Sida 2 av 3

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 13:06
av RareEarth
Tellus skrev: 04 feb 2025 11:08
Följer man Teslas laddrekommendationer(80/100%) så är räckvidden längre på RWD med lilla batteriet vs AWD med stora batteriet.

Tankar man 10kWh så kommer man också längre med RWD

LR RWD är bäst om man vill ha längst räckvidd, 6% längre än AWD LR
Om jag förstått rätt efter alla diskussioner om laddstrategi så är anledningen till rekommendationen om 100% för LFP-batteriet att SoC-beräkningen ska bli rätt. Det behovet finns inte på samma sätt för NMC/A-batterier. Båda batterityperna degraderas snabbare om de är laddade över ca 60%, så om man vill vårda sitt batteri ska det laddas till ca 55% till vardags och över det bara precis när man behöver det. NMC/A klarar lika bra att laddas till 100% så länge man bara gör det precis innan avfärd.

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 13:16
av Maw
Tellus skrev: 04 feb 2025 13:03
Maw skrev: 04 feb 2025 12:36
mussla skrev: 04 feb 2025 12:17
Tellus skrev: 04 feb 2025 11:55
mussla skrev: 04 feb 2025 11:38


Det blir väl missvisande eftersom man laddar bägge bilarna till 100% vid långresa?
De flesta åker inte långresa så ofta och då finns det snabbladdare här och var.

Därför tycker jag RWD är ett bra val om man inte är ute efter acceleration.
Ja, det håller jag med om. Det jag inte förstod var ditt resonemang att RWD skulle ha längre räckvidd än LR AWD.

RWD har en WLTP på 430km och LR AWD har en WLTP på 533km.
Med 19” fälgar som är standard även på LR AWD blir wltp 565 km så skillnaden är faktiskt ännu större.

Laddar man LR AWD till 80% hamnar man på 452 km wltp så det är falskt att man kommer längre med rwd och 100% laddning än awd med 80% som påstods tidigare i tråden.
Jag trodde 455km var mer än 452km.
Ok, jag gick på 430 km wltp för rwd som står i tråden men du har helt rätt, 455 är mer än 452 :)

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 13:32
av Teslasemitruck
RareEarth skrev: 04 feb 2025 13:06
Tellus skrev: 04 feb 2025 11:08
Följer man Teslas laddrekommendationer(80/100%) så är räckvidden längre på RWD med lilla batteriet vs AWD med stora batteriet.

Tankar man 10kWh så kommer man också längre med RWD

LR RWD är bäst om man vill ha längst räckvidd, 6% längre än AWD LR
Om jag förstått rätt efter alla diskussioner om laddstrategi så är anledningen till rekommendationen om 100% för LFP-batteriet att SoC-beräkningen ska bli rätt. Det behovet finns inte på samma sätt för NMC/A-batterier. Båda batterityperna degraderas snabbare om de är laddade över ca 60%, så om man vill vårda sitt batteri ska det laddas till ca 55% till vardags och över det bara precis när man behöver det. NMC/A klarar lika bra att laddas till 100% så länge man bara gör det precis innan avfärd.
Ja 60 för nmc och 70 lfp. Är bra.
Finns flertalet lfp som gått 15-20 000 mil och har samma eller till och med mindre degradering jämfört med andra som har kört några tusen mil. Dessa långpendlare har laddat till 100 under natten och inte stått med full soc.
Lfp har låg cyklisk degradering och därför tycker inte tesla det gör så mycket att ladda till 100 ofta.

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 13:48
av Tellus
Då sammanfattar jag :D

RWD
- batteriet tål större cykler bättre
- batteriet degraderas långsammare
- lägre förbrukning, lägre elräkning
- 80.000kr billigare

LR AWD
- längre räckvidd om man laddar över rekommenderad 80%
- snabbare acceleration
- snabbare acceleration på hal väg och tar sig fram lättare i till exempel tjock snö

LR RWD
- Längst räckvidd

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 14:03
av mikebike
Tellus skrev: 04 feb 2025 13:48
Då sammanfattar jag :D

RWD
- batteriet tål större cykler bättre
- batteriet degraderas långsammare
- lägre förbrukning, lägre elräkning
- 80.000kr billigare

LR AWD
- längre räckvidd om man laddar över rekommenderad 80%
- snabbare acceleration
- snabbare acceleration på hal väg och tar sig fram lättare i till exempel tjock snö

LR RWD
- Längst räckvidd
Hur är det med laddhastighet och minskad räckvidd vintertid för RWD jämfört med LR?

