Sida 2 av 3
Re: Model S luftfjädring
Postat: 03 mar 2016 21:53
av Niclas
Skumt, din tidiga P85D borde ju redan ha de hårda dämparna, som senare togs bort??
Hur kan de nya vara ännu hårdare? Har de inte blivit för obekväma nu då?
Re: Model S luftfjädring
Postat: 03 mar 2016 21:54
av bylund
Forestman skrev:hybris skrev:Har nte exakt cm. Den får samma markfrigång som en Santa Fee vid very high. Low är lägre än med stålfjädring.
tackar, har ingen koll på santafe får googla...
Forestman skrev:
Markfrigång mm 180 mm På santa fee
Är det inte rimligare att
googla Model S direkt?

Hursomhelst är markfrigången 144 mm med spiralfjädring och 120-163 mm med luftfjädring.
Och som Danni påpekade så gör den långa hjulbasen att den inte är helt jämförbart med andra bilar med kortare hjulbas och samma höjd på markfrigången.
Re: Model S luftfjädring
Postat: 03 mar 2016 22:06
av Segelflygaren
Niclas skrev:Skumt, din tidiga P85D borde ju redan ha de hårda dämparna, som senare togs bort??
Hur kan de nya vara ännu hårdare? Har de inte blivit för obekväma nu då?
Ja, det är mysko.
Jag frågade om det kunde vara något fel i samband med L uppgraderingen, men fick som svar att det inte skulle vara någon fara.
Obekvämt eller inte är en smaksak, jag har hittills bara kört med 19" vinterhjul, och så långt gillar jag den nyare hårdare fjädringen bättre. Sen får vi se hur det blir när 21" åker på.
Jag är nog mest rädd för att det blir ännu mer skrammel i inredningen med hårdare fjädring. Det är redan nu ganska stor skillnad på 19" & 21" när det gäller detta.
Re: Model S luftfjädring
Postat: 03 mar 2016 22:07
av Nicke Nyfiken
LarsL skrev:Segelflygaren skrev:.
Om man tänker ha bilen väldigt länge, så är risken för kostsamma reparationer klart större med luftfjädringen.
Farsan hade en MB med luftfjädring som gått 40 000 mil utan att den gått sönder så risken är inte överhängande om de kör med samma system.
Man kan ha både tur och otur. 40 000 mil är nog ovanligt utan problem. Luftfjädringen gav upp på kollegans MB på väg till jobbet för ett tag sedan. Hans bil hade bara gått 11 000 mil, och det var inte billigt att laga.
Re: Model S luftfjädring
Postat: 03 mar 2016 22:23
av SR-71-BlackBird
Håller med Hybris om att komforten är betydligt bättre med luftfjädring, maskerar broskarvar och liknande mycket bättre än stålfjädrar.
Re: Model S luftfjädring
Postat: 03 mar 2016 22:49
av Pontus
hybris skrev:
Alltid detta BS kring "jag har inte x så därför är det bättre utan"...
Ja men det precis samma sak med dig att "jag har X så därför är det mycket bättre med" om man ska vara rättvis.
Sen tycker jag att åsikterna verkar gå isär så mycket så att man undrar nästan om Tesla har gjort fler justeringar av fjädringen än vad vi vet om?
Läser man här på forumet så skiljer det mellan person till person så jag skulle försöka prova de val jag väljer mellan innan jag beställer.
Re: Model S luftfjädring
Postat: 03 mar 2016 23:01
av bylund
Pontus skrev:hybris skrev:
Alltid detta BS kring "jag har inte x så därför är det bättre utan"...
Ja men det precis samma sak med dig att "jag har X så därför är det mycket bättre med" om man ska vara rättvis.
Sen tycker jag att åsikterna verkar gå isär så mycket så att man undrar nästan om Tesla har gjort fler justeringar av fjädringen än vad vi vet om?
Läser man här på forumet så skiljer det mellan person till person så jag skulle försöka prova de val jag väljer mellan innan jag beställer.
Sedan är ju bara frågan vad Tesla levererar. Den stål- eller luftfjädring du provkör idag är ju inte nödvändigtvis den som levereras i juni om du beställer från konfiguratorn.
