Jag har ärligt talat inte så bra koll på Skoda men hos VW så är det vad jag vet ingen skillnad på RWD och AWD utan det är batteristorleken som avgör. Antar att det är samma för Skoda?nek0 skrev: ↑15 dec 2024 20:05RWD?Maw skrev: ↑15 dec 2024 19:56Det gör den nog, tror till och med du kan komma upp i en bit över 180 kW. Om jag inte minns fel brukar de nå 189 kW som mestnek0 skrev: ↑15 dec 2024 19:02Nej det är inget sport i den. Det är en enkel RWD med lite extrautrustning vinterpaket, matrix, metalliclack, elstol, dragkrok...Off Grid Byggaren skrev: ↑13 dec 2024 22:21Nu har ju MEB plattformen finputsas en hel del, och Enyaq är väl den bästa karrossen med många smarta lösningar.
Väldigt vad flashig den ser ut, är det något sportpaket?
Enligt offerten ska den ladda 175kw fast det är en RWD, vet inte om det är sant.![]()
Tack och adjö fossil världen
Moderator: Redaktion
Re: Tack och adjö fossil världen
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tack och adjö fossil världen
Har ingen aning men det här hittar jag på nätetMaw skrev: ↑15 dec 2024 20:34Jag har ärligt talat inte så bra koll på Skoda men hos VW så är det vad jag vet ingen skillnad på RWD och AWD utan det är batteristorleken som avgör. Antar att det är samma för Skoda?nek0 skrev: ↑15 dec 2024 20:05RWD?Maw skrev: ↑15 dec 2024 19:56Det gör den nog, tror till och med du kan komma upp i en bit över 180 kW. Om jag inte minns fel brukar de nå 189 kW som mestnek0 skrev: ↑15 dec 2024 19:02Nej det är inget sport i den. Det är en enkel RWD med lite extrautrustning vinterpaket, matrix, metalliclack, elstol, dragkrok...Off Grid Byggaren skrev: ↑13 dec 2024 22:21Nu har ju MEB plattformen finputsas en hel del, och Enyaq är väl den bästa karrossen med många smarta lösningar.
Väldigt vad flashig den ser ut, är det något sportpaket?
Enligt offerten ska den ladda 175kw fast det är en RWD, vet inte om det är sant.![]()
"The all-wheel-drive versions Enyaq 85x and Enyaq RS now offer even better charging performance with an increased DC charging rate at fast-charging stations of up to 175 kW. Charging the 82 kWh (77 kWh net) high‑voltage battery from 10 to 80 percent now takes just 28 minutes – eight minutes or 22 percent less than before. The Enyaq 85 variants with rear-wheel drive continue to charge at a maximum rate of 135 kW."
https://www.skoda-storyboard.com/en/pre ... ore-range/
Re: Tack och adjö fossil världen
Fel, tex ID4 RWD laddar mkt långsammare än AWD.Maw skrev: ↑15 dec 2024 20:34Jag har ärligt talat inte så bra koll på Skoda men hos VW så är det vad jag vet ingen skillnad på RWD och AWD utan det är batteristorleken som avgör. Antar att det är samma för Skoda?nek0 skrev: ↑15 dec 2024 20:05RWD?Maw skrev: ↑15 dec 2024 19:56Det gör den nog, tror till och med du kan komma upp i en bit över 180 kW. Om jag inte minns fel brukar de nå 189 kW som mestnek0 skrev: ↑15 dec 2024 19:02Nej det är inget sport i den. Det är en enkel RWD med lite extrautrustning vinterpaket, matrix, metalliclack, elstol, dragkrok...Off Grid Byggaren skrev: ↑13 dec 2024 22:21Nu har ju MEB plattformen finputsas en hel del, och Enyaq är väl den bästa karrossen med många smarta lösningar.
Väldigt vad flashig den ser ut, är det något sportpaket?
Enligt offerten ska den ladda 175kw fast det är en RWD, vet inte om det är sant.![]()
Samma på Enyaq och Q4 AFAIK.
Med det sagt så är det mest toppeffekten som skiljer, laddar man ända till 80% skiljer det inte mkt.
Re: Tack och adjö fossil världen
Sorry, det är nog bara för ID7 de inte gör någon skillnad mellan awd och rwd. My bad.manneson skrev: ↑15 dec 2024 21:13Fel, tex ID4 RWD laddar mkt långsammare än AWD.Maw skrev: ↑15 dec 2024 20:34Jag har ärligt talat inte så bra koll på Skoda men hos VW så är det vad jag vet ingen skillnad på RWD och AWD utan det är batteristorleken som avgör. Antar att det är samma för Skoda?
Samma på Enyaq och Q4 AFAIK.
Med det sagt så är det mest toppeffekten som skiljer, laddar man ända till 80% skiljer det inte mkt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tack och adjö fossil världen
Det har jag också läst, kolla det här.manneson skrev: ↑15 dec 2024 21:13Fel, tex ID4 RWD laddar mkt långsammare än AWD.Maw skrev: ↑15 dec 2024 20:34Jag har ärligt talat inte så bra koll på Skoda men hos VW så är det vad jag vet ingen skillnad på RWD och AWD utan det är batteristorleken som avgör. Antar att det är samma för Skoda?
Samma på Enyaq och Q4 AFAIK.
Med det sagt så är det mest toppeffekten som skiljer, laddar man ända till 80% skiljer det inte mkt.
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Tack och adjö fossil världen
Jo det har man läst innan, men nu står det i offerten och i annonsen att 85 har 175kW
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Tack och adjö fossil världen
Har din bil APP550 motorn (286hk)? Då är maxeffekt 175 på Skoda (likadant på Elroq). ID7 har väl enligt spec lite högre maxeffekt, om det i praktiken skiljer något låter jag vara osagt…
Re: Tack och adjö fossil världen
Beteckningen på motorn vet jag inte, men den har 286hk. Det står 10-80 28 minuterOvePaHornet skrev: ↑19 dec 2024 08:39Har din bil APP550 motorn (286hk)? Då är maxeffekt 175 på Skoda (likadant på Elroq). ID7 har väl enligt spec lite högre maxeffekt, om det i praktiken skiljer något låter jag vara osagt…