Sida 2 av 2

Re: Hur skall laddning av batteri ske, och hantering vid resa..

Postat: 13 feb 2025 09:36
av Red Devil 69
Hej igen,

Tack för svar.

Är det rätt uppfattat av mig att kapaciteten i bilens batteri är : 243(snitt) x 154 (beräknad..)x100/54 (SOC%) = 69 kWh ?
Från början var kapaciteten i batteriet högre antar jag, men vad var kapaciteten när bilen var ny ?
Är det det bästa för batteriet att till vardags ladda till 55 % ? Finns någon prognos på kapaciteten hur det ser ut om 5 år.. ?

PS. Jag ser att det är lite kondensdroppar på insidan i en av lamporna som sitter på bakluckan (den lampan som är på förarsidan, det är väl inget backljus där, vad jag förstår..), är detta något som kan bli problem framöver ?

Re: Hur skall laddning av batteri ske, och hantering vid resa..

Postat: 13 feb 2025 12:11
av AAKEE
Ja, 243x154x100/54=69.3 kWh.
Nykapaciteten 2020 var 77.8kWh.
Det är normal degradering och som förväntat.

55% minskar takten på degraderingen, till ungefär hälften. Takten är dock rätt långsam efter 5 år ändå.

~11% degradering idag.

Med fortsatt daglig laddning till 80% kommer bilen ligga på ~ 16% degradering-ish om fem år.

Med låg SOC som daglig normal-laddning skulle det bli ungefär 13% om fem år.

Re: Hur skall laddning av batteri ske, och hantering vid resa..

Postat: 13 feb 2025 14:31
av Red Devil 69
Hej AAKE,

Tack för svar igen.

Och det bästa är att alltid småladda bilen om jag fattat rätt, dvs bättre att ladda från 45 till 55 % tre gånger än att ladda 25 till 55 % en gång ?

Kanske svårt att mäta effekten i skillnad mellan de två tillvägagångssätten ovan, antar jag..

Re: Hur skall laddning av batteri ske, och hantering vid resa..

Postat: 14 feb 2025 00:05
av AAKEE
Red Devil 69 skrev: 13 feb 2025 14:31
Hej AAKE,

Tack för svar igen.

Och det bästa är att alltid småladda bilen om jag fattat rätt, dvs bättre att ladda från 45 till 55 % tre gånger än att ladda 25 till 55 % en gång ?

Kanske svårt att mäta effekten i skillnad mellan de två tillvägagångssätten ovan, antar jag..

Yepp