VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Moderator: Redaktion
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
VW Unveils Cost-Saving Plan That May Keep German Plants Open
* Management push includes 10% pay cut, changes to bonus system
* VW brand is struggling with waning demand in Europe, China
Volkswagen AG laid out a cost-savings proposal to workers that could avoid factory closures in Germany.
Arne Meiswinkel, the carmaker’s chief negotiator, said the plan includes a 10% pay cut and a revised bonus system. The measures are meant to shore up the VW brand that’s struggling with poor demand in Europe and intensifying competition in China.
VW and labor leaders warned that plant closures remain a possibility if a sufficient agreement can’t be reached on the other measures.
“We’re open to any discussion to reach our financial goals,” Meiswinkel told reporters in Wolfsburg on Wednesday after talks with labor leaders. Wages at the automaker would remain “highly attractive” even after the cuts, he added.
* Management push includes 10% pay cut, changes to bonus system
* VW brand is struggling with waning demand in Europe, China
Volkswagen AG laid out a cost-savings proposal to workers that could avoid factory closures in Germany.
Arne Meiswinkel, the carmaker’s chief negotiator, said the plan includes a 10% pay cut and a revised bonus system. The measures are meant to shore up the VW brand that’s struggling with poor demand in Europe and intensifying competition in China.
VW and labor leaders warned that plant closures remain a possibility if a sufficient agreement can’t be reached on the other measures.
“We’re open to any discussion to reach our financial goals,” Meiswinkel told reporters in Wolfsburg on Wednesday after talks with labor leaders. Wages at the automaker would remain “highly attractive” even after the cuts, he added.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
När ska VW, BMW, Mercedes, mfl förstå att man måste ha en bra mjukvaruplattform som man kontrollerar själv till 100% - inkl. undersystem?
Model S P85DL+
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Det har de nog förstått för länge sedan, men det är svårt om man har 20 olika modeller och vill hålla nere kostnader och hitta synergier.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Dom borde göra en "polestar". Intern startup som styrs helt separat som får plocka vad dom vill i koncernen. Snurrar dom på i gamla hjulspår så tar dom sig inte ur diket.
Model S P85DL+
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
mans71 skrev: ↑30 okt 2024 19:49Dom borde göra en "polestar". Intern startup som styrs helt separat som får plocka vad dom vill i koncernen. Snurrar dom på i gamla hjulspår så tar dom sig inte ur diket.
Polestar taktar 50k bilar om året och tjänar inga pengar. På vilket sätt menar du att de är en framgång som är värda att kopiera?
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Poängen är att i en startup sitter man inte fast i gamla strukturer, grindvakter och revirtänkande avdelningar. När man skapar något nytt och innovativt så måste det gamla dö.dfa skrev: ↑30 okt 2024 20:02mans71 skrev: ↑30 okt 2024 19:49Dom borde göra en "polestar". Intern startup som styrs helt separat som får plocka vad dom vill i koncernen. Snurrar dom på i gamla hjulspår så tar dom sig inte ur diket.
Polestar taktar 50k bilar om året och tjänar inga pengar. På vilket sätt menar du att de är en framgång som är värda att kopiera?
Model S P85DL+
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 922
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Man ska komma ihåg att Kina tidigare (kanske ändrat numera) krävde dylika samarbeten för att få sälja bilar i kina.tesla newbie skrev: ↑30 okt 2024 09:29Även om jag inte på något sätt stödjer Kinas regering och bristen på mänskliga rättigheter så förbluffas man ändå av hur EU agerar. Man har inte haft några moraliska skrupler att handla med Kina så länge som kineserna köper europeiska lyxbilar och lydigt tillverkar dessa i kinesiska fabriker. Att kinesiska arbetare bygger bilar åt Mercedes är tydligen helt moraliskt försvarbart. Likaså att Mercedes har ett joint venture i Kina med BAIC: https://en.wikipedia.org/wiki/Beijing_Benz där 50 procent av intäkterna går till Kina.
Men gud förbjude att kineserna nu blivit kompetenta nog att designa egna bilar som kan konkurrera med de europeiska, de måste vi omgående bestraffa med tullar.
