Re: Kört bensinbil :-)
Postat: 04 jan 2025 11:34
Har hyrt ett antal elbilar, både i och utanför Sverige. Inget slår Teslan jag själv äger.
Min senaste (10 år gamla nu) Volvo visade en lista på närliggande bensinstationer när räckvidden var nere på 100 km, och frågade om man ville navigera till någon av dem.Niklas Z skrev: ↑05 jan 2025 11:32I somras hade jag en bensindriven hyrbil när jag och min son åkte runt i Ungern, Rumänien och Slovakien. Förutom att den var slö, allmänt träig och hade många brister så drabbades jag av räckviddsångest och tankningsoro. När jag inte kunde veta hur lång återstående räckvidd jag hade, samt få upp en karta med bensinstationer på skärmen blev resultatet att jag tankade ofta. Det var inte lätt att veta när och var jag skulle tanka. Slående att räckviddsångest uppträdde vid körning med fossilbil för första gången på fyra år.
Ja, det är klart att det går. I den 2012 BMW 335i jag hade tidigare kunde man också se sådant i navigatorn. Min poäng var att räckviddsångest uppstår på grund av ovana. Jag hade hunnit bli ovan efter fyra år i Teslan.mikebike skrev: ↑05 jan 2025 14:02Min senaste (10 år gamla nu) Volvo visade en lista på närliggande bensinstationer när räckvidden var nere på 100 km, och frågade om man ville navigera till någon av dem.Niklas Z skrev: ↑05 jan 2025 11:32I somras hade jag en bensindriven hyrbil när jag och min son åkte runt i Ungern, Rumänien och Slovakien. Förutom att den var slö, allmänt träig och hade många brister så drabbades jag av räckviddsångest och tankningsoro. När jag inte kunde veta hur lång återstående räckvidd jag hade, samt få upp en karta med bensinstationer på skärmen blev resultatet att jag tankade ofta. Det var inte lätt att veta när och var jag skulle tanka. Slående att räckviddsångest uppträdde vid körning med fossilbil för första gången på fyra år.
Minst lika avancerat som en modern Tesla alltså.
Nja, detta kom alltså upp helt automatiskt.Niklas Z skrev: ↑05 jan 2025 14:08Ja, det är klart att det går. I den 2012 BMW 335i jag hade tidigare kunde man också se sådant i navigatorn. Min poäng var att räckviddsångest uppstår på grund av ovana. Jag hade hunnit bli ovan efter fyra år i Teslan.mikebike skrev: ↑05 jan 2025 14:02Min senaste (10 år gamla nu) Volvo visade en lista på närliggande bensinstationer när räckvidden var nere på 100 km, och frågade om man ville navigera till någon av dem.Niklas Z skrev: ↑05 jan 2025 11:32I somras hade jag en bensindriven hyrbil när jag och min son åkte runt i Ungern, Rumänien och Slovakien. Förutom att den var slö, allmänt träig och hade många brister så drabbades jag av räckviddsångest och tankningsoro. När jag inte kunde veta hur lång återstående räckvidd jag hade, samt få upp en karta med bensinstationer på skärmen blev resultatet att jag tankade ofta. Det var inte lätt att veta när och var jag skulle tanka. Slående att räckviddsångest uppträdde vid körning med fossilbil för första gången på fyra år.
Minst lika avancerat som en modern Tesla alltså.
OK. Den funktionen fanns inte på hyrbilen och inte på den BMW jag hade heller. Men jag använder inte sådan funktion på Teslan heller.mikebike skrev: ↑05 jan 2025 14:35Nja, detta kom alltså upp helt automatiskt.Niklas Z skrev: ↑05 jan 2025 14:08Ja, det är klart att det går. I den 2012 BMW 335i jag hade tidigare kunde man också se sådant i navigatorn. Min poäng var att räckviddsångest uppstår på grund av ovana. Jag hade hunnit bli ovan efter fyra år i Teslan.mikebike skrev: ↑05 jan 2025 14:02Min senaste (10 år gamla nu) Volvo visade en lista på närliggande bensinstationer när räckvidden var nere på 100 km, och frågade om man ville navigera till någon av dem.Niklas Z skrev: ↑05 jan 2025 11:32I somras hade jag en bensindriven hyrbil när jag och min son åkte runt i Ungern, Rumänien och Slovakien. Förutom att den var slö, allmänt träig och hade många brister så drabbades jag av räckviddsångest och tankningsoro. När jag inte kunde veta hur lång återstående räckvidd jag hade, samt få upp en karta med bensinstationer på skärmen blev resultatet att jag tankade ofta. Det var inte lätt att veta när och var jag skulle tanka. Slående att räckviddsångest uppträdde vid körning med fossilbil för första gången på fyra år.
Minst lika avancerat som en modern Tesla alltså.
Ee.. va? Detta har jag inte på min Volvo. Antingen ingen slår man på automatik på en knapp eller så drar man i spaken för konstant torkning som en traditionell bil.
Växelspaken på Tesla sitter (satt) på samma ställe som vindrutetorkarspaken brukar sitta på de flesta(?) bilar. Det har nog det Emlan syftade på
Det tror jag också. Jag vet inte hur många gånger jag ofrivilligt slagit igång torkarna när jag velat skifta mellan framåt och bakåt då jag suttit i förarstolen på en ICE-bil på senare tid, inte minst vid parkeringsmanövrar.Maw skrev: ↑05 jan 2025 16:37Växelspaken på Tesla sitter (satt) på samma ställe som vindrutetorkarspaken brukar sitta på de flesta(?) bilar. Det har nog det Emlan syftade på![]()
ok, den var ju långsökt men ok så var de säkert..Maw skrev: ↑05 jan 2025 16:37Växelspaken på Tesla sitter (satt) på samma ställe som vindrutetorkarspaken brukar sitta på de flesta(?) bilar. Det har nog det Emlan syftade på![]()
Körde morsans yaris några dagar innan jul här, det var två saker som "trasslade", dels att jag slog igång torkarna när jag skulle åka iväg några gånger, men mest störande var att jag hela tiden gick iväg från bilen och glömde att låsa den.
Jag körde bensindrivna BMW i 28 år innan jag skaffade Teslan, så jag har varit rätt van köra bensindrivet och det blev även en hel del bilsemestrar utomlands. Ingen av de bilar jag ägt gick 1000 km på en tank. Inte heller gick hyrbilen 1000 km på en tank, snarare hälften.repulsiv skrev: ↑05 jan 2025 22:44Angående det ovan om "räckviddsångest", hur man än ser på det så när lampan tänds så har man oftast 15-20 mil på sig att tanka, det är väldigt få ställen man INTE passerar en mack på när man kör så långt.
..och om man tittar på min förra bensinbil så gick den drygt 1000km på en tank, det är inte riktigt så att det är ett problem om man tankar efter 80 mil heller om man ser en mack, så det där är ju lite tramsigt.
Självklart är det ingen fördel att laddning tar tid, men om man lärt sig hur bilen och laddinfrastrukturen fungerar behöver det inte vara ett problem. Jag har varit på åtta utlandsresor med bilen sedan det lättades på pandemirestriktionerna och kört i 13 olika länder. Som laddinfrastrukturen sett ut på senare tid har det i princip alltid varit så att laddning skett när jag ändå velat stanna av annat skäl, allt ifrån då jag vill äta lunch till att stanna vid någon sevärdhet. Tidsförlusten har därmed varit mindre än då jag gjort liknande resor med bensinbil.repulsiv skrev: ↑05 jan 2025 22:44Det ABSOLUT sämsta med att köra elbil tycker jag är just långresor, att man inte kan "tanka" på 4min och få 1000km räckvidd till i princip var man vill, det är lite fånigt när folk försöker vända det till att det skulle vara nåt som är en fördel för elbilen. Det finsn fördlear, men det är en nackdel.
Helt korrekt antagande..Maw skrev: ↑05 jan 2025 16:37Växelspaken på Tesla sitter (satt) på samma ställe som vindrutetorkarspaken brukar sitta på de flesta(?) bilar. Det har nog det Emlan syftade på![]()
Håller med om allt utom att elbilen skulle vara så mycket tystare. Astran jag hyrde var mycket tyst från motorn. Var i stort sett bara vid parkering man tänkte på att den hade bensinmotor eftersom den då vibrerade i ratten då automatlådan inte riktigt kunde kompensera för den svaga motorn.enoch85 skrev: ↑06 jan 2025 10:23Fördel bensinbil:
+ Går snabbt att tanka.
+ Får många mil på kort tid.
+ Ingen degradering på räckvidd oavsett väder eller ålder på motor
Fördel elbil:
+ Tvingar dig att stanna oftare vid längre resor (+50 mil), bra för trafiksäkerheten.
+ Spottar inte ut massa CO².
+ Snabbare (säkrare) omkörningar (beroende på motorns kapacitet såklart, men generellt sett).
+ Tystare.
+ I mina ögon bättre vinterbil då:
* Det går snabbt att värma kupén.
* Den har snabbare reaktionstid mot vägen (alla korrigeringar vid antihalk och sladd kommer på millisekunder utan fördröjning).
* Det finns ingen "max tid för tomgångskörning".
* Motorvärmare, vad är det?
+ Billigare att äga.
+ Förmodligen längre livstid (en ice-motor rasar ju innnan ett batteri är slut).
Exakt, min M3 är allt annat än tyst. Ganska bra buller trots jag har dubbfria däck som ska ha lägre db. Men de vette tusan om det stämmer. Kanske lite tystare än sommarsulorna.tesla newbie skrev: ↑06 jan 2025 11:35Håller med om allt utom att elbilen skulle vara så mycket tystare. Astran jag hyrde var mycket tyst från motorn. Var i stort sett bara vid parkering man tänkte på att den hade bensinmotor eftersom den då vibrerade i ratten då automatlådan inte riktigt kunde kompensera för den svaga motorn.enoch85 skrev: ↑06 jan 2025 10:23Fördel bensinbil:
+ Går snabbt att tanka.
+ Får många mil på kort tid.
+ Ingen degradering på räckvidd oavsett väder eller ålder på motor
Fördel elbil:
+ Tvingar dig att stanna oftare vid längre resor (+50 mil), bra för trafiksäkerheten.
