Sida 2 av 2

Re: Tesla har öppnat 24 nya V4 Superchargers i Helsingborg

Postat: 10 feb 2025 13:48
av chaffis75
fth skrev: 10 feb 2025 08:11
chaffis75 skrev: 10 feb 2025 06:24
fth skrev: 09 feb 2025 20:44
jonasl skrev: 09 feb 2025 20:32
Bredden är enda superchargern jag aktivt undviker. Tyvärr är den ju näst i tur efter/före Uppsala som ligger vid Sveriges sämsta pizzeria men där är det i alla fall inte samma trängsel.
Det finns fyra SuC i Europa som jag aktivt undviker, alla ligger tyvärr i Sverige: Gävle, Bredden, Jönköping och Löddeköpinge.

Det finns några tveksamma stationer (vanligen v2) även nere i Europa på mina sträckor, men ingen är lika usel som dessa fyra.

/fth
Och med usel så menar du att de är överbelastade dvs ofta kö och dålig laddhastighet antar jag?
Ja, exakt.

Gävle, Lödde, Bredden är ju dessutom (minst delvis) v2 vilket gör att genomströmningen per stolpe minskar med ökad beläggning.

Jönköping är kanske lite hårt att kalla ”usel” inser jag också, men den har ju sannolikt för låg total matning, vilket gör att kapaciteten per stolpe sjunker kraftigt vid hög belastning, trots att den är v3.

/fth
Ok.. då kan man hoppas de löser problemet genom att bygga ut och skaffa mer effekt..

Re: Tesla har öppnat 24 nya V4 Superchargers i Helsingborg

Postat: 10 feb 2025 14:34
av fth
chaffis75 skrev: 10 feb 2025 13:48
fth skrev: 10 feb 2025 08:11
chaffis75 skrev: 10 feb 2025 06:24
fth skrev: 09 feb 2025 20:44
jonasl skrev: 09 feb 2025 20:32
Bredden är enda superchargern jag aktivt undviker. Tyvärr är den ju näst i tur efter/före Uppsala som ligger vid Sveriges sämsta pizzeria men där är det i alla fall inte samma trängsel.
Det finns fyra SuC i Europa som jag aktivt undviker, alla ligger tyvärr i Sverige: Gävle, Bredden, Jönköping och Löddeköpinge.

Det finns några tveksamma stationer (vanligen v2) även nere i Europa på mina sträckor, men ingen är lika usel som dessa fyra.

/fth
Och med usel så menar du att de är överbelastade dvs ofta kö och dålig laddhastighet antar jag?
Ja, exakt.

Gävle, Lödde, Bredden är ju dessutom (minst delvis) v2 vilket gör att genomströmningen per stolpe minskar med ökad beläggning.

Jönköping är kanske lite hårt att kalla ”usel” inser jag också, men den har ju sannolikt för låg total matning, vilket gör att kapaciteten per stolpe sjunker kraftigt vid hög belastning, trots att den är v3.

/fth
Ok.. då kan man hoppas de löser problemet genom att bygga ut och skaffa mer effekt..
Jag löser problemet själv genom att planera runt dessa, istf Lödde tar jag Köge och Helsingborg, istf Jönköping tar jag Gränna, istf Bredden tar jag Uppsala, och Gävle använder jag vanligen inte eftersom jag är framme då (lantställe norr om Gävle).

Gävle är också på väg att byggas ut i södergående riktning, men hindras väl av strejken antar jag.

Lödde har/ska väl också byggas ut och/eller uppgraderas till v3/v4 tror jag?

Matningen i Jönköping vet jag inte om man jobbar på, men det kanske någon annan har bättre koll på?

/fth

Re: Tesla har öppnat 24 nya V4 Superchargers i Helsingborg

Postat: 10 feb 2025 14:52
av Niklas Z
fth skrev: 10 feb 2025 14:34
Matningen i Jönköping vet jag inte om man jobbar på, men det kanske någon annan har bättre koll på?

/fth
Kanske säkrast att Tesla inte gör någon uppgradering av matningen i Jönköping. Risken är att det slutar med att hela stationen blir strömlös, med tanke på pågående konflikt.

Re: Tesla har öppnat 24 nya V4 Superchargers i Helsingborg

Postat: 10 feb 2025 17:35
av chaffis75
fth skrev: 10 feb 2025 14:34
chaffis75 skrev: 10 feb 2025 13:48
fth skrev: 10 feb 2025 08:11
chaffis75 skrev: 10 feb 2025 06:24
fth skrev: 09 feb 2025 20:44


Det finns fyra SuC i Europa som jag aktivt undviker, alla ligger tyvärr i Sverige: Gävle, Bredden, Jönköping och Löddeköpinge.

Det finns några tveksamma stationer (vanligen v2) även nere i Europa på mina sträckor, men ingen är lika usel som dessa fyra.

/fth
Och med usel så menar du att de är överbelastade dvs ofta kö och dålig laddhastighet antar jag?
Ja, exakt.

Gävle, Lödde, Bredden är ju dessutom (minst delvis) v2 vilket gör att genomströmningen per stolpe minskar med ökad beläggning.

Jönköping är kanske lite hårt att kalla ”usel” inser jag också, men den har ju sannolikt för låg total matning, vilket gör att kapaciteten per stolpe sjunker kraftigt vid hög belastning, trots att den är v3.

/fth
Ok.. då kan man hoppas de löser problemet genom att bygga ut och skaffa mer effekt..
Jag löser problemet själv genom att planera runt dessa, istf Lödde tar jag Köge och Helsingborg, istf Jönköping tar jag Gränna, istf Bredden tar jag Uppsala, och Gävle använder jag vanligen inte eftersom jag är framme då (lantställe norr om Gävle).

Gävle är också på väg att byggas ut i södergående riktning, men hindras väl av strejken antar jag.

Lödde har/ska väl också byggas ut och/eller uppgraderas till v3/v4 tror jag?

Matningen i Jönköping vet jag inte om man jobbar på, men det kanske någon annan har bättre koll på?

/fth
Jo förstår de.. även om Löddeköpinge ska uppgraderas så undrar jag hur de blir. Antar de inte har massor av effekt över liksom så risken är att de inte blir snabbare när de är fullt ändå. Och ja att uppgradera effekten kräver säkert ett slut på strejken, troligen samma problem i Jönköping men är mer osäker om strejken även stoppar uppgraderad effekt.

Man har ju byggt om elnätet otroligt mycket i Löddeköpinge så gissar på att de finns effekt, men som sagt strejken sätter troligen stopp för de..