Sida 2 av 2
Re: Dragkrok S (Torklift levererar ej till Sverige)
Postat: 22 feb 2016 21:46
av mahulkp
En tidigare tråd med mitt projekt. Montering EcoHitch
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=2327
Re: Dragkrok S (Torklift levererar ej till Sverige)
Postat: 23 feb 2016 21:42
av Niva
Autoexperten har "dragkrok" (för cykelhållarmontering) till Model S:
https://www.autoexperten.se/tillbehor/l ... a-model-s/
Re: Dragkrok S (Torklift levererar ej till Sverige)
Postat: 24 feb 2016 20:41
av joel80
Går Teslan igenom besiktningen med "cykelhållare"?
Re: Dragkrok S (Torklift levererar ej till Sverige)
Postat: 25 feb 2016 07:03
av mahulkp
joel80 skrev:Går Teslan igenom besiktningen med "cykelhållare"?
Så länge det inte finns en dragkula som du kan ansluta ett släp till så är det inga problem. EcoHitch är helt dold då hållaren är demonterad. Brink mfl har en upphöjning på dragkulan vilket gör det omöjligt att ansluta något annat än en cykelhållare.
Re: Dragkrok S (Torklift levererar ej till Sverige)
Postat: 27 feb 2016 20:21
av lem
Hej!
Nu är bilden vänd rätt! Ni var snabba att hugga på detta...
Tack för svar om krok!
Tyvärr har affären gått i stå då frugan vägrar skriva på pantbrevet (på villan) så jag får hålla tillgodo med en sketen leaf utan app (se elbil.forum24.se Nissan om säkerhetshålet).
Hälsningar
Lars
PS
Frugan glömde ta bort kulan på dragkroken på Clio Electrique för ~4-5 år sedan. Bilprovningen vägrade låna ut en skiftnyckel och hon blev underkänd.
DS
Re: Dragkrok S (Torklift levererar ej till Sverige)
Postat: 28 feb 2016 12:50
av Nicke Nyfiken
lem skrev:
PS
Frugan glömde ta bort kulan på dragkroken på Clio Electrique för ~4-5 år sedan. Bilprovningen vägrade låna ut en skiftnyckel och hon blev underkänd.
DS
Så var det på monopoltiden. Då kunde de bete sig hur de ville på Bilprovningen. Lite annan attityd idag.

Re: Dragkrok S (Torklift levererar ej till Sverige)
Postat: 28 feb 2016 14:46
av _TonyV
lem skrev:
Tyvärr har affären gått i stå då frugan vägrar skriva på pantbrevet (på villan) så jag får hålla tillgodo med en sketen leaf utan app (se elbil.forum24.se Nissan om säkerhetshålet).
Hälsningar
Lars
Misstänker Teslan är 'nice to have' inte 'need to have'. Vardagen funkar med 21kwh Leaf. Merkostnaden på ca. 600' är mycket att lägga ut då.
Får flytta längre ut,kanske tjäna in mellanskillnaden på bo affären.

Re: Dragkrok S (Torklift levererar ej till Sverige)
Postat: 28 feb 2016 18:58
av jonas
Har frugan fått köra bilen, teslan, själv ? Det brukar ju övertyga. Kör man mycket blir den ekonomiska kalkylen bättre än en morsvarande fossil. Att ha bil är nästan alltid en kostnad.
Re: Dragkrok S (Torklift levererar ej till Sverige)
Postat: 28 feb 2016 19:22
av lem
jonas skrev:Har frugan fått köra bilen, teslan, själv ? Det brukar ju övertyga. Kör man mycket blir den ekonomiska kalkylen bättre än en morsvarande fossil. Att ha bil är nästan alltid en kostnad.
Ja, givetvis. Vi har elbil som förstabil sedan 8 år tillbaka. Du räknar i praktiken aldrig hem en Tesla. Den köpes på andra meriter...
Hälsningar
Lars
Re: Dragkrok S (Torklift levererar ej till Sverige)
Postat: 29 feb 2016 04:57
av jonas
Kollade på blocket för att se värdeminskningen. Det verkar som en typisk värdeminskning är ca 10% på två år, baserat på blocketpriser. Det blir ca 80-100 tusen på ca 3000 mil. Vilket ger ca 30kr/mil i värdeminskning. Ingen bil går att räkna hem. Bilar, hus, att leva kostar. Men min poäng var att det är få bilar som har så låg värdeminskning per mil. Och Teslas bruksvärde är ju högre än en leaf. Leafen har troligen förlorat lika stor summa pengar på två år men det är inte lika lätt att komma upp i de miltalen och bilen är inte lika användbar. Då ökar ju kostnaden /mil med en leaf. Kostnaden uppstår först när bilen är såld innan dess kan man bara gissa/uppskatta mha priser på liknande bilar.
Re: Dragkrok S (Torklift levererar ej till Sverige)
Postat: 29 feb 2016 07:24
av lem
jonas skrev:Kollade på blocket för att se värdeminskningen. Det verkar som en typisk värdeminskning är ca 10% på två år, baserat på blocketpriser. Det blir ca 80-100 tusen på ca 3000 mil.---.
Hej Jonas!
Det är nog en glädjekalyl:
1) Bilen ifråga har tappat ca 350-400' när man lägger ihop inköpspris + tillbehör + optioner
2) Blocket visar begärda priser. De intressanta annonserna är de som inte är kvar (dvs lett till affär). Prutning på begärt pris måste uppskattas. Det är få objekt.
3) Tyska auto.de, finn.no har fler objekt och tyder på helt annan värdeminskning. Skillnaden kan inte vara för stor -> direktimport
4) Värdering bedömt intagspris av Tesla på bilen ifråga tyder på en värdeminskning på ca 500' över 30 månader (jag frågade vad jag ungefär skulle få i inbyte i Teslabutiken)
5) Gamla Teslor som inte kan få autopilot verkar falla mer? Tidigt att säga...
6) Kundsegmentet "jag vill ha nytt" resp "jag kan tänka mig begagnad då kostnaden blir lägre" (=jag med måttligt förstående fru) gör helt olika kalkyler. 700-800' är ofantligt mycket pengar att lyfta upp på bordet (vare sig det är via finnansbolag eller besparing/ villalån). Osäkerheten i kommande värdeminskning skapar en prispress.
7) Teslas garanterade restvärde om 53%/3 år torde ge ca 25% tapp år 1
Vi pratar snarare om >100 kr/mil än mindre...
Synpunkter?
Lars
Re: Dragkrok S (Torklift levererar ej till Sverige)
Postat: 29 feb 2016 08:17
av jonas
Skulle vara intressant att höra från någon som sålt eller någon som köpt begagnad Tesla vad kostnaden/värdeminskningen blev.
På KVD har flera bilar( årsm. 2014) sålts, som har gått för 720-830 tusen. En klubbmedlem la ut sin bil för 720 som hade gått lite längre drygt 4000 mil, fick den såld på mindre än 1h så det priset var tydligen för lågt. I begynnelsen fick man till och med mer betalt för bilen som beg än ny.
Jag tror att 350-400 är på tok för högt räknad värdeminskning på två år.
Tesla själva betalar väldigt dåligt för inbytesbilarna, du får bättre betalt privat, har några medlemmar vittnat om.
Finn.no blir ju lite missvisande eftersom man börjat från början med ett omomsat pris. Tar man in från Norge får man lägga på 37% (moms och tull).
Tyskland kostar ca 10 000kr extra i avgifter och resor på utannonserat pris.
Ja det tar emot att initialinsatsen är så hög, därför leasar man (företag än så länge tror jag) om man skall göra det till lägst kostnad och slippa lägga ut så mycket pengar.
Re: Dragkrok S (Torklift levererar ej till Sverige)
Postat: 29 feb 2016 09:18
av jjmaskin
Jag kanske räknar som en kratta men min bil kostade knappt 890' minus 40' i mijlötjosan och 100' i förstahyra sedan 11' i månaden efter 3 år och 18000 mil är restvärdet 350' allt med moms. 500' / 18000= 28:- per mil MINUS ca 10:- per mil som jag inte eldar diesel sa 18:-/ mil för firman. Ca 2000:-/ mån mindre i förmånsvärde än förra bilen V70 vilket ger ca 1000:- mindre i skatt varje månad, samt 400 tjänstemil i månaden där kanske 300 laddas hemma vilket ger 300*9,5:-= 2800:- skattefritt. Det är så löjligtbilligt att köra Teslan i tjänsten så det är pinsamt att ta betalt av kunderna för resorna men det gör jag ändå

Jag räknar säkert fel men det gör inget för jag skulle inte vilja ha en fossilbil igen även om det var dubbelt så dyrt
Re: Dragkrok S (Torklift levererar ej till Sverige)
Postat: 29 feb 2016 09:23
av kanylbullen
Extremt svårt att bedöma värdeminskningen jämfört med andra bilar med tanke på att dollarn gått upp 30% vilket garanterat driver upp begagnatpriset en del också.