna motsvarar ungefärlig nominell prisstegring. Med andra ord får köparen tillbaka pengarna efter några års ägande och 1000 mil/år. Detsamma har gällt med 911 senaste 7-10 åren.
Inte så mkt som behöver servas på 1000 mil om året första 10 åren. Smågrejer som vilken meck som helst kan klara. Iaf för 911an. Huracanen kan strula lite mer men skulle inte säga att det är mer än 20k/år första 10 åren i underhåll förutsatt körsträckan enligt ovan.
Vet inte vad du menar med peak bilpriser. Förstår du hur segmenterad bilmarknaden är? Peak bilpriser för batteribilar må ha varit 2022, men så är INTE fallet på nischbilar i premiumsegmentet som Huracan 911 rätt Ferrari mm. De står avsevärt högre nominellt för varje år