Sida 2 av 3
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 05 apr 2025 19:37
av HenrikC
Tråkmåns!
Om man ska fortsätta på det tråkiga seriösa spåret så skulle jag vilja föreslå:
Megaladdare - minst 1 MW
Supersnabbladdare - minst 225 kW
Snabbladdare - minst 50 kW
Idag är 50 kW inte längre snabbt, men man behöver kunna skilja dem från laddstolpar i dagligt tal. "Laddare" är tekniskt korrekt terminologi, men ganska oprecist.
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 05 apr 2025 19:41
av HenrikC
Det blir jämna steg från 50 - 225 - 1000 eftersom 225/50 = 4,5 ggr högre effekt och 1000/225 = 4,4 ggr högre effekt.
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 12 apr 2025 10:10
av Magneton
Försökte använda mig av sökfunktionen men lyckades inte så bra så jag chansar här
Vilka snabbladdare i landet använder och föredrar ni? Bortsett från Teslas då.
Stationer som är enkla, snabba, användarvänliga och lätta att hitta på telefonens eller bilens gps.
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 12 apr 2025 10:22
av PLA
Eviny, enkelt och prisvärd, kan autocharge och har aldrig strulat för mig.
OkQ8, OK pris och funkar även med vanlig kort
Diverse andra efter behov.
/Peter
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 12 apr 2025 10:36
av Magneton
Tack Peter! Uppskattas enormt.
Då bör jag klara mig på de två utöver Teslas Supercharger så slipper jag ha oändligt med ladd appar

Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 12 apr 2025 10:38
av HenrikC
Magneton skrev: ↑12 apr 2025 10:10
Försökte använda mig av sökfunktionen men lyckades inte så bra så jag chansar här
Vilka snabbladdare i landet använder och föredrar ni? Bortsett från Teslas då.
Stationer som är enkla, snabba, användarvänliga och lätta att hitta på telefonens eller bilens gps.
Tesla för att de är bäst. Clever / Bee / Mer eller vad de heter den här veckan eftersom jag har ett kort sedan de var nästan ensamma på marknaden. Vattenfall/Incharge av samma anledning. OKQ8 för att de tar vanliga kort.
Övriga när jag inte har något alternativ.
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 24 apr 2025 08:12
av Elmil
fth skrev: ↑01 apr 2025 10:21
Nytt mail från Tesla idag om fler stationer som skall uppgraderas och stängas tillfälligt:
För att garantera snabbast möjliga laddningsupplevelse utan avbrott vid våra Superchargers i Sverige uppgraderar vi följande platser till V4-laddare mellan april och juni 2025:
Grums
Torsby
Falkenberg
V4 Superchargers kommer att finnas tillgängliga för att stödja topphastigheter på upp till 250 kW per fordon för snabbare laddning.
Varje anläggning kommer att vara ur drift under ett antal veckor. Använd Reseplaneraren för att navigera till närmaste tillgängliga Supercharger på din nästa resa.
Tack för att du påskyndar världens övergång till hållbar energi tillsammans med oss.
/fth
Grums tillfälligt stängd, så den verkar påbörjad.
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 24 apr 2025 11:31
av alfons
Off Grid Byggaren skrev: ↑01 apr 2025 12:40
Jag kom ihåg år 2015, då diskuterade jag med en säljare som hade 50kW laddare.
Det skulle räcka länge med 50kW, enligt deras loggar var snitteffekten som elbilarna laddade med då endast 17,5 kW på de laddare som de hade igång......
År 2019 på vår första resa till Norrland med Audi e-tron fanns inget annat än enstaka 50 kW stationer norr om Uppsala.
Vid Gävle Arena fanns två gratis 50 kW laddare, i Sundsvall fick jag låna Audihandlarens laddare.
Laddtiden har minskat rejält numer.
Då jag kört i3:a sedan 2019 med maxeffekt 50kW (som den dock håller upp till cirka 86% SOC) så har 50kW-laddare varit en stor del av den historiska långfärdsladdningen (bl.a. Norrköping-Luleå årligen). Kommer ihåg Bee Around för 399kr flat rate (obegränsat i början). Det var några år då man kunde hitta både DC (främst Lidl) och många AC-laddare som var gratis.
