Sida 2 av 2

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 01:24
av Ilduce77
agehall skrev: 02 nov 2024 07:49
xms67 skrev: 01 nov 2024 22:57
Det är väl inte för inte att man säger att dessa paneler är den minst använda prylen av allt som köps på nätet. Folk beställer när de köpt en Tesla och bara ett par dagar bakom ratten har de vant sig vid mittskärmen och monterar aldrig panelen..😎


Det enda som skulle få mig att köpa något sådant här vore om det gav mig ”riktig” BLIS, dvs varnade för bilar även UTAN att jag slagit på min blinkers.
Det är ju det denna gör..
Den blir orange när en bil finns i döda vinkeln. Utan att blinkersen är påslagen.
Om du skulle slå på blinkersen, så lyser den rött istället för orange..

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 09:53
av Freez
lagolag skrev: 03 nov 2024 10:32
DIMen OTA uppdateras enl beskrivning i manualen som medföljer där beskrivs också hur både SIRI och Google spelas upp i Tesla systemet, har inte brytt mig om detta ännu.
Utöver den förnämliga BLIS funktionen så gillar jag att däckstryck alltid kommer upp när man stannat tex vid rödljus, man har alltid uppdaterad info istf få varning och leta ställe för att fylla luft.
Vad är 2-3000 spänn om man kör bil för runt halvmiljonen - funkar det nu och framåt et tag så är det fine för mig :D
Några bilder på efterlysningar
Snyggt lösning. Skulle dock känna en oro över att den helt plötsligt slutar fungera. Hur hämtar den datat? Blåtand eller kabel?

För egen del vande jag mig snabbt med en skärm. Möjligen saknar jag en HUD.

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 10:04
av holden
Vad är vitsen med att ha en extra skärm bakom ratten som dubblerar samma info som redan finns på huvudskärmen?

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 10:28
av mikebike
holden skrev: 04 nov 2024 10:04
Vad är vitsen med att ha en extra skärm bakom ratten som dubblerar samma info som redan finns på huvudskärmen?
Denna har ju flera extrafunktioner.

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 10:51
av holden
mikebike skrev: 04 nov 2024 10:28
holden skrev: 04 nov 2024 10:04
Vad är vitsen med att ha en extra skärm bakom ratten som dubblerar samma info som redan finns på huvudskärmen?
Denna har ju flera extrafunktioner.
Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 11:23
av mikebike
holden skrev: 04 nov 2024 10:51
mikebike skrev: 04 nov 2024 10:28
holden skrev: 04 nov 2024 10:04
Vad är vitsen med att ha en extra skärm bakom ratten som dubblerar samma info som redan finns på huvudskärmen?
Denna har ju flera extrafunktioner.
Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Jag har haft BLIS i mina tidigare bilar och jag har saknat det i mina Teslor. Hur det upplevs i denna skärmlösning har jag ingen aning om, men det har inte varit störande i mina tidigare bilar.

Sedan har den Carplay och Android Auto som säkert uppskattas av många, särskilt om man haft det i tidigare bilar.

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 13:47
av Fredrik j
holden skrev: 04 nov 2024 10:51
mikebike skrev: 04 nov 2024 10:28
holden skrev: 04 nov 2024 10:04
Vad är vitsen med att ha en extra skärm bakom ratten som dubblerar samma info som redan finns på huvudskärmen?
Denna har ju flera extrafunktioner.
Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 14:37
av T4s
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 13:47
holden skrev: 04 nov 2024 10:51
mikebike skrev: 04 nov 2024 10:28
holden skrev: 04 nov 2024 10:04
Vad är vitsen med att ha en extra skärm bakom ratten som dubblerar samma info som redan finns på huvudskärmen?
Denna har ju flera extrafunktioner.
Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
När skulle man vilja veta det utan att blinka?