+ Spottar inte ut massa CO².
+ Snabbare (säkrare) omkörningar (beroende på motorns kapacitet såklart, men generellt sett).
+ Tystare.
+ I mina ögon bättre vinterbil då:
* Det går snabbt att värma kupén.
* Den har snabbare reaktionstid mot vägen (alla korrigeringar vid antihalk och sladd kommer på millisekunder utan fördröjning).
* Det finns ingen "max tid för tomgångskörning".
* Motorvärmare, vad är det?
+ Billigare att äga.
+ Förmodligen längre livstid (en ice-motor rasar ju innnan ett batteri är slut).
Sedan hade jag glömt vad irriterande det är att köra en bil med start-stop när man, till exempel, ska köra ut från en parkeringsficka. Om man har börjat köra ut men måste stanna för att det kommer en bil så stannar motorn och servostyrningen dör. Tyvärr var man tvungen att gå in i pekskärmen för att stänga av start stop och det återaktiverades vid varje körning.
Electron skrev: ↑06 jan 2025 12:01Exakt, min M3 är allt annat än tyst. Ganska bra buller trots jag har dubbfria däck som ska ha lägre db. Men de vette tusan om det stämmer. Kanske lite tystare än sommarsulorna. Då ska vi inte prata om hur den är på grusvägtesla newbie skrev: ↑06 jan 2025 11:35Håller med om allt utom att elbilen skulle vara så mycket tystare. Astran jag hyrde var mycket tyst från motorn. Var i stort sett bara vid parkering man tänkte på att den hade bensinmotor eftersom den då vibrerade i ratten då automatlådan inte riktigt kunde kompensera för den svaga motorn.enoch85 skrev: ↑06 jan 2025 10:23Fördel bensinbil:
+ Går snabbt att tanka.
+ Får många mil på kort tid.
+ Ingen degradering på räckvidd oavsett väder eller ålder på motor
Fördel elbil:
+ Tvingar dig att stanna oftare vid längre resor (+50 mil), bra för trafiksäkerheten.
+ Spottar inte ut massa CO².
+ Snabbare (säkrare) omkörningar (beroende på motorns kapacitet såklart, men generellt sett).
+ Tystare.
+ I mina ögon bättre vinterbil då:
* Det går snabbt att värma kupén.
* Den har snabbare reaktionstid mot vägen (alla korrigeringar vid antihalk och sladd kommer på millisekunder utan fördröjning).
* Det finns ingen "max tid för tomgångskörning".
* Motorvärmare, vad är det?
+ Billigare att äga.
+ Förmodligen längre livstid (en ice-motor rasar ju innnan ett batteri är slut).
Sedan hade jag glömt vad irriterande det är att köra en bil med start-stop när man, till exempel, ska köra ut från en parkeringsficka. Om man har börjat köra ut men måste stanna för att det kommer en bil så stannar motorn och servostyrningen dör. Tyvärr var man tvungen att gå in i pekskärmen för att stänga av start stop och det återaktiverades vid varje körning.
jag förstår fortfarande inte vad ångesten består av ? Du ser tydligt när bräsnlet tar slut, och det fanns mackar "överallt" där du kan "ladda" på under 5min, vad är ångesten ?Niklas Z skrev: ↑06 jan 2025 08:49Men då jag körde BMW hade jag inte räckviddsångest eller liknande problem. Det tog inte så lång tid att lära sig bilen och få kunskap om hur det fungerade. Det som skilde när jag hade hyrbilen i somras var att jag inte kört på det sättet med med fossilbil på flera år och då kom osäkerheten. Min poäng var att räckviddsångest kan komma av ovana vid det aktuella drivsystemet.
Jag tycker de "påtvingade" ställena och tidpunkterna påfallande sällan sammanfaller med när och var jag vill stanna.Självklart är det ingen fördel att laddning tar tid, men om man lärt sig hur bilen och laddinfrastrukturen fungerar behöver det inte vara ett problem. Jag har varit på åtta utlandsresor med bilen sedan det lättades på pandemirestriktionerna och kört i 13 olika länder. Som laddinfrastrukturen sett ut på senare tid har det i princip alltid varit så att laddning skett när jag ändå velat stanna av annat skäl, allt ifrån då jag vill äta lunch till att stanna vid någon sevärdhet. Tidsförlusten har därmed varit mindre än då jag gjort liknande resor med bensinbil.
Där håller jag med.. men..
Med en Model S i torrt sommarväglag och 19"-fälgar kommer man ca ~44 mil i 120 km/h på en laddning. Gissar att du kommer kunna köra lika långt med t.ex. en Audi A6 e-tron Sportback. Och nästan lika långt med en A6 e-tron Avant.Sportbilsentusiasten skrev: ↑07 jan 2025 01:23…] Bodde 5år i Montpellier så det blev några resor mellan länderna för att hämta prylar, hälsa på släkten mm.
Låg på 120-130km/t, lagom avstressande hastighet.
Man kommer inte jättelångt med en elbil i den farten.
Elbilar är dock oslagbart i övriga Use Case!