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 15:10
av tor-ake
mikebike skrev: 04 feb 2025 14:03

Hur är det med laddhastighet och minskad räckvidd vintertid för RWD jämfört med LR?
Räckvidden vintertid minskar inte främst pga egenskaper i batteriet utan pga ökat rullmotstånd, luftmotstånd och så klart uppvärmningsbehovet. Det är detsamma på RWD och LR. Men att vaska 3kWh på att värma upp kupen märks ju så klart mer både procentuellt sett och på räckvidden i km i RWD eftersom batteriet är mindre.

När det gäller laddhastigheten är den ju ju väldigt dålig med LFP om det inte fått upp värmen, planerar man fel blir man lätt straffad med en halvtimmes extra laddning, har hänt att även jag som åker norrut väldigt ofta på vintern gör en miss ibland och får sitta och vänta på 40-60kW laddhastighet. Men om man gör som man ska och kan resa i två timmar med batterivärmning aktiv innan det är dags att ladda, då blir det samma laddhastighet sommar som vinter.

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 16:17
av RareEarth
Tellus skrev: 04 feb 2025 13:48
Då sammanfattar jag :D

RWD
- batteriet tål större cykler bättre
- batteriet degraderas långsammare
- lägre förbrukning, lägre elräkning
- 80.000kr billigare

LR AWD
- längre räckvidd om man laddar över rekommenderad 80%
- snabbare acceleration
- snabbare acceleration på hal väg och tar sig fram lättare i till exempel tjock snö

LR RWD
- Längst räckvidd
Nja, batterierna degraderas i samma takt. Om man följer rådet att ladda till 100% degraderas de snabbare. Cykler är inte en viktig parameter i personbilar, det är ändå så få cykler över bilens livstid att det är åldersdegradering som avgör degraderingen av batterierna.

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 18:02
av Liqwid78
Nicke Nyfiken skrev: 04 feb 2025 11:57
Liqwid78 skrev: 04 feb 2025 08:08
image.jpg
RWD och är grym nöjda. Här min genomsnitt förbrukningen sedan feb 2023.
Vi kör till Norge en gång på vintern och roadtrip såsom Italien/Prag och i år Kroatien.
Annars är det 90% stadstrafik och landsvägar.
Förvånansvärt liten skillnad i snittförbrukning i jämförelse med min Performance. :o

Vi kör till fjällen ett par gånger varje vinter. Det blir ca 200 mil per resa, i övrigt är det 90% motorväg pga jag jobbpendlar mellan Malmö och Göteborg. Hade jag istälket kört mycket stadstrafik och landsväg hade snittförbrukningen varit betydligt lägre än de 186 Wh/km jag har nu. Dessutom kör jag på 21" Überturbine när det inte är vinter, som också drar upp förbrukningen betydligt.

Jag är uppriktigt förvånad att det inte är större skillnad i förbrukningen.
.
20250204_112855.jpg
Skillnaden är större om man kör med 19” istället för våra 20”.
Vi gör många kortresor vilken det straffar sig varje gång bilen behöver värmas/kylas

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 19:58
av Tellus
RareEarth skrev: 04 feb 2025 16:17
Tellus skrev: 04 feb 2025 13:48
Nja, batterierna degraderas i samma takt. Om man följer rådet att ladda till 100% degraderas de snabbare. Cykler är inte en viktig parameter i personbilar, det är ändå så få cykler över bilens livstid att det är åldersdegradering som avgör degraderingen av batterierna.
Nja
Hittade ett AKKEE diagram 😊

https://www.onecharge.biz/blog/lfp-lith ... -than-nmc/

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 20:05
av Teslasemitruck
Om man ska långpendla och verkligen använda hela batteriet dagligen så är lfp tåligare. De tål väldigt många mil.

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 20:16
av Oryxbonk
Hur ska man tänka kring hur MY håller sitt värde? Har sålt väldigt många och tycker också det börjar bli tråkigt vanlig på gatorna. Sen finns andra perspektivet med varumärket...

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 20:24
av Teslasemitruck
Oryxbonk skrev: 04 feb 2025 20:16
Hur ska man tänka kring hur MY håller sitt värde? Har sålt väldigt många och tycker också det börjar bli tråkigt vanlig på gatorna. Sen finns andra perspektivet med varumärket...
Köpa juniper . Inte launch edition utan så fort det kommer billigare versioner. Sen hålla i bilen. Pratas ju om att bensinen ska upp till 30 kronor litern snart i Eu då kommer andrahansvärdet gå upp. Samt om fosilbilar börjar straffbeskattas mer.
Tesla kommer stå sig. När musk är klar med effektiviseringen av statsapparaten så lär det bli lite lugnare kring han.

