Döda kameror visualisering mm

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Mlinkan

Re: Döda kameror visualisering mm

Inlägg av Mlinkan »

Dinsdale skrev: 23 nov 2024 13:00
Ni andra som blivit drabbade, när tillverkades era bilar? Syns på https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/ under fordonsidentitet.

Peppar peppar har jag inte drabbats än, min är tillverkad 20 juli.
Min blev tillverkad 2024-07-17 och den har felet😔
Användarvisningsbild
solo-tourist
Teslaägare

Inlägg av solo-tourist »

TobbeW skrev: 23 nov 2024 15:03
Hade samma problem på min M3P, 4 dagar efter att jag hämtade bilen...den 4e Oktober. Internt fel i HW4-dator MCU.
Åtgärdades inom 1 vecka genom byte av dator, sedan dess har den fungerat bra :)

Jag hade även problem att komma in i bilen/låsa upp, samt att bilen parkerad stod och drog onormalt mkt ström, 2-3% av HV-batteri per dygn. Nej, inget Sentry mode aktiverat...

Jag tycker inte att man skall acceptera att köra vidare med detta fel i flera veckor, eftersom alla kamerabaserade funktioner försvinner fungerar väl inte heller "nödbromsen" tex? Med detta fel borde bilen klassas som "icke körbar".
Exakt samma problem här med att inte kunna låsa upp bilen när man vill, inte ens kortnyckeln funkar när bilen är i viloläge.

Har observerat att man har ett litet tidsfönster varje timme där man kan låsa upp bilen när bilen vaknar upp för att rapportera till Elon.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Tesla borde göra en återkallelse iom att säkerhetssystemen faller bort.

Kan mobil service byta datorn eller måste bilen in till service center?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Mlinkan skrev: 23 nov 2024 17:28
Dinsdale skrev: 23 nov 2024 13:00
Ni andra som blivit drabbade, när tillverkades era bilar? Syns på https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/ under fordonsidentitet.

Peppar peppar har jag inte drabbats än, min är tillverkad 20 juli.
Min blev tillverkad 2024-07-17 och den har felet😔
Trist! Vilken variant av model 3 är det du har?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Dinsdale skrev: 24 nov 2024 07:26

Kan mobil service byta datorn eller måste bilen in till service center?
Bilen måste in till SC, det är lite pyssel med att byta denna, sitter bakom handskfacket mot torpedväggen, den är även kyld av kylarvätska, så det måste ju även fyllas/luftas efter bytet🙂
Model 3 Performance Highland
elonmask

Inlägg av elonmask »

Lider med er. Jag har samma problem med en RWD upphämtad 10 sep. Fruktansvärt bemötande av Tesla. Började med att fläkten uppe i kamerahuset låg mot något och det lät oerhört högt (som kortlekskort mot ekrarna på en cykel) varje gång det var kallt på morgonen. Tog tre besök till verkstan för att lösa det efter jag själv hjälpt de med felsökningen. Inte nog med det försvann alla kameror (död AP dator). Kamerorna kom tillbaka efter två dagar. Men samma problem hände igen för två veckor sedan. Senare samma dag när jag är en timme hemifrån ute på landet är bilen helt död när jag ska hoppa in i den. Appen når inte bilen och nyckelkort funkar heller inte. Tesla skickar en bärgare till en plats 4h ifrån där jag befinner mig trots jag valt plats i appen. Skippar en hel del i den här storyn för att korta ner den men kortfattat har upplevelsen med deras team varit äckligt dålig och kall. Nu har bilen stått nere i Malmö på service centret i nästan två veckor. Bilen har just nu 2% laddning och de lovade för en vecka sedan att den aldrig kommer nå låga procent och att de såklart kmr ladda den… Har en tid 28/11 för ny AP dator men de sade igår att det bara var en ren gissning på när de ska få in datorn i lager. De har alltså inte tittat på bilen än för att lösa varför den inte startar. Har redan köpt nya EV3 då jag aldrig kmr ha något att göra med Tesla igen och kommer sälja bilen direkt när jag får tillbaka den. Har även mailat till mailen de hänvisar till för hävning av köp m.m. Är ju garanterat omöjligt att få genom något sånt men aja. Värsta upplevelsen jag haft som konsument. Pengarna jag förlorar på denna dealen kommer suga men är dock otroligt motiverad att förhoppningsvis snart aldrig behöva ha och göra med det här företaget igen.
Användarvisningsbild
Chill
Teslaägare

Inlägg av Chill »

Min tillverkades 2024-07-25
Direkt när jag tog emot den upptäckte jag att den drog enorma mängder el. :o
Hur jag än körde den drog den mer än 2.5kw/mil.
Efter klagomål gjordes en uppdatering och den kom ner till strax under 2kw/mil, krypkörning 70-80km/h.

