Det är ju det denna gör..
Den blir orange när en bil finns i döda vinkeln. Utan att blinkersen är påslagen.
Om du skulle slå på blinkersen, så lyser den rött istället för orange..
Moderator: Redaktion
Det är ju det denna gör..
Snyggt lösning. Skulle dock känna en oro över att den helt plötsligt slutar fungera. Hur hämtar den datat? Blåtand eller kabel?lagolag skrev: ↑03 nov 2024 10:32DIMen OTA uppdateras enl beskrivning i manualen som medföljer där beskrivs också hur både SIRI och Google spelas upp i Tesla systemet, har inte brytt mig om detta ännu.
Utöver den förnämliga BLIS funktionen så gillar jag att däckstryck alltid kommer upp när man stannat tex vid rödljus, man har alltid uppdaterad info istf få varning och leta ställe för att fylla luft.
Vad är 2-3000 spänn om man kör bil för runt halvmiljonen - funkar det nu och framåt et tag så är det fine för mig![]()
Några bilder på efterlysningar
Denna har ju flera extrafunktioner.
Som vad då? Dödavinkelvarning åt alla håll utan att man blinkar är ju något jag hade slagit av direkt för att slippa varningar vid rödljus och bilköer.
Jag har haft BLIS i mina tidigare bilar och jag har saknat det i mina Teslor. Hur det upplevs i denna skärmlösning har jag ingen aning om, men det har inte varit störande i mina tidigare bilar.
Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
När skulle man vilja veta det utan att blinka?Fredrik j skrev: ↑04 nov 2024 13:47Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.
Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsultFredrik j skrev: ↑04 nov 2024 13:47Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Alltid?T4s skrev: ↑04 nov 2024 14:37När skulle man vilja veta det utan att blinka?Fredrik j skrev: ↑04 nov 2024 13:47Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Varför då?Anderzzon skrev: ↑04 nov 2024 14:38Alltid?
Man vill ju bli varnad om en eventuell bil i döda vinkeln innan man blinkar. Så man inte blinkar ut när det finns en bil i döda vinkeln..T4s skrev: ↑04 nov 2024 14:39Varför då?Anderzzon skrev: ↑04 nov 2024 14:38Alltid?
Fast i detta fall har du ju just funkat och varit/är bra....holden skrev: ↑04 nov 2024 14:38Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsultFredrik j skrev: ↑04 nov 2024 13:47Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.![]()
Det är väl olika hur man kör bil. När jag kommer på att jag vill byta fil så börjar jag med att kolla läget i backspegeln. Det är ju också där en dödavinkelvarning sitter bäst.T4s skrev: ↑04 nov 2024 14:37När skulle man vilja veta det utan att blinka?Fredrik j skrev: ↑04 nov 2024 13:47Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Så du menar att gå från en liten diskret led i backspegeln till ingenting alls skulle vara en utveckling?holden skrev: ↑04 nov 2024 14:38Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsultFredrik j skrev: ↑04 nov 2024 13:47Har du aldrig tidigare haft en bil med dödavinkelvarning? Det är ju så systemen har fungerat i 15-20år beroende på modell.
Lampan har tänds när en annan bil har funnit i dödavinkeln.![]()
Men man blinkar väl innan man byter fil (såvida man inte kör BMW och aldrig använder blinkersIlduce77 skrev: ↑04 nov 2024 14:47Fast i detta fall har du ju just funkat och varit/är bra....holden skrev: ↑04 nov 2024 14:38Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult![]()
Man blir varnad innan man påbörjat byta fil och innan man blinkar.