Bara Tesla som sluppit detta.
Övriga västmärken har liknande upplägg.
Tidigare hade BMW minst kinakopplingar, någon som har koll?
VW har dock stor del kinakopplingar.
Bäst vore att helt lämna kina!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 922
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Ja viktigt, vilket även gäller hårdvaruplattformen dvs som normalt kallas "plattform". På båda har VW kinaprylar i kommande elbilar. Vore bättre att detta gjordes som helhet i Tyskland men mjukvaran misslyckades man med. Istället blir det kinaprylar. Inte bra!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Att ha en bra mjukvaruplattform är avgörande men att man ska kontrollera den själv till 100% tror jag absolut inte är viktigt. Det går bra att använda t ex Google Automotive som plattform. De bästa infotainmentsystemen som finns i bilvärlden idag bygger på Google Automotive.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Ja Kina krävde JV för utländska tillverkare innan 2018. Man kan ju fråga sig vad Elon fick betala.Sportbilsentusiasten skrev: ↑30 okt 2024 21:10Man ska komma ihåg att Kina tidigare (kanske ändrat numera) krävde dylika samarbeten för att få sälja bilar i kina.tesla newbie skrev: ↑30 okt 2024 09:29Även om jag inte på något sätt stödjer Kinas regering och bristen på mänskliga rättigheter så förbluffas man ändå av hur EU agerar. Man har inte haft några moraliska skrupler att handla med Kina så länge som kineserna köper europeiska lyxbilar och lydigt tillverkar dessa i kinesiska fabriker. Att kinesiska arbetare bygger bilar åt Mercedes är tydligen helt moraliskt försvarbart. Likaså att Mercedes har ett joint venture i Kina med BAIC: https://en.wikipedia.org/wiki/Beijing_Benz där 50 procent av intäkterna går till Kina.
Men gud förbjude att kineserna nu blivit kompetenta nog att designa egna bilar som kan konkurrera med de europeiska, de måste vi omgående bestraffa med tullar.
Bara Tesla som sluppit detta.
Övriga västmärken har liknande upplägg.
Tidigare hade BMW minst kinakopplingar, någon som har koll?
VW har dock stor del kinakopplingar.
Bäst vore att helt lämna kina!
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Polestar är beroende av både Google och Volvo för sin mjukvaramans71 skrev: ↑30 okt 2024 20:15Poängen är att i en startup sitter man inte fast i gamla strukturer, grindvakter och revirtänkande avdelningar. När man skapar något nytt och innovativt så måste det gamla dö.dfa skrev: ↑30 okt 2024 20:02mans71 skrev: ↑30 okt 2024 19:49Dom borde göra en "polestar". Intern startup som styrs helt separat som får plocka vad dom vill i koncernen. Snurrar dom på i gamla hjulspår så tar dom sig inte ur diket.
Polestar taktar 50k bilar om året och tjänar inga pengar. På vilket sätt menar du att de är en framgång som är värda att kopiera?
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Voting rights in VW. Svårt att skylla på facket.
1 Porsche-Piëch family 53.3
2 State of Lower Saxony 20
3 Qatar Holding 17
4 Free float 9.7
Source: Company; As of December 31, 2023
Bjussar på en bra FT-artikel från idag:
https://on.ft.com/3YHOeii
1 Porsche-Piëch family 53.3
2 State of Lower Saxony 20
3 Qatar Holding 17
4 Free float 9.7
Source: Company; As of December 31, 2023
Bjussar på en bra FT-artikel från idag:
https://on.ft.com/3YHOeii
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Facket ska ha bortåt hälften av rösträtten nånstans?, så det ska vara rätt stor anledning att de ska vara med på tåget.spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 09:09Voting rights in VW. Svårt att skylla på facket.