När Tesla öppnade upp för andra bilmärken så öppnades en ny värld. Man behövde inte oroa sig för att det stod en Ioniq eller än värre en e-tron på den enda tillgängliga 50-kW-laddaren inom en radie på 5-10 mil…
Nu är största problemet att få familjen att beställa mat/äta/gå på toa snabbare än tiden bilen behöver laddning.
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 02 maj 2025 12:21
av fraggan
[quote=Elmil post_id=847211 time=1745475169 user_id=3133]
Grums tillfälligt stängd, så den verkar påbörjad.
[/quote]
Japps de började direkt efter påsk. De har fått hit V4 laddarna och jobbar för fullt.
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 08 maj 2025 13:52
av Elmil
Grums är öppen nu, enl bil och app!
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 09 maj 2025 17:40
av chaffis75
Elmil skrev: ↑08 maj 2025 13:52
Grums är öppen nu, enl bil och app!
Någon som vet hur de är med effekt på alla uppgraderade stationer? Jag antar en enskild v3 kan teoretiskt ge mer effekt men hur ser de ut för siten, har den fått mer effekt så de hjälper när de är fullt vid sportlovet?
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 09 maj 2025 18:54
av Richardk
Helsingborg funkade inte bra när det var fullt. Den är uppgraderad med V4 och jag fick ca 65-70kW när jag förväntade mig 250kW. Efter en stund fick jag ca 130-140kW. Ju snabbare bilarna blir på att ladda desto mer viktigt är det att stationerna blir uppgraderade med mer effekt.
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 09 maj 2025 18:59
av AAKEE
chaffis75 skrev: ↑09 maj 2025 17:40
Elmil skrev: ↑08 maj 2025 13:52
Grums är öppen nu, enl bil och app!
Någon som vet hur de är med effekt på alla uppgraderade stationer? Jag antar en enskild v3 kan teoretiskt ge mer effekt men hur ser de ut för siten, har den fått mer effekt så de hjälper när de är fullt vid sportlovet?
Det borde gå se på transformatorstationerna på siten hur mycket effekt de ger?
Har för mig någon beskrev det i detalj här på forumet för ngt år sedan?
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 09 maj 2025 19:10
av fth
Richardk skrev: ↑09 maj 2025 18:54
Helsingborg funkade inte bra när det var fullt. Den är uppgraderad med V4 och jag fick ca 65-70kW när jag förväntade mig 250kW. Efter en stund fick jag ca 130-140kW. Ju snabbare bilarna blir på att ladda desto mer viktigt är det att stationerna blir uppgraderade med mer effekt.
Jag har alltid fått full effekt i Helsingborg även när det varit helt fullt, min max effekt är iofs bara c:a 135 kW, men 66-70 har jag aldrig varit med om.
/fth
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 09 maj 2025 19:23
av chaffis75
fth skrev: ↑09 maj 2025 19:10
Richardk skrev: ↑09 maj 2025 18:54
Helsingborg funkade inte bra när det var fullt. Den är uppgraderad med V4 och jag fick ca 65-70kW när jag förväntade mig 250kW. Efter en stund fick jag ca 130-140kW. Ju snabbare bilarna blir på att ladda desto mer viktigt är det att stationerna blir uppgraderade med mer effekt.
Jag har alltid fått full effekt i Helsingborg även när det varit helt fullt, min max effekt är iofs bara c:a 135 kW, men 66-70 har jag aldrig varit med om.
/fth
Ok.. men de låter ju ändå bra..
Sen är väl alltid v4 bättre oavsett då de har längre kablar så mindre risk att platser spärras..
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 09 maj 2025 19:33
av AAKEE
fth skrev: ↑09 maj 2025 19:10
Richardk skrev: ↑09 maj 2025 18:54
Helsingborg funkade inte bra när det var fullt. Den är uppgraderad med V4 och jag fick ca 65-70kW när jag förväntade mig 250kW. Efter en stund fick jag ca 130-140kW. Ju snabbare bilarna blir på att ladda desto mer viktigt är det att stationerna blir uppgraderade med mer effekt.
Jag har alltid fått full effekt i Helsingborg även när det varit helt fullt, min max effekt är iofs bara c:a 135 kW, men 66-70 har jag aldrig varit med om.
/fth
Det beror garanterat på hur övriga bilar har sin laddkurva just där och då.
