Fel beslut att köpa MY i vinterlandskap utan egen laddplats?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Re: Fel beslut att köpa MY i vinterlandskap utan egen laddplats?

Inlägg av holden »

Om vi försöker hålla oss till ämnet så har TS varken kommunal eller privat dedikerad laddstolpe, det är förutsättningarna.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Gällande bilägande utan laddare och hur det är att äga en Model Y under de förutsättningarna kan jag inte svara på då jag har en Model S och alltid (dvs sedan 2019) haft möjlighet att ladda hemma. Men övernattandet i en Tesla med campmode är oslagbart. Jag och min fru använder vår bil på detta sätt då vi är flygfria och bilen blivit den bästa semesterkamraten.

Under våra resor så har vi stött på en del bensinbilar ute i bushen med taktält eller personer som sover i sina bilar och reflektionen är varje gång hur oerhört bekvämt det är att äga en bil med campmode. AC'n torkar effektivt upp den fukt som finns och ovanför glastaket brer trädkronorna ut sig tillsammans med stjärnorna beroende på årstid. Man lär sig snabbt att leta efter ställplats som ger den vackraste soluppgången när man öppnar upp bakluckan på morgonen. Finns få hotell som ger samma upplevelse.

Köp en bakbox för dina resor som ger minimal energikonsumtion så kan du lasta ordentligt också.

Gällande vintern så står vår bil utomhus och hur mycket man än borstar så samlas det en hel del is på olika platser på bilen. En lösning som redan nämnts är att besöka varmgarage någon gång i månaden och få bort de största iskakorna från bilen. Bor i Örnsköldsvik och har riktig vinter.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
-AG-

Inlägg av -AG- »

Skulle inte köpa elbil utan tillgång till egen laddare. Speciellt i kallt klimat. Allt funkar förstås, men det blir både dyrare och betydligt mer opraktiskt jmf med andra alternativ. Dessutom känns det inte optimalt att plugga i kall bil i snabbladdare regelbundet.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

baghera skrev: 24 sep 2024 08:00
Hej,

Går I tankarna kring en Model Y 4WD LR. Användningsområde:
• Resor T/F jobb, ca. 3-4 dagar i veckan
• Äventyrsresor med skidor/ cyklar (behov av stort utrymme)
• Tillfälliga övernattningar i bilen
• Plats: Östersund, dvs. VINTER

Mina funderingar och osäkerheter som jag gärna vill bolla med er som kör Model Y på vintern:
• Vi har ingen egen laddplats och inget garage, dvs. bilen kommer att stå utomhus under vintern
o Laddning kommer att behöva ske på vanliga kommersiella laddplatser
o Kommer det vara värt det?
• Har Tesla löst problemen med ned-isning, dvs. kommer jag komma in i min bil om den stått utomhus med snö och -20c?
• Teslas finansieringslösning med 0% ränta, restvärdet är inte garanterat?
o Vilka fler risker finns med finansieringslösningen?

Sorry om det är en del newbie-frågor men skulle vilja höra lite ärliga åsikter från ägare av Model Y.

Väl mött,

Marcus
Hur långt pendlar du varje dag? Tänker att det kan avgöra.

Men man behöver ingen egen laddare. Finns det destinationsladdare i närheten eller kan du ladda på jobbet tex så funkar det.
Bilen har en grymt bra avfrostning av bilen.
Finns alltid en risk med privat avbetalning då du står med restvärdesrisken. Ingen kan veta vad bilen är värd om tex 3 år men det gäller alla märken tänker jag.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Köra korta sträckor på vintern drar grymt mycket också, värt att vara medveten om. Om jag mot bättre vetande kör barnen till skolan, ca 3km t.o.r, så brukar bilen snitta 300-400Wh/km. Och då är det 30-40 hela vägen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
baghera

Inlägg av baghera »

Återkommer på frågan kopplat till längden på pendling. 15km ToR, inräknat färd till gym 25km ToR.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

jonasl skrev: 24 sep 2024 15:51
Köra korta sträckor på vintern drar grymt mycket också, värt att vara medveten om. Om jag mot bättre vetande kör barnen till skolan, ca 3km t.o.r, så brukar bilen snitta 300-400Wh/km. Och då är det 30-40 hela vägen.
Om man har kläder på sig på vintern, och bara ska åka 5 minuter behöver man ju inte göra som min fru slentrianmässigt gör, alltså vrider på kupévärmen på fullt blås 25 grader. Av de där 1,2kWh som bilen drar på din skolsväng i 40 km/h är det 800Wh som går till värme och 400Wh till framdriften. Hade man fossilbil skulle ju inte finnas någon kupévärme ändå, efter 3km. Om man inte har dieselvärmare så klart.

OBS jag klankar inte på den som vill ha varmt och gott och förkonditionerar bilen för att kunna skjutsa barnen i t-shirt, bara pekar ut att om man har ont om batteri till följd av avsaknad av laddning så är det kontraproduktivt att värma bilen och sedan kliva ur.

När vi är uppe i Jämtland och ska en kort sväng t.ex. till skidbacken från stugan så sätter jag värmesystemet på Low och bara mot vindrutan, och uppsidan är att om det kommer en liten snöskvätt så fryser den inte fast på fönstren. Räcker med ratt och sätesvärme om man har skidkläderna på tycker jag. Nackdelen är att pjäxorna blir stenhårda ibland - när det var -29 på morgonen och vi skulle till skalspasset med barnen så var det stört omöjligt att få på pjäxorna. (Nej det var inte -29 i pisten men vid stugan)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

baghera skrev: 24 sep 2024 16:23
Återkommer på frågan kopplat till längden på pendling. 15km ToR, inräknat färd till gym 25km ToR.
Korta sträckor, kör du inte längre än så räcker det med en laddning i veckan. Då är behovet av hemma laddning inte så stort. Avfrostning drar en del ström men även om du laddar 2 ggr per veckan funkar det. Men som sagt kolla även upp om du kan ladda på jobbet.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

I början är det nytt och kul och då funkar det absolut att ladda på stan. Efter ett tag när det blivit vardag med laddbar bil kommer det bli drygt. Du behöver ha garanterad laddmöjlighet till ett rimligt pris med vettiga parkeringsregler i ditt omedelbara närområde för att det inte ska bli ett besvär. Har du inte garanterad laddmöjlighet måste du alltid planera hemkomsten så att du har tillräckligt med ström kvar för att klara dig tills nästa gång laddaren blir ledig.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 24 sep 2024 15:51
Min Volvo drog 3,5 l/mil under de förhållandena. ;)

Bensinvärmarens förbrukning ej inräknad.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Hela poängen med en elbil är ju att man kan ladda över natten och vakna upp med en billigt laddad bil. Man behöver nog värdesätta annat än tid och pengar om man tänker köper en elbil utan hemmaladdning (eller jobbladdning).
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev: 24 sep 2024 18:09
Hela poängen med en elbil är ju att man kan ladda över natten och vakna upp med en billigt laddad bil. Man behöver nog värdesätta annat än tid och pengar om man tänker köper en elbil utan hemmaladdning (eller jobbladdning).
Det finns fler poänger än så.
Slipper åka till macken (betydligt längre än till laddstolpen i mitt fall).
Slipper buller och lukt.
Snabbare uppvärmning, och nedkylning utan att motorn startas.
Bättre prestanda är väl mest en bieffekt, men ändå trevligt.
Även om det kostar upp till 5,50/kWh som mest så är det billigare än att bränna 10.5 l/100 km som min avgasbil gjorde.
Apropå billigare så kostade serviceavtalet 454 kr/månad för Volvon (3 år sedan, säkert dyrare nu), medan Teslan har kostat 2900 kr (bromsservice) på 4000 mil.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev: 24 sep 2024 18:38
Slipper buller och lukt.
Även om det kostar upp till 5,50/kWh som mest så är det billigare än att bränna 10.5 l/100 km som min avgasbil gjorde.
Apropå billigare så kostade serviceavtalet 454 kr/månad för Volvon (3 år sedan, säkert dyrare nu), medan Teslan har kostat 2900 kr (bromsservice) på 4000 mil.
Jo visst. Jag vet att det funkar för dig. Men jag skulle inte välja det om jag inte hade tillgång till laddplats. Trots fri SuC.

Jag var nyligen i England i ett par veckor och körde en A-klass AMG. Det var tyst och utan bensinlukt. Dock inte lika bra ”klipp” som Teslan när man trycker på gaspedalen…

Jag skulle iofs inte kanske ha bil utan carport/garage heller :)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Slipper buller och lukt.
Håller med om det. Därtill kommer miljöaspekten, som för mig är mycket viktig.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Niklas Z skrev: 24 sep 2024 18:47
Slipper buller och lukt.
Håller med om det. Därtill kommer miljöaspekten, som för mig är mycket viktig.
Ekonomiskt är det nog billigare med en bensinare om man inte kör mycket. Värdeminskningen på elbilar har ju varit helt galen.
jag kör så lite så det är inte en faktor för mig. Jag har en MX i ett hyrgarage. Milkostnaden vill jag inte ens tänka på.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev: 24 sep 2024 18:41
Slipper buller och lukt.
Jo visst. Jag vet att det funkar för dig. Men jag skulle inte välja det om jag inte hade tillgång till laddplats. Trots fri SuC.

Jag var nyligen i England i ett par veckor och körde en A-klass AMG. Det var tyst och utan bensinlukt. Dock inte lika bra ”klipp” som Teslan när man trycker på gaspedalen…

Jag skulle iofs inte kanske ha bil utan carport/garage heller :)
Jag har inte ens parkeringsplats. Nu skall de asfaltera Hagavägen här och då försvann plötsligt 100 parkeringsplatser. Två dagar denna vecka är det dessutom städdag på vår gata, så nu är det svårare än vanligt att bli av med bilen.

Vissa har kanske en högre "obekvämlighetströskel" än andra? ;)

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

mikebike skrev: 24 sep 2024 18:55
Jag har inte ens parkeringsplats. Nu skall de asfaltera Hagavägen här och då försvann plötsligt 100 parkeringsplatser. Två dagar denna vecka är det dessutom städdag på vår gata, så nu är det svårare än vanligt att bli av med bilen.

Vissa har kanske en högre "obekvämlighetströskel" än andra? ;)
Jag bodde ett par år i Gamla Stan och hade bil. Bodde i andra hand med fulkontrakt så jag kunde inte ens få boendeparkering. Det gick det med, lärde mig var det gick att parkera och hade bilen en del på jobbet men det var opraktiskt att köra bil till/från jobb när både och var innanför tullarna.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
oceanen
Teslaägare

Inlägg av oceanen »

Jag har haft en model Y long range i ca 6 månader. Finns ingen egen laddplats kopplat till mitt lägenhetsboende. Kontaktade en intilligande bostadsrättsförening som hade en laddplats ledig som jag hyr f.n, ca 300m/3min bort. Hyr så länge de inte har en medlem som behöver platsen. Jag är ok med det hittills.

Elen och laddningen är kanske lite dyr, så jag har lekt med tanken att skaffa en vanlig parkeringsplats och vid behov ladda på en lokal laddstolpe med 12 tim parkering. Ekonomiskt betalar jag över 600 kr extra i månaden för dyrare ladd-plats plus dyrare el, eller 6kr extra per mil jämfört med närmaste publika laddare. Ur det perspektivet så är all snabbladdning acceptabel om jag skulle gå över till parkering utan laddare. Men om man räknar in värdeminskning, kostnad för försäkring osv så är 6kr/mil extra inte lika mycket pengar och en rimlig kompromiss för mig för bekvämligheten att alltid ha laddad bil när jag vill använda den.

En sak till är att om man vill ha sentry mode på så spelar det en roll vad man har för laddningsmöjlighet. Första 2-3 månaderna hade jag sentry mode på "hemma". Min uppskattning är att det kostade ca 750kr/månad i extra elförbrukning i April och Maj. Efter några månader av att ha tittat på mina grannar gå in och ut ur sina bilar stängde jag av Sentry mode hemma, men det beror kanske på grannarna, parkeringsplatsen osv hur man vill ha det. Jag skulle uppskatta att med Sentry mode så drar bilen närmare 0,3 kWh/timme, vilket är en märkbar (ca 10%) mängd batteri per dygn även om bilen bara är parkerad och jag jobbar hemifrån. Det är upp till var och en hur mycket batteri man vill ha när man kör hemifrån, men med sentry mode på och en laddare som slår av vid fullt utan att jag kan starta den på distans hade jag alltid mindre än min max-laddning när jag körde hemifrån.

Jag är kanske för lat för att vilja gå och flytta bilen från publik laddare till min egen parkering inom 12 timmar. Jag laddar ungefär en gång i veckan, plus ev lite småladdning på jobb, köpcentrum osv. Kör drygt 20 mil/vecka. Gissar att jag skulle kunna vänja mig vid att använda lokal/kommunal laddstolpe även om det betyder att jag måste flytta bilen efter laddning. Har även en snabbladdare (Supercharger) några minuters körning bort och kan man motivera sin tid där (promenad, shopping, äta mat, Youtube, Netflix, surf, telefonsamtal, spel osv) så är det ett annat alternativ till hemmaladdning. Har du kollat tillgången på laddare/snabbladdare på chargefinder t.ex.? Jag ser en handfull snabbladdare i Östersund och det är en Supercharger planerad sen över 2 år. För min del tänker jag fortsätta med egen laddplats en vinter och känna hur det känns med egen laddstolpe och även testa annan laddning i perioder. Laddplats är definitivt en viktig faktor om jag skulle flytta de närmsta åren.
Skriv svar