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 21:03
av MY_piraya
De batterier som inte är LFP rekommenderas väl att köras mellan 20-80% daglig dvs. den reella tillgängliga kwh är mindre än 0-100% som på 60kwh LFP.

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 21:05
av MY_piraya
Oryxbonk skrev: 04 feb 2025 20:16
Hur ska man tänka kring hur MY håller sitt värde? Har sålt väldigt många och tycker också det börjar bli tråkigt vanlig på gatorna. Sen finns andra perspektivet med varumärket...
Dåligt, räkna med 40-50max % värde efter 3år.

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 21:27
av Teslasemitruck
MY_piraya skrev: 04 feb 2025 21:05
Oryxbonk skrev: 04 feb 2025 20:16
Hur ska man tänka kring hur MY håller sitt värde? Har sålt väldigt många och tycker också det börjar bli tråkigt vanlig på gatorna. Sen finns andra perspektivet med varumärket...
Dåligt, räkna med 40-50max % värde efter 3år.
För tillfället. För 1-2 år sedan var andrahandsvärdet sjukt bra. När räntan går ner och bensinen upp så borde det bli bättre .

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 21:33
av mussla
Teslasemitruck skrev: 04 feb 2025 21:27
MY_piraya skrev: 04 feb 2025 21:05
Oryxbonk skrev: 04 feb 2025 20:16
Hur ska man tänka kring hur MY håller sitt värde? Har sålt väldigt många och tycker också det börjar bli tråkigt vanlig på gatorna. Sen finns andra perspektivet med varumärket...
Dåligt, räkna med 40-50max % värde efter 3år.
För tillfället. För 1-2 år sedan var andrahandsvärdet sjukt bra. När räntan går ner och bensinen upp så borde det bli bättre .
Blir det 25% tullar så går andrahandsvärdet också upp.

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 21:44
av Oryxbonk
mussla skrev: 04 feb 2025 21:33
Teslasemitruck skrev: 04 feb 2025 21:27
MY_piraya skrev: 04 feb 2025 21:05
Oryxbonk skrev: 04 feb 2025 20:16
Hur ska man tänka kring hur MY håller sitt värde? Har sålt väldigt många och tycker också det börjar bli tråkigt vanlig på gatorna. Sen finns andra perspektivet med varumärket...
Dåligt, räkna med 40-50max % värde efter 3år.
För tillfället. För 1-2 år sedan var andrahandsvärdet sjukt bra. När räntan går ner och bensinen upp så borde det bli bättre .
Blir det 25% tullar så går andrahandsvärdet också upp.
Tullar borde väl inte påverka de bilar som byggs i Berlin?

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 21:53
av Oryxbonk
Teslasemitruck skrev: 04 feb 2025 20:24
Oryxbonk skrev: 04 feb 2025 20:16
Hur ska man tänka kring hur MY håller sitt värde? Har sålt väldigt många och tycker också det börjar bli tråkigt vanlig på gatorna. Sen finns andra perspektivet med varumärket...
Köpa juniper . Inte launch edition utan så fort det kommer billigare versioner. Sen hålla i bilen. Pratas ju om att bensinen ska upp till 30 kronor litern snart i Eu då kommer andrahansvärdet gå upp. Samt om fosilbilar börjar straffbeskattas mer.
Tesla kommer stå sig. När musk är klar med effektiviseringen av statsapparaten så lär det bli lite lugnare kring han.
Ja, Juniper är nog ett säkrare kort än "gamla" MY. Men med så mycket pengar hade jag inte vågat chansa i detta läget. Värdet kan lätt rasa kraftigt och jag tror redan andrahandsvärden är på väg ner rejält nu. Styrelsen borde agera

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 21:54
av mussla
Oryxbonk skrev: 04 feb 2025 21:44
mussla skrev: 04 feb 2025 21:33
Teslasemitruck skrev: 04 feb 2025 21:27
MY_piraya skrev: 04 feb 2025 21:05
Oryxbonk skrev: 04 feb 2025 20:16
Hur ska man tänka kring hur MY håller sitt värde? Har sålt väldigt många och tycker också det börjar bli tråkigt vanlig på gatorna. Sen finns andra perspektivet med varumärket...
Dåligt, räkna med 40-50max % värde efter 3år.
För tillfället. För 1-2 år sedan var andrahandsvärdet sjukt bra. När räntan går ner och bensinen upp så borde det bli bättre .
Blir det 25% tullar så går andrahandsvärdet också upp.
Tullar borde väl inte påverka de bilar som byggs i Berlin?
Många delar, inte minst batterier, importeras antar jag.

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 21:55
av Oryxbonk
mussla skrev: 04 feb 2025 21:54
Oryxbonk skrev: 04 feb 2025 21:44
mussla skrev: 04 feb 2025 21:33
Teslasemitruck skrev: 04 feb 2025 21:27
MY_piraya skrev: 04 feb 2025 21:05


Dåligt, räkna med 40-50max % värde efter 3år.
För tillfället. För 1-2 år sedan var andrahandsvärdet sjukt bra. När räntan går ner och bensinen upp så borde det bli bättre .
Blir det 25% tullar så går andrahandsvärdet också upp.
Tullar borde väl inte påverka de bilar som byggs i Berlin?
Många delar, inte minst batterier, importeras antar jag.
Men batterier importeras väl inte från USA?

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 22:45
av mussla
Oryxbonk skrev: 04 feb 2025 21:55
mussla skrev: 04 feb 2025 21:54
Oryxbonk skrev: 04 feb 2025 21:44
mussla skrev: 04 feb 2025 21:33
Teslasemitruck skrev: 04 feb 2025 21:27

För tillfället. För 1-2 år sedan var andrahandsvärdet sjukt bra. När räntan går ner och bensinen upp så borde det bli bättre .
Blir det 25% tullar så går andrahandsvärdet också upp.
Tullar borde väl inte påverka de bilar som byggs i Berlin?
Många delar, inte minst batterier, importeras antar jag.
Men batterier importeras väl inte från USA?
De kommer väl från Kina. Jag tycker att det är svårbedömt, Kommer EU svara med tullar och kommer Kina dras in även här. Jag hörde på radion att den tyska bilindustrin löper hög risk att slås ut med 35% tullar. Blir Teslafabtiken i Tyskland lönsam utan att övrig bilindustri hjälper till att sysselsätta underleverantörer? Eller blir man tvungen att importera mer delar med tull på?

De här tullarna kan skaka om och skada världsekonomin rejält.

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 23:26
av Oryxbonk
mussla skrev: 04 feb 2025 22:45
Oryxbonk skrev: 04 feb 2025 21:55
mussla skrev: 04 feb 2025 21:54
Oryxbonk skrev: 04 feb 2025 21:44
mussla skrev: 04 feb 2025 21:33


Blir det 25% tullar så går andrahandsvärdet också upp.
Tullar borde väl inte påverka de bilar som byggs i Berlin?
Många delar, inte minst batterier, importeras antar jag.
Men batterier importeras väl inte från USA?
De kommer väl från Kina. Jag tycker att det är svårbedömt, Kommer EU svara med tullar och kommer Kina dras in även här. Jag hörde på radion att den tyska bilindustrin löper hög risk att slås ut med 35% tullar. Blir Teslafabtiken i Tyskland lönsam utan att övrig bilindustri hjälper till att sysselsätta underleverantörer? Eller blir man tvungen att importera mer delar med tull på?

De här tullarna kan skaka om och skada världsekonomin rejält.
Precis. Kommer väl mycket från BYD? Mellan EU och Kina är det ev bättre är mot USA

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 23:32
av RareEarth
Tellus skrev: 04 feb 2025 19:58
RareEarth skrev: 04 feb 2025 16:17
Tellus skrev: 04 feb 2025 13:48
Nja, batterierna degraderas i samma takt. Om man följer rådet att ladda till 100% degraderas de snabbare. Cykler är inte en viktig parameter i personbilar, det är ändå så få cykler över bilens livstid att det är åldersdegradering som avgör degraderingen av batterierna.
Nja
Hittade ett AKKEE diagram 😊

https://www.onecharge.biz/blog/lfp-lith ... -than-nmc/
Det illustrerar precis min poäng. Det tar 30 år innan man når upp till 1000 cykler om bilen körs 1500 mil per år. Långt innan dess har batteriet dött av åldersdegradering.

Re: Råd om Model Y

Postat: 04 feb 2025 23:40
av RareEarth
Oryxbonk skrev: 04 feb 2025 20:16
Hur ska man tänka kring hur MY håller sitt värde? Har sålt väldigt många och tycker också det börjar bli tråkigt vanlig på gatorna. Sen finns andra perspektivet med varumärket...
Negativ press om varumärket påverkar nyförsäljningen, men knappast begagnatförsäljningen. Det finns alltid någon som köper en begagnad bil oavsett märke, men nybilsköparen har alltid valet att köpa ett annat märke.

Re: Råd om Model Y

Postat: 05 feb 2025 00:17
av Clabbe79
Tack för alla råd och tips. En sista bara…
Gå på en ny lagerbil eller begagnad via Tesla med få mil men med sämre finansieringserbjudande och kortare garanti?
Ni som köpt lagerbilar hur lång är tiden från beställning till uthämtning av bilen?

/Claes