1 Porsche-Piëch family 53.3
2 State of Lower Saxony 20
3 Qatar Holding 17
4 Free float 9.7 ni
Source: Company; As of December 31, 2023
Bjussar på en bra FT-artikel från idag:
https://on.ft.com/3YHOeii
WV har tjänat mycket pengar på att sälja sina bilar i Kina, men det ska gå sämre den sista tiden, nu ska ju dessutom en hög tull införas mot Kina bilar och Kina funderar på att svara mot bilar som har en motor större än 2,5 liter, så det lär slå mot Porsche och Audi som även de hör till WV koncernen. (Det kan väl även drabba BMW och Mercedes) så om de nu tjänar bra på Porsche och Audi i Kina? Så är det väl inte så bra framtidsutsikter med dem heller.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
VAG har sålt massor av bensin- och dieselbilar i Kina. Nu är det slut med det. Och det får förstås konsekvenser.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Rent påhitt. Porschefamiljen har majoritet och behöver inte någon annan. Listan ovan är korrekt.wannabee skrev: ↑03 nov 2024 20:57Facket ska ha bortåt hälften av rösträtten nånstans?, så det ska vara rätt stor anledning att de ska vara med på tåget.spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 09:09Voting rights in VW. Svårt att skylla på facket.
1 Porsche-Piëch family 53.3
2 State of Lower Saxony 20
3 Qatar Holding 17
4 Free float 9.7 ni
Source: Company; As of December 31, 2023
Bjussar på en bra FT-artikel från idag:
https://on.ft.com/3YHOeii
Edit: Fackets makt består i strejkrätten.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Det handlar om flera saker. Tullarna som Kina infört få större fossilbilar som svar på Trumps tullar är en stor del i den snabba nedgången dock. Jag tror Tesla får svårt att hävda sig till och med även om USA inte förbjuder Polestar tillverkade i USA att säljas i USA. Händer detta då tror jag Tesla har sålt sin sista bil i Kina, som är världens största bilmarknad.
Se https://www.carscoops.com/2024/10/poles ... n-america/
Kinesiska marknaden utvecklas i raketfart och har speciella krav. Att komma med en "västbil" utan anpassningar är lika stendött som att försöka sälja en ABC80 från Luxor till någon som är ute efter en ny dator.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Nja ägarfamiljen ska ha ganska positiv syn på de anställda och förmodligen har även delstaten som äger en del av WV det.spacecoin skrev: ↑03 nov 2024 21:01Rent påhitt. Porschefamiljen har majoritet och behöver inte någon annan. Listan ovan är korrekt.wannabee skrev: ↑03 nov 2024 20:57Facket ska ha bortåt hälften av rösträtten nånstans?, så det ska vara rätt stor anledning att de ska vara med på tåget.spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 09:09Voting rights in VW. Svårt att skylla på facket.
1 Porsche-Piëch family 53.3
2 State of Lower Saxony 20
3 Qatar Holding 17
4 Free float 9.7 ni
Source: Company; As of December 31, 2023
Bjussar på en bra FT-artikel från idag:
https://on.ft.com/3YHOeii
Edit: Fackets makt består i strejkrätten.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Du kanske tänker på VW Supervisory board? Där sitter det anställda och tre fackliga representanter som tillsammans utgör 50% av de 20 medlemmarna.wannabee skrev: ↑03 nov 2024 21:13Nja ägarfamiljen ska ha ganska positiv syn på de anställda och förmodligen har även delstaten som äger en del av WV det.spacecoin skrev: ↑03 nov 2024 21:01Rent påhitt. Porschefamiljen har majoritet och behöver inte någon annan. Listan ovan är korrekt.wannabee skrev: ↑03 nov 2024 20:57Facket ska ha bortåt hälften av rösträtten nånstans?, så det ska vara rätt stor anledning att de ska vara med på tåget.spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 09:09Voting rights in VW. Svårt att skylla på facket.
1 Porsche-Piëch family 53.3
2 State of Lower Saxony 20
3 Qatar Holding 17
4 Free float 9.7 ni
Source: Company; As of December 31, 2023
Bjussar på en bra FT-artikel från idag:
https://on.ft.com/3YHOeii
Edit: Fackets makt består i strejkrätten.
Att VW är illa ute håller jag med om, men de har sig själva att skylla.
