Om jag förstått rätt efter alla diskussioner om laddstrategi så är anledningen till rekommendationen om 100% för LFP-batteriet att SoC-beräkningen ska bli rätt. Det behovet finns inte på samma sätt för NMC/A-batterier. Båda batterityperna degraderas snabbare om de är laddade över ca 60%, så om man vill vårda sitt batteri ska det laddas till ca 55% till vardags och över det bara precis när man behöver det. NMC/A klarar lika bra att laddas till 100% så länge man bara gör det precis innan avfärd.
Råd om Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Råd om Model Y
Re: Råd om Model Y
Ok, jag gick på 430 km wltp för rwd som står i tråden men du har helt rätt, 455 är mer än 452Tellus skrev: ↑04 feb 2025 13:03Jag trodde 455km var mer än 452km.Maw skrev: ↑04 feb 2025 12:36Med 19” fälgar som är standard även på LR AWD blir wltp 565 km så skillnaden är faktiskt ännu större.
Laddar man LR AWD till 80% hamnar man på 452 km wltp så det är falskt att man kommer längre med rwd och 100% laddning än awd med 80% som påstods tidigare i tråden.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Råd om Model Y
Ja 60 för nmc och 70 lfp. Är bra.RareEarth skrev: ↑04 feb 2025 13:06Om jag förstått rätt efter alla diskussioner om laddstrategi så är anledningen till rekommendationen om 100% för LFP-batteriet att SoC-beräkningen ska bli rätt. Det behovet finns inte på samma sätt för NMC/A-batterier. Båda batterityperna degraderas snabbare om de är laddade över ca 60%, så om man vill vårda sitt batteri ska det laddas till ca 55% till vardags och över det bara precis när man behöver det. NMC/A klarar lika bra att laddas till 100% så länge man bara gör det precis innan avfärd.
Finns flertalet lfp som gått 15-20 000 mil och har samma eller till och med mindre degradering jämfört med andra som har kört några tusen mil. Dessa långpendlare har laddat till 100 under natten och inte stått med full soc.
Lfp har låg cyklisk degradering och därför tycker inte tesla det gör så mycket att ladda till 100 ofta.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4122
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Råd om Model Y
Då sammanfattar jag
RWD
- batteriet tål större cykler bättre
- batteriet degraderas långsammare
- lägre förbrukning, lägre elräkning
- 80.000kr billigare
LR AWD
- längre räckvidd om man laddar över rekommenderad 80%
- snabbare acceleration
- snabbare acceleration på hal väg och tar sig fram lättare i till exempel tjock snö
LR RWD
- Längst räckvidd

RWD
- batteriet tål större cykler bättre
- batteriet degraderas långsammare
- lägre förbrukning, lägre elräkning
- 80.000kr billigare
LR AWD
- längre räckvidd om man laddar över rekommenderad 80%
- snabbare acceleration
- snabbare acceleration på hal väg och tar sig fram lättare i till exempel tjock snö
LR RWD
- Längst räckvidd
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Råd om Model Y
Hur är det med laddhastighet och minskad räckvidd vintertid för RWD jämfört med LR?Tellus skrev: ↑04 feb 2025 13:48Då sammanfattar jag![]()
RWD
- batteriet tål större cykler bättre
- batteriet degraderas långsammare
- lägre förbrukning, lägre elräkning
- 80.000kr billigare
LR AWD
- längre räckvidd om man laddar över rekommenderad 80%
- snabbare acceleration
- snabbare acceleration på hal väg och tar sig fram lättare i till exempel tjock snö
LR RWD
- Längst räckvidd
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Råd om Model Y
Räckvidden vintertid minskar inte främst pga egenskaper i batteriet utan pga ökat rullmotstånd, luftmotstånd och så klart uppvärmningsbehovet. Det är detsamma på RWD och LR. Men att vaska 3kWh på att värma upp kupen märks ju så klart mer både procentuellt sett och på räckvidden i km i RWD eftersom batteriet är mindre.