Kabinetten brukar paras med 4 Superchargers.
Undantag finns, det är 6 stolpar /SuC v3 i Jokkmokk och 2 kabinett.
Ett sånt kabinett ger max 580kW, vilket blir 145kW per stolpe om det delas rakt av.
Jag har tolkat infon innan som att de värdena är maxvärden men att Tesla inte alltid uppfyller det till varje kabinett.
Hela siten har ju sannolikt också en max input som kan sätta gränsen när det är fullt eller hög beläggning. Jag tycker jag sett en del inlägg om 60-70kW som max vid fullbelagt på vissa ställen.
Jag fick 106 kW i Mora lördagen när tjejvasan var slut, fullbelagt och kö. Hade rätt SoC etc för 263kW på mätaren.
Samma dag någon timme senare i Ljusdal fick jag 256 kW trots full beläggning (möjligen 1 plats ledig).
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 09 maj 2025 19:38
av fth
AAKEE skrev: ↑09 maj 2025 19:33
fth skrev: ↑09 maj 2025 19:10
Richardk skrev: ↑09 maj 2025 18:54
Helsingborg funkade inte bra när det var fullt. Den är uppgraderad med V4 och jag fick ca 65-70kW när jag förväntade mig 250kW. Efter en stund fick jag ca 130-140kW. Ju snabbare bilarna blir på att ladda desto mer viktigt är det att stationerna blir uppgraderade med mer effekt.
Jag har alltid fått full effekt i Helsingborg även när det varit helt fullt, min max effekt är iofs bara c:a 135 kW, men 66-70 har jag aldrig varit med om.
/fth
Det beror garanterat på hur övriga bilar har sin laddkurva just där och då.
Kabinetten brukar paras med 4 Superchargers.
Undantag finns, det är 6 stolpar /SuC v3 i Jokkmokk och 2 kabinett.
Ett sånt kabinett ger max 580kW, vilket blir 145kW per stolpe om det delas rakt av.
Jag har tolkat infon innan som att de värdena är maxvärden men att Tesla inte alltid uppfyller det till varje kabinett.
Hela siten har ju sannolikt också en max input som kan sätta gränsen när det är fullt eller hög beläggning. Jag tycker jag sett en del inlägg om 60-70kW som max vid fullbelagt på vissa ställen.
Jag fick 106 kW i Mora lördagen när tjejvasan var slut, fullbelagt och kö. Hade rätt SoC etc för 263kW på mätaren.
Samma dag någon timme senare i Ljusdal fick jag 256 kW trots full beläggning (möjligen 1 plats ledig).
IMG_5243.jpeg
Jönköping har jag fått låg effekt ett par gånger när det varit knökfullt, men jag har för mig att dom ökade (typ dubblade?) matningen där för något år sedan.
V4 har även lastdelning
mellan kabinetten, så den enda egentliga begränsningen är just total matning för hela stationen.
/fth
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 09 maj 2025 19:56
av AAKEE
fth skrev: ↑09 maj 2025 19:38
AAKEE skrev: ↑09 maj 2025 19:33
fth skrev: ↑09 maj 2025 19:10
Richardk skrev: ↑09 maj 2025 18:54
Helsingborg funkade inte bra när det var fullt. Den är uppgraderad med V4 och jag fick ca 65-70kW när jag förväntade mig 250kW. Efter en stund fick jag ca 130-140kW. Ju snabbare bilarna blir på att ladda desto mer viktigt är det att stationerna blir uppgraderade med mer effekt.
Jag har alltid fått full effekt i Helsingborg även när det varit helt fullt, min max effekt är iofs bara c:a 135 kW, men 66-70 har jag aldrig varit med om.
/fth
Det beror garanterat på hur övriga bilar har sin laddkurva just där och då.
Kabinetten brukar paras med 4 Superchargers.
Undantag finns, det är 6 stolpar /SuC v3 i Jokkmokk och 2 kabinett.
Ett sånt kabinett ger max 580kW, vilket blir 145kW per stolpe om det delas rakt av.
Jag har tolkat infon innan som att de värdena är maxvärden men att Tesla inte alltid uppfyller det till varje kabinett.
Hela siten har ju sannolikt också en max input som kan sätta gränsen när det är fullt eller hög beläggning. Jag tycker jag sett en del inlägg om 60-70kW som max vid fullbelagt på vissa ställen.