Fortsätter EU så här kommer vi att vara helt irrelevanta om 20 år. Jag tycker det är anmärkningsvärt att folk inte förstår bättre.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Kina behöver ju inte lägga tull på alla bilar från EU. Man kan ju välja att bara acceptera import från länder som röstade nej mot tullar. Tyskland t.ex.
Man vill ju gärna skapa splittring om man kan.
Jag tror också det är stor risk att Tesla inte får sälja en Kinatillverkad bil i Kina om inte geely får sälja en usatillverkad bil i usa.
Man vill ju gärna skapa splittring om man kan.
Jag tror också det är stor risk att Tesla inte får sälja en Kinatillverkad bil i Kina om inte geely får sälja en usatillverkad bil i usa.
-
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Nej, det handlar inte alls om något flummigt såsom ”positiv syn” på de anställda (förhoppningsvis har alla ägare det för övrigt).wannabee skrev: ↑03 nov 2024 21:13Nja ägarfamiljen ska ha ganska positiv syn på de anställda och förmodligen har även delstaten som äger en del av WV det.spacecoin skrev: ↑03 nov 2024 21:01Rent påhitt. Porschefamiljen har majoritet och behöver inte någon annan. Listan ovan är korrekt.wannabee skrev: ↑03 nov 2024 20:57Facket ska ha bortåt hälften av rösträtten nånstans?, så det ska vara rätt stor anledning att de ska vara med på tåget.spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 09:09Voting rights in VW. Svårt att skylla på facket.
1 Porsche-Piëch family 53.3
2 State of Lower Saxony 20
3 Qatar Holding 17
4 Free float 9.7 ni
Source: Company; As of December 31, 2023
Bjussar på en bra FT-artikel från idag:
https://on.ft.com/3YHOeii
Edit: Fackets makt består i strejkrätten.
Det du far efter är antagligen att det finns en speciell lag ”Volkswagen act” som ger specialregler för VW. Dels att många beslut på aktiestämman bara kan fattas med 80% majoritet och eftersom Niedersachsen har 20,2% så kan de blockera alla beslut. Det är därför troligen svårt att lägga ner fabriker i Niedersachsen.
Den andra regeln är att vissa beslut såsom fabriksnedläggningar även måste godkännas med 2/3 majoritet i Supervisory board. Eftersom de anställda har 50% av ledamöterna så kan det bli svårt även där - även om det inte är självklart att anställda representanter för Skoda och Seat skulle vara emot nedläggning av tex en Audifabrik.
Specialreglerna härför från segrarmakternas övertagande och avnazifiering av VW efter kriget.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Det är intressant att notera att många i Tyskland tror situationen har uppstått för VW har börjat satsa på eldrift i sina bilar, liksom att detta varit spiken i kistan. Det finns en vägran att inse att denna satsning kom alldeles för sent och för halvhjärtat, kopplad till de övriga problemen traditionella biltillverkare har.
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Min bild är annorlunda. jag tycker inte VW var inte sena. Det fanns knappt efterfrågan på elbilar 2019 när id3 kom och innan det fanns e-Up (2013).Jojo skrev: ↑04 nov 2024 10:11Det är intressant att notera att många i Tyskland tror situationen har uppstått för VW har börjat satsa på eldrift i sina bilar, liksom att detta varit spiken i kistan. Det finns en vägran att inse att denna satsning kom alldeles för sent och för halvhjärtat, kopplad till de övriga problemen traditionella biltillverkare har.
Jag tycker det är uppenbart att de var ekonomiskt presssade, brast i execution och hade stora strukturella problem som Diess delvis bortsåg ifrån.
Vidare så är det ett faktum att EU verkar vara fast bestämda att utrota all tillverkande industri i bilsektorn i alla fall, och tyskarna har gjort så många självmål i omställningen så jag har tappat räkningen.
Jag tycker det är extremt oroväckande för Sverige eftersom Tyskland är en viktig exportmarknad, och har varit en tillväxtmotor i EU.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 922
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: VW (märket) planerar att stänga tre fabriker i Tyskland
Tycker samma!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp