Några i detta forum kör på version 0.1 i väntan på att Elon personligen ska komma ut och installera radar
2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
Moderator: Redaktion
Re: 2022 Model Y LR bytes mot 2015 Volvo T6 Black-R
MY RWD Vit 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Intressant information. Återkom problemet flera gånger?Qwertz77 skrev: ↑27 dec 2024 13:25Hade precis samma fel för 3 veckor sedan på E4 vid Gnarp på väg söderut, även matrixljus och anndra säkerhetsgrejer som stängdes ner. Man kunde inte se aktuell fartgräns på skärmen och kameran fram var ur funktion så såg ingen trafik på skärmen heller. Kollade servicemenyn och var då error vid ECU Secondary B och det lös rött. Blev många mil utan farthållare, först söder om Markaryd när jag stannade för käk och lämnade bilen 25 minuter, då hoppade det igång igen. Ca 80 mil utan farthållare och precis som någon skrev ovan så var man krampaktig i foten, sjukt svårt att hålla jämn fart, sen har jag aldrig gillat hängande gaspedaler som Tesla använder.
Fick ut en ranger som installerade om mjukvaran eftersom bilen skickade massa felkoder. Men till ingen nytta, måste in på verkstad och troligtvis byte av dator.
Bilen en Tesla MyP -24 med hw4.
Min la av vid Tierp på väg norrut och vid Gävle på väg söderut.
Idag har jag kört ungefär 45 mil utan problem.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
Samma version som i våras 2024.20.9
Ja, kamerorna fungerar vanligtvis, men det kan diskuteras hur bra de funkar eftersom jag ofta får felmeddelande om sänkt hastighet på grund av dålig sikt
” Installera en programvaruuppdatering så snart som möjligt. Alla skador som hänför sig till underlåtenhet att installera en programvaruuppdatering omfattas inte av fordonsgarantin. Underlåtenhet eller vägran att installera uppdateringar kan leda till att vissa fordonsfunktioner blir otillgängliga eller att digitala medieenheter kan bli inkompatibla.”
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... ran%2520av
MY RWD Vit 2023
- mikebike
- Teslaägare
Freez skrev: ↑27 dec 2024 19:46” Installera en programvaruuppdatering så snart som möjligt. Alla skador som hänför sig till underlåtenhet att installera en programvaruuppdatering omfattas inte av fordonsgarantin. Underlåtenhet eller vägran att installera uppdateringar kan leda till att vissa fordonsfunktioner blir otillgängliga eller att digitala medieenheter kan bli inkompatibla.”

Detta har garanterat inget att göra med mjukvaruversion, i så fall skulle ju alla med samna mjukvaruversion haft samma typ av problem.
Det finns f.ö. andra som har samma problem, trots senaste mjukvaran. En har fått kameran bytt utan att det hjälpte och väntar på datorbyte.
Det finns också en skrivning om att Tesla förbehåller sig rätten att förbättra bilen genom OTA.
Ingenting om att de har rätt att försämra den.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Datorbyte verkar vara frekvent på HW4-bilar just nu, det är nog inte det du har problem med.
Model Y LR AWD 2022
Seriös fråga; Jag förstår från andra inlägg att du inte kör den senaste mjukvaran. Om radarn redan har blivit urkopplad, varför inte prova att uppdatera till den senaste mjukvaran och se om farthållaren fungerar bättre då?
Model Y LR AWD -24
Har en åtta år gammal MS med AP1 där farthållare och filbyte funkar klockrent. Mjukvara från Mobileye. Otroligt pinsamt att en helt ny Tesla åtta år senare funkar sämre.
Min MY från 2023 funkar fin fint
MY RWD Vit 2023
?mikebike skrev: ↑28 dec 2024 21:27Freez skrev: ↑27 dec 2024 19:46” Installera en programvaruuppdatering så snart som möjligt. Alla skador som hänför sig till underlåtenhet att installera en programvaruuppdatering omfattas inte av fordonsgarantin. Underlåtenhet eller vägran att installera uppdateringar kan leda till att vissa fordonsfunktioner blir otillgängliga eller att digitala medieenheter kan bli inkompatibla.”
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... ran%2520av![]()
Detta har garanterat inget att göra med mjukvaruversion, i så fall skulle ju alla med samna mjukvaruversion haft samma typ av problem.
Det finns f.ö. andra som har samma problem, trots senaste mjukvaran. En har fått kameran bytt utan att det hjälpte och väntar på datorbyte.
Det finns också en skrivning om att Tesla förbehåller sig rätten att förbättra bilen genom OTA.