Det är inte tekniska begränsningar som gör att dödavinkelvarningen alltid är på i andra bilmodeller, det är för att man tror på situationsmedvetenhet - föraren skall veta i alla lägen vad som finns framför, bakom och vid sidan av bilen, likväl som längre fram och när en navigationsåtgärd behöver tas nästa gång.holden skrev: ↑04 nov 2024 14:38Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult![]()
Personligen använder jag enbart detta hjälpmedel indikativt, innan jag faktiskt byter fil vrider jag ändå på nacken för att skapa mig en korrekt och garanterat tillförlitlig situationsuppfattning. Då faller hela idén med blinkande dioder i speglarna eller på skärmen när jag inte avser byta fil. Vid en panikssituation hinner man inte väga skaderiskerna mot varann oavsett, jag skulle sannolikt väja för en älg även om det var en röd diod i backspegeln.tor-ake skrev: ↑04 nov 2024 15:21Det är inte tekniska begränsningar som gör att dödavinkelvarningen alltid är på i andra bilmodeller, det är för att man tror på situationsmedvetenhet - föraren skall veta i alla lägen vad som finns framför, bakom och vid sidan av bilen, likväl som längre fram och när en navigationsåtgärd behöver tas nästa gång.holden skrev: ↑04 nov 2024 14:38Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult![]()
Utan hjälpmedel får man skaffa sig denna medvetenhet genom metodisk skanning av vägen, speglar och i förekommande fall vägkarta. Som vi gjorde förr i tiden när det inte fanns några förarhjälpmedel alls. Om man ska ta behöva ta in hela informationsmängden inför varje beslut räcker inte hjärnan till, eftersom reaktionstiden är lång och bilen färdas många meter per sekund.
Exempel - det är ett potthål i vägen, eller något mindre djur som springer ut, du ser det på kanske 30 meters håll och du kör 90. På en sekund (25m) hinner du inte ta reda på om det är någon nära bakom eller i döda vinkeln, så du vet om den korrekta åtgärden är att bromsa hårt och/eller väja.
Skillnaden mellan situationsmedvetenhet och inte är att några tusen bilåkare kommer i tid till jobbet utan problem eller får köa förbi en eller ett par olycksaliga som står och väntar på bärgare en onsdagsmorgon kvart över sju.
EDIT Så är tanken i alla fall, men jag har ingen åsikt om huruvida det är bra att ha BLIS i instrumentklustret. Spontant tror jag det är bättre att ha diskreta lysdioder i speglarna, så att man inte blir distraherad när man håller på att skanna in annan information.
Ja, du blinkar innan du byter fil, men du börjar ju inte blinka förrän du kontrollerat att det är fritt att byta fil...holden skrev: ↑04 nov 2024 14:51Men man blinkar väl innan man byter fil (såvida man inte kör BMW och aldrig använder blinkersIlduce77 skrev: ↑04 nov 2024 14:47Fast i detta fall har du ju just funkat och varit/är bra....holden skrev: ↑04 nov 2024 14:38Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult![]()
Man blir varnad innan man påbörjat byta fil och innan man blinkar.). Att ärva in gamla tekniska begränsningar för att bilarnas sensorer alltid var igång känns bara dumt.
Du slipper ju vrida på huvudet om lampan lyser...holden skrev: ↑04 nov 2024 15:44Personligen använder jag enbart detta hjälpmedel indikativt, innan jag faktiskt byter fil vrider jag ändå på nacken för att skapa mig en korrekt och garanterat tillförlitlig situationsuppfattning. Då faller hela idén med blinkande dioder i speglarna eller på skärmen när jag inte avser byta fil. Vid en panikssituation hinner man inte väga skaderiskerna mot varann oavsett, jag skulle sannolikt väja för en älg även om det var en röd diod i backspegeln.tor-ake skrev: ↑04 nov 2024 15:21Det är inte tekniska begränsningar som gör att dödavinkelvarningen alltid är på i andra bilmodeller, det är för att man tror på situationsmedvetenhet - föraren skall veta i alla lägen vad som finns framför, bakom och vid sidan av bilen, likväl som längre fram och när en navigationsåtgärd behöver tas nästa gång.holden skrev: ↑04 nov 2024 14:38Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult![]()
Utan hjälpmedel får man skaffa sig denna medvetenhet genom metodisk skanning av vägen, speglar och i förekommande fall vägkarta. Som vi gjorde förr i tiden när det inte fanns några förarhjälpmedel alls. Om man ska ta behöva ta in hela informationsmängden inför varje beslut räcker inte hjärnan till, eftersom reaktionstiden är lång och bilen färdas många meter per sekund.