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 14:38
av holden
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 13:47
holden skrev: 04 nov 2024 10:51
mikebike skrev: 04 nov 2024 10:28
holden skrev: 04 nov 2024 10:04
Vad är vitsen med att ha en extra skärm bakom ratten som dubblerar samma info som redan finns på huvudskärmen?
Denna har ju flera extrafunktioner.
Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult ;)

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 14:38
av Anderzzon
T4s skrev: 04 nov 2024 14:37
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 13:47
holden skrev: 04 nov 2024 10:51
mikebike skrev: 04 nov 2024 10:28
holden skrev: 04 nov 2024 10:04
Vad är vitsen med att ha en extra skärm bakom ratten som dubblerar samma info som redan finns på huvudskärmen?
Denna har ju flera extrafunktioner.
Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
När skulle man vilja veta det utan att blinka?
Alltid?

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 14:39
av T4s
Anderzzon skrev: 04 nov 2024 14:38
T4s skrev: 04 nov 2024 14:37
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 13:47
holden skrev: 04 nov 2024 10:51
mikebike skrev: 04 nov 2024 10:28

Denna har ju flera extrafunktioner.
Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
När skulle man vilja veta det utan att blinka?
Alltid?
Varför då?

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 14:44
av Ilduce77
T4s skrev: 04 nov 2024 14:39
Anderzzon skrev: 04 nov 2024 14:38
T4s skrev: 04 nov 2024 14:37
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 13:47
holden skrev: 04 nov 2024 10:51


Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
När skulle man vilja veta det utan att blinka?
Alltid?
Varför då?
Man vill ju bli varnad om en eventuell bil i döda vinkeln innan man blinkar. Så man inte blinkar ut när det finns en bil i döda vinkeln..

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 14:47
av Ilduce77
holden skrev: 04 nov 2024 14:38
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 13:47
holden skrev: 04 nov 2024 10:51
mikebike skrev: 04 nov 2024 10:28
holden skrev: 04 nov 2024 10:04
Vad är vitsen med att ha en extra skärm bakom ratten som dubblerar samma info som redan finns på huvudskärmen?
Denna har ju flera extrafunktioner.
Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult ;)
Fast i detta fall har du ju just funkat och varit/är bra.... 😁
Man blir varnad innan man påbörjat byta fil och innan man blinkar.

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 14:47
av Fredrik j
T4s skrev: 04 nov 2024 14:37
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 13:47
holden skrev: 04 nov 2024 10:51
mikebike skrev: 04 nov 2024 10:28
holden skrev: 04 nov 2024 10:04
Vad är vitsen med att ha en extra skärm bakom ratten som dubblerar samma info som redan finns på huvudskärmen?
Denna har ju flera extrafunktioner.
Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
När skulle man vilja veta det utan att blinka?
Det är väl olika hur man kör bil. När jag kommer på att jag vill byta fil så börjar jag med att kolla läget i backspegeln. Det är ju också där en dödavinkelvarning sitter bäst.
Tycker jag ser rimligt ut slår jag på blinkers och byter fil. Kan inte minnas att jag någonsin känt ett behov av att stänga av funktionen.
Det gäller ju att varningen är diskret och inte tar plats från något annan information

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 14:50
av Fredrik j
holden skrev: 04 nov 2024 14:38
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 13:47
holden skrev: 04 nov 2024 10:51
mikebike skrev: 04 nov 2024 10:28
holden skrev: 04 nov 2024 10:04
Vad är vitsen med att ha en extra skärm bakom ratten som dubblerar samma info som redan finns på huvudskärmen?
Denna har ju flera extrafunktioner.
Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult ;)
Så du menar att gå från en liten diskret led i backspegeln till ingenting alls skulle vara en utveckling?