Fick ha bilen en månad sedan kom ytterligare en uppdatering som skapade ett irriterande pipande ljud, lät som gammal pc-laddare som höll på att gå sönder. Dagen efter fungerade inget, kameror döda, lampor pekade på alla håll. Tjoho vad kul :(

Stått på SC i 3 veckor nu i service läge och batteriet bara sjunker. :?
SC påstår att reservdelar är restnoterade på deras lager i Holland och att det är "vanligare än du tror" att datorn går sönder.
———————————————————————
2022 Model 3 LR Acceleration Boost - Såld
2024 Model 3 Performance
———————————————————————
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

Chill skrev: 24 nov 2024 09:49
Efter klagomål gjordes en uppdatering och den kom ner till strax under 2kw/mil, krypkörning 70-80km/h.

Fick ha bilen en månad sedan kom ytterligare en uppdatering som skapade ett irriterande pipande ljud, lät som gammal pc-laddare som höll på att gå sönder. Dagen efter fungerade inget, kameror döda, lampor pekade på alla håll. Tjoho vad kul :(

SC påstår att reservdelar är restnoterade på deras lager i Holland och att det är "vanligare än du tror" att datorn går sönder.
Highland verkar ha stora problem med datorn. Trist.
Användarvisningsbild
CJA
Teslaägare

Inlägg av CJA »

Limmet skrev:
Plocka ut en m3p förra veckan. Fungerat fint tills idag.

Då sluta all kameror fungera. Startade om datorn till ingen nytta….

Vanligt fel? Har gjort ärende….
Hade samma igår. Gå in på säkerhet, längst ner hittar du Stäng av bilen.
Detta löste mitt problem.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Dinsdale skrev: 24 nov 2024 07:26
Tesla verkar inte ha det i sitt DNA att göra återkallelser av HW frivilligt. Inte ens spruckna länkarmar gjordes ju recall för (utanför Kina, där myndigheterna är lite mer "på").
elonmask

Inlägg av elonmask »

Chill skrev: 24 nov 2024 09:49

Helt galet! Hos vilket SC står din bil? Min är i Malmö. Fick du lånebil? Jag fick en riktigt sliten model 3 med knakande kontrollarmar och sommardäck. Då vi har haft snö här jag bor har bilen bara stått. Tesla sade att enda lösning är att jag åker ner till Vellinge över en timme härifrån för att byta däcken till vinterdäck hos någon däckfirma där. Jag sade att det kan de fetglömma då det är vinterväglag. Då skrev de: Det är plusgrader i malmö. Helt jävla otroligt.
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Mitt problem med detta inträffade inom 2 veckor efter leverans, vilket gjorde att jag artigt kunde meddela att om dom inte löser detta problem får dom helt enkelt tillbaka bilen...

Fick även meddela väldigt tydligt att jag ville att dom laddade bilen, då den stod och kraftigt drog ur HV-batteri hos SC, antagligen för att MCU:n hela tiden tömde 12V batteriet....Fick be om laddning 3-4gånger innan man tillslut laddade bilen.

Jämförelsevis en väldigt gammal/sliten lånebil också, 2020 Model 3 på 9000mil :lol:
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
Jfs75
Teslaägare

Inlägg av Jfs75 »

Fick detta i mitt serviceärende idag så de har iaf konstaterat död dator. Reservdelar restade…
IMG_0081.jpeg
elonmask

Inlägg av elonmask »

Jfs75 skrev: 24 nov 2024 16:12
Fick detta i mitt serviceärende idag så de har iaf konstaterat död dator. Reservdelar restade…

IMG_0081.jpeg
Samma här… min bil dog helt dessutom så den står på centret i Malmö sedan 1,5 vecka. De har inte ens rört bilen sen den bogserades dit. Har en tid 28/11 för byte av datorn men om de får in delen tills dess är väl tveksamt och om problemet med att bilen inte går att öppna/starta har med AP datorn att göra det vet de inte heller…
Användarvisningsbild
Chill
Teslaägare