När det gäller laddhastigheten är den ju ju väldigt dålig med LFP om det inte fått upp värmen, planerar man fel blir man lätt straffad med en halvtimmes extra laddning, har hänt att även jag som åker norrut väldigt ofta på vintern gör en miss ibland och får sitta och vänta på 40-60kW laddhastighet. Men om man gör som man ska och kan resa i två timmar med batterivärmning aktiv innan det är dags att ladda, då blir det samma laddhastighet sommar som vinter.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Råd om Model Y
Nja, batterierna degraderas i samma takt. Om man följer rådet att ladda till 100% degraderas de snabbare. Cykler är inte en viktig parameter i personbilar, det är ändå så få cykler över bilens livstid att det är åldersdegradering som avgör degraderingen av batterierna.Tellus skrev: ↑04 feb 2025 13:48Då sammanfattar jag![]()
RWD
- batteriet tål större cykler bättre
- batteriet degraderas långsammare
- lägre förbrukning, lägre elräkning
- 80.000kr billigare
LR AWD
- längre räckvidd om man laddar över rekommenderad 80%
- snabbare acceleration
- snabbare acceleration på hal väg och tar sig fram lättare i till exempel tjock snö
LR RWD
- Längst räckvidd
Re: Råd om Model Y
Skillnaden är större om man kör med 19” istället för våra 20”.Nicke Nyfiken skrev: ↑04 feb 2025 11:57Förvånansvärt liten skillnad i snittförbrukning i jämförelse med min Performance.![]()
Vi kör till fjällen ett par gånger varje vinter. Det blir ca 200 mil per resa, i övrigt är det 90% motorväg pga jag jobbpendlar mellan Malmö och Göteborg. Hade jag istälket kört mycket stadstrafik och landsväg hade snittförbrukningen varit betydligt lägre än de 186 Wh/km jag har nu. Dessutom kör jag på 21" Überturbine när det inte är vinter, som också drar upp förbrukningen betydligt.
Jag är uppriktigt förvånad att det inte är större skillnad i förbrukningen.
.
20250204_112855.jpg
Vi gör många kortresor vilken det straffar sig varje gång bilen behöver värmas/kylas
Tesla MY RWD grå/svart 20"
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4122
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Råd om Model Y
NjaRareEarth skrev: ↑04 feb 2025 16:17Nja, batterierna degraderas i samma takt. Om man följer rådet att ladda till 100% degraderas de snabbare. Cykler är inte en viktig parameter i personbilar, det är ändå så få cykler över bilens livstid att det är åldersdegradering som avgör degraderingen av batterierna.
Hittade ett AKKEE diagram
https://www.onecharge.biz/blog/lfp-lith ... -than-nmc/
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
-
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Råd om Model Y
Om man ska långpendla och verkligen använda hela batteriet dagligen så är lfp tåligare. De tål väldigt många mil.
Re: Råd om Model Y
Hur ska man tänka kring hur MY håller sitt värde? Har sålt väldigt många och tycker också det börjar bli tråkigt vanlig på gatorna. Sen finns andra perspektivet med varumärket...
-
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Råd om Model Y
Köpa juniper . Inte launch edition utan så fort det kommer billigare versioner. Sen hålla i bilen. Pratas ju om att bensinen ska upp till 30 kronor litern snart i Eu då kommer andrahansvärdet gå upp. Samt om fosilbilar börjar straffbeskattas mer.
Tesla kommer stå sig. När musk är klar med effektiviseringen av statsapparaten så lär det bli lite lugnare kring han.
Re: Råd om Model Y
De batterier som inte är LFP rekommenderas väl att köras mellan 20-80% daglig dvs. den reella tillgängliga kwh är mindre än 0-100% som på 60kwh LFP.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Re: Råd om Model Y
Dåligt, räkna med 40-50max % värde efter 3år.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
-
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Råd om Model Y
För tillfället. För 1-2 år sedan var andrahandsvärdet sjukt bra. När räntan går ner och bensinen upp så borde det bli bättre .
Re: Råd om Model Y
Blir det 25% tullar så går andrahandsvärdet också upp.Teslasemitruck skrev: ↑04 feb 2025 21:27För tillfället. För 1-2 år sedan var andrahandsvärdet sjukt bra. När räntan går ner och bensinen upp så borde det bli bättre .
Model Y LR AWD -24
Re: Råd om Model Y
Tullar borde väl inte påverka de bilar som byggs i Berlin?mussla skrev: ↑04 feb 2025 21:33Blir det 25% tullar så går andrahandsvärdet också upp.Teslasemitruck skrev: ↑04 feb 2025 21:27För tillfället. För 1-2 år sedan var andrahandsvärdet sjukt bra. När räntan går ner och bensinen upp så borde det bli bättre .
Re: Råd om Model Y
Ja, Juniper är nog ett säkrare kort än "gamla" MY. Men med så mycket pengar hade jag inte vågat chansa i detta läget. Värdet kan lätt rasa kraftigt och jag tror redan andrahandsvärden är på väg ner rejält nu. Styrelsen borde ageraTeslasemitruck skrev: ↑04 feb 2025 20:24Köpa juniper . Inte launch edition utan så fort det kommer billigare versioner. Sen hålla i bilen. Pratas ju om att bensinen ska upp till 30 kronor litern snart i Eu då kommer andrahansvärdet gå upp. Samt om fosilbilar börjar straffbeskattas mer.
