En sak som spelar in i andrahandsvärdena är den extremt höga försäkringskostnaden…
Undrar hur mycket av den försäkringskostnaden som beror på att folk bara accepterar de kostnader som anges av div. internetformulär istället för att förhandla med bolagen via en telefon…
En sak som spelar in i andrahandsvärdena är den extremt höga försäkringskostnaden…
Ringde runt och hörde om att försäkra en MY 2021.
Här kommer månadskostnaderna jag fick för 1500 mil och 5000 kr vagnskada:
Watercircle: 2000:-
Gjensidige: Försäkrar ej Tesla
Trygg Hansa: 1733:-
Länsförsäkringar: 1220:-
IF: 2206:-
Svedea: Enbart trafikförsäkring på Tesla
Sensor: 1125:-
En sak som spelar in i andrahandsvärdena är den extremt höga försäkringskostnaden…
Undrar hur mycket av den försäkringskostnaden som beror på att folk bara accepterar de kostnader som anges av div. internetformulär istället för att förhandla med bolagen via en telefon…
En sak som spelar in i andrahandsvärdena är den extremt höga försäkringskostnaden…
Ringde runt och hörde om att försäkra en MY 2021.
Här kommer månadskostnaderna jag fick för 1500 mil och 5000 kr vagnskada:
Watercircle: 2000:-
Gjensidige: Försäkrar ej Tesla
Trygg Hansa: 1733:-
Länsförsäkringar: 1220:-
IF: 2206:-
Svedea: Enbart trafikförsäkring på Tesla
Sensor: 1125:-
LFs premie låter rimligt. Min X1 från 2019 med bra rabatter kostar 850 kr hos LF.
Det är inte isolerat till Tesla. Hela marknaden har normaliserat sig. Det har blivit svårare för handlarna att ge bra bud eftersom att prisbilden för nya bilar hos samtliga märken är väldigt volatil, speciellt på elbilar. Både Toyota, Kia, Volvo med flera har gjort stora pris-dumpningar av specifika modeller. Senast Volvo som sänkte EX30 med 180 tusen på alla lagerbilar.
Historiskt har en bil varit värd 50% av nypriset efter 3 år och det håller rätt bra även idag.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
En sak som spelar in i andrahandsvärdena är den extremt höga försäkringskostnaden…
Undrar hur mycket av den försäkringskostnaden som beror på att folk bara accepterar de kostnader som anges av div. internetformulär istället för att förhandla med bolagen via en telefon…
En sak som spelar in i andrahandsvärdena är den extremt höga försäkringskostnaden…
Ringde runt och hörde om att försäkra en MY 2021.
Här kommer månadskostnaderna jag fick för 1500 mil och 5000 kr vagnskada:
Watercircle: 2000:-
Gjensidige: Försäkrar ej Tesla
Trygg Hansa: 1733:-
Länsförsäkringar: 1220:-
IF: 2206:-
Svedea: Enbart trafikförsäkring på Tesla
Sensor: 1125:-
Som jag förstått det så har det skrivits lite negativt om Watercircle på forumet på sistone. Och ICA… Är dock inte insatt, så kan inte bedöma hur berättigad den kritiken är…
En sak som spelar in i andrahandsvärdena är den extremt höga försäkringskostnaden…
Undrar hur mycket av den försäkringskostnaden som beror på att folk bara accepterar de kostnader som anges av div. internetformulär istället för att förhandla med bolagen via en telefon…
En sak som spelar in i andrahandsvärdena är den extremt höga försäkringskostnaden…
Ringde runt och hörde om att försäkra en MY 2021.
Här kommer månadskostnaderna jag fick för 1500 mil och 5000 kr vagnskada:
Watercircle: 2000:-
Gjensidige: Försäkrar ej Tesla
Trygg Hansa: 1733:-
Länsförsäkringar: 1220:-
IF: 2206:-
Svedea: Enbart trafikförsäkring på Tesla
Sensor: 1125:-
Jag ger 669 i månaden. Vet inte varför ni får så höga kostnadeR?
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
En sak som spelar in i andrahandsvärdena är den extremt höga försäkringskostnaden…
Undrar hur mycket av den försäkringskostnaden som beror på att folk bara accepterar de kostnader som anges av div. internetformulär istället för att förhandla med bolagen via en telefon…
En sak som spelar in i andrahandsvärdena är den extremt höga försäkringskostnaden…
Ringde runt och hörde om att försäkra en MY 2021.
Här kommer månadskostnaderna jag fick för 1500 mil och 5000 kr vagnskada:
Watercircle: 2000:-
Gjensidige: Försäkrar ej Tesla
Trygg Hansa: 1733:-
Länsförsäkringar: 1220:-
IF: 2206:-
Svedea: Enbart trafikförsäkring på Tesla
Sensor: 1125:-
Jag ger 669 i månaden. Vet inte varför ni får så höga kostnadeR?
Det beror väldigt mycket på var och hur man bor.
Förr betydde det mycket hur många skadefria år man hade, men det verkar inte spela så stor roll längre.
En sak som spelar in i andrahandsvärdena är den extremt höga försäkringskostnaden…
Undrar hur mycket av den försäkringskostnaden som beror på att folk bara accepterar de kostnader som anges av div. internetformulär istället för att förhandla med bolagen via en telefon…
En sak som spelar in i andrahandsvärdena är den extremt höga försäkringskostnaden…
Ringde runt och hörde om att försäkra en MY 2021.
Här kommer månadskostnaderna jag fick för 1500 mil och 5000 kr vagnskada:
Watercircle: 2000:-
Gjensidige: Försäkrar ej Tesla
Trygg Hansa: 1733:-
Länsförsäkringar: 1220:-
IF: 2206:-
Svedea: Enbart trafikförsäkring på Tesla
Sensor: 1125:-
Jag ger 669 i månaden. Vet inte varför ni får så höga kostnadeR?
Det är väl bara halv på din medan Carlsson kikar på helförsäkring.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
- räntan chockhöjs
- volatiliteten på elpriset går bananas
- elbonus tas bort
- priset på diesel och bensin sänks brutalt mkt (reduktionsplikten reduceras)
Min gissning är att det vänder nästa år. Priset på fossila bränslen höjs, räntorna sjunker och det känns som att en elbilsbonus återvänder + att vi ligger efter med klimatmålet. Sen finns det massa lobbyverksamhet och nej-sägare som alltid skapar gupp på vägen i utvecklingen.
Elbil är framtiden. Batterierna blir mer och mer effektiva. Utsläppen minskar enormt. Körkänslan är oslagbar.
En sak som spelar in i andrahandsvärdena är den extremt höga försäkringskostnaden…
Undrar hur mycket av den försäkringskostnaden som beror på att folk bara accepterar de kostnader som anges av div. internetformulär istället för att förhandla med bolagen via en telefon…
En sak som spelar in i andrahandsvärdena är den extremt höga försäkringskostnaden…
Ringde runt och hörde om att försäkra en MY 2021.
Här kommer månadskostnaderna jag fick för 1500 mil och 5000 kr vagnskada:
Watercircle: 2000:-
Gjensidige: Försäkrar ej Tesla
Trygg Hansa: 1733:-
Länsförsäkringar: 1220:-
IF: 2206:-
Svedea: Enbart trafikförsäkring på Tesla
Sensor: 1125:-
Jag ger 669 i månaden. Vet inte varför ni får så höga kostnadeR?
- räntan chockhöjs
- volatiliteten på elpriset går bananas
- elbonus tas bort
- priset på diesel och bensin sänks brutalt mkt (reduktionsplikten reduceras)
Min gissning är att det vänder nästa år. Priset på fossila bränslen höjs, räntorna sjunker och det känns som att en elbilsbonus återvänder + att vi ligger efter med klimatmålet. Sen finns det massa lobbyverksamhet och nej-sägare som alltid skapar gupp på vägen i utvecklingen.
Elbil är framtiden. Batterierna blir mer och mer effektiva. Utsläppen minskar enormt. Körkänslan är oslagbar.
Framtiden får utvisa. Spännande är det iaf!
Min gissning är att kostnaderna för fossila bränslen kommer förbli relativt billiga tills efter riksdagsvalet 2026. Kanske. Beroende på valresultatet.
- räntan chockhöjs
- volatiliteten på elpriset går bananas
- elbonus tas bort
- priset på diesel och bensin sänks brutalt mkt (reduktionsplikten reduceras)
Min gissning är att det vänder nästa år. Priset på fossila bränslen höjs, räntorna sjunker och det känns som att en elbilsbonus återvänder + att vi ligger efter med klimatmålet. Sen finns det massa lobbyverksamhet och nej-sägare som alltid skapar gupp på vägen i utvecklingen.
Elbil är framtiden. Batterierna blir mer och mer effektiva. Utsläppen minskar enormt. Körkänslan är oslagbar.
Framtiden får utvisa. Spännande är det iaf!
Min gissning är att kostnaderna för fossila bränslen kommer förbli relativt billiga tills efter riksdagsvalet 2026. Kanske. Beroende på valresultatet.
Oavsett lär det dra iväg 2027. De blåa säger att de ska subventionera priset vid pump oavsett vad, men jag har svårt att tro att detta går att hålla när utsläppsrätterna sätter igång på riktigt. Lite beroende på utfallet så kommer andrahandsvärdet på ICE-bilar sjunka och BEV lär se ett tillfälligt uppsving när/om många vill byta samtidigt. Det talas ju om priser över 30kr litern. Samtidig sägs det väl att det inte får tillverkas ICE-bilar efter 2030 har jag fått för mig, det lär ju också ha en påverkan på andrahandsvärde på båda typer av bil.