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 14:51
av holden
Ilduce77 skrev: 04 nov 2024 14:47
holden skrev: 04 nov 2024 14:38
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 13:47
holden skrev: 04 nov 2024 10:51
mikebike skrev: 04 nov 2024 10:28

Denna har ju flera extrafunktioner.
Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult ;)
Fast i detta fall har du ju just funkat och varit/är bra.... 😁
Man blir varnad innan man påbörjat byta fil och innan man blinkar.
Men man blinkar väl innan man byter fil (såvida man inte kör BMW och aldrig använder blinkers :D ). Att ärva in gamla tekniska begränsningar för att bilarnas sensorer alltid var igång känns bara dumt.

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 15:21
av tor-ake
holden skrev: 04 nov 2024 14:38
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 13:47
holden skrev: 04 nov 2024 10:51

Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult ;)
Det är inte tekniska begränsningar som gör att dödavinkelvarningen alltid är på i andra bilmodeller, det är för att man tror på situationsmedvetenhet - föraren skall veta i alla lägen vad som finns framför, bakom och vid sidan av bilen, likväl som längre fram och när en navigationsåtgärd behöver tas nästa gång.
Utan hjälpmedel får man skaffa sig denna medvetenhet genom metodisk skanning av vägen, speglar och i förekommande fall vägkarta. Som vi gjorde förr i tiden när det inte fanns några förarhjälpmedel alls. Om man ska ta behöva ta in hela informationsmängden inför varje beslut räcker inte hjärnan till, eftersom reaktionstiden är lång och bilen färdas många meter per sekund.

Exempel - det är ett potthål i vägen, eller något mindre djur som springer ut, du ser det på kanske 30 meters håll och du kör 90. På en sekund (25m) hinner du inte ta reda på om det är någon nära bakom eller i döda vinkeln, så du vet om den korrekta åtgärden är att bromsa hårt och/eller väja.

Skillnaden mellan situationsmedvetenhet och inte är att några tusen bilåkare kommer i tid till jobbet utan problem eller får köa förbi en eller ett par olycksaliga som står och väntar på bärgare en onsdagsmorgon kvart över sju.

EDIT Så är tanken i alla fall, men jag har ingen åsikt om huruvida det är bra att ha BLIS i instrumentklustret. Spontant tror jag det är bättre att ha diskreta lysdioder i speglarna, så att man inte blir distraherad när man håller på att skanna in annan information.

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 15:44
av holden
tor-ake skrev: 04 nov 2024 15:21
holden skrev: 04 nov 2024 14:38
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 13:47
holden skrev: 04 nov 2024 10:51

Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult ;)
Det är inte tekniska begränsningar som gör att dödavinkelvarningen alltid är på i andra bilmodeller, det är för att man tror på situationsmedvetenhet - föraren skall veta i alla lägen vad som finns framför, bakom och vid sidan av bilen, likväl som längre fram och när en navigationsåtgärd behöver tas nästa gång.
Utan hjälpmedel får man skaffa sig denna medvetenhet genom metodisk skanning av vägen, speglar och i förekommande fall vägkarta. Som vi gjorde förr i tiden när det inte fanns några förarhjälpmedel alls. Om man ska ta behöva ta in hela informationsmängden inför varje beslut räcker inte hjärnan till, eftersom reaktionstiden är lång och bilen färdas många meter per sekund.

Exempel - det är ett potthål i vägen, eller något mindre djur som springer ut, du ser det på kanske 30 meters håll och du kör 90. På en sekund (25m) hinner du inte ta reda på om det är någon nära bakom eller i döda vinkeln, så du vet om den korrekta åtgärden är att bromsa hårt och/eller väja.

Skillnaden mellan situationsmedvetenhet och inte är att några tusen bilåkare kommer i tid till jobbet utan problem eller får köa förbi en eller ett par olycksaliga som står och väntar på bärgare en onsdagsmorgon kvart över sju.