Men vill du byta skicka ett DM.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1002113757
MY RWD Vit 2023
- mikebike
- Teslaägare
Därför att jag vill ha fungerande12V uttag och absolut inte vill ha något pling när jag använder farthållaren.mussla skrev: ↑29 dec 2024 00:19Seriös fråga; Jag förstår från andra inlägg att du inte kör den senaste mjukvaran. Om radarn redan har blivit urkopplad, varför inte prova att uppdatera till den senaste mjukvaran och se om farthållaren fungerar bättre då?
Farthållaren har fungerar dåligt sedan september 2022, men de problem jag hade i Julhelgen var något annat. Hårdvarufel helt klart.
Dock är jag övertygad om att Tesla kommer uppdatera mjukvaran när de tar in bilen på SC
- mikebike
- Teslaägare
Jag såg den. De begär mer än vad jag fick när jag sålde min. För 4 år sedan!Freez skrev: ↑29 dec 2024 01:24?mikebike skrev: ↑28 dec 2024 21:27Freez skrev: ↑27 dec 2024 19:46” Installera en programvaruuppdatering så snart som möjligt. Alla skador som hänför sig till underlåtenhet att installera en programvaruuppdatering omfattas inte av fordonsgarantin. Underlåtenhet eller vägran att installera uppdateringar kan leda till att vissa fordonsfunktioner blir otillgängliga eller att digitala medieenheter kan bli inkompatibla.”
Men vill du byta skicka ett DM.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1002113757
Snacka om låg värdeminskning.
Hoppas att du får en positiv upplevelse av farthållaren när den reparerats och uppdaterats till den senaste mjukvaran.mikebike skrev: ↑29 dec 2024 11:58Därför att jag vill ha fungerande12V uttag och absolut inte vill ha något pling när jag använder farthållaren.mussla skrev: ↑29 dec 2024 00:19Seriös fråga; Jag förstår från andra inlägg att du inte kör den senaste mjukvaran. Om radarn redan har blivit urkopplad, varför inte prova att uppdatera till den senaste mjukvaran och se om farthållaren fungerar bättre då?
Farthållaren har fungerar dåligt sedan september 2022, men de problem jag hade i Julhelgen var något annat. Hårdvarufel helt klart.
Dock är jag övertygad om att Tesla kommer uppdatera mjukvaran när de tar in bilen på SC
Det kanske till och med är värt några pling och förändring av hur 12-volts-uttaget fungerar.
Model Y LR AWD -24
- mikebike
- Teslaägare
Förhoppningsvis kan den nog fungera som "tidigare". Att den skall fungera lika bra som innan radarn togs bort är osannolikt, att den skall fungera lika bra som hos Volvon är en ren utopi.mussla skrev: ↑29 dec 2024 22:05Hoppas att du får en positiv upplevelse av farthållaren när den reparerats och uppdaterats till den senaste mjukvaran.mikebike skrev: ↑29 dec 2024 11:58Därför att jag vill ha fungerande12V uttag och absolut inte vill ha något pling när jag använder farthållaren.
Det kanske till och med är värt några pling och förändring av hur 12-volts-uttaget fungerar.
Inte ens det sista alternativet motiverar bortkopplade uttag och plingljud när man använder farthållare.
Min fru har förbjudit mig att använda AP p.g.a plingandet, så då lär jag bli utan farthållare också.

”Frugan har förbjudit mig”. Är du man eller mus?mikebike skrev: ↑30 dec 2024 10:08Förhoppningsvis kan den nog fungera som "tidigare". Att den skall fungera lika bra som innan radarn togs bort är osannolikt, att den skall fungera lika bra som hos Volvon är en ren utopi.mussla skrev: ↑29 dec 2024 22:05Hoppas att du får en positiv upplevelse av farthållaren när den reparerats och uppdaterats till den senaste mjukvaran.mikebike skrev: ↑29 dec 2024 11:58Därför att jag vill ha fungerande12V uttag och absolut inte vill ha något pling när jag använder farthållaren.
Inte ens det sista alternativet motiverar bortkopplade uttag och plingljud när man använder farthållare.
Min fru har förbjudit mig att använda AP p.g.a plingandet, så då lär jag bli utan farthållare också.![]()
Model Y LR AWD -24
Som sagt tidigare om du använder Joe Mode hörs knappt ljuden. Reagerar man på det är man extremt känslig.mikebike skrev: ↑30 dec 2024 10:08Förhoppningsvis kan den nog fungera som "tidigare". Att den skall fungera lika bra som innan radarn togs bort är osannolikt, att den skall fungera lika bra som hos Volvon är en ren utopi.mussla skrev: ↑29 dec 2024 22:05Hoppas att du får en positiv upplevelse av farthållaren när den reparerats och uppdaterats till den senaste mjukvaran.mikebike skrev: ↑29 dec 2024 11:58Därför att jag vill ha fungerande12V uttag och absolut inte vill ha något pling när jag använder farthållaren.