Exempel - det är ett potthål i vägen, eller något mindre djur som springer ut, du ser det på kanske 30 meters håll och du kör 90. På en sekund (25m) hinner du inte ta reda på om det är någon nära bakom eller i döda vinkeln, så du vet om den korrekta åtgärden är att bromsa hårt och/eller väja.
Skillnaden mellan situationsmedvetenhet och inte är att några tusen bilåkare kommer i tid till jobbet utan problem eller får köa förbi en eller ett par olycksaliga som står och väntar på bärgare en onsdagsmorgon kvart över sju.
EDIT Så är tanken i alla fall, men jag har ingen åsikt om huruvida det är bra att ha BLIS i instrumentklustret. Spontant tror jag det är bättre att ha diskreta lysdioder i speglarna, så att man inte blir distraherad när man håller på att skanna in annan information.
En älg är troligast helt utanför användningsfallet för BLIS. Det hör som tur är till ovanligheterna att älgar stegar omkring på flerfiliga vägar med tät trafik.holden skrev: ↑04 nov 2024 15:44Personligen använder jag enbart detta hjälpmedel indikativt, innan jag faktiskt byter fil vrider jag ändå på nacken för att skapa mig en korrekt och garanterat tillförlitlig situationsuppfattning. Då faller hela idén med blinkande dioder i speglarna eller på skärmen när jag inte avser byta fil. Vid en panikssituation hinner man inte väga skaderiskerna mot varann oavsett, jag skulle sannolikt väja för en älg även om det var en röd diod i backspegeln.tor-ake skrev: ↑04 nov 2024 15:21Det är inte tekniska begränsningar som gör att dödavinkelvarningen alltid är på i andra bilmodeller, det är för att man tror på situationsmedvetenhet - föraren skall veta i alla lägen vad som finns framför, bakom och vid sidan av bilen, likväl som längre fram och när en navigationsåtgärd behöver tas nästa gång.holden skrev: ↑04 nov 2024 14:38Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult![]()
Vad menar du att hela idén faller?holden skrev: ↑04 nov 2024 15:44Personligen använder jag enbart detta hjälpmedel indikativt, innan jag faktiskt byter fil vrider jag ändå på nacken för att skapa mig en korrekt och garanterat tillförlitlig situationsuppfattning. Då faller hela idén med blinkande dioder i speglarna eller på skärmen när jag inte avser byta fil. Vid en panikssituation hinner man inte väga skaderiskerna mot varann oavsett, jag skulle sannolikt väja för en älg även om det var en röd diod i backspegeln.tor-ake skrev: ↑04 nov 2024 15:21Det är inte tekniska begränsningar som gör att dödavinkelvarningen alltid är på i andra bilmodeller, det är för att man tror på situationsmedvetenhet - föraren skall veta i alla lägen vad som finns framför, bakom och vid sidan av bilen, likväl som längre fram och när en navigationsåtgärd behöver tas nästa gång.holden skrev: ↑04 nov 2024 14:38Bara för att det är så det ”alltid funkat” behöver det inte innebära att det är bra, något man ofta inser när man arbetar som konsult![]()
Fredrik j skrev: ↑04 nov 2024 20:48Vad menar du att hela idén faller?holden skrev: ↑04 nov 2024 15:44Personligen använder jag enbart detta hjälpmedel indikativt, innan jag faktiskt byter fil vrider jag ändå på nacken för att skapa mig en korrekt och garanterat tillförlitlig situationsuppfattning. Då faller hela idén med blinkande dioder i speglarna eller på skärmen när jag inte avser byta fil. Vid en panikssituation hinner man inte väga skaderiskerna mot varann oavsett, jag skulle sannolikt väja för en älg även om det var en röd diod i backspegeln.tor-ake skrev: ↑04 nov 2024 15:21Det är inte tekniska begränsningar som gör att dödavinkelvarningen alltid är på i andra bilmodeller, det är för att man tror på situationsmedvetenhet - föraren skall veta i alla lägen vad som finns framför, bakom och vid sidan av bilen, likväl som längre fram och när en navigationsåtgärd behöver tas nästa gång.