EDIT Så är tanken i alla fall, men jag har ingen åsikt om huruvida det är bra att ha BLIS i instrumentklustret. Spontant tror jag det är bättre att ha diskreta lysdioder i speglarna, så att man inte blir distraherad när man håller på att skanna in annan information.
Personligen använder jag enbart detta hjälpmedel indikativt, innan jag faktiskt byter fil vrider jag ändå på nacken för att skapa mig en korrekt och garanterat tillförlitlig situationsuppfattning. Då faller hela idén med blinkande dioder i speglarna eller på skärmen när jag inte avser byta fil. Vid en panikssituation hinner man inte väga skaderiskerna mot varann oavsett, jag skulle sannolikt väja för en älg även om det var en röd diod i backspegeln.

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 16:10
av manneson
Har kört några bilar som har små lampor i/vid backspeglarna, som lyser upp så fort någon dyker upp där.
Tycker det är sjukt irriterande när man kör motorväg.
Ok om det lös upp om jag var på väg att byta fil, men när jag bara ligger och puttrar i min fil skiter väl jag i om nån är på väg om.
Ju färre pip, blink, varningar om yadayada desto bättre IMO.
Idag känns det exklusivt att köra en "dum" bil. :lol:

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 17:13
av Ilduce77
holden skrev: 04 nov 2024 14:51
Ilduce77 skrev: 04 nov 2024 14:47
holden skrev: 04 nov 2024 14:38
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 13:47
holden skrev: 04 nov 2024 10:51


Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult ;)
Fast i detta fall har du ju just funkat och varit/är bra.... 😁
Man blir varnad innan man påbörjat byta fil och innan man blinkar.
Men man blinkar väl innan man byter fil (såvida man inte kör BMW och aldrig använder blinkers :D ). Att ärva in gamla tekniska begränsningar för att bilarnas sensorer alltid var igång känns bara dumt.
Ja, du blinkar innan du byter fil, men du börjar ju inte blinka förrän du kontrollerat att det är fritt att byta fil...
Det står i körkortsboken.. 😀
Blicken, pilen, filen...
Inte pilen, blicken, filen..

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 17:16
av Ilduce77
holden skrev: 04 nov 2024 15:44
tor-ake skrev: 04 nov 2024 15:21
holden skrev: 04 nov 2024 14:38
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 13:47
holden skrev: 04 nov 2024 10:51

Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult ;)
Det är inte tekniska begränsningar som gör att dödavinkelvarningen alltid är på i andra bilmodeller, det är för att man tror på situationsmedvetenhet - föraren skall veta i alla lägen vad som finns framför, bakom och vid sidan av bilen, likväl som längre fram och när en navigationsåtgärd behöver tas nästa gång.
Utan hjälpmedel får man skaffa sig denna medvetenhet genom metodisk skanning av vägen, speglar och i förekommande fall vägkarta. Som vi gjorde förr i tiden när det inte fanns några förarhjälpmedel alls. Om man ska ta behöva ta in hela informationsmängden inför varje beslut räcker inte hjärnan till, eftersom reaktionstiden är lång och bilen färdas många meter per sekund.

Exempel - det är ett potthål i vägen, eller något mindre djur som springer ut, du ser det på kanske 30 meters håll och du kör 90. På en sekund (25m) hinner du inte ta reda på om det är någon nära bakom eller i döda vinkeln, så du vet om den korrekta åtgärden är att bromsa hårt och/eller väja.

Skillnaden mellan situationsmedvetenhet och inte är att några tusen bilåkare kommer i tid till jobbet utan problem eller får köa förbi en eller ett par olycksaliga som står och väntar på bärgare en onsdagsmorgon kvart över sju.