Tesla kommer stå sig. När musk är klar med effektiviseringen av statsapparaten så lär det bli lite lugnare kring han.
Re: Råd om Model Y
Många delar, inte minst batterier, importeras antar jag.Oryxbonk skrev: ↑04 feb 2025 21:44Tullar borde väl inte påverka de bilar som byggs i Berlin?mussla skrev: ↑04 feb 2025 21:33Blir det 25% tullar så går andrahandsvärdet också upp.Teslasemitruck skrev: ↑04 feb 2025 21:27För tillfället. För 1-2 år sedan var andrahandsvärdet sjukt bra. När räntan går ner och bensinen upp så borde det bli bättre .
Model Y LR AWD -24
Re: Råd om Model Y
Men batterier importeras väl inte från USA?mussla skrev: ↑04 feb 2025 21:54
Re: Råd om Model Y
De kommer väl från Kina. Jag tycker att det är svårbedömt, Kommer EU svara med tullar och kommer Kina dras in även här. Jag hörde på radion att den tyska bilindustrin löper hög risk att slås ut med 35% tullar. Blir Teslafabtiken i Tyskland lönsam utan att övrig bilindustri hjälper till att sysselsätta underleverantörer? Eller blir man tvungen att importera mer delar med tull på?Oryxbonk skrev: ↑04 feb 2025 21:55Men batterier importeras väl inte från USA?mussla skrev: ↑04 feb 2025 21:54Många delar, inte minst batterier, importeras antar jag.Oryxbonk skrev: ↑04 feb 2025 21:44Tullar borde väl inte påverka de bilar som byggs i Berlin?mussla skrev: ↑04 feb 2025 21:33Blir det 25% tullar så går andrahandsvärdet också upp.Teslasemitruck skrev: ↑04 feb 2025 21:27
För tillfället. För 1-2 år sedan var andrahandsvärdet sjukt bra. När räntan går ner och bensinen upp så borde det bli bättre .
De här tullarna kan skaka om och skada världsekonomin rejält.
Model Y LR AWD -24
Re: Råd om Model Y
Precis. Kommer väl mycket från BYD? Mellan EU och Kina är det ev bättre är mot USAmussla skrev: ↑04 feb 2025 22:45De kommer väl från Kina. Jag tycker att det är svårbedömt, Kommer EU svara med tullar och kommer Kina dras in även här. Jag hörde på radion att den tyska bilindustrin löper hög risk att slås ut med 35% tullar. Blir Teslafabtiken i Tyskland lönsam utan att övrig bilindustri hjälper till att sysselsätta underleverantörer? Eller blir man tvungen att importera mer delar med tull på?
De här tullarna kan skaka om och skada världsekonomin rejält.
Re: Råd om Model Y
Det illustrerar precis min poäng. Det tar 30 år innan man når upp till 1000 cykler om bilen körs 1500 mil per år. Långt innan dess har batteriet dött av åldersdegradering.Tellus skrev: ↑04 feb 2025 19:58NjaRareEarth skrev: ↑04 feb 2025 16:17Nja, batterierna degraderas i samma takt. Om man följer rådet att ladda till 100% degraderas de snabbare. Cykler är inte en viktig parameter i personbilar, det är ändå så få cykler över bilens livstid att det är åldersdegradering som avgör degraderingen av batterierna.
Hittade ett AKKEE diagram
https://www.onecharge.biz/blog/lfp-lith ... -than-nmc/
Re: Råd om Model Y
Negativ press om varumärket påverkar nyförsäljningen, men knappast begagnatförsäljningen. Det finns alltid någon som köper en begagnad bil oavsett märke, men nybilsköparen har alltid valet att köpa ett annat märke.
Re: Råd om Model Y
Tack för alla råd och tips. En sista bara…
Gå på en ny lagerbil eller begagnad via Tesla med få mil men med sämre finansieringserbjudande och kortare garanti?
Ni som köpt lagerbilar hur lång är tiden från beställning till uthämtning av bilen?
/Claes
Gå på en ny lagerbil eller begagnad via Tesla med få mil men med sämre finansieringserbjudande och kortare garanti?
Ni som köpt lagerbilar hur lång är tiden från beställning till uthämtning av bilen?
/Claes
Tesla Model 3 LG 2020
Tesla Model Y Performance 2025
Tesla Model Y Performance 2025