Min fru har förbjudit mig att använda AP p.g.a plingandet, så då lär jag bli utan farthållare också.![]()
MY RWD Vit 2023
- mikebike
- Teslaägare
Happy wife, happy life.mussla skrev: ↑30 dec 2024 17:46”Frugan har förbjudit mig”. Är du man eller mus?mikebike skrev: ↑30 dec 2024 10:08Förhoppningsvis kan den nog fungera som "tidigare". Att den skall fungera lika bra som innan radarn togs bort är osannolikt, att den skall fungera lika bra som hos Volvon är en ren utopi.mussla skrev: ↑29 dec 2024 22:05Hoppas att du får en positiv upplevelse av farthållaren när den reparerats och uppdaterats till den senaste mjukvaran.mikebike skrev: ↑29 dec 2024 11:58Därför att jag vill ha fungerande12V uttag och absolut inte vill ha något pling när jag använder farthållaren.
![]()

- mikebike
- Teslaägare
Eh, jag har kört Tesla i över 4 år. Joe Mode slog jag på första dan i båda bilarna.Freez skrev: ↑30 dec 2024 18:13Som sagt tidigare om du använder Joe Mode hörs knappt ljuden. Reagerar man på det är man extremt känslig.mikebike skrev: ↑30 dec 2024 10:08Förhoppningsvis kan den nog fungera som "tidigare". Att den skall fungera lika bra som innan radarn togs bort är osannolikt, att den skall fungera lika bra som hos Volvon är en ren utopi.mussla skrev: ↑29 dec 2024 22:05Hoppas att du får en positiv upplevelse av farthållaren när den reparerats och uppdaterats till den senaste mjukvaran.mikebike skrev: ↑29 dec 2024 11:58Därför att jag vill ha fungerande12V uttag och absolut inte vill ha något pling när jag använder farthållaren.
Plingljudet blir lite lägre, men uppenbarligen ändå "sjukt irriterande" när man sitter och halvsover. Jag tycker att det "bara" är lätt irriterande, men det har nog att göra med att man som förare vet att det skall komma, det gör inte den halvt medvetslösa passageraren.
Däremot blir blinkersljudet så lågt att det knappt hörs.
Tänk om man själv skulle kunna välja om man vill ha ljud eller inte.

Jag är nog förändringsobenägen, men jag ser inte någon som helst förbättring när det gäller farthållarpling, avstängda 12V uttag eller att Energigrafen inte längre har några valbara beräkningssträckor.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Jag hör också Joe Mode-plinget tydligt.mikebike skrev: ↑30 dec 2024 19:26Eh, jag har kört Tesla i över 4 år. Joe Mode slog jag på första dan i båda bilarna.Freez skrev: ↑30 dec 2024 18:13Som sagt tidigare om du använder Joe Mode hörs knappt ljuden. Reagerar man på det är man extremt känslig.mikebike skrev: ↑30 dec 2024 10:08Förhoppningsvis kan den nog fungera som "tidigare". Att den skall fungera lika bra som innan radarn togs bort är osannolikt, att den skall fungera lika bra som hos Volvon är en ren utopi.mussla skrev: ↑29 dec 2024 22:05Hoppas att du får en positiv upplevelse av farthållaren när den reparerats och uppdaterats till den senaste mjukvaran.mikebike skrev: ↑29 dec 2024 11:58
Därför att jag vill ha fungerande12V uttag och absolut inte vill ha något pling när jag använder farthållaren.
Plingljudet blir lite lägre, men uppenbarligen ändå "sjukt irriterande" när man sitter och halvsover. Jag tycker att det "bara" är lätt irriterande, men det har nog att göra med att man som förare vet att det skall komma, det gör inte den halvt medvetslösa passageraren.
Däremot blir blinkersljudet så lågt att det knappt hörs.
Tänk om man själv skulle kunna välja om man vill ha ljud eller inte.![]()
Jag är nog förändringsobenägen, men jag ser inte någon som helst förbättring när det gäller farthållarpling, avstängda 12V uttag eller att Energigrafen inte längre har några valbara beräkningssträckor.
På spaklösa Highland måste man använda ratthjulet som knapp för att slå på och av farthållaren. Från att man tryckt på knappen tills att det händer nånting tar det en sekund. Med en sådan lång fördröjning blir faktiskt plinget för att stänga av farthållaren nödvändigt, kommer det inte så tog inte knapptryckningen. Det problemet finns inte med spakar, då kopplas farthållaren ur direkt när man stänger av den med spaken. Någon övrig feedback behövs inte.
