Jag tycker inte den fungerar öht. Borde ha dubbel maxavstånd.
Färre Teslor med i masskrock?
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Färre Teslor med i masskrock?
1 sekund per siffra i inställningen vore lämpligt, d.v.s. 2 till 7 sekunder.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag tycker att den håller lagom avstånd i genomsnitt. Problemet är att den är så seg att reagera om framförvarande fordon ökar eller minskar hastigheten något. Då hamnar min bil endera för nära eller för långt ifrån.
Ett annat problem är att skillnaden mellan lägena 2-7 är för liten. Poängen med att ha så många lägen förfelas om skillnaden mellan dem är liten. Möjligheten till personlig anpassning går till stor del förlorad. Ditt förslag om en sekunds skillnad mellan lägena är bättre än Teslas nuvarande lösning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
Ja, det är nästan ingen skillnad mellan lägena. Läge 7 är 3 sekunder (vid god sikt), vilket är för kort, och precis som du skriver är farthållaren så seg att det är nere på 1 sekund ibland.Niklas Z skrev: ↑18 feb 2025 11:15Jag tycker att den håller lagom avstånd i genomsnitt. Problemet är att den är så seg att reagera om framförvarande fordon ökar eller minskar hastigheten något. Då hamnar min bil endera för nära eller för långt ifrån.
Ett annat problem är att skillnaden mellan lägena 2-7 är för liten. Poängen med att ha så många lägen förfelas om skillnaden mellan dem är liten. Möjligheten till personlig anpassning går till stor del förlorad. Ditt förslag om en sekunds skillnad mellan lägena är bättre än Teslas nuvarande lösning.
Även när man byter körfält för att köra om eller om bilen framför svänger av är farthållaren seg som sirap, men det är åtminstone inte trafikfarligt.
Precis. Spökbromsningar på isgata är inte roligt. Hände två gånger på motorvägen när jag körde om långsammare bilar. Örebro-Arboga på morgonen med gul varning för underkylt regn.frippe skrev: ↑18 feb 2025 09:07
Bara för att du använder farthållaren överlåter du väl inte ansvaret till den? Tycker farthållaren kan fungera utmärkt som hjälpmedel även vid vinterväglag, givet då att det är jag som styr den och övervakare den. Men som hjälp för att avlasta mig som förare kan den fungera bra.
Så länge den inte börjar tro att det är hinder lite här och där och börjar agera hindermedvetande, då blir den bara jobbig.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
På min är läge 7 mellan 2 och 2,5 sekunder. Om jag får ligga bakom i någon minut eller två och vi ligger nära hastighetsbegränsningen så blir det långsamt 2,5 sekunder.
Min bil har stor sannolikhet för spökbromsningar när fordon ligger på av- och påfarter.
Även när man byter körfält för att köra om eller om bilen framför svänger av är farthållaren seg som sirap, men det är åtminstone inte trafikfarligt.
Förbannat irriterande och farligt när det är mitt konsekventa uppträdande som underlättar för anslutande bilar att anpassa sin fart och välja plats och läge att byta till mitt körfält. Om han bromsar för att släppa förbi mig för att kunna ansluta bakom mig innan acc-fältet tar slut, då är det ju knappast bra att min bil också börjar bromsa så han blir tvungen att välja vägrenen när accelerationsfältet tar slut... Detta hände senast i veckan som gick. Fan, vad jag skämdes. Jag hade bilar i omkörningsfältet, annars hade jag bytt dit.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
- mikebike
- Teslaägare
Ja, och att bilen bromsar när det kommer en bil på en påfart är ett nytt påfund, för mig började det med 2024.20.9.Dr Mabuse skrev: ↑21 feb 2025 12:25På min är läge 7 mellan 2 och 2,5 sekunder. Om jag får ligga bakom i någon minut eller två och vi ligger nära hastighetsbegränsningen så blir det långsamt 2,5 sekunder.
Min bil har stor sannolikhet för spökbromsningar när fordon ligger på av- och påfarter.
Förbannat irriterande och farligt när det är mitt konsekventa uppträdande som underlättar för anslutande bilar att anpassa sin fart och välja plats och läge att byta till mitt körfält. Om han bromsar för att släppa förbi mig för att kunna ansluta bakom mig innan acc-fältet tar slut, då är det ju knappast bra att min bil också börjar bromsa så han blir tvungen att välja vägrenen när accelerationsfältet tar slut... Detta hände senast i veckan som gick. Fan, vad jag skämdes. Jag hade bilar i omkörningsfältet, annars hade jag bytt dit.
Innan dess upplevde jag det bara när min Model 3 hade EAP på prov.