M3 bättre än MS ?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

vampyren

Re: M3 bättre än MS ?

Inlägg av vampyren »

Pontus skrev: 23 sep 2024 07:33
Bara en fundering en M3P kostar 661 tkr och en Plaid 1.331 tkr. I min värld är 661 x 2 = 1.322 tkr och 661 x 3 = 1.983 tkr.
Så jag skulle säga att påstå att en Plaid är nästan 3x så dyr är en stor överdrift.
hehe sorry du har helt rätt. Jag går efter "gamla" priser i mitt huvud. Hade för mig det var 1.7m eller så. Borde ha kollat. Så visst 2x som du säger. Och visst är Plaid en annan bil med 3 motorer.

AAKEE skrev: 23 sep 2024 09:04
Nya 3 bör ha UWB, Ultra WideBand. Har inte kollat men iom HW4 så borde det ingå. Då blir blåtandslösningen med mobilen som nyckel mycket bättre och mycket mer precis.

S/X Palladium har det sedan ett halvår, är kanon.
Grymt, min S var från 2023 så jag hade nog inte det. Tack för info!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

vampyren skrev: 23 sep 2024 17:29

Grymt, min S var från 2023 så jag hade nog inte det. Tack för info!
Det kom med en firmware update i våras men omfattar alla S med faceliften som började byggas i mars 2023. (Röda bromsol på Plaid, text T E S L A på kofferten istället för T och HW4)

Min 23 byggd 17/3 förra året är den uppgraderade ”faceliften”
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Pontus skrev: 23 sep 2024 07:33

Bara en fundering en M3P kostar 661 tkr och en Plaid 1.331 tkr. I min värld är 661 x 2 = 1.322 tkr och 661 x 3 = 1.983 tkr.
Så jag skulle säga att påstå att en Plaid är nästan 3x så dyr är en stor överdrift.
Beror lite grann hur man räknar. Om det är enbart inköpspriset som räknas, har Du absolut rätt. För en företagsbil är dock även förmånsvärde av intresse och den ligger mycket högre för en Model S jämfört med en 3:a. Så om man tittar på månadskostnaden kan det nog stämma med en tredubblering av priset (har inte räknat exakt).
manneson

Inlägg av manneson »

S är pinsamt utdaterad. Körde 3 Highland och S Palladium samma dag. Tycker 3an kändes mer solid & modern. Ingen direkt noterbar skillnad i komfort, kanske lite bullrigare över typ 130kmh.

Skulle jag vilja steppa upp lite från en 3a skulle jag valt en sån här framför S alla dagar i veckan:
IMG_0653.jpeg
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Lägg därtill tveksam amerikansk byggkvalitet. Det är väldigt svårt att motivera priset med enbart prestanda mellan rödljus, som lyxbil finns det bättre alternativ än vad som i princip är en M3 i sumodräkt - detsamma gäller MY men där är ju priset rimligare. Jag vet inte hur S/X säljer på andra marknader men i Sverige känns de stendöda.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

AAKEE skrev: 22 sep 2024 18:21
Sportbilsentusiasten skrev: 22 sep 2024 15:26
[
59 mil är verkligen bra i de farterna!
En S är snyggare dessutom.

En gubbe måste stanna å pissa oftare än bilen :-)

Design är väl en smaksak. Jag gillar S bättre men nya M3P har det definitivt!
Nu är det iof lite skillnad o stanna 1min för att lägga en drill, än att ladda 30 min...
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Jojo skrev: 22 sep 2024 16:14
Jo, Model 3 har 'auto detect' eller vad det nu heter. Det är nog min telefon som strular (se separat tråd om detta), dock jobbigt oavsett.
Det med dashboarden har inte varit något problem för mig iaf. Var tveksam i början men efter bara någon timme inte tänkt på detta längre och nu reflekterar jag inte ens över det.
(PS: Jag är van från gamla Land Rover, de har också instrumenten i mitten på 'instrumentbrädan' :) 8-) )
Bild
Coolt, min pappa köpte en ny Land Rover -72 (tror jag), och mitt minne är pappa ofta reparerade den. Ofta :mrgreen:
Innan dess hade vi en Rover 2200TS, british racing green med ljust läder och ädelträ. Snacka om kontraster!
Senast redigerad av Sportbilsentusiasten, redigerad totalt 1 gånger.
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

vampyren skrev: 23 sep 2024 00:14

ah cool. Det är ruskigt nice feature. Jag hade däremot problemet att bilen låste upp sig när jag satt i mitt rum som är ändå en bit från carporten. Det var super jobbig och till slut stängde jag av mobilnyckel från appen när jag kom hem och satte på när jag gick till jobbet. Lite irriterande men inte så farligt.
Är du säker på att den låste upp? Bilen är inte upplåst bara för att det står "mobilnyckel ansluten" i appen. Man måste vara alldeles intill, ibland räcker det med att man har telefonen en meter för långt bort i en väska typ för att det inte ska låsa upp.

För mig står det att nyckeln är ansluten på en del ställen inne men bilen är ändå låst.

Med android måste man undanta appen från energisparfunktioner som dödar "inaktiva" appar i telefonen, annars funkar det inte ibland. Antar att det kan vara liknande med Iphone?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Sportbilsentusiasten skrev: 23 sep 2024 22:56
[

Nu är det iof lite skillnad o stanna 1min för att lägga en drill, än att ladda 30 min...
Slå en drill + köpa kaffe är ungefär det laddningen tar. :D

Man får dessutom knappt ladda på Suc eftersom strömmen räcker överallt. ;)
suc.png
suc2.png
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
vampyren

Inlägg av vampyren »

jonasl skrev: 23 sep 2024 23:01
vampyren skrev: 23 sep 2024 00:14

ah cool. Det är ruskigt nice feature. Jag hade däremot problemet att bilen låste upp sig när jag satt i mitt rum som är ändå en bit från carporten. Det var super jobbig och till slut stängde jag av mobilnyckel från appen när jag kom hem och satte på när jag gick till jobbet. Lite irriterande men inte så farligt.
Är du säker på att den låste upp? Bilen är inte upplåst bara för att det står "mobilnyckel ansluten" i appen. Man måste vara alldeles intill, ibland räcker det med att man har telefonen en meter för långt bort i en väska typ för att det inte ska låsa upp.

För mig står det att nyckeln är ansluten på en del ställen inne men bilen är ändå låst.

Med android måste man undanta appen från energisparfunktioner som dödar "inaktiva" appar i telefonen, annars funkar det inte ibland. Antar att det kan vara liknande med Iphone?
Japp väldigt säker. Kan höra blippen från mitt rum dessutom och speglarna är i körläge. Jag la service ärande och Tesla killarna kunde bara beklaga. Deras svar var typ stäng av Bluetooth. Tragiskt!
manneson skrev: 23 sep 2024 20:30
S är pinsamt utdaterad. Körde 3 Highland och S Palladium samma dag. Tycker 3an kändes mer solid & modern. Ingen direkt noterbar skillnad i komfort, kanske lite bullrigare över typ 130kmh.

Skulle jag vilja steppa upp lite från en 3a skulle jag valt en sån här framför S alla dagar i veckan:
IMG_0653.jpeg
Damn den ser grymt ut! Men kan tänka mig att det kostar säkert en del mer än M3P!

Förresten såg att vi i EU får en något svagare batteri jämfört med US! Inte för att det vi får är på något sätt långsam men suger ändå att de inte är likvärdiga. Påminner om Samsung lurar som körde deras sämre Exynos chip i EU och Qualcomm i US vilket var rätt mycket bättre.

Men men det kan man inte göra mycket åt :/
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Sportbilsentusiasten skrev: 23 sep 2024 23:00
Coolt, min pappa köpte en ny Land Rover -72 (tror jag), och mitt minne är pappa ofta reparerade den. Ofta :mrgreen:
Innan dess hade vi en Rover 2200TS, british racing green med ljust läder och ädelträ. Snacka om kontraster!
'72 var en SIII och den hade redan instrumenten bakom ratten. Japp, de behövde/behöver lagas nätt och jämt, ofta redan direkt efter de lämnat fabriken 8-), vilket man kunde göra för det mesta själv, i motsatsen till dagens fordon. Hoppas Din pappa har kvar sin ;)
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Jojo skrev: 24 sep 2024 09:24
Sportbilsentusiasten skrev: 23 sep 2024 23:00
'72 var en SIII och den hade redan instrumenten bakom ratten. Japp, de behövde/behöver lagas nätt och jämt, ofta redan direkt efter de lämnat fabriken 8-), vilket man kunde göra för det mesta själv, i motsatsen till dagens fordon. Hoppas Din pappa har kvar sin ;)
Skulle lagt till, den rostar direkt från fabrik med...
Metallbitarna runt rutorna är passande nog inte Alu, så galvaniska strömmarna får fritt spelrum med intressanta fenomen (sök på offeranod hehe)
Ja allt annat skallrar loss med.
Men massa charm tveklöst.
Tror att både M3 och S är hååårfint bättre. ;) Eller som de säger i England när allt rasar ihop "they all do that sir"
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

AAKEE skrev: 23 sep 2024 23:17
[

suc.png
suc2.png
Ska jag pinka 6min varje gång jag förbrukar 20kWh (ca 10mil?), så kommer jag aldrig fram :D
Tror jag är klar på 30 sec vid en vägren var 50mil eller så, det är lite skilnad det.
Kvalitetsmat o vatten har jag med mig i bilen vid långturer, äter aldrig på hak längs vägen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Sportbilsentusiasten skrev: 24 sep 2024 19:32
[

suc.png
suc2.png
Ska jag pinka 6min varje gång jag förbrukar 20kWh (ca 10mil?), så kommer jag aldrig fram :D
Tror jag är klar på 30 sec vid en vägren var 50mil eller så, det är lite skilnad det.
Kvalitetsmat o vatten har jag med mig i bilen vid långturer, äter aldrig på hak längs vägen.
Hela de 290 milen semesterresa slutade väl på 161Wh/km så 20kWh är ~ 125km
På Lofoten var snittet 130-ish så 15 mil.

Pinka 30s + köpa kaffe = 6min.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Det med dashboarden har inte varit något problem för mig iaf. Var tveksam i början men efter bara någon timme inte tänkt på detta längre och nu reflekterar jag inte ens över det.
(PS: Jag är van från gamla Land Rover, de har också instrumenten i mitten på 'instrumentbrädan' :) 8-) )
Bild
Snyggt! Underbar klassiker!👍

Även Ineos moderna version av den klassiska Defender, Grenadier, har också instrumenteringen med hastighetsmätaren i mitten.

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

martinot skrev: 25 sep 2024 11:03
Bild

Även Ineos moderna version av den klassiska Defender, Grenadier, har också instrumenteringen med hastighetsmätaren i mitten.

Bild
[OT]Vänta bara tills Ineos presenterar sin 'Fusilier', den kommer vara helt eldriven! Hoppas även den håller sig till 'klassiska linjer'[/OT]
vampyren

Inlägg av vampyren »

martinot skrev: 25 sep 2024 11:03
Bild

Bild
OMG ser ut som flygplan :D
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

[

suc.png
suc2.png
Nu skrev jag 1min…
Stannar aldrig på mackar utan på en enskild plats längs vägen.
Äter aldrig skitmat längs vägen. Har med mig mat o vatten.
Skriv svar