Jag har börjat fundera på om plinget möjligen lagts till istället för att fixa ursprungsproblemet, nämligen den enorma fördröjningen vid användning av scrollhjulsknapparna för att stänga av farthållaren. Sen är scrollhjulen som knappar usla, osköna att trycka in och även om man trycker in dem är det inte alltid de tar. Då behövs också plinget, så man förstår att man måste trycka igen.
Jag har börjat dutta till på bromsen för att stänga av farthållaren istället, då stängs den av direkt. Men om det plingar till även då minns jag faktiskt inte... det borde det väl göra.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Nu är det justerat så att 12-volts uttaget funkar igen med campmode. Om man håller sin bil uppdaterad alltså.
Ur manualen för 2024.44.25.3: ” ANM: Ström är tillgänglig när fordonet används eller känner
av att en användare är närvarande. En användare anses vara
närvarande när en person sitter i förarsätet eller använder
pekskärmen. Ström är även tillgänglig i Campingläge.”
- mikebike
- Teslaägare
Det har hela tiden gått att använda uttagen i Camp Mode (enligt flera på FB).Skyltspurtaren skrev: ↑01 jan 2025 09:38Nu är det justerat så att 12-volts uttaget funkar igen med campmode. Om man håller sin bil uppdaterad alltså.
Ur manualen för 2024.44.25.3: ” ANM: Ström är tillgänglig när fordonet används eller känner
av att en användare är närvarande. En användare anses vara
närvarande när en person sitter i förarsätet eller använder
pekskärmen. Ström är även tillgänglig i Campingläge.”
Dock drar bilen onödigt mycket ström, samt Autolås och Larm är frånkopplade.
Mycket mer bök än med tidigare mjukvaror helt enkelt.
I 2024.44 så kom tillägg av ett Service-intervall för ”Front Camera Window Cleaning”. Något man tydligen kan (och bör?) boka in tid för på SC med jämna mellanrum. Kan ju vara värt att prova om du inte gjort det förut.mikebike skrev: ↑28 dec 2024 21:27Freez skrev: ↑27 dec 2024 19:46” Installera en programvaruuppdatering så snart som möjligt. Alla skador som hänför sig till underlåtenhet att installera en programvaruuppdatering omfattas inte av fordonsgarantin. Underlåtenhet eller vägran att installera uppdateringar kan leda till att vissa fordonsfunktioner blir otillgängliga eller att digitala medieenheter kan bli inkompatibla.”
(Med detta så bekräftar ju Tesla att det kan bli skit för fram-kameran)
https://www.notateslaapp.com/news/2461/ ... ction-info
(Finns även länk till Servicemanual om hur man själv kan montera isär framkameran inne)
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- mikebike
- Teslaägare
Jag har haft bilen inne tre gånger för samma fel. Vid det senaste tillfället satt innerbackspegeln snett när jag hämtade bilen.flamman skrev: ↑01 jan 2025 13:36I 2024.44 så kom tillägg av ett Service-intervall för ”Front Camera Window Cleaning”. Något man tydligen kan (och bör?) boka in tid för på SC med jämna mellanrum. Kan ju vara värt att prova om du inte gjort det förut.mikebike skrev: ↑28 dec 2024 21:27Freez skrev: ↑27 dec 2024 19:46” Installera en programvaruuppdatering så snart som möjligt. Alla skador som hänför sig till underlåtenhet att installera en programvaruuppdatering omfattas inte av fordonsgarantin. Underlåtenhet eller vägran att installera uppdateringar kan leda till att vissa fordonsfunktioner blir otillgängliga eller att digitala medieenheter kan bli inkompatibla.”
(Med detta så bekräftar ju Tesla att det kan bli skit för fram-kameran)
https://www.notateslaapp.com/news/2461/ ... ction-info
(Finns även länk till Servicemanual om hur man själv kan montera isär framkameran inne)
Troligen gjorde de rent framför kameran då. Hjälpte inte ett dugg.
Det är knappast det som gjorde att allt kamerarelaterat la av två gånger under Julhelgen heller.
Rimligen borde jag få meddelande om blockerad eller bländad kamera om det var problem med smuts eller imma framför kameran?
- mikebike
- Teslaägare
Imorgon har det gått tre veckor sedan jag gjorde en serviceanmälan, ännu har jag inte fått möjlighet att boka tid.
Igår kom en uppmaning att boka tid, men det går ju inte!
Igår kom en uppmaning att boka tid, men det går ju inte!
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Står ju att du kan boka när bokningen är förberedd? Antar att den inte är det än.