Jag fick 106 kW i Mora lördagen när tjejvasan var slut, fullbelagt och kö. Hade rätt SoC etc för 263kW på mätaren.
Samma dag någon timme senare i Ljusdal fick jag 256 kW trots full beläggning (möjligen 1 plats ledig).
IMG_5243.jpeg
Jönköping har jag fått låg effekt ett par gånger när det varit knökfullt, men jag har för mig att dom ökade (typ dubblade?) matningen där för något år sedan.
V4 har även lastdelning
mellan kabinetten, så den enda egentliga begränsningen är just total matning för hela stationen.
/fth
I Sverige har vi tidigare använt v3-kabinett även med v4?
Delar v4 även med de nuvarande kabinetten?
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 09 maj 2025 20:10
av fth
AAKEE skrev: ↑09 maj 2025 19:56
fth skrev: ↑09 maj 2025 19:38
AAKEE skrev: ↑09 maj 2025 19:33
fth skrev: ↑09 maj 2025 19:10
Richardk skrev: ↑09 maj 2025 18:54
Helsingborg funkade inte bra när det var fullt. Den är uppgraderad med V4 och jag fick ca 65-70kW när jag förväntade mig 250kW. Efter en stund fick jag ca 130-140kW. Ju snabbare bilarna blir på att ladda desto mer viktigt är det att stationerna blir uppgraderade med mer effekt.
Jag har alltid fått full effekt i Helsingborg även när det varit helt fullt, min max effekt är iofs bara c:a 135 kW, men 66-70 har jag aldrig varit med om.
/fth
Det beror garanterat på hur övriga bilar har sin laddkurva just där och då.
Kabinetten brukar paras med 4 Superchargers.
Undantag finns, det är 6 stolpar /SuC v3 i Jokkmokk och 2 kabinett.
Ett sånt kabinett ger max 580kW, vilket blir 145kW per stolpe om det delas rakt av.
Jag har tolkat infon innan som att de värdena är maxvärden men att Tesla inte alltid uppfyller det till varje kabinett.
Hela siten har ju sannolikt också en max input som kan sätta gränsen när det är fullt eller hög beläggning. Jag tycker jag sett en del inlägg om 60-70kW som max vid fullbelagt på vissa ställen.
Jag fick 106 kW i Mora lördagen när tjejvasan var slut, fullbelagt och kö. Hade rätt SoC etc för 263kW på mätaren.
Samma dag någon timme senare i Ljusdal fick jag 256 kW trots full beläggning (möjligen 1 plats ledig).
IMG_5243.jpeg
Jönköping har jag fått låg effekt ett par gånger när det varit knökfullt, men jag har för mig att dom ökade (typ dubblade?) matningen där för något år sedan.
V4 har även lastdelning
mellan kabinetten, så den enda egentliga begränsningen är just total matning för hela stationen.
/fth
I Sverige har vi tidigare använt v3-kabinett även med v4?
Delar v4 även med de nuvarande kabinetten?
Ja, så har iaf jag förstått det, kabinettet har ”egen” matning på 387 kW, som vid behov kompletteras med upp till 580 kW från den delade DC-bussen.
/fth
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 09 maj 2025 20:11
av fth
P. S. Detta gäller alltså såvitt jag vet sedan v3, och jag har svårt att tro att v4 skulle ha en sämre arkitektur map effekt och delning.
/fth
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 09 maj 2025 20:19
av fth
Jag googlade lite, och tydligen finns det inte lika mycket offentlig information om v4 arkitektur och teknik som för v3, men konsensus verkar vara att varje stolpe idag kan leverera 350kW, förberedda för >=500kW, och att DC-delningen mellan kabinett har 50-100% högre max effekt än v3, minst tillräcklig att (med tillräcklig matning) klara >=350kW samtidigt till alla stolpar.
/fth
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 21 maj 2025 18:56
av Elmil
Norrköping igång igen, med V4.

Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 22 maj 2025 09:21
av mikebike
Bredden härnäst.
Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 22 maj 2025 10:35
av Elmil
Snarare Arboga!

Re: Uppgradering av diverse stationer
Postat: 22 maj 2025 12:20
av T4s
Ja! Bredden borde kunna byggas ut också.