Sida 2 av 2

Re: Avbokade tesla men vill beställa igen

Postat: 26 sep 2024 12:03
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev: 26 sep 2024 11:27
Jaegaern skrev: 26 sep 2024 11:15
TorbenTorben skrev: 26 sep 2024 09:35
Frågan är ju bara om man vill lägga +8k i månaden (handpenning inräknad) + försäkring för att köra en stötig Model Y som kommer kännas riktigt gammal samma dag som Juniper kommer ut. Bara kolla M3, vet ingen i min bekantskapskrets som skulle köpa en "Gammal" 3a...

För 10k kan man väl typ privatleasa en Bmw IX50/Q6 etc. och inte ens behöva fundera på restvärde samt ha garanti under hela perioden.
Skillnaden mellan en M3 från 22 eller 23, jämfört med en Highland är så liten att jag inte hade funderat två gånger. M3 från 22 och framåt är både tysta och relativt bekväma i fjädringen, även om de fortfarande behålls sportiga. Highland är liiite bättre vid småvibrationer, men typ samma ljudvolym i kupé.

Varför skulle en MY från 24 kännas värre än dagens 3:or gör jämfört med Highland, när MY blir uppdaterad? MY i dagens utseende är ju i sitt bästa läge. Barnsjukdomarna har arbetats bort under 3 år, nya revisioner av hårdvara är på plats. Den är mogen och riktigt bra till 0% ränta, hävdar jag. För du får jämföra att du betalar nypris för en MY (juniper?) plus 50K i räntekostnad. Det hade jag inte lagt.

En gammal 3:a från 2019 är en helt annan fråga. Det hade motsvarat Y från 2020, som inte ens kom till Sverige. Alla från 21 och framåt är bra bilar och jag hävdar, inte alls så stötiga som många vill få det att låta.
Jo, en Model Y från 2022 är rejält stötig. Möjligen är en från 2023 mindre stötig, men ungefär samtidigt försvann parkeringssensorerna.
Jag har bytt stötdämpare på min och den blev lite bättre. Eldprovet återstår, "tvättbrädorna" på grusvägen till Mammas hus.
Kinabilarna fram till 2023 är helt klart stötigare än Tysklandsbilarna som fick den uppdaterade fjädringen direkt. Till och med en Performance som har sänkt fjädring och 21" fälgar med 35 profilsdäck går betydligt mjukare än en 2021/22 från Kina med 19" fälgar och 45 profilsdäck.

Tror det är dessa tidiga Kinabilar som gett Model Y ryktet om den stötiga fjädringen. Men det är historia och påverkar inte sakfrågan eftersom alla nya Y har den uppdaterade fjädringen. Jag tror inte att det kommer bli någon stor skillnad med Juniper.

Re: Avbokade tesla men vill beställa igen

Postat: 26 sep 2024 12:09
av Carlsson
Nicke Nyfiken skrev: 26 sep 2024 12:03
mikebike skrev: 26 sep 2024 11:27
Jaegaern skrev: 26 sep 2024 11:15
TorbenTorben skrev: 26 sep 2024 09:35
Frågan är ju bara om man vill lägga +8k i månaden (handpenning inräknad) + försäkring för att köra en stötig Model Y som kommer kännas riktigt gammal samma dag som Juniper kommer ut. Bara kolla M3, vet ingen i min bekantskapskrets som skulle köpa en "Gammal" 3a...

För 10k kan man väl typ privatleasa en Bmw IX50/Q6 etc. och inte ens behöva fundera på restvärde samt ha garanti under hela perioden.
Skillnaden mellan en M3 från 22 eller 23, jämfört med en Highland är så liten att jag inte hade funderat två gånger. M3 från 22 och framåt är både tysta och relativt bekväma i fjädringen, även om de fortfarande behålls sportiga. Highland är liiite bättre vid småvibrationer, men typ samma ljudvolym i kupé.

Varför skulle en MY från 24 kännas värre än dagens 3:or gör jämfört med Highland, när MY blir uppdaterad? MY i dagens utseende är ju i sitt bästa läge. Barnsjukdomarna har arbetats bort under 3 år, nya revisioner av hårdvara är på plats. Den är mogen och riktigt bra till 0% ränta, hävdar jag. För du får jämföra att du betalar nypris för en MY (juniper?) plus 50K i räntekostnad. Det hade jag inte lagt.

En gammal 3:a från 2019 är en helt annan fråga. Det hade motsvarat Y från 2020, som inte ens kom till Sverige. Alla från 21 och framåt är bra bilar och jag hävdar, inte alls så stötiga som många vill få det att låta.
Jo, en Model Y från 2022 är rejält stötig. Möjligen är en från 2023 mindre stötig, men ungefär samtidigt försvann parkeringssensorerna.
Jag har bytt stötdämpare på min och den blev lite bättre. Eldprovet återstår, "tvättbrädorna" på grusvägen till Mammas hus.
Kinabilarna fram till 2023 är helt klart stötigare än Tysklandsbilarna som fick den uppdaterade fjädringen direkt. Till och med en Performance som har sänkt fjädring och 21" fälgar med 35 profilsdäck går betydligt mjukare än en 2021/22 från Kina med 19" fälgar och 45 profilsdäck.

Tror det är dessa tidiga Kinabilar som gett Model Y ryktet om den stötiga fjädringen. Men det är historia och påverkar inte sakfrågan eftersom alla nya Y har den uppdaterade fjädringen. Jag tror inte att det kommer bli någon stor skillnad med Juniper.
Beror nog på vad man är van vid. Körde en MY tillverkad 2024-02-29 och upplevde den som mycket hård i dämpning. Jag vet inte om det är det som menas med stötig i diskussionerna men jo, jag upplever MY som hård och lite stötig. Men som sagt, beror väl på vad man jämför med.

Re: Avbokade tesla men vill beställa igen

Postat: 26 sep 2024 12:18
av Nicke Nyfiken
Carlsson skrev: 26 sep 2024 12:09
Nicke Nyfiken skrev: 26 sep 2024 12:03
mikebike skrev: 26 sep 2024 11:27
Jaegaern skrev: 26 sep 2024 11:15
TorbenTorben skrev: 26 sep 2024 09:35
Frågan är ju bara om man vill lägga +8k i månaden (handpenning inräknad) + försäkring för att köra en stötig Model Y som kommer kännas riktigt gammal samma dag som Juniper kommer ut. Bara kolla M3, vet ingen i min bekantskapskrets som skulle köpa en "Gammal" 3a...

För 10k kan man väl typ privatleasa en Bmw IX50/Q6 etc. och inte ens behöva fundera på restvärde samt ha garanti under hela perioden.
Skillnaden mellan en M3 från 22 eller 23, jämfört med en Highland är så liten att jag inte hade funderat två gånger. M3 från 22 och framåt är både tysta och relativt bekväma i fjädringen, även om de fortfarande behålls sportiga. Highland är liiite bättre vid småvibrationer, men typ samma ljudvolym i kupé.

Varför skulle en MY från 24 kännas värre än dagens 3:or gör jämfört med Highland, när MY blir uppdaterad? MY i dagens utseende är ju i sitt bästa läge. Barnsjukdomarna har arbetats bort under 3 år, nya revisioner av hårdvara är på plats. Den är mogen och riktigt bra till 0% ränta, hävdar jag. För du får jämföra att du betalar nypris för en MY (juniper?) plus 50K i räntekostnad. Det hade jag inte lagt.

En gammal 3:a från 2019 är en helt annan fråga. Det hade motsvarat Y från 2020, som inte ens kom till Sverige. Alla från 21 och framåt är bra bilar och jag hävdar, inte alls så stötiga som många vill få det att låta.
Jo, en Model Y från 2022 är rejält stötig. Möjligen är en från 2023 mindre stötig, men ungefär samtidigt försvann parkeringssensorerna.
Jag har bytt stötdämpare på min och den blev lite bättre. Eldprovet återstår, "tvättbrädorna" på grusvägen till Mammas hus.
Kinabilarna fram till 2023 är helt klart stötigare än Tysklandsbilarna som fick den uppdaterade fjädringen direkt. Till och med en Performance som har sänkt fjädring och 21" fälgar med 35 profilsdäck går betydligt mjukare än en 2021/22 från Kina med 19" fälgar och 45 profilsdäck.

Tror det är dessa tidiga Kinabilar som gett Model Y ryktet om den stötiga fjädringen. Men det är historia och påverkar inte sakfrågan eftersom alla nya Y har den uppdaterade fjädringen. Jag tror inte att det kommer bli någon stor skillnad med Juniper.
Beror nog på vad man är van vid. Körde en MY tillverkad 2024-02-29 och upplevde den som mycket hård i dämpning. Jag vet inte om det är det som menas med stötig i diskussionerna men jo, jag upplever MY som hård och lite stötig. Men som sagt, beror väl på vad man jämför med.
Visst är det så. Allt är relativt. ;)

I tråden är jämförelsen med Juniper som ännu inte finns, men vissa hävdar ändå att det kommer bli en såååååå stor skillnad mot dagens Model Y. Jag tror inte det. Lite bättre kanske, liksom Highland blev.

Re: Avbokade tesla men vill beställa igen

Postat: 26 sep 2024 12:24
av Cederloken
Det går att spekulera och argumentera hur mycket som helst i restvärdet.

Men det går in en EU-förordning snart som innebär att alla elektiska fordon måste visa statusen mot EOL på batterierna. Dvs det skall vara uppenbart för kunden som köper bilen beggad hur degraderingen ser ut ungefär som man ser antalet mil. Det som är lite extra bra med denna lagstiftning är att den är retroaktiv dvs alla bilar på marknaden måste visa detta.

Min uppfattning är att detta kommer att sätta begpriset. Nu kommer naturligtis skick och mil att spela in men det kommer i praktiken att gå att multiplicera nypriset med % EOL för att se vad bilen är värd. Så vilken kemi och hur batteriet har använts kommer att styra andrahandsvärdet stenhårt. Skulle inte förvåna mig om att det kommer klausuler i leasingavtal om %EOL vid återlämnande precis som det gör med däckdjup mm.

Re: Avbokade tesla men vill beställa igen

Postat: 26 sep 2024 12:26
av Carlsson
Cederloken skrev: 26 sep 2024 12:24
Det går att spekulera och argumentera hur mycket som helst i restvärdet.

Men det går in en EU-förordning snart som innebär att alla elektiska fordon måste visa statusen mot EOL på batterierna. Dvs det skall vara uppenbart för kunden som köper bilen beggad hur degraderingen ser ut ungefär som man ser antalet mil. Det som är lite extra bra med denna lagstiftning är att den är retroaktiv dvs alla bilar på marknaden måste visa detta.

Min uppfattning är att detta kommer att sätta begpriset. Nu kommer naturligtis skick och mil att spela in men det kommer i praktiken att gå att multiplicera nypriset med % EOL för att se vad bilen är värd. Så vilken kemi och hur batteriet har använts kommer att styra andrahandsvärdet stenhårt. Skulle inte förvåna mig om att det kommer klausuler i leasingavtal om %EOL vid återlämnande precis som det gör med däckdjup mm.
Ja, det är ju en superbra sak. När det implementeras kommer det absolut vara en riktvisare för begagnat pris. Spännande!

Re: Avbokade tesla men vill beställa igen

Postat: 26 sep 2024 12:42
av Nicke Nyfiken
Cederloken skrev: 26 sep 2024 12:24
Det går att spekulera och argumentera hur mycket som helst i restvärdet.

Men det går in en EU-förordning snart som innebär att alla elektiska fordon måste visa statusen mot EOL på batterierna. Dvs det skall vara uppenbart för kunden som köper bilen beggad hur degraderingen ser ut ungefär som man ser antalet mil. Det som är lite extra bra med denna lagstiftning är att den är retroaktiv dvs alla bilar på marknaden måste visa detta.

Min uppfattning är att detta kommer att sätta begpriset. Nu kommer naturligtis skick och mil att spela in men det kommer i praktiken att gå att multiplicera nypriset med % EOL för att se vad bilen är värd. Så vilken kemi och hur batteriet har använts kommer att styra andrahandsvärdet stenhårt. Skulle inte förvåna mig om att det kommer klausuler i leasingavtal om %EOL vid återlämnande precis som det gör med däckdjup mm.
Ursäkta en novis på elbilar, men vad är EOL?

Jag fattar att det har med batteridegradering att göra, men vem är det som ska mäta detta inför en försäljning av en elbil?
Kan det inte bli samma fusk som med besiktningsprotokoll på gamla bilar?

Re: Avbokade tesla men vill beställa igen

Postat: 26 sep 2024 12:48
av Jaegaern
mikebike skrev: 26 sep 2024 11:27
Jaegaern skrev: 26 sep 2024 11:15
TorbenTorben skrev: 26 sep 2024 09:35
Frågan är ju bara om man vill lägga +8k i månaden (handpenning inräknad) + försäkring för att köra en stötig Model Y som kommer kännas riktigt gammal samma dag som Juniper kommer ut. Bara kolla M3, vet ingen i min bekantskapskrets som skulle köpa en "Gammal" 3a...

För 10k kan man väl typ privatleasa en Bmw IX50/Q6 etc. och inte ens behöva fundera på restvärde samt ha garanti under hela perioden.
Skillnaden mellan en M3 från 22 eller 23, jämfört med en Highland är så liten att jag inte hade funderat två gånger. M3 från 22 och framåt är både tysta och relativt bekväma i fjädringen, även om de fortfarande behålls sportiga. Highland är liiite bättre vid småvibrationer, men typ samma ljudvolym i kupé.

Varför skulle en MY från 24 kännas värre än dagens 3:or gör jämfört med Highland, när MY blir uppdaterad? MY i dagens utseende är ju i sitt bästa läge. Barnsjukdomarna har arbetats bort under 3 år, nya revisioner av hårdvara är på plats. Den är mogen och riktigt bra till 0% ränta, hävdar jag. För du får jämföra att du betalar nypris för en MY (juniper?) plus 50K i räntekostnad. Det hade jag inte lagt.

En gammal 3:a från 2019 är en helt annan fråga. Det hade motsvarat Y från 2020, som inte ens kom till Sverige. Alla från 21 och framåt är bra bilar och jag hävdar, inte alls så stötiga som många vill få det att låta.
Jo, en Model Y från 2022 är rejält stötig. Möjligen är en från 2023 mindre stötig, men ungefär samtidigt försvann parkeringssensorerna.
Jag har bytt stötdämpare på min och den blev lite bättre. Eldprovet återstår, "tvättbrädorna" på grusvägen till Mammas hus.
Model Y är en bil med hård fjädring. Jag har endast haft bilar med hård fjädring. Jag tycker inte den är hårdare än någon annan bil med BMW M-paket etc.

Att säga att Y från 21 är så otroligt hård, förstår jag faktiskt inte. Vad jämför man med?

Jag har åkt i Y från 21, 22, 23 och 24. M3 från alla årtal. Jag ser verkligen inte att Y är någon vidare utstickare.

Re: Avbokade tesla men vill beställa igen

Postat: 26 sep 2024 12:57
av Arctic Drifter
TorbenTorben skrev: 26 sep 2024 11:33
Gällande privatleasing av BMW var det denna annons som jag utgick ifrån, X50 bör väl vara max 2000 dyrare i månaden ?

https://www.blocket.se/annons/1401316635
Jag kan hålla med om att 10k/mån var rimligt för avtal som tecknades under 2022, det du länkar är ju överlåtelse av ett avtal gällande en iX40 -22. Tittat man på nytecknade avtal så menar jag på att privatlease en ny iX50 för 10k/mån inte är möjligt idag.

Re: Avbokade tesla men vill beställa igen

Postat: 26 sep 2024 13:13
av Maw
Lelo_85 skrev: 26 sep 2024 11:58
Maw skrev: 26 sep 2024 09:09
Lelo_85 skrev: 25 sep 2024 13:37
Jag kommer ju ha cirka 300 tusen kvar efter 5 år. insatsen jag ger är 120 tusen och sedan betala 3800 per månad
Att ha 300k kvar i skuld efter fem år låter farligt. Jag tror knappast bilen är värd så mycket och då har du dessutom förbrukat insatsen. Tillåter finansbolaget ens att man betalar av så långsamt?
Det är väl så med restvärdet ? så ingen farlig med det
Vi pratar väl restskuld här. Vad värdet blir kan vi bara gissa och om rewtvärdet på bilen blir lägre än restskulden så får man pytsa in extra pengar när man säljer bilen istället för att få ett överskott till nästa bils insats.

Re: Avbokade tesla men vill beställa igen

Postat: 26 sep 2024 14:42
av mikebike
Jaegaern skrev: 26 sep 2024 12:48
mikebike skrev: 26 sep 2024 11:27
Jaegaern skrev: 26 sep 2024 11:15
TorbenTorben skrev: 26 sep 2024 09:35
Frågan är ju bara om man vill lägga +8k i månaden (handpenning inräknad) + försäkring för att köra en stötig Model Y som kommer kännas riktigt gammal samma dag som Juniper kommer ut. Bara kolla M3, vet ingen i min bekantskapskrets som skulle köpa en "Gammal" 3a...

För 10k kan man väl typ privatleasa en Bmw IX50/Q6 etc. och inte ens behöva fundera på restvärde samt ha garanti under hela perioden.
Skillnaden mellan en M3 från 22 eller 23, jämfört med en Highland är så liten att jag inte hade funderat två gånger. M3 från 22 och framåt är både tysta och relativt bekväma i fjädringen, även om de fortfarande behålls sportiga. Highland är liiite bättre vid småvibrationer, men typ samma ljudvolym i kupé.

Varför skulle en MY från 24 kännas värre än dagens 3:or gör jämfört med Highland, när MY blir uppdaterad? MY i dagens utseende är ju i sitt bästa läge. Barnsjukdomarna har arbetats bort under 3 år, nya revisioner av hårdvara är på plats. Den är mogen och riktigt bra till 0% ränta, hävdar jag. För du får jämföra att du betalar nypris för en MY (juniper?) plus 50K i räntekostnad. Det hade jag inte lagt.

En gammal 3:a från 2019 är en helt annan fråga. Det hade motsvarat Y från 2020, som inte ens kom till Sverige. Alla från 21 och framåt är bra bilar och jag hävdar, inte alls så stötiga som många vill få det att låta.
Jo, en Model Y från 2022 är rejält stötig. Möjligen är en från 2023 mindre stötig, men ungefär samtidigt försvann parkeringssensorerna.
Jag har bytt stötdämpare på min och den blev lite bättre. Eldprovet återstår, "tvättbrädorna" på grusvägen till Mammas hus.
Model Y är en bil med hård fjädring. Jag har endast haft bilar med hård fjädring. Jag tycker inte den är hårdare än någon annan bil med BMW M-paket etc.

Att säga att Y från 21 är så otroligt hård, förstår jag faktiskt inte. Vad jämför man med?
Jämfört med en 2021 Model 3 t.ex.
Det är alltså i låg hastighet, över farthinder, potthål och på gropiga grusvägar som Model Y är stötig(are). På motorväg är den tystare än min Model 3

Re: Avbokade tesla men vill beställa igen

Postat: 26 sep 2024 14:55
av Freez
Nicke Nyfiken skrev: 26 sep 2024 12:03
mikebike skrev: 26 sep 2024 11:27
Jaegaern skrev: 26 sep 2024 11:15
TorbenTorben skrev: 26 sep 2024 09:35
Frågan är ju bara om man vill lägga +8k i månaden (handpenning inräknad) + försäkring för att köra en stötig Model Y som kommer kännas riktigt gammal samma dag som Juniper kommer ut. Bara kolla M3, vet ingen i min bekantskapskrets som skulle köpa en "Gammal" 3a...

För 10k kan man väl typ privatleasa en Bmw IX50/Q6 etc. och inte ens behöva fundera på restvärde samt ha garanti under hela perioden.
Skillnaden mellan en M3 från 22 eller 23, jämfört med en Highland är så liten att jag inte hade funderat två gånger. M3 från 22 och framåt är både tysta och relativt bekväma i fjädringen, även om de fortfarande behålls sportiga. Highland är liiite bättre vid småvibrationer, men typ samma ljudvolym i kupé.

Varför skulle en MY från 24 kännas värre än dagens 3:or gör jämfört med Highland, när MY blir uppdaterad? MY i dagens utseende är ju i sitt bästa läge. Barnsjukdomarna har arbetats bort under 3 år, nya revisioner av hårdvara är på plats. Den är mogen och riktigt bra till 0% ränta, hävdar jag. För du får jämföra att du betalar nypris för en MY (juniper?) plus 50K i räntekostnad. Det hade jag inte lagt.

En gammal 3:a från 2019 är en helt annan fråga. Det hade motsvarat Y från 2020, som inte ens kom till Sverige. Alla från 21 och framåt är bra bilar och jag hävdar, inte alls så stötiga som många vill få det att låta.
Jo, en Model Y från 2022 är rejält stötig. Möjligen är en från 2023 mindre stötig, men ungefär samtidigt försvann parkeringssensorerna.
Jag har bytt stötdämpare på min och den blev lite bättre. Eldprovet återstår, "tvättbrädorna" på grusvägen till Mammas hus.
Kinabilarna fram till 2023 är helt klart stötigare än Tysklandsbilarna som fick den uppdaterade fjädringen direkt. Till och med en Performance som har sänkt fjädring och 21" fälgar med 35 profilsdäck går betydligt mjukare än en 2021/22 från Kina med 19" fälgar och 45 profilsdäck.

Tror det är dessa tidiga Kinabilar som gett Model Y ryktet om den stötiga fjädringen. Men det är historia och påverkar inte sakfrågan eftersom alla nya Y har den uppdaterade fjädringen. Jag tror inte att det kommer bli någon stor skillnad med Juniper.
Jag kör en MY med 19" från 2023 tillverkad i Kina och upplever inte den som stötig. Kan tänka mig att större fälgar och högre profil kan påverka upplevelsen.

För att återgå till ursprungsfrågan så säger jag KÖP! Bilen är grym. Kostar det mycket pengar? JA, bilar är dyrt.

Re: Avbokade tesla men vill beställa igen

Postat: 26 sep 2024 15:44
av Nicke Nyfiken
Freez skrev: 26 sep 2024 14:55
Nicke Nyfiken skrev: 26 sep 2024 12:03
mikebike skrev: 26 sep 2024 11:27
Jaegaern skrev: 26 sep 2024 11:15
TorbenTorben skrev: 26 sep 2024 09:35
Frågan är ju bara om man vill lägga +8k i månaden (handpenning inräknad) + försäkring för att köra en stötig Model Y som kommer kännas riktigt gammal samma dag som Juniper kommer ut. Bara kolla M3, vet ingen i min bekantskapskrets som skulle köpa en "Gammal" 3a...

För 10k kan man väl typ privatleasa en Bmw IX50/Q6 etc. och inte ens behöva fundera på restvärde samt ha garanti under hela perioden.
Skillnaden mellan en M3 från 22 eller 23, jämfört med en Highland är så liten att jag inte hade funderat två gånger. M3 från 22 och framåt är både tysta och relativt bekväma i fjädringen, även om de fortfarande behålls sportiga. Highland är liiite bättre vid småvibrationer, men typ samma ljudvolym i kupé.

Varför skulle en MY från 24 kännas värre än dagens 3:or gör jämfört med Highland, när MY blir uppdaterad? MY i dagens utseende är ju i sitt bästa läge. Barnsjukdomarna har arbetats bort under 3 år, nya revisioner av hårdvara är på plats. Den är mogen och riktigt bra till 0% ränta, hävdar jag. För du får jämföra att du betalar nypris för en MY (juniper?) plus 50K i räntekostnad. Det hade jag inte lagt.

En gammal 3:a från 2019 är en helt annan fråga. Det hade motsvarat Y från 2020, som inte ens kom till Sverige. Alla från 21 och framåt är bra bilar och jag hävdar, inte alls så stötiga som många vill få det att låta.
Jo, en Model Y från 2022 är rejält stötig. Möjligen är en från 2023 mindre stötig, men ungefär samtidigt försvann parkeringssensorerna.
Jag har bytt stötdämpare på min och den blev lite bättre. Eldprovet återstår, "tvättbrädorna" på grusvägen till Mammas hus.
Kinabilarna fram till 2023 är helt klart stötigare än Tysklandsbilarna som fick den uppdaterade fjädringen direkt. Till och med en Performance som har sänkt fjädring och 21" fälgar med 35 profilsdäck går betydligt mjukare än en 2021/22 från Kina med 19" fälgar och 45 profilsdäck.

Tror det är dessa tidiga Kinabilar som gett Model Y ryktet om den stötiga fjädringen. Men det är historia och påverkar inte sakfrågan eftersom alla nya Y har den uppdaterade fjädringen. Jag tror inte att det kommer bli någon stor skillnad med Juniper.
Jag kör en MY med 19" från 2023 tillverkad i Kina och upplever inte den som stötig. Kan tänka mig att större fälgar och högre profil kan påverka upplevelsen.

För att återgå till ursprungsfrågan så säger jag KÖP! Bilen är grym. Kostar det mycket pengar? JA, bilar är dyrt.
Precis.
2023 fick även kinabilarna den uppdaterade fjädringen som är betydligt behagligare. Tycker inte fjädringen är ett skäl för att vänta på Juniper.

Re: Avbokade tesla men vill beställa igen

Postat: 26 sep 2024 23:01
av kenjon
Nicke Nyfiken skrev: 26 sep 2024 12:42
Cederloken skrev: 26 sep 2024 12:24
Det går att spekulera och argumentera hur mycket som helst i restvärdet.

Men det går in en EU-förordning snart som innebär att alla elektiska fordon måste visa statusen mot EOL på batterierna. Dvs det skall vara uppenbart för kunden som köper bilen beggad hur degraderingen ser ut ungefär som man ser antalet mil. Det som är lite extra bra med denna lagstiftning är att den är retroaktiv dvs alla bilar på marknaden måste visa detta.

Min uppfattning är att detta kommer att sätta begpriset. Nu kommer naturligtis skick och mil att spela in men det kommer i praktiken att gå att multiplicera nypriset med % EOL för att se vad bilen är värd. Så vilken kemi och hur batteriet har använts kommer att styra andrahandsvärdet stenhårt. Skulle inte förvåna mig om att det kommer klausuler i leasingavtal om %EOL vid återlämnande precis som det gör med däckdjup mm.
Ursäkta en novis på elbilar, men vad är EOL?

Jag fattar att det har med batteridegradering att göra, men vem är det som ska mäta detta inför en försäljning av en elbil?
Kan det inte bli samma fusk som med besiktningsprotokoll på gamla bilar?
End Of Life, hur många år de tror att batteriet räcker.

Re: Avbokade tesla men vill beställa igen

Postat: 27 sep 2024 11:24
av Jaegaern
Cederloken skrev: 26 sep 2024 12:24
Det går att spekulera och argumentera hur mycket som helst i restvärdet.

Men det går in en EU-förordning snart som innebär att alla elektiska fordon måste visa statusen mot EOL på batterierna. Dvs det skall vara uppenbart för kunden som köper bilen beggad hur degraderingen ser ut ungefär som man ser antalet mil. Det som är lite extra bra med denna lagstiftning är att den är retroaktiv dvs alla bilar på marknaden måste visa detta.

Min uppfattning är att detta kommer att sätta begpriset. Nu kommer naturligtis skick och mil att spela in men det kommer i praktiken att gå att multiplicera nypriset med % EOL för att se vad bilen är värd. Så vilken kemi och hur batteriet har använts kommer att styra andrahandsvärdet stenhårt. Skulle inte förvåna mig om att det kommer klausuler i leasingavtal om %EOL vid återlämnande precis som det gör med däckdjup mm.
Jag tror detta är en extremt typisk EU-grej. Det var en fråga 2015, när Tesla bytte batterier till höger och vänster på grund av dåliga batteripack, inte cellerna.

Nu håller batterierna längre än bilen. Och detta är för celler som ser nästan likadana ut som för 5 år sedan.

Detta kommer återigen bli en icke-fråga och allt för krånglig att ta fram ett tillförlitligt resultat. Degraderingen ser ju likadan ut för alla bilar över 10.000 mil, upp till 30.000 mil, inom rimliga gränser.