EDIT Så är tanken i alla fall, men jag har ingen åsikt om huruvida det är bra att ha BLIS i instrumentklustret. Spontant tror jag det är bättre att ha diskreta lysdioder i speglarna, så att man inte blir distraherad när man håller på att skanna in annan information.
Personligen använder jag enbart detta hjälpmedel indikativt, innan jag faktiskt byter fil vrider jag ändå på nacken för att skapa mig en korrekt och garanterat tillförlitlig situationsuppfattning. Då faller hela idén med blinkande dioder i speglarna eller på skärmen när jag inte avser byta fil. Vid en panikssituation hinner man inte väga skaderiskerna mot varann oavsett, jag skulle sannolikt väja för en älg även om det var en röd diod i backspegeln.
Du slipper ju vrida på huvudet om lampan lyser... 😁

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 17:16
av tor-ake
holden skrev: 04 nov 2024 15:44
tor-ake skrev: 04 nov 2024 15:21
holden skrev: 04 nov 2024 14:38
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 13:47
holden skrev: 04 nov 2024 10:51

Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult ;)
Det är inte tekniska begränsningar som gör att dödavinkelvarningen alltid är på i andra bilmodeller, det är för att man tror på situationsmedvetenhet - föraren skall veta i alla lägen vad som finns framför, bakom och vid sidan av bilen, likväl som längre fram och när en navigationsåtgärd behöver tas nästa gång.
Utan hjälpmedel får man skaffa sig denna medvetenhet genom metodisk skanning av vägen, speglar och i förekommande fall vägkarta. Som vi gjorde förr i tiden när det inte fanns några förarhjälpmedel alls. Om man ska ta behöva ta in hela informationsmängden inför varje beslut räcker inte hjärnan till, eftersom reaktionstiden är lång och bilen färdas många meter per sekund.

Exempel - det är ett potthål i vägen, eller något mindre djur som springer ut, du ser det på kanske 30 meters håll och du kör 90. På en sekund (25m) hinner du inte ta reda på om det är någon nära bakom eller i döda vinkeln, så du vet om den korrekta åtgärden är att bromsa hårt och/eller väja.

Skillnaden mellan situationsmedvetenhet och inte är att några tusen bilåkare kommer i tid till jobbet utan problem eller får köa förbi en eller ett par olycksaliga som står och väntar på bärgare en onsdagsmorgon kvart över sju.

EDIT Så är tanken i alla fall, men jag har ingen åsikt om huruvida det är bra att ha BLIS i instrumentklustret. Spontant tror jag det är bättre att ha diskreta lysdioder i speglarna, så att man inte blir distraherad när man håller på att skanna in annan information.
Personligen använder jag enbart detta hjälpmedel indikativt, innan jag faktiskt byter fil vrider jag ändå på nacken för att skapa mig en korrekt och garanterat tillförlitlig situationsuppfattning. Då faller hela idén med blinkande dioder i speglarna eller på skärmen när jag inte avser byta fil. Vid en panikssituation hinner man inte väga skaderiskerna mot varann oavsett, jag skulle sannolikt väja för en älg även om det var en röd diod i backspegeln.
En älg är troligast helt utanför användningsfallet för BLIS. Det hör som tur är till ovanligheterna att älgar stegar omkring på flerfiliga vägar med tät trafik.
Potthål, sopor, döda smådjur, bildelar är det vanligaste man behöver väja för, åtminstone här i trakten. Nog så tråkigt att köra sönder en fälg eller kondensorn/kylaren bara för att man inte hinner väja.

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 20:48
av Fredrik j
holden skrev: 04 nov 2024 15:44
tor-ake skrev: 04 nov 2024 15:21
holden skrev: 04 nov 2024 14:38
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 13:47
holden skrev: 04 nov 2024 10:51

Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult ;)
Det är inte tekniska begränsningar som gör att dödavinkelvarningen alltid är på i andra bilmodeller, det är för att man tror på situationsmedvetenhet - föraren skall veta i alla lägen vad som finns framför, bakom och vid sidan av bilen, likväl som längre fram och när en navigationsåtgärd behöver tas nästa gång.
Utan hjälpmedel får man skaffa sig denna medvetenhet genom metodisk skanning av vägen, speglar och i förekommande fall vägkarta. Som vi gjorde förr i tiden när det inte fanns några förarhjälpmedel alls. Om man ska ta behöva ta in hela informationsmängden inför varje beslut räcker inte hjärnan till, eftersom reaktionstiden är lång och bilen färdas många meter per sekund.

