Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?
Postat: 13 feb 2025 17:05
av Elvis2022
Jag tycker verkligen man ska sitta och provköra Zeekr innan man bestämmer sig för ny bil. Alltså vilken premium känsla. Det är möjligen bara PS som är lika bra på den område.
Hoppas att Tesla säljes dåligt och de sänker priset. Kanske Zeekr följer efter och ger de match. Tror nästan på att kineserna har större marginaler och kan gå ner i pris lite till. Dock 7x är riktigt bra pris som den är. Men tackar inte nej till lägre pris.
Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?
Postat: 13 feb 2025 20:32
av Lerumsexpressen
Kollega väljer Enyaq igen som leasing.
Han är extremt nöjd med den första perioden och än mer nöjd nu när den blivit snålare.
Skulle jag välja en bil utanför vanliga zonen, då skulle jag 100% välja en ID Buzz.
Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?
Postat: 13 feb 2025 20:56
av manneson
Ja tråkigt att Buzz blev så dyr att ingen köper den.
Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?
Ja tråkigt att Buzz blev så dyr att ingen köper den.
Ja verkligen. Hade absolut kunnat överväga om den fanns med 3 st riktiga stolar i baksätet.
Synd att ingen elbil erbjuder detta, så att mittenplatsen blir användbar på riktigt, med t.ex. barnstolar.
Enda är väl E-Berlingo men den bilen har ju usel räckvidd.
Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?
Postat: 14 feb 2025 18:29
av SwedishAdvocate
Skoda Elroq?…
Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?
Postat: 19 feb 2025 10:14
av linoleum
Har fått lite preliminära kalkyler.
Tydligt är att TCO kostnad för företag verkar bli mycket högre nu, jämfört 3 år sedan. Inflation, ingen 70TSEK elbilsbonus.
Preliminära TCO kalkyler:
Nuvarande EV6 AWD GT-Line: Ca 11 900 kr/mån
Ioniq 5, AWD: Ca 13 700 kr/mån
Zeekr 7x LR RWD: Ca 14 400 kr/mån
Blir dyrt. Ska göra kalkyl på EV3 som borde hamna inom tänkt budget.
Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?
Tycker Elroq verkar mer kompetent än EV3.
EV3 är som en ny eNiro. En framhjulsdriven lite studsig småbil, typ.
Elroq däremot verkar mer eller mindre vara en Enyaq med lite kortare bagage.
Dvs en bil med bra fjädringskomfort och RWD. En betydligt mer "mogen" bil.
Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?
Ja tråkigt att Buzz blev så dyr att ingen köper den.
Ja verkligen. Hade absolut kunnat överväga om den fanns med 3 st riktiga stolar i baksätet.
Det är verkligen jättesynd att de slarvade bort praktikaliteten i Buzz när de har flera andra bilar i koncernen (Multivan, Sharan, Touran) som tillhör toppskiktet att inspireras av. Hade definitivt övervägt en Buzz om den haft ordentliga separata säten även av enklare slag typ Touran, det är otroligt smidigt när man har barn och barnstolar i baksätet. Inga problem att ha tre Isofix-barnstolar i bredd ens i lilla Touran.
Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?
Ja tråkigt att Buzz blev så dyr att ingen köper den.
Ja verkligen. Hade absolut kunnat överväga om den fanns med 3 st riktiga stolar i baksätet.
Det är verkligen jättesynd att de slarvade bort praktikaliteten i Buzz när de har flera andra bilar i koncernen (Multivan, Sharan, Touran) som tillhör toppskiktet att inspireras av. Hade definitivt övervägt en Buzz om den haft ordentliga separata säten även av enklare slag typ Touran, det är otroligt smidigt när man har barn och barnstolar i baksätet. Inga problem att ha tre Isofix-barnstolar i bredd ens i lilla Touran.
Håller med, Touran har ett utmärkt baksäte! Likaså Citroen Picasso. Märkligt att inga elbilar kan den set-up på baksäte.
Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?
Postat: 20 feb 2025 11:59
av Teslasemitruck
Provkör samtliga och även nya Y den är sjuk.
Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?