Re: Model S luftfjädring
Postat: 03 mar 2016 23:07
av Pontus
bylund skrev:Pontus skrev:hybris skrev:
Alltid detta BS kring "jag har inte x så därför är det bättre utan"...
Ja men det precis samma sak med dig att "jag har X så därför är det mycket bättre med" om man ska vara rättvis.
Sen tycker jag att åsikterna verkar gå isär så mycket så att man undrar nästan om Tesla har gjort fler justeringar av fjädringen än vad vi vet om?
Läser man här på forumet så skiljer det mellan person till person så jag skulle försöka prova de val jag väljer mellan innan jag beställer.
Sedan är ju bara frågan vad Tesla levererar. Den stål- eller luftfjädring du provkör idag är ju inte nödvändigtvis den som levereras i juni om du beställer från konfiguratorn.
Så sant, man kan inte vara säker med Tesla att man får vad man beställt (eller hur dstr?). Ibland får man mindre, ibland mer och ibland bara annorlunda.

Re: Model S luftfjädring
Postat: 03 mar 2016 23:15
av Gustafsson
Som vanligt en fråga om tycke å smak. Kännarna märker väl skillnad, men för oss som inte "känner efter" så är skillnaden försumbar.
Sedan bör ju luft isolera från högfrekventa däcksljud bättre då stål leder ljud mycket bättre än luft. Går en luftfjädrad bil tystare på ojämn väg ? Bägge typerna av fjädring har väl stötdämpare utöver fjädringen och väldigt mycket av vägegenskaperna kommer ju från dem, det är skillnad på original och Öhlins t.ex. när det gäller andra fordon. De som kör 19 tums däck har ju också mycket luftfjädring där...
/70D
Re: Model S luftfjädring
Postat: 04 mar 2016 08:06
av Mistafrizz
Min hänger sig på både Low och Normal ut ur garaget, så jag är mycket nöjd med luftfjädringen - sen så gör det väldigt mycket för utseendet.

Re: Model S luftfjädring
Postat: 04 mar 2016 08:29
av jonas
Apropå fjädrar i hjulhusen, det är väl inte uppdragbara bilar vi pratar om

.
"Skruvfjädrar misstas av många och kallas därför ofta
felaktigt spiralfjädrar."
Spiralfjädrar finns i oftast i armbandsur, leksaksbilar, spiralen ökar radiellt, lagrar roterande energi.
Skruvfjädrar ökar axiellt på längden, lagrar linjär energi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4der_(teknik)
Re: Model S luftfjädring
Postat: 04 mar 2016 08:43
av bylund
jonas skrev:Apropå fjädrar i hjulhusen, det är väl inte uppdragbara bilar vi pratar om

.
"Skruvfjädrar misstas av många och kallas därför ofta
felaktigt spiralfjädrar."
Spiralfjädrar finns i oftast i armbandsur, leksaksbilar, spiralen ökar radiellt, lagrar roterande energi.
Skruvfjädrar ökar axiellt på längden, lagrar linjär energi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4der_(teknik)
Då har jag lär mig något nytt och fixat min signatur

Re: Model S luftfjädring
Postat: 04 mar 2016 10:21
av danni
hybris skrev:Skitsnack att körupplevelsen är sämre med luftfjädring. Kör på samma däck när du jämför. Min ligger som en BMW M3 på vägen men fortfarande komfortabel. Stålfjädringen var mer omkomfortabel och inte det minsta skarpare!!! Glöm det är FUD!
Hohohoho, förlåt, trampade jag på en öm tå nu? Du får skaffa lite skinn på näsan. Jag testade ganska likvärdiga däck, om något borde bilen med luftfjädring haft ett övertag. Bägge bilarna hade 19-tummare med samma fälgar, men lånebilen hade dubbfria vinterdäck medan min satt på dubbade vinterdäck. Som jag skrivit flera gånger var känslan med luftfjädring marginellt mer komfortabel - det kändes som bilen "flöt" fram mer. Men körkänslan var oerhört mycket sämre. Såpass mycket sämre att min fru tyckte det var lite obehagligt att köra den bilen, hon tyckte inte hon riktigt fick koll på vad den hade för sig. Och jag tänkte också på det. Den där komfortabla känslan av att bilen "flöt" fram gick igen i känslan också, bilen förmedlade inte vad som hände med däck och styrning på samma sätt alls. Bra om man vill åka bil, mindre bra om man vill köra bil.
Re: Model S luftfjädring
Postat: 04 mar 2016 10:35
av Bjelke
danni skrev:hybris skrev:Skitsnack att körupplevelsen är sämre med luftfjädring. Kör på samma däck när du jämför. Min ligger som en BMW M3 på vägen men fortfarande komfortabel. Stålfjädringen var mer omkomfortabel och inte det minsta skarpare!!! Glöm det är FUD!
Hohohoho, förlåt, trampade jag på en öm tå nu? Du får skaffa lite skinn på näsan. Jag testade ganska likvärdiga däck, om något borde bilen med luftfjädring haft ett övertag. Bägge bilarna hade 19-tummare med samma fälgar, men lånebilen hade dubbfria vinterdäck medan min satt på dubbade vinterdäck. Som jag skrivit flera gånger var känslan med luftfjädring marginellt mer komfortabel - det kändes som bilen "flöt" fram mer. Men körkänslan var oerhört mycket sämre. Såpass mycket sämre att min fru tyckte det var lite obehagligt att köra den bilen, hon tyckte inte hon riktigt fick koll på vad den hade för sig. Och jag tänkte också på det. Den där komfortabla känslan av att bilen "flöt" fram gick igen i känslan också, bilen förmedlade inte vad som hände med däck och styrning på samma sätt alls. Bra om man vill åka bil, mindre bra om man vill köra bil.
Exakt så betedde sig min luftfjädrade men efter justering av hjulvinklar blev den sjukt mycket bättre, så det skulle faktiskt kunna bero på något sådant oxo... Det var riktigt obehagligt när halkan kom I höstas. Däremot har jag för lite kunskap om just skillnaden mellan luft och stål fjädring för att säga nåt om det...
Re: Model S luftfjädring
Postat: 04 mar 2016 11:23
av e5m1r
danni skrev:hybris skrev:Skitsnack att körupplevelsen är sämre med luftfjädring. Kör på samma däck när du jämför. Min ligger som en BMW M3 på vägen men fortfarande komfortabel. Stålfjädringen var mer omkomfortabel och inte det minsta skarpare!!! Glöm det är FUD!
Hohohoho, förlåt, trampade jag på en öm tå nu? Du får skaffa lite skinn på näsan. Jag testade ganska likvärdiga däck, om något borde bilen med luftfjädring haft ett övertag. Bägge bilarna hade 19-tummare med samma fälgar, men lånebilen hade dubbfria vinterdäck medan min satt på dubbade vinterdäck. Som jag skrivit flera gånger var känslan med luftfjädring marginellt mer komfortabel - det kändes som bilen "flöt" fram mer. Men körkänslan var oerhört mycket sämre. Såpass mycket sämre att min fru tyckte det var lite obehagligt att köra den bilen, hon tyckte inte hon riktigt fick koll på vad den hade för sig. Och jag tänkte också på det. Den där komfortabla känslan av att bilen "flöt" fram gick igen i känslan också, bilen förmedlade inte vad som hände med däck och styrning på samma sätt alls. Bra om man vill åka bil, mindre bra om man vill köra bil.
Jag har upplevt samma sak men det berodde på kombination att ha ratten i sport och vinterdäck
Re: Model S luftfjädring
Postat: 04 mar 2016 12:53
av danni
Styrningen var inte i sport. Men visst är det möjligt att något var fel på bilen jag hade. Jag upplevde det dock inte som något dåligt eller felaktigt - bara sämre än min bil. Man kan ju tycka att Teslas egna servicetekniker borde märka av om något är fel på en av demobilarna (det var en servicetekniker som körde ut bilen till mig). Mina observationer ligger ju för övrigt i linje med vad jag sett folk skriva på de amerikanska forumen när de jämfört fjädringarna.
Re: Model S luftfjädring
Postat: 04 mar 2016 13:03
av jonas
Håller nog med om att den bil jag lånade, en S70 RWD med skruvfjäder kändes tajtare än min RWD med luftfjädring. Mer komfort i luft men mer körkänsla i stål. Kan vara så att Hybris bil som har sportfjädring/stötdämpare är mycket hårdare än stål, det borde ju vara så med tanke på beskrivningen. Men hårdare stötdämpare brukar sällan bli bättre komfort annat än i autobahnfart. Styrningen på Model S är ju långt ifrån sportig, men så är det ju inte en sportbil heller.
Re: Model S luftfjädring
Postat: 04 mar 2016 22:44
av mjwahl
Om man tycker att låg ljudnivå i kupén är viktig bör man välja luftfjädring. Det är rätt stor skillnad faktiskt. Jag upplever inte heller någon skillnad i väghållning eller körkänsla jämfört med stålfjongen. Har en tidig p85d med sportluftfjädring.
Re: Model S luftfjädring
Postat: 05 mar 2016 08:30
av Nicke Nyfiken
mjwahl skrev:Om man tycker att låg ljudnivå i kupén är viktig bör man välja luftfjädring. Det är rätt stor skillnad faktiskt.
Är man ute efter låg ljudnivå i kupén så är det ännu viktigare att välja riktigt plåttak. Skillnaden i ljudnivå är betydligt större beroende på vilket tak du har, än på vilken fjädring.
Re: Model S luftfjädring
Postat: 05 mar 2016 21:16
av Alexander
Någon som vet hur man får bort alla höjningar och sänkningar bilen har i minnet?
Re: Model S luftfjädring
Postat: 05 mar 2016 21:57
av HelectriC
Alexander skrev:Någon som vet hur man får bort alla höjningar och sänkningar bilen har i minnet?
Du får trycka bort dom en och en när du passerar platsen den höjer på. Gå in under settings där du höjer/sänker, så kommer det upp ett kryss som du kan trycka på för att ta bort lagringen.
Re: Model S luftfjädring
Postat: 30 okt 2016 00:48
av thomas76
Påverkas inte däckslitaget mer med luftfjädring om man kör långt med tex low / very high ?
På vanlig bil är man ju tvungen att göra hjulinställning så fort man sänker ett par cm.
Jag är fortfarande i valet och kvalet mellan fjäder & luft.
Re: Model S luftfjädring
Postat: 30 okt 2016 08:08
av Foluke
thomas76 skrev:Påverkas inte däckslitaget mer med luftfjädring om man kör långt med tex low / very high ?
På vanlig bil är man ju tvungen att göra hjulinställning så fort man sänker ett par cm.
Jag är fortfarande i valet och kvalet mellan fjäder & luft.
Det har jag aldrig funderat på men i praktiken går min bil på "standard" i stadstrafik och "low" över 80 km/h (automatik). Hög eller mycket hög nivå blir i praktiken ytterligt korta sträckor. Om nu hjulinställning är satt på standard/low betyder de högre inställningarna inget för slitaget om det nu över huvud taget är skillnad.
Den långa hjulbasen ställer till det ibland och gör att jag måste höja för att inte slå bottenplattan i backen.
Re: Model S luftfjädring
Postat: 30 okt 2016 08:38
av Pro-Z
Största fördelen jag har haft med luftfjädring en är just att kunna höja bilen vid besvärligt underlag som min garagenedfart som tar i standardläget.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Re: Model S luftfjädring
Postat: 30 okt 2016 08:41
av HelectriC
thomas76 skrev:Påverkas inte däckslitaget mer med luftfjädring om man kör långt med tex low / very high ?
På vanlig bil är man ju tvungen att göra hjulinställning så fort man sänker ett par cm.
Jag är fortfarande i valet och kvalet mellan fjäder & luft.
Som jag förstått det, så får man aningen mer aggressiva vinklar i low och då slits däcken mer. Men det är ganska individuellt mellan olika teslabilar eftersom alla inte är identiskt inställda.