Exempel - det är ett potthål i vägen, eller något mindre djur som springer ut, du ser det på kanske 30 meters håll och du kör 90. På en sekund (25m) hinner du inte ta reda på om det är någon nära bakom eller i döda vinkeln, så du vet om den korrekta åtgärden är att bromsa hårt och/eller väja.

Skillnaden mellan situationsmedvetenhet och inte är att några tusen bilåkare kommer i tid till jobbet utan problem eller får köa förbi en eller ett par olycksaliga som står och väntar på bärgare en onsdagsmorgon kvart över sju.

EDIT Så är tanken i alla fall, men jag har ingen åsikt om huruvida det är bra att ha BLIS i instrumentklustret. Spontant tror jag det är bättre att ha diskreta lysdioder i speglarna, så att man inte blir distraherad när man håller på att skanna in annan information.
Personligen använder jag enbart detta hjälpmedel indikativt, innan jag faktiskt byter fil vrider jag ändå på nacken för att skapa mig en korrekt och garanterat tillförlitlig situationsuppfattning. Då faller hela idén med blinkande dioder i speglarna eller på skärmen när jag inte avser byta fil. Vid en panikssituation hinner man inte väga skaderiskerna mot varann oavsett, jag skulle sannolikt väja för en älg även om det var en röd diod i backspegeln.
Vad menar du att hela idén faller?

Re: Vilket lyft med en DIM

Postat: 04 nov 2024 23:40
av holden
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 20:48
holden skrev: 04 nov 2024 15:44
tor-ake skrev: 04 nov 2024 15:21
holden skrev: 04 nov 2024 14:38
Fredrik j skrev: 04 nov 2024 13:47


Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult ;)
Det är inte tekniska begränsningar som gör att dödavinkelvarningen alltid är på i andra bilmodeller, det är för att man tror på situationsmedvetenhet - föraren skall veta i alla lägen vad som finns framför, bakom och vid sidan av bilen, likväl som längre fram och när en navigationsåtgärd behöver tas nästa gång.
Utan hjälpmedel får man skaffa sig denna medvetenhet genom metodisk skanning av vägen, speglar och i förekommande fall vägkarta. Som vi gjorde förr i tiden när det inte fanns några förarhjälpmedel alls. Om man ska ta behöva ta in hela informationsmängden inför varje beslut räcker inte hjärnan till, eftersom reaktionstiden är lång och bilen färdas många meter per sekund.

Exempel - det är ett potthål i vägen, eller något mindre djur som springer ut, du ser det på kanske 30 meters håll och du kör 90. På en sekund (25m) hinner du inte ta reda på om det är någon nära bakom eller i döda vinkeln, så du vet om den korrekta åtgärden är att bromsa hårt och/eller väja.

Skillnaden mellan situationsmedvetenhet och inte är att några tusen bilåkare kommer i tid till jobbet utan problem eller får köa förbi en eller ett par olycksaliga som står och väntar på bärgare en onsdagsmorgon kvart över sju.

EDIT Så är tanken i alla fall, men jag har ingen åsikt om huruvida det är bra att ha BLIS i instrumentklustret. Spontant tror jag det är bättre att ha diskreta lysdioder i speglarna, så att man inte blir distraherad när man håller på att skanna in annan information.
Personligen använder jag enbart detta hjälpmedel indikativt, innan jag faktiskt byter fil vrider jag ändå på nacken för att skapa mig en korrekt och garanterat tillförlitlig situationsuppfattning. Då faller hela idén med blinkande dioder i speglarna eller på skärmen när jag inte avser byta fil. Vid en panikssituation hinner man inte väga skaderiskerna mot varann oavsett, jag skulle sannolikt väja för en älg även om det var en röd diod i backspegeln.
Vad menar du att hela idén faller?
manneson skrev: 04 nov 2024 16:10