Inlägg av Chill »

Vad kommer ni att kräva för kompensation?
Jag tycker detta är rent åt H-lvette att vara utan sin bil i mer än en månad och visst man får en lånebil men den är ju för fasen äldre än min gamla.
———————————————————————
2024 Model 3 Performance
———————————————————————
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Chill skrev: 24 nov 2024 20:26
Jag tycker detta är rent åt H-lvette att vara utan sin bil i mer än en månad och visst man får en lånebil men den är ju för fasen äldre än min gamla.
Lycka till med det :lol: Tesla följer inte ens ARN. Tesla har ju uppenbarligen HW4-datorer till att stoppa i nya bilar…

Hoppas ni får bilarna lagade snart.
elonmask

Inlägg av elonmask »

Chill skrev: 24 nov 2024 20:26
Ja kompensation är nog bara att glömma. Människan/konsumenten betyder inget för Tesla. Har mailat deras ”reklamationsmail” eu-customerhappiness@tesla.com men det är garanterat ett svart hål. Jag personligen kommer göra mig av med bilen så fort jag får tillbaka den och ta förlusten som lärdom. Största misstaget jag någonsin gjort är att köpa en Tesla. Fruktansvärt företag rakt igenom.
elonmask

Inlägg av elonmask »

Nu sköts min bokning från 28/11 upp till 10/12 med meddelandet att detta har eskalerats och de beräknar få in datorer i mitten på december… Så bilen ska alltså stå hos de ytterligare 3 veckor, totalt då 5 veckor, om datorerna nu ens kommer då. Jävla cirkus. Har begärt att de häver köpet men får väl en skrattemoji tillbaka i chatten…
Hank81

Inlägg av Hank81 »

Min Model 3LR hann gå 130mil sen dog GPS och alla övervakningssystem. Ligger en återkallelse på den nu. Hur är det i såna här fall, står Tesla för ersättningsbil under tiden bilen hanteras?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Hank81 skrev: 26 nov 2024 11:09
Min Model 3LR hann gå 130mil sen dog GPS och alla övervakningssystem. Ligger en återkallelse på den nu. Hur är det i såna här fall, står Tesla för ersättningsbil under tiden bilen hanteras?
Om du är privatperson så är Tesla garanterat skyldiga att tillhandahålla ersättningsbil för denna typ av garantiärenden. Osäker på hur det är med företagsköp, men jag skulle tro detsamma gäller där.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Gäller det fortfarande att Tesla inte helförsäkrar sina lånebilar? https://teslaclubsweden.se/var-radd-om-lanebilen/
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
elonmask

Inlägg av elonmask »

Dinsdale skrev: 27 nov 2024 19:17
Gäller det fortfarande att Tesla inte helförsäkrar sina lånebilar? https://teslaclubsweden.se/var-radd-om-lanebilen/
Självrisk upp till 2 500 EUR. Och max 320 km per dag.
IMG_8956.jpeg
elonmask

Inlägg av elonmask »

Fick nyss meddelande från servicen att de fortfarande inte har något datum för när de får hem en AP dator. ”Men hoppas de kan få hem en till mig”… Tidigare skrev de mitten på december. Man känner sig ju så hopplös som konsument i det här fallet. De nämnde också att de har rätt att återställa bilen inom skälig tid men vafan betyder det liksom?
elonmask

Inlägg av elonmask »

De svarar inte gällande vad skälig tid betyder enligt de, utan skriver bara att de gör vad de kan för att få hem en ny dator. Så med störst sannolikhet händer inget i år, fy fan alltså. Kollar man reddit så verkar detta vara ett stort problem för många kunder med bilar från Kina. Blir så förbannad att jag inte ens kan göra mig av med bilen.
Användarvisningsbild
Chill
Teslaägare

Inlägg av Chill »

Jag fick samma info för någon dag sedan.
Helt OTROLIGT att man inte ser till att fixa befintliga kunders problem och se till att de får ett gott intryck.
Istället fokuserar man på att sälja fler bilar.
Helt fel fokus enligt mig.

Vi köper inte in fler Teslor till företag om det ska vara såhär!
———————————————————————
2024 Model 3 Performance
———